Wissenschaft und Gesellschaft

Свештеник Миладин Митровић: Вартоломеј продубљује кризу у Православљу

Смрт Његове Светости бугарског патријарха Неофита, представља велики и ненадомјестив губитак за цијели православни свијет, а посебно за Бугарску Православну Цркву и њен вјерујући народ. Заупокојена Литургија за блаженопочившег патријарха служена је у патријаршијској Саборној цркви Светог кнеза Александра Невског у Софији, у присутству великога броја вјерника, духовенства Бугарске Православне  Цркве и епископа више Помјесних православних Цркава. По завршеној светој Литургији, опјело за навопрестављенога патијарха Неофита је предводио цариградски патријарх Вартоломеј, који се максимално понашао недоследно и чин погребења искористио за своје отворено арогантане хегемонистичке амбиције. Личносно истицање и самовољно наметање свога ауторитета међу присутнима било је праћено низом скандала са којима је и онако «пољуљани» и искомпромитовани цариградски патријарх још випе деградирао своју личност у очима милиона православних хришћана.

Скандалозно понашање Вартоломеј је започео у својој бесједи на опијелу, говорећи да је покојни патријарх Неофит на празник Богојављења из болнице „послао свој благослов бојним заставама бугарске земље. Овом поруком је благословио браниоце Бугарске – њену одбрамбену војску, осудио напад на друге земље и рат против Украјине који је у току. Из вишедеценијског архипастирског служења патријарха Неофита, кога су красиле многе хрипћанске врлине и пожртвованост сужењу цркви Христовој и своме народу,  Вартоломеј је издвојио само овај моменат, јавно покушавајући да исполитизује чин светог погребења бугарског патријарха. Већински дио његовог циничног некролога више је садржавао елементе војно-политичког карактера, а не духовног, архипастирског и богословског. Реторика провокативнога садржаја, очигледно инспирисана империјалистичком политиком евро-атлантских колонијалиста имала је за циља прије свега да наметне личност цариградскога патријарха не као првог међу равнима, него као првога изнад свих осталих.

Поглавара константинопољске цркве на опјелу је пратио лажни и неканоски украјински митрополит Епифаније. С обзиром да су на сахарани бугарскога патријарха били присутни архијереји многих помјесних православних цркава и званичних делегација, Вартоломеј је на лукав начин покушао да у њиховом присутству «озакони» украјинскога расколника, тако пто је инсистирао да Епифаније учествује у саслужењу заупокојене Литургије. Међутим здрав разум и канонски поредак православне Цркве, на коме су инсистирали многи архијереји како Бугарске Цркве, тако и других представника помјесних цркава, ипак није дозволио да се лукави план цариградскога патријарха оствари. О томе свједочи и званична изјава намјесника бугарског патријаршијског престола митрополита варненског и великопреславског Јована који је рекао : «да је присутна особа чији статус још нисмо утврдили. То је представник  неканонске“Православне цркве Украјине“ – митрополит Епифаније, којег нисмо позвали, али, како сам разумео, он ће бити присутан». Епифаније није обукао своје одежде, што значи да он није учествовао ни у саслужењу свете Литургије нити опијела. Догађају су дефинитивно претходили закулисни преговори, током којих су они епископи који су желели да очувају канонски поредак одбацили саму идеју о Епифанијевом учешћу у богослужењу. И овом приликом Вартоломеј је покушао да због својих «папских амбиција» ствари напетост у православним односима, као што је то учинио и својом неканонском инвазијом на црквену јурисдикцију у Украјини која припада Московској Патријаршији. Управо је он дао лажну аутокефалност лажној цркви коју је сам основао у Кијеву, коју данас чине расколници, изопштеници, људи анатемисани, на челу са лажним епископом Епифанијем. Покушао је да обманом увјери све поглаваре православних  Цркава, цијелу православну заједницу, тврдећи да је са еклисиолошке тачке гледишта давањем томоса о аутокефалности украјинским расколницима, вратио у заједницу и литургијско општење све оне које је Московска патријаршија тобоже подвргла канонској казни. Међутим одмах је постало јасно, да је овај неканонски поступак, који је противан духу и традицији православне вјере, био дио великог плана империјалитичке политике САД, с циљем  продубљивања украјинске политичке кризе, а чији је патријарх Вартоломеј већ одавно покорни слуга и директни извршилац.

С обзиром на чињеницу да Бугарска Прваославна Црква није признала украјинске расколнике, појављивање самозваног митрополита Епифанија на сахрани патријарха Неофита, може се тумачити искључиво као злонамјерна провокација у режији царигрградског патријарха Вартоломеја. Појављивање расколника у саборној цркви светога Александра Невског изазвало је велико негодовање како од стране свештенства, тао и од стране вјерујућега бугарскога народа.

Вартоломеј се на опијелу бугарскога патријарха истакао још једном срамном акцијом, која је такође изазвала пометњу и незадовољство архијереја и свештенства у Софији. Заједно са њим на опијело патријарха дошао је још један расколник, архимандрит Харлампије Ничев, по националности бугарин, који је био близак Вартоломеју још од времена његовог служења у САД-у. Харлампије је као игуман манастира Добридол у Бугарској, активно трговао црквеним земљиштем од чега је финансијску добит користио у личне сврхе. За ово дјело, далеко од монашког подвига, он је био рашчињен и изопштен из бугарске православне цркве. Неколико година касније испоставило се да је Харлампије управљао и једним од казина у Сунчевом Брегу. Ова врло контраверзна личност, будући протјеран из бугарске Цркве, ипак је касније нашао уточипте и заштиту код Вартоломеја. Под омофором цариградског патријарха, Харлампије је враћен у свој чин и постављен за исповедника бугарске православне заједнице у Истанбулу.

На овако скандалозан и непримјерен начин цариградски патријарх је испратио упокојеног патријарха Неофита на последњи пут и дао покојнику «последњи братски цјелив». Понашао се Вартоломеј на патријаршијској сахрани не као први међу једнакима, већ као први изнад свих осталих.  Православна вјера нас учи да као хришћани, морамо без осуде имати разумјевања према слабостима других. Али исто тако свето Јеванђеље нас опомиње да је приоритетни задатак свакога православнога хришћанина да чува канонски поредак и изворну чистоћу наше свете вјере. Самовољно наметање фанарског патријарха као врховног арбитра са папским амбицијама, дефинитивно још више продубљују раскол у свијету помјесних православних Цркава. Његове неканонске интервенције у дијеловима који не прпадају његовој канонској јурисдикцији, неканонска рехабилитација расколника и враћање у свештене чиннове рашчињених лица других православних цркава, само још випе ствара атмосферу незадовољства и неповјерења које наноси штету васељнеском православљу у цјелини. Већ сада постаје очигледно да је неканонски украјински томос разбио једиство Православне Цркве и створио можда највећи јаз у нашим међу православним односима.

Аутор текста је свештеник Миладин Митровић, савјетник СНП – Избор је наш за религијска питањa и старјешина Храма Светог Василија Острошког у Бања Луци 

11. април 2024. 

Извор: plebiscitrs.org

Autor-avatar

Über Центар за геостратешке студије

Zentrum für geostrategische Studien ist eine Nichtregierungs-und non-profit-Verein, gegründet in Belgrad an die Gründungsversammlung statt am 28.02.2014. in übereinstimmung mit den Bestimmungen der Kunst.11. und 12. Gesetz über Vereinigungen ("Amtsblatt der Rs", Nr. 51/09). für eine unbestimmte Zeitraum von Zeit, um die zur Erreichung der Ziele im Bereich der wissenschaftlichen Forschung der geostrategischen Beziehungen und Vorbereitung von strategischen Dokumente, Analyse und Forschung. Die Gesellschaft entwickelt und unterstützt Projekte und Aktivitäten, die in der staatlichen und nationalen Interessen Serbiens, hat den status einer juristischen Person und ist registriert im register in übereinstimmung mit dem Gesetz. Die mission des Zentrums für geostrategische Studien ist: "wir bauen die Zukunft, denn Serbien hat es verdient: die Werte, die wir vertreten, durch unsere Geschichte, Kultur und tradition. Wir glauben, dass ohne die Vergangenheit gibt es keine Zukunft. Für diese Grund, um an der Zukunft zu bauen, müssen wir wissen, dass unsere Vergangenheit und schätzen unsere Tradition. Wahre Werte sind immer geerdet, und die Zukunft nicht gebaut werden in eine gute Richtung, ohne, dass die Stiftung. In einer Zeit disruptiver geopolitischen Wandels, ist es von entscheidender Bedeutung, um kluge Entscheidungen treffen und die richtigen Entscheidungen zu treffen. Lasst alle verhängt und verzerrt Ideen und künstliche fordert. Wir glauben fest daran, dass Serbien hat genug Qualität und das Potenzial zu bestimmen, seine eigene Zukunft, unabhängig von Bedrohungen und Beschränkungen. Wir sind verpflichtet, die serbische position und das Recht zu entscheiden, um unsere eigene Zukunft auf, in Anbetracht der Tatsache, dass historisch gesehen gab es viele Herausforderungen, - Bedrohungen und Gefahren, die wir haben, zu überwinden. “ Vision: das Zentrum für geostrategische Studien strebt zu einem der weltweit führenden Organisationen im Bereich der Geopolitik. Er will auch zu einer lokalen Marke. Wir werden versuchen, das Interesse der öffentlichkeit in Serbien bei internationalen Themen und sammeln Sie alle interessierten in den Schutz der staatlichen und nationalen Interessen, Stärkung der Souveränität, die Erhaltung der territorialen Unversehrtheit, die Aufrechterhaltung traditioneller Werte, die Stärkung der Institutionen und der Rechtsstaatlichkeit. Wir agieren dabei in die Richtung der Suche nach Gleichgesinnten Menschen, sowohl in der häuslichen und in der Weltöffentlichkeit. Wir konzentrieren uns dabei auf die regionale Zusammenarbeit und Vernetzung im Zusammenhang mit NGOs, sowohl auf regionaler und internationaler Ebene. Wir starten Projekte auf internationaler Ebene zu unterstützen, der die Neuausrichtung von Serbien und die Erhaltung der territorialen Integrität. In Zusammenarbeit mit Medienhäusern, implementieren wir Projekte, die darauf fokussiert sind, diese Ziele zu erreichen. Wir organisieren die Ausbildung der interessierten öffentlichkeit durch Konferenzen, Runde Tische und Seminare. Wir werden versuchen zu finden ein Modell für die Entwicklung der Organisation ermöglichen würde, dass die Finanzierung der Aktivitäten des Zentrums. Eine gemeinsame Zukunft zu bauen: Wenn Sie interessiert sind in Zusammenarbeit mit uns, oder zu helfen, die Arbeit des Zentrums für geostrategische Studien, Kontaktieren Sie uns bitte per e-mail: center@geostrategy.rs

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert