Geopolitik und Politik

Милош Здравковић: Украјинска криза, прекретница у Европи

Пише: Милош Здравковић

Тензије око Украјине су све веће, Русија је пре неколико недеља јавно објавила захтеве према НАТО савезу, а САД, НАТО и Европска унија бар за сада показују јединство те истичу како се о основним принципима НАТО савеза и ширењу овог војнополитичког блока на исток Европе не сме и не може преговарати. Ипак, Русија инсистира на гаранцијама и то не од НАТО-а, него од сваке државе појединачно, јер реално, у блиској прошлости преварени су више пута.

Крах Источног блока и распад Советског Савеза довели су до прекомпоновања безбедносне архитектуре некадашњег совјетског пространства и изградње новог система узајамних односа заснованог првенствено на новој реалности. Ипак, ствари су се промениле. По први пут од 1990. Русија није војно инфериорнија у односу на Западне силе.

Неуспех новоуспостављене Заједнице независних држава на развалинама совјетског царства, проузроковао је изузетно оштро схватање природне реакције Русије на распрострањену кризу у Украјини од стране западних сила. А то се никако не уклапа у у логику  Фукујаминог „краја историје“.

Ако идеја непрекидног нападања из свих праваца на позиције бившег идеолошког непријатеља из неког разлога „проклиза“ (а „проклизала је у Грузији, па у Сирији, коначно је пропала у Украјини), онда Западу није баш јасно шта управо и у ком облику треба даље да чини. Зато се враћају на некада победничку тактику сатанизације противника, да се макар купи време и види како даље.

Због одсуства реалне опасности, јер извесно је да Русија не прети ни САД, ни ЕУ, ни НАТО-у, то је веома опасно и консеквентно са најозбиљнијим последицама за сваку владу која се одлучи на оружану конфронтацију са васкрслом силом каква је Русија постала у међувремену.

Упркос свим уверавањима андминистрације из Вашингтона, НАТО алијанса не може да ратује са реалним противником (какав је Русија). Прво, то је скупо, друго, праћено је губицима,који се не мере хиљадама војника током деценије, као у Авганистану и Ираку, него десетина хиљада током чак и најкраће војне кампање.

Западно друштво спремно је да ратује ради одбране конкретних њених интереса, а ради савезника, то је већ питање на које се са сигурношћу могу да одговорим негативно. Јер ако се узме у обзир ситуација као што је сукоб Израела и Саудијске Арабије (први је највећи унатар политички лобист а други најважнији економски партнер САД) са једне стране и Ирана (архинепријатеља Америке) са друге, јасно је да грађани САД нису спремни да жртвују животе своје деце зарад савезника.

Управо је збуњеност западног руководства вероватно постала узрок чудних изјава водећих политичара НАТО земаља попут речи европских политичара о томе да активности Русије у Украјини разарају систем европске стабилности заснован на неповредивости граница које постоје од 1945. године.

Неповредивост европских граница означавала је поред осталог и утврђивање поделе Немачке на Западну и Источну Немачку, Западни и Источни Берлин чега сада нема. Такође је значила постојање Чехословачке као јединствене државе. У складу са принципом неповредивости оних граница, које је помињала рецимо госпођа Меркел, на европској карти данас би морала да се налази и Југославија, а не групе држава на које су се те земље распале, уз позамашно војно уплитање НАТО-а.

Односно, према логици бившег савезног канцелара, на европској карти не треба да постоји никакво Косово, да и не говоримо да је Крим 1945. био у саставу Русије у коју се сада и вратио.

Један од проблема који је Ангелу Меркел приморао на необично несрећно и неумесно подсећање на европске границе и на њихову неповредивост јесте опасност даље унутрашње прерасподеле Европе.

Пораст европских покрета са тежњом за независношћу у ЕУ (Шкотска, Баскија, Каталонија, Јужни Тирол, Корзика…) није иницирала Русија. Свака европска покрајина или групе покрајина које траже аутономију или одвајање од ове или оне земље, има свој разлог за јавно демонстрирање тежње ка независности.

Међутим, то није руски проблем. Русија није у ЕУ, а добре намере као и празна обећања и отворене спекулације на рачун зближавања са Европом нису могле бескрајно да делују у Москви.

Што је Русија више имала и има удела на европском тржишту угљоводоника, тиме је за Бриселску администрацију и НАТО било мање мотива да сагледа њене виталне интересе, те је бескрајно проширивала простор који контролише западни блок ризикујући да наиђе на реципрочну реакцију. То се на крају десило у ситуацији са Кримом.

Уверавања руководства САД, да Брисел и Вашингтон никада неће признати чињеницу припајања Крима Русији делује пропагандно јер „никада нећемо признати“ у назначеном контексту одјекивале су много пута из најразличитијих разлога док није дошло време да се очигледно призна.

Украјински национализам усмерен против Москве трајан је исто као и обећања и подршка које ће он добити од стране западних сила било да се ради о Степану Бандери, Шухевичу или Јарошу или да су то Пољаци, Швеђани, Кајзерова армија, Трећи рајх, НАТО или ветерани америчких приватних војних компанија.

Украјинска криза мења читав текући систем доношења одлука у светским размерама. Од 1990. они који су желели да скроје сопствену државу (било да је то Хрватска или Косово) морали су ту своју жељу да усагласе са Вашингтоном. Даље се све могло решити мирним путем или су захтеване „зоне забране лета“ које је могла да обезбеди америчка администрација уз одобрење УН или без њега, а то је већ било техничко питање. Шема је остајала непромењена, а детаљи су могли да се мењају у сваком конкретном случају.

Тактика да би се ослабио, опустошио и ако треба и физички уништио противник, конкурент или напросто лични непријатељ, као што се то својевремено десило у Ираку, затим у земљама „арапског пролећа“, пре свега у Либији.

Касније су у Сирији, у којој није успео покушај да се уништи легитимни Асадов друштвени поредак, Катар и Саудијска Арабија активно учествовали у распиривању грађанског рата и провоцирању западне интервенције исто као и Турска, за које је њен председник, Ердоган, имао озбиљне личне интересе.

Како се испоставило, баш тај последњи удар на Сирију значио је и почетак краја света каквог смо познавали. Војни пораз Америке у Сирији, губитак монопола на доношење одлука о питањима рата и мира, што је Западу јавно демонстрирано, значи могућност за битно већу слободу деловања многих земаља које имају проблема са суседима и потребне ресурсе, војне или економске да покушају да те противречности реше у своју корист.

Сем тога улога јединог судије и јединог полицајца на планети, није само престиж и утицај, него и огромна финансијска корист. Од председника Француске до канцелара Немачке. Од америчких сенатора, конгресмена и сарадника Стејт департмана до европских парламентараца. Да и не говоримо о европском комесару за међународне односе и безбедност. Зато је независност Русије у украјинској ситуацији директно ударила по џепу практично свим њеним данашњим критичарима.

Ово последње приморава нас да се запитамо да нису кијевски Мајдан, антируски закони које је донела украјинска Рада као и „антитерористичка операција“ и „борба са сепаратизмом“ на југоистоку Украјине, сукцесивна серија активности усмерених на увлачење Русије у замашна ратна дејства на украјинској територији. Експерти чак праве аналогију са оним како је СССР некада увучен у рат у Авганистану.

Идеолошка конфронтација и информативни рат против Русије почеће да се појачавају било да се у Украјини нешто дешава или не. Русија наравно не жели да се уплиће у ту ситуацију, али може се наћи у ситуацији да је приморана. Запад се игра речима, али ако се ситуација у вези са безбедношћу Украјине коначно уруши, нема шта да јој супротстави, што је потврдио и председник САД, Џо Бајден, истакавши да ако Американци буду почели да пуцају на Русе, да ће то бити светски рат.

Као последицу тога светски (Западни) медији разматрају сценарије, шире хистерију у којима руске војне снаге узимају под контролу читав украјински југоисток све до Придњестровља (отцепљени део Молдавије на граници са Украјином), што је са ратног становишта веома извесно, ипак, нико од новинара, уредника оваквих вести, коментатора не поседује реалну информацију и то њихове прогнозе чини мало вероватним.

За сада је из украјинске ситуације највећу корист извукла Кина која је за Сједињене Државе недавно била главна спољна претња, пре свега економска. Пекинг је добио најмање десетогодишњу прилику за своје могућности, несметан развој, рачунајући време од Руске анексије Крима.

Диверсификација испорука руског гаса на светска тржишта аутоматски је корисна за Кину, дајући јој поред осталог и могућност да у преговорима са Русијом обара цену гаса до нивоа максимално повољног за њу.

Не треба заборавити ни државе у експанзији (Индија, Сингапур, Бразил, Јужна Кореја…) које ће профитирати испоручујући у Русију робу и технологије које она неће моћи да добије из САД и Западне Европе. Замениће такође Американце и Европљане као инвеститоре и подизвођаче у крупним руским пројектима за сировине и инфраструктуру. Отворено говорећи, за домаћу, руску економију то ће бити корисно.

Током најмање пет до десет година руски гас, нафту, уранијум, сировине у Европи неће имати шта да замени. То је довољан рок за решавање свих питања неопходних за осигурање безбедности земље на западној граници, укључујући односе са Грузијом, Украјином и државама ЕУ.

На крају, не мало важно је да је по први пут Кина  подржала захтев Русије да НАТО алијанса престане са даљим ширењем на исток Европе. У заједничком саопштењу издатом током посете председника Русије, Владимира Путина Пекингу, истакнуто се и да Москва подржава кинески став о Тајвану и противи се независности тог острва.

П.С.

На маргинама самите потписани су и нови нафтно гасни аранжмани између Русије И Кине, што Кину по први пут ставља на прво место по укупном увозу руских енергената.

27. фебруар 2022.

Autor-avatar

Über Центар за геостратешке студије

Zentrum für geostrategische Studien ist eine Nichtregierungs-und non-profit-Verein, gegründet in Belgrad an die Gründungsversammlung statt am 28.02.2014. in übereinstimmung mit den Bestimmungen der Kunst.11. und 12. Gesetz über Vereinigungen ("Amtsblatt der Rs", Nr. 51/09). für eine unbestimmte Zeitraum von Zeit, um die zur Erreichung der Ziele im Bereich der wissenschaftlichen Forschung der geostrategischen Beziehungen und Vorbereitung von strategischen Dokumente, Analyse und Forschung. Die Gesellschaft entwickelt und unterstützt Projekte und Aktivitäten, die in der staatlichen und nationalen Interessen Serbiens, hat den status einer juristischen Person und ist registriert im register in übereinstimmung mit dem Gesetz. Die mission des Zentrums für geostrategische Studien ist: "wir bauen die Zukunft, denn Serbien hat es verdient: die Werte, die wir vertreten, durch unsere Geschichte, Kultur und tradition. Wir glauben, dass ohne die Vergangenheit gibt es keine Zukunft. Für diese Grund, um an der Zukunft zu bauen, müssen wir wissen, dass unsere Vergangenheit und schätzen unsere Tradition. Wahre Werte sind immer geerdet, und die Zukunft nicht gebaut werden in eine gute Richtung, ohne, dass die Stiftung. In einer Zeit disruptiver geopolitischen Wandels, ist es von entscheidender Bedeutung, um kluge Entscheidungen treffen und die richtigen Entscheidungen zu treffen. Lasst alle verhängt und verzerrt Ideen und künstliche fordert. Wir glauben fest daran, dass Serbien hat genug Qualität und das Potenzial zu bestimmen, seine eigene Zukunft, unabhängig von Bedrohungen und Beschränkungen. Wir sind verpflichtet, die serbische position und das Recht zu entscheiden, um unsere eigene Zukunft auf, in Anbetracht der Tatsache, dass historisch gesehen gab es viele Herausforderungen, - Bedrohungen und Gefahren, die wir haben, zu überwinden. “ Vision: das Zentrum für geostrategische Studien strebt zu einem der weltweit führenden Organisationen im Bereich der Geopolitik. Er will auch zu einer lokalen Marke. Wir werden versuchen, das Interesse der öffentlichkeit in Serbien bei internationalen Themen und sammeln Sie alle interessierten in den Schutz der staatlichen und nationalen Interessen, Stärkung der Souveränität, die Erhaltung der territorialen Unversehrtheit, die Aufrechterhaltung traditioneller Werte, die Stärkung der Institutionen und der Rechtsstaatlichkeit. Wir agieren dabei in die Richtung der Suche nach Gleichgesinnten Menschen, sowohl in der häuslichen und in der Weltöffentlichkeit. Wir konzentrieren uns dabei auf die regionale Zusammenarbeit und Vernetzung im Zusammenhang mit NGOs, sowohl auf regionaler und internationaler Ebene. Wir starten Projekte auf internationaler Ebene zu unterstützen, der die Neuausrichtung von Serbien und die Erhaltung der territorialen Integrität. In Zusammenarbeit mit Medienhäusern, implementieren wir Projekte, die darauf fokussiert sind, diese Ziele zu erreichen. Wir organisieren die Ausbildung der interessierten öffentlichkeit durch Konferenzen, Runde Tische und Seminare. Wir werden versuchen zu finden ein Modell für die Entwicklung der Organisation ermöglichen würde, dass die Finanzierung der Aktivitäten des Zentrums. Eine gemeinsame Zukunft zu bauen: Wenn Sie interessiert sind in Zusammenarbeit mit uns, oder zu helfen, die Arbeit des Zentrums für geostrategische Studien, Kontaktieren Sie uns bitte per e-mail: center@geostrategy.rs

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert