الجغرافيا السياسية والسياسة

Свештеник Миладин Митровић: Модернизација ислама на амерички начин

Пише: свештеник Миладин Митровић,  савјетник СНП – Избор је наш за религијска питања и старјешина Храма Светог Василија Острошког у Бања Луци

Савремени Блиски исток, потпада под ореол традиционалног ширења ислама. Управо овај регион традиционално привлачи пажњу цијелог свијета.

Ту се одвија кључни и најдужи (више од 60 година) сукоб епохе – арапско-израелски сукоб, око којег се гради цијела главна проблематика савремених међународних односа. Конкретни политички догађаји: формирање Израела, посматрано као катастрофа и понижење за цијели муслимански свијет, оружане интервенције Сједињених Држава и других западних земаља на Блиском и Средњем истоку, директно су утицали на “оживљавање изворног ислама”, али исто тако директно су утицали и на масовне појаве исламског радикализма. Отприлике од истог тренутка у исламском свијету почиње да расте гађење према империјалној политици Запада и, прије свега, према његовим покушајима да наметне своју либералну идеологију цијелом свету.

У посљедњој четвртини двадесетог вијека политички процеси у исламском свијету на Блиском истоку заиста су показали да ова религија није изгубила своју позицију у јавном животу муслиманских земаља. Штавише, ислам је препорођен у политици бројних држава: Ирана, Пакистана, Египта, Авганистана, Саудијске Арабије, Сирије. Кључни догађај свакако је била исламска револуција у Ирану (1979), када је имам Хомеини прогласио принцип владавине свештенства – “вилајат-е-факих” (факих – теолог-законодавац). Тако је муслиманска теократија поново оживјела. Класични ислам ВИИ–XИИИ вијека у потпуности је отјелотворавао познати постулат о неодвојивости духовног и световног принципа; било је то доба калифата, доба теократије, али након што су Монголи заузели Багдад 1258. године, моћ халифа, која је персонификовала јединство државе и вјере, суштински је нестала и замијењена је влашћу секуларног владара – султана. Иран је постао прва теократска исламска држава модерног времена, са којом је био покренут процес враћања изворним исламским начелима.

Посебности
Одрживи утицај ислама на друштвено-политички живот у великој мјери се објашњава посебностима муслиманске вјере, која се сматра системом који регулише многе аспекте живота људи. У овом тумачењу ислам не само да представља вјерски систем, већ нуди и модел савршеног људског друштва, коме би вјерници требало да теже.
Исламска цивилизација на Блиском истоку заиста је богата својом историјском прошлошћу и уникалним културним вриједностима и као таква она испада из парадигме свјетског развоја коју су формирале “западне силе” – из парадигме демократије, индустријализма, капитализма.

Као и друге религије, муслиманска вјера се не може сматрати одговорном за то како је тумаче западни политичари и стога је неправедно и политички опасно кривити ислам за феномене као што је транснационални исламистички тероризам, који се обично повезује са Ал-Каидом. Наравно, у исламу, као и у другим великим религијама, постоје многе противрјечности. Неке суре Курана говоре о борбености и нетрпељивости муслимана, док друге говоре о њиховој мирољубивости. Међутим, ислам као религиозни и цјелосни поглед на свијет постао је главна препрека спровођењу диктаторске политике свјетског империјализма САД.
Само повратак изворном “чистом исламу” може спасити муслиманске народе, њихов идентитет и духовне вриједности од разорног сатанског утицаја покварене и неморалне западне цивилизације.

Западни медији сликају лажну и пристрасну слику, приказујући муслимане у негативном свјетлу, приказујући исламски закон као “недосљедан људским правима”, а исламску религију као учење о насиљу које подстиче терористичко размишљање. Друга тактичка техника у исламофобији јесте покушај да се западна култура и цивилизација упореде са исламском. Запад, у својој отровној пропаганди, представља ислам као “религију стагнације, супротстављену напретку и развоју, а истовремено либералну демократију као културу и мишљење развијеног модерног друштва.

Стратегија


Ислам за модерно западно човјечанство представља проблем који оно не може разумјети, схватити или савладати. Овај свијет се идеолошки не уклапа у слику свијета савременог западног интелектуалца, стручњака, политичара. Не уклапа се у садашњу политику униполарног свијета, не уклапа се чак ни у концепт “трећег свијета”. У посљедњих 15 година западне елите видјеле су у исламу не само спољашњег непријатеља који пријети либералној западној демократији, већ и унутрашњег непријатеља. Овоме се додаје и страх од растућег темпа ширења муслиманске вјере у свијету.

Једна од главних мотивација Запада да разбукта исламофобију јесте жеља да се оправда потреба за војним присуством западних сила на Блиском истоку, да се осигура безбједност појединих марионетских савезника у региону и да се посије сјеме подјеле између арапских држава. Американци, да би задржали своју војну, економску и технолошку супериорност у свијету, настављају да шире талас “глобализације” и на основу чега, се непрестано мијешају у унутрашње послове других држава и шире своје војне базе у различитим дијеловима свијета. Разлоге за стални амерички интервенционизам у најудаљенијим дијеловима свијета требало би тражити у преовладавајућем комплексу хегемоније и самовоље у односу према различитим проблемима међународне политике.

Главни циљ колективног Запада у распиривању исламофобије јесте то да код западних народа направи одвратну слику исламске религије. Западни теоретичари и политичари, првенствено у Америци, аутоматски изједначавају исламизам или исламски фундаментализам са тероризмом. Користећи ово тумачење, Сједињене Државе представљају Блиски исток, као “расадиште и родно мјесто међународног тероризма”. Под кринком парола о борби против терориста западне силе, укључујући и употребу војне силе, покушавају да манипулишу и трансформишу исламске заједнице у друштвено-политичком смислу како би лакше спровеле вјерске реформе у исламу.

Непријатељски напади и оптужбе америчких власти на рачун ислама учинили су америчку политику према муслиманима посљедњих деценија, прије свега послије терористичких напада у Њујорку и Вашингтону 11. септембра 2001. године, изузетно дискриминаторном.

Занимљиво је да је једно од главних инструмената Запада у борби против исламских учења замјена оригиналног ислама “америчким исламом”. Другим ријечима речено, Американци покушавају да створе нову религију, споља сличну исламу, али другачију у суштини. Према мишљењу америчког неоконзервативца Дениса Пајпса, “крајњи циљ рата против тероризма требало би да буде модернизација ислама”. Према Пајпсу, САД могу да обезбиједе стабилност и безбједност у свијету само у условима када у свијету преовлада “модернизовани” (тј. амерички) ислам. Према овом стратегу, исламски систем који преовлађује у Босни и Херцеговини може послужити као модел за такав ислам. Модернизација ислама на “амерички начин” постала је својеобразна стратегија усмјерена на подривање високог ауторитета исламских религиозних начела и стављање исламских политичких и интелектуалних елита у функцију америчких неоколонијалних.

المصدر: https://borba.me/modernizacija-islama-na-americki-nacin/

25. март 2024. 

 

المؤلف-الصورة الرمزية

عن Центар за геостратешке студије

مركز الدراسات الجيوستراتيجية غير حكومية و جمعية غير ربحية تأسست في بلغراد في تأسيس الجمعية عقدت على 28.02.2014. وفقا لأحكام المادة.11. و 12. قانون الجمعيات ("الجريدة الرسمية لجمهورية صربسكا" لا.51/09). لفترة غير محددة من الوقت ، من أجل تحقيق الأهداف في مجال البحث العلمي من الجيوستراتيجية العلاقات إعداد الوثائق الاستراتيجية والتحليل والبحث. جمعية تطور وتدعم المشاريع والأنشطة التي تهدف إلى الدولة والمصالح الوطنية صربيا لديه حالة من كيان قانوني ومسجل في السجل وفقا لأحكام القانون. بعثة مركز الدراسات الجيوستراتيجية هو: "نحن نبني المستقبل ، لأن صربيا يستحق ذلك: القيم التي نمثلها هي التي أنشئت خلال التاريخ والثقافة والتقاليد. ونحن نعتقد أنه من دون الماضي لا يوجد مستقبل. لهذا السبب ، من أجل بناء المستقبل ، يجب علينا أن نعرف ماضينا و نعتز تقاليدنا. القيم الحقيقية هي دائما على الارض و المستقبل لا يمكن أن يبنى في اتجاه جيد دون أن الأساس. في وقت التخريبية الجيوسياسية تغيير ، من المهم جعل خيارات حكيمة واتخاذ القرارات الصائبة. ترك كل فرض مشوهة الأفكار الاصطناعي تحث. ونحن نعتقد اعتقادا راسخا بأن صربيا لديه ما يكفي من الجودة والقدرة على تحديد مستقبله ، بغض النظر عن التهديدات والقيود. ونحن ملتزمون الصربي موقف الحق في أن تقرر مستقبلنا ، وإذ تضع في اعتبارها أنه تاريخيا كانت هناك العديد من التحديات والتهديدات والمخاطر التي يجب التغلب عليها. " الرؤية: مركز الدراسات الجيوستراتيجية تطمح في أن تصبح واحدة من المنظمات الرائدة في العالم في مجال الجغرافيا السياسية. وقال انه يريد أيضا أن تصبح العلامة التجارية المحلية. وسوف نحاول أن المصلحة العامة في صربيا الدولية المواضيع وجمع كل المهتمين في حماية الدولة والمصالح الوطنية ، وتعزيز السيادة الحفاظ على السلامة الإقليمية الحفاظ على القيم التقليدية وتعزيز المؤسسات وسيادة القانون. سوف نعمل في اتجاه العثور على مثل التفكير الناس ، سواء في السوق المحلية في العام العالمي. سوف نركز على التعاون الإقليمي و الشبكات ذات الصلة والمنظمات غير الحكومية على الصعيدين الإقليمي والدولي. سوف إطلاق المشاريع على المستوى الدولي لدعم إعادة صربيا و الحفاظ على السلامة الإقليمية. بالتعاون مع وسائل الإعلام المنازل ، وسوف تنفيذ المشاريع التي تركز على تحقيق هذه الأهداف. نقوم بتنظيم التعليم من المهتمين العام من خلال المؤتمرات والموائد المستديرة والندوات. وسوف نحاول أن نجد نموذجا لتطوير المنظمة التي من شأنها أن تمكن تمويل أنشطة المركز. بناء المستقبل معا: إذا كنت ترغب في التعاون معنا ، أو للمساعدة في عمل مركز الدراسات الجيوستراتيجية, يرجى الاتصال بنا عن طريق البريد الإلكتروني: center@geostrategy.rs

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *