Wissenschaft und Gesellschaft

Отац Јован Пламенац: Фењер Божанске свјетлости

Пише: Протојереј Јован Пламенац

Будући да су многи изложили своја свједочења о митрополиту Амфилохију, већ од када му се душа раставила од тијела, намислих и ја, трудећи се да одолим сопственој гордости и да се не хвалим што сам га познавао, да не стављам себе уз њега, нешто прозборим о крајеугаоном камену црногорског духовног бића овог времена, свјестан да је моје свједочење о његовој личности само покушај да у филџан смјестим онога којем је и Васељена била тијесна, како је говорио.
Митрополиту Амфилохију дом је била Европа и прокрстарио је читавим земаљским шаром, а никада није отишао из Мораче. Изучио је највише школе, а остао је црногорски тежак. Био је саговорник, раме уз раме, и најученијим умовима свијета, на њиховим језицима, и својим сатежацима на њиховим локализмима. Учествовао је у рјешавању најсложенијих питања Цркве, и приземних спорова Црногораца. Моћни су га чекали док је на себе примао невоље немоћних.
Многе црногорске чуке освештане су његовим стопама. На стотине црквишта, након што је он својим штапом куцнуо у њихово расуто камење, васкрсло је. Његовом молитвом никли су нови манастири и многе нове цркве по Црној Гори, чак и двије којима би се и царска Византија на врхунцу своје славе поносила.
Дух Свети, који је у виду пламених језика у дан Педесетнице сашао на свете апостоле, додиром његове руке сашао је и на стотине свештенослужитеља. Његовим ножицама пострижен је големи букет монаха и монахиња.
Није био пастир само од Бога му повјереном стаду овога свијета, материјалног, него и своме стаду нематеријалног свијета. Крштене душе одвојене од тијела бруталношћу комунистичке идеологије, које због богоборства режима нијесу биле удостојене опијела, опојао је, свједочећи јединство бића Цркве овог и оног свијета.
На његов омофор, тај самар од Бога повјерен епископу, утоварено је огромно бреме сагрјешења, од монашких и свештеничких, па и епископских, до оних од најмањих људи (по људској градацији). Монаси и монахиње и многи други чију исповијест је примао сматрали су га својим духовником; неки су доживљавали исповијест пред њим као својеврсно достојанство. „Ко, ја духовник; никоме ја нијесам духовник“, говорио је. Живио је на Светој Гори, уз једног од највећих духовника новијег доба старца Пајсија, и осјетио је институцију духовништва изблиза. Није се упустио у њену вулгаризацију. Био је на послушању Богу у буци свијета.
Кроз његовог духовног оца архимандрита Јустина Ћелијског, ангелски глас га је призвао да се из пустиње врати у свијет, из монашког подвига и тиховања, из предворја Царства небеског, у вртлог брига материјалног свијета. Као што је Бог из пустиње призвао „највећег од жене рођеног“, Свога Претечу и Крститеља, да се врати у свијет и најави Израиљу Његов долазак, тако је и јеромонаха Амфилохија призвао да Његову ријеч посије на њиви српског народа, која је била увелико закоровила. И као што је свети Јован, неустрашиво исповиједајући Господа пред Иродом, пострадао главом на тањиру блуднице, Бог је митрополита Амфилохије даривао страдалништвом у жрвњу обезбожености народа којем је припадао. Из тог жрвња изашао је хљеб који је у духу нахранио народ који је Бог повјерио њему и његовом сатруднику и састрадалнику епископу Јоаникију, припремивши га да прими Духа Светога који је у ово доба глобалног страдања Цркве Христове продисао управо ту, кроз библијске сцене литија. Митрополит Амфилохије, као нови Мојсије, повео је народ Црне Горе у егзодус из ропства овдашњег новопаганског Фараона.
Силином свог духа, рвао се са алама овога свијета које су, ношене крилима идеологија, прво комунистичке, па потом њеног природног продужетка глобалистичке, из народне душе изгуривале Христа. „Цару царево, а Богу Божије. То значи Богу и срце, и душу, и биће, и тијело, а цару пару – порез који му припада. А када ти цар тражи душу и душу твога дјетета, када хоће да те лиши тебе као вјечнога бића, да те лиши Христа Бога – извини, ко си да си, не дам ти душу, не дам ти вјеру, не дам ти Христа Бога“, рекао је једном прилико у Бару.
Као бранич Цркве у олуји богоборја, имао је ријетку смјелост пред Богом. Он није иљао. Та смјелост исходила је из његовог апсолутног повјерења у Бога, које га је уздигло изнад статуса Божијега слуге, па и изнад статуса самог служитеља.
Био је стожер око којег се богољубиви црногорски народ сабрао као у пласт. Бљештавило његове грандиозне личности пржило је очи онима који су пред Божанском свјетлошћу утекли у таму невјерја у богоборства, одакле су се на њега, вриштећи, гађали каменицама. Иповиједао је Христа ријечју која је христоборцима била нагајка (татарски кратки бич), а христољупцима мелем.
Видовданом је, заиста, видио што други не виде. Косово и Метохија за њега није била територија, није било само земља натопљена крвљу која је процвјетала у божуре, манастири и цркве, и темељ српског сопства. Косово (са Метохијом) било му је Царство небеско у одабиру са понуђеним угођајима материјалног свијета: иметком, тјелесним уживањима и људском славом; било му је – завјет кнеза Лазара. Тим очима видио је и Ловћен и Румију.
  Корачао је земаљским животом великим корацима. Грабио је да за тај трен пређе што дужи пут. Није игнорисао ситнице, али њима се није замајавао. Било га је готово немогуће пратити. Понекад и тешко разумјети. Није расуђивао емотивно, често ни рационално.
Није га било тешко преварити. Као што се Шћепан Мали митрополиту Сави Петровићу заклео на Јеванђеље да је он руски цар Петар III, тако се и црногорски новопагански Фараон митрополиту Амфилохију на моштима светог Петра Цетињског, и са њима на руци светој Јована Крститеља и парчету Часног крста, на којем је Господ Исус Христос распет, заклео на вјерност Цркви. Ко је то умио, и хтио, могао му је ући под кожу и тако стећи његову наклоност, па и неправедну. Та наклоност, ипак, никада није прелазила у присност.
Бивало је у његовом животу: „Би што би“. Његове слабости су, по људској природи, биле дио његовог карактера. Али оне нијесу биле у основи његовог бића.
Понешен тварном свјетлошћу Запада, његовим путеним сјајем, накратко се удаљио од Бога, своју вјеру изложио сумљи. Тај траг остао је у његовој поезији, у збирци „У Јагњету је спас“. Али, посумњавши у своју сумњу, избавио се захода европске хришћанске цивилизације и душом и тијелом преселио у њено исходиште, у Јеладу. Ту је, кроз теологију светог Григорија Паламе, спознао суштину нетварне Божанске свјетлости и, као матици ријеке, препустио јој се свим својим бићем, све до кончине свог земаљаског живота. Дубоко сам увјерен, сада у њој обитава.
*Поводом четири године од упокојења митрополита Амфилохија, из зборника „Крстом нам речено“ који је приредио Слободан Чуровић Апис.
Насловна фотографија: svetigora.com
1. новембар 2024.
Autor-avatar

Über Центар за геостратешке студије

Zentrum für geostrategische Studien ist eine Nichtregierungs-und non-profit-Verein, gegründet in Belgrad an die Gründungsversammlung statt am 28.02.2014. in übereinstimmung mit den Bestimmungen der Kunst.11. und 12. Gesetz über Vereinigungen ("Amtsblatt der Rs", Nr. 51/09). für eine unbestimmte Zeitraum von Zeit, um die zur Erreichung der Ziele im Bereich der wissenschaftlichen Forschung der geostrategischen Beziehungen und Vorbereitung von strategischen Dokumente, Analyse und Forschung. Die Gesellschaft entwickelt und unterstützt Projekte und Aktivitäten, die in der staatlichen und nationalen Interessen Serbiens, hat den status einer juristischen Person und ist registriert im register in übereinstimmung mit dem Gesetz. Die mission des Zentrums für geostrategische Studien ist: "wir bauen die Zukunft, denn Serbien hat es verdient: die Werte, die wir vertreten, durch unsere Geschichte, Kultur und tradition. Wir glauben, dass ohne die Vergangenheit gibt es keine Zukunft. Für diese Grund, um an der Zukunft zu bauen, müssen wir wissen, dass unsere Vergangenheit und schätzen unsere Tradition. Wahre Werte sind immer geerdet, und die Zukunft nicht gebaut werden in eine gute Richtung, ohne, dass die Stiftung. In einer Zeit disruptiver geopolitischen Wandels, ist es von entscheidender Bedeutung, um kluge Entscheidungen treffen und die richtigen Entscheidungen zu treffen. Lasst alle verhängt und verzerrt Ideen und künstliche fordert. Wir glauben fest daran, dass Serbien hat genug Qualität und das Potenzial zu bestimmen, seine eigene Zukunft, unabhängig von Bedrohungen und Beschränkungen. Wir sind verpflichtet, die serbische position und das Recht zu entscheiden, um unsere eigene Zukunft auf, in Anbetracht der Tatsache, dass historisch gesehen gab es viele Herausforderungen, - Bedrohungen und Gefahren, die wir haben, zu überwinden. “ Vision: das Zentrum für geostrategische Studien strebt zu einem der weltweit führenden Organisationen im Bereich der Geopolitik. Er will auch zu einer lokalen Marke. Wir werden versuchen, das Interesse der öffentlichkeit in Serbien bei internationalen Themen und sammeln Sie alle interessierten in den Schutz der staatlichen und nationalen Interessen, Stärkung der Souveränität, die Erhaltung der territorialen Unversehrtheit, die Aufrechterhaltung traditioneller Werte, die Stärkung der Institutionen und der Rechtsstaatlichkeit. Wir agieren dabei in die Richtung der Suche nach Gleichgesinnten Menschen, sowohl in der häuslichen und in der Weltöffentlichkeit. Wir konzentrieren uns dabei auf die regionale Zusammenarbeit und Vernetzung im Zusammenhang mit NGOs, sowohl auf regionaler und internationaler Ebene. Wir starten Projekte auf internationaler Ebene zu unterstützen, der die Neuausrichtung von Serbien und die Erhaltung der territorialen Integrität. In Zusammenarbeit mit Medienhäusern, implementieren wir Projekte, die darauf fokussiert sind, diese Ziele zu erreichen. Wir organisieren die Ausbildung der interessierten öffentlichkeit durch Konferenzen, Runde Tische und Seminare. Wir werden versuchen zu finden ein Modell für die Entwicklung der Organisation ermöglichen würde, dass die Finanzierung der Aktivitäten des Zentrums. Eine gemeinsame Zukunft zu bauen: Wenn Sie interessiert sind in Zusammenarbeit mit uns, oder zu helfen, die Arbeit des Zentrums für geostrategische Studien, Kontaktieren Sie uns bitte per e-mail: center@geostrategy.rs

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert