Verteidigung und Sicherheit

Was ist die Türkei, die position auf dem weltweiten Markt mit Waffen heute und wie hat es erreicht eine respektable Hersteller?

Geschrieben Von: Draga Ivić

Погледајмо какав је положај Турске на светском тржишту оружја данас и како је она стигла до респектабилног произвођача и партнера, омогућавајући тако себи релативну самосталност на врло сложеној геополитичкој сцени.

Турци су, поред много грана комерцијалне грађанске индустрије (текстил, електроника, намештај, грађевинарство, итд), последњих деценија много уложили у развој свог војно-индусријског комплекса. Државне и приватне компаније заједно раде на стварању производа који ће задовољити како сопствене потребе, тако и захтевно светско тржиште. Тренд је такав да ће се Турска, према предвиђањима економиста, ускоро наћи у првих десет извозника оружја на свету.

Овај успон започео је средином осамдесетих, тачније 2003. године. У то време Турска је око 80% потреба оружаних снага обезбеђивала увозом.

Сада, само двадесет година касније, она те потребе задовољава са 80% сопственом производњом! Према истраживањима Стокхолмског института за истраживање мира (SIPRI – Stockholm International Peace Research Institute) овај пробој Турске је константан, са предвидивим успоном. Већ прошле, 2023. године она је била једанаеста на свету.

Купцима је испоручено робе у вредности од 609 милиона долара, што је 2,1% укупне светске продаје. Највећи скок омогућен је продајом беспилотних летилица које су се на ратишту доказале већ 2020. године, па и раније.

Фото: Piri reis најновија турска подморница

SIPRI” такође прати петогодишње резултате извоза. И тај показатељ је повољан за Турску. Од 2014-2018. године Турска се на светском тржишту појавила са свега 0,7% роба. Већ у следећем периоду (2019-2023) то присуство је више него удвостручено и износи 1,6%. Такав раст може се сматрати стабилним. Он је обезбеђен привлачењем нових купаца.

Године 2010. Турци су извозили у само пет држава, углавном традиционалних купаца. Већ 2020. године тај број се попео на тринаест, а прошле, 2023. године извоз је обухватио 25 земаља. Списак се сваке године допуњава и то купцима који нису раније пословали с Турском. Има и оних који су добили наручена средства, а још нису наручили нова.

Војно-индустријски комплекс
Данас у Турској ради неколико десетина предузећа која су делимично или у потпуности овладала основним областима делатности, разраде и производње оружја и пратеће опреме. Самостално, или у сарадњи, турска индустрија производи стрељачко оружје, артиљерију, оклопну технику, беспилотне летилице, бродове, итд.

Најважнија компонента и покретач, замајац овог комплекса јесте ”Фонд оружаних снага” (”Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı’nın” или TSKGV), који одговара лично председнику државе. Фонд контролише рад великих и средњих компанија из разних области, везаних за војно-индустријски комплекс. Такође координира рад тих предузећа, а посредује и у узајамном комуницирању привреде и војног врха. Најистакнутије компаније којима управља TSKGV јесу ””Aselsan”, ”Havelsan”, ”Roketsan” i ”Turkish Aerospace Industries -TAI”.

Фото: Лака ракета Umtas, компатибилна с TB2

Прве две баве се разрадом и производњом разних електронских система опште и посебне намене; ”Roketsan” производи различито ракетно оружје, а ”TAI” прави и сервисира авионе, трудећи се да развије и самосталне пројекте.

Као посебан сектор војно-индустријског комплекса третирају се компаније које су основане деведесетих година с учешћем страних фирми и њиховог капитала. То су већ поменута ”TAI”, вишенаменска ”Nurol Defense Industry”, произвођач оклопне технике ”Otokar” (који производи и за грађанско тржиште аутобусе, камионе, приколице), итд.

У последњој деценији у овај посао укључио се низ нових организација које су формиране од стране крупног капитала, а уско су повезане с председником Турске и његовом администрацијом. Најпознатије су свакако произвођач БПЛ ”Baykar”, фабрика ”TÜMOSAN – TÜrk MOtor SANayi”, итд. Нове компаније желе да се укључе у трку и да конкуришу старијим компанијама, што све доприноси квалитету оружарског комплекса.

Турска индустрија без великих ограничења редовно прима наруџбине од унутрашњих и спољних купаца, због чега и одлично послује. Самосталне компаније по обиму извоза могу да се равноправно такмиче на међународном тржишту оружја с другим компанијама војно-индустријског комплекса широм света. У децембру 2023. године ”SIRPI” је објавио рејтинг 100 највећих добављача у војној индустрији, где су се нашле и четири турске компаније. Најбоље пласирана је ”Aselsan” (Askerî Elektronik Sanayi A.Ş. у Анкари), која је на 60. месту.

Фото: Турско-мађарски 4×4 Gidran

Она је чак успела да претекне славни немачки гигант ”ThyssenKrup”. Са стотог на 76. место преместио се ”Baykar”, на 83. је ”TAI”, а у стотину лидера прогурала се и ”Roketsan” која је годину дана раније била ван те листе.

Шта све Турци извозе?
Веома је широка понуда средстава које Турска пласира на светско тржиште оружја – од оних најпознатијих, до страндардних који су мало уочљиви, али утичу на опште показатеље. Свакако су најпознатији извозни продукт постале БПЛ компаније ”Baykar”.

Поред активне рекламне кампање, када су се прве БПЛ ”Bayraktar” појавиле на тржишту, највећу рекламу донео им је сукоб Азербејџана и Нагорно Карабаха, када су оне значајно утицале на морал поражених и исход сукоба. ”TB2” је један од извозних хитова Турске. Наручило га је 16 држава и очекују се и нове поруџбине. До сада је преко границе отишло не мање од 500 БПЛ овог типа, а део њих стигао је и на територију такозване државе ”Косово”.

Фото: Bayraktar TB2

Велике амбиције Турска има и на тржишту оклопних возила. Од почетка прошле деценије извезла је преко 600 оклопних аутомобила ”Kipri”, а поруџбине не престају и производња линија ради. Ушло се и у амбициозан пројекат лаког тенка ”Kaplan MT/Harimau” који се ради по наруџбини Инонезије.

Урађено је већ 18 серијских тенкова. И друге државе су показале интерес за ту категорију тенкова, за коју се мислило да је нестала са ратне сцене. Турска војна индустрија поставила је пред себе врло амбициозан задатак, па завршава радове на перспективном главном борбеном тенку (MBT) ”Altay”.

Турска армија је, за почетак, наручила велику количину ових тенкова, а њој се придружила и КоВ Катара с уговором о намерама куповине 100 тенкова. Не искључује се могућност и нових купаца који би да изаберу нешто што није до сада било у понуди.

Као држава с великом обалом, бројним лукама и значајном флотом, бродоградња је у Турској традиционално добро развијена и позиционирана, па она сада само јача своје позиције. Страним наручиоцима на избору стоји неколико пројеката борбених бродова породице ”Milgem”, класификованих као корвете.

Фото: Тенк Аltay

Пакистан је наручио четири корвете класе ”Milgem Ada” и четири корвете ”Milgem Babur”. Главни бродови су већ у флоти, а остали су у разним фазама изградње. Још две корвете ”Ada” граде се за Украјину. Први је већ кренуо на пловна испитивања, а други је још на доку. Очекује се наруџбина за још два-три брода.

Како до лидерских позиција?
На овај начин, паметно планирајући, готово из другог, па и трећег плана, Турска самостално, или уз помоћ одабраних партнера пријатељских земаља, поставила је на солидне темеље свој војно-индустријски комплекс, усталила разраду и производњу, а затим је кренула на страно тржиште.

Успело јој је да постигне добре резултате у извозу и полако се приближава десеторици највећих продаваца наоружања на свету. Врло лако се може догодити да уђе у десет водећих на светском тржишту. Даље предвиђати је тешко, али једно је сигурно: Турци неће одустати од генерално зацртане политике и несумњиво ће и све друге факторе (спољна и унутрашња политика) прилагодити томе да и на овај начин напуни своју касу.

Фото: Турски транспортер Оtokar-cobra

О томе сведоче и бројни наслови на нашем порталу, а то је тек део укупних турских напора да на свој начин ојача своје позиције (”Rumunija će od Turske kupiti preko 1.000 oklopnih vozila COBRA II pogona 4×4 za milijardu dolara (oruzjeonline.com)”, ‘‘Vojska Kosova se navodno oslanja na javne donacije, dok dobijeni fond nije javan (oruzjeonline.com)”, ”Turska svom glavnom savezniku daruje novi Su-25 „Lačin“ – tursku nadograđenu verziju ruskog jurišnika Su-25 (oruzjeonline.com)”, итд).

Свидело се то некоме или не, Турска је показала како се смишљеном, дугорочном политиком уз помоћ државе може постићи напредак у некој области. Подсетимо, у тексту ”Ponovni uspon ‘Otomanskog carstva’: Jednom osvajač… (oruzjeonline.com)” бавили смо се, у најкраћем, новом историјом Турске.

Quelle: Kakav je položaj Turske na svetskom tržištu oružja danas i kako je ona stigla do respektabilnog proizvođača? (oruzjeonline.com)

13. октобар 2024.

 

 

Autor-avatar

Über Центар за геостратешке студије

Zentrum für geostrategische Studien ist eine Nichtregierungs-und non-profit-Verein, gegründet in Belgrad an die Gründungsversammlung statt am 28.02.2014. in übereinstimmung mit den Bestimmungen der Kunst.11. und 12. Gesetz über Vereinigungen ("Amtsblatt der Rs", Nr. 51/09). für eine unbestimmte Zeitraum von Zeit, um die zur Erreichung der Ziele im Bereich der wissenschaftlichen Forschung der geostrategischen Beziehungen und Vorbereitung von strategischen Dokumente, Analyse und Forschung. Die Gesellschaft entwickelt und unterstützt Projekte und Aktivitäten, die in der staatlichen und nationalen Interessen Serbiens, hat den status einer juristischen Person und ist registriert im register in übereinstimmung mit dem Gesetz. Die mission des Zentrums für geostrategische Studien ist: "wir bauen die Zukunft, denn Serbien hat es verdient: die Werte, die wir vertreten, durch unsere Geschichte, Kultur und tradition. Wir glauben, dass ohne die Vergangenheit gibt es keine Zukunft. Für diese Grund, um an der Zukunft zu bauen, müssen wir wissen, dass unsere Vergangenheit und schätzen unsere Tradition. Wahre Werte sind immer geerdet, und die Zukunft nicht gebaut werden in eine gute Richtung, ohne, dass die Stiftung. In einer Zeit disruptiver geopolitischen Wandels, ist es von entscheidender Bedeutung, um kluge Entscheidungen treffen und die richtigen Entscheidungen zu treffen. Lasst alle verhängt und verzerrt Ideen und künstliche fordert. Wir glauben fest daran, dass Serbien hat genug Qualität und das Potenzial zu bestimmen, seine eigene Zukunft, unabhängig von Bedrohungen und Beschränkungen. Wir sind verpflichtet, die serbische position und das Recht zu entscheiden, um unsere eigene Zukunft auf, in Anbetracht der Tatsache, dass historisch gesehen gab es viele Herausforderungen, - Bedrohungen und Gefahren, die wir haben, zu überwinden. “ Vision: das Zentrum für geostrategische Studien strebt zu einem der weltweit führenden Organisationen im Bereich der Geopolitik. Er will auch zu einer lokalen Marke. Wir werden versuchen, das Interesse der öffentlichkeit in Serbien bei internationalen Themen und sammeln Sie alle interessierten in den Schutz der staatlichen und nationalen Interessen, Stärkung der Souveränität, die Erhaltung der territorialen Unversehrtheit, die Aufrechterhaltung traditioneller Werte, die Stärkung der Institutionen und der Rechtsstaatlichkeit. Wir agieren dabei in die Richtung der Suche nach Gleichgesinnten Menschen, sowohl in der häuslichen und in der Weltöffentlichkeit. Wir konzentrieren uns dabei auf die regionale Zusammenarbeit und Vernetzung im Zusammenhang mit NGOs, sowohl auf regionaler und internationaler Ebene. Wir starten Projekte auf internationaler Ebene zu unterstützen, der die Neuausrichtung von Serbien und die Erhaltung der territorialen Integrität. In Zusammenarbeit mit Medienhäusern, implementieren wir Projekte, die darauf fokussiert sind, diese Ziele zu erreichen. Wir organisieren die Ausbildung der interessierten öffentlichkeit durch Konferenzen, Runde Tische und Seminare. Wir werden versuchen zu finden ein Modell für die Entwicklung der Organisation ermöglichen würde, dass die Finanzierung der Aktivitäten des Zentrums. Eine gemeinsame Zukunft zu bauen: Wenn Sie interessiert sind in Zusammenarbeit mit uns, oder zu helfen, die Arbeit des Zentrums für geostrategische Studien, Kontaktieren Sie uns bitte per e-mail: center@geostrategy.rs

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert