La ciencia y la sociedad

Драгана Трифковић: Чије су наше цркве у Северној Македонији?

У српској јавности и даље влада недоумица око тога шта је епилог недавних одлука Српске православне цркве и какав је статус српске културне и духовне баштине у Северној Македонији. Све је почело сасвим неочекивано после вишедеценијског спора, уливањем наде о помирењу Српске православне цркве и расколничке Македонске православне цркве. Неопходно је нагласити да је овај раскол настао из политичких разлога за време владавине Јосипа Броза Тита, када је утемељен оквир за пројектовање нових нација, са идејом да оне у будућности имају своју државу, језик и цркву.

Не доводећи у питање слободу сваког појединца да бира своју националну припадност и да се опредељује по свим другим основама, не смемо да упаднемо у заблуду да то аутоматски подразумева и сагласност на присвајање туђе културне и духовне баштине. У овом случају наше на територији Старе Србије или Јужне Србије (како се некада звала Вардарска Србија/Македонија, односно данашња Република Северна Македонија) која је Србији припала потписавањем мировног споразума којим је окончан Други балкански рат 1913. године. Сам назив Стара Србија односи се на територију данашње Северне Македоније и јужне српске покрајине Косова и Метохије, која је пре османске инвазије на Балкан, уз Рашку област, чинила језгро српске средњовековне државе. Отуда се на територији данашње Републике Северне Македоније, насталој након распада СР Југославије, налазе многобројне српске цркве и манастири које су подигли владари из лозе Немањића. Неки од њих су Црква Светог Спаса у Скопљу, задужбина цара Душана из прве половине 14. века, Манастир Светог Ђорђа у Нагоричану код Куманова, задужбина краља Милутина из 14. века, Црква Успења Богородице на обронцима Скопске Црне Горе из друге половине 14. века, задужбина цара Уроша и многе друге. Историчари уметности тврде да је на територији данашње Северне Македоније постојало преко 800 средњовековних српских манастира и цркава. Нажалост та баштина није у потпуности очувана, али постојеће цркве и манастири који јесу највећим делом су у крајње запуштеном стању, па чак и разрушени или напуштени. То много говори о односу државе Северне Македоније према српској историјској баштини али и о нашој бризи за светиње, што је између осталог условљено и расколом такозване Македонске православне цркве и сукобом који траје већ више деценија.

У сваком случају многе је изненадила вест, коју су објавили медији под контролом власти, да је „после 55 година раскола македонска црква враћена у литургијско и канонско јединство са СПЦ, као и под њено окриље, а патријарх Порфирије је оценио да је сада зацељена дубока и болна рана раскола“.  Само неколико дана након „зацељивања“ ране уследио је контраобрт, када је објављено да је Српска православна црква признала аутокефалност Македонске православне цркве?! Ово је јавности саопштио патријарх Порфирије из Скопља, тврдећи да је то једногласна одлука Сабора СПЦ. По свој прилици, помирили смо се да бисмо се растали?! Као врхунац свега захвални даропримаоци из Скопља, након добијања томоса о аутокефалности од СПЦ, изјавили су да се захваљују СПЦ на препоруци, али да томос о аутокефалности очекују од цариградског патријарха. Да не улазимо у анализу поступака цариградске патријаршије, јер то у крајњем случају није неопходно за оцену поступка Српске православне цркве, довољно је да имамо у виду чињеницу да Фанар не представља духовну институцију, већ војну организацију НАТО.

Српска јавност остала је тако без одговора на многобројна питања, али и на оно главно, како је могуће да ни један црквени великодостојник није подигао свој глас против одлуке да се комплетна српска културна и духовна баштина, на територији данашње Републике Северне Македоније, преда? Присутне су многобројне спекулације да се на Сабору заправо није ни гласало о таквој одлуци, али чак и ако је то тако, како је могуће да нико од црквених великодостојника није имао потребу да се обрати јавности? Поред тога, оно што је застрашујуће – то је ћутање великог дела јавности, која се једноставно понаша као да се ништа није десило. Са тим у вези новинар Предраг Поповић написао је: „Издају, каква није забележена у историји СПЦ-а, без поговора су прихватили политичари из владајућих и опозиционих странака, чланови Српске академије наука и уметности, независни интелектуалци и обични верници. Сви су се ћутке одрекли најважнијег идентитетског дела српске историје и стотина храмова и манастира“.

С друге стране још страшније је усиљено оправдавање потеза, који до сада није забележен у историји Српске православне цркве дугој више од 800 година, од стране ангажованих професионалних патриота. Тако је историчар Александар Раковић изјавио да се српске цркве и манастири у Северној Македонији не поклањају већ „предају на коришћење“. Није јасно да ли је Раковић имао увид у уговор о „коришћењу српских цркава и манастира“, или је на основу неких других информација дошао до таквог тумачења. Оно што је познато, то је да је  Република Македонија од почетка црквеног раскола претендовала на имовину СПЦ, а од осамостављивања Р. Македоније и стварања нове државе  1991. године, уписала је у катастар имовину СПЦ као власништво Македонске православне цркве. Тиме практично „давање на коришћење“ српских цркава и манастира МПЦ, само значи пристајање на отимање и коначно духовно одрицање од светиња. Још један апологета предаје српских цркава и манастира пак пише: „Наша црква у време доношења саборских одлука у мају ове године није имала ни право својине, ни право државине ни над једним православним манастиром или храмом који је 1959. године припао МПЦ“ –протојереј Велибор Џомић. Ова конструкција се односи на чињеницу да је у катастар Републике Северне Македоније отета српска имовина уписана на име Македонске православне цркве. Али то што је неко присвојио туђу имовину, не значи да на њу има и право, а поготово не значи да било који црквени великодостојник сме да тврди да нешто што нам је отето „није наше“. Овде се намеће и логично питање, ако цркве и манастири у Северној Македонији нису наши, како тврди протојереј Џомић, како онда СПЦ може да даје на коришћење, како тврди Раковић, нешто што није наше?!

Углавном, за оправдавање поступка којим је српска културна и духовна баштина предата расколничкој МПЦ, професионални Срби користе два аргумента. Први је да је тај потез веома добар јер је тиме спречена „украјинизација“ македонског проблема (Александар Раковић, Стеван Гајић, Душан Пророковић и др.). У преводу, боље је да им сами поклонимо цркве и манастире него да их они силом отуђе, што су иначе већ и учинили. Други аргумент је да је наводно Руска православна црква захтевала од Српске православне цркве да се овај проблем реши (Владимир Димитријевић). Ради се о чистој манипулацији, јер је Руска православна црква у светлу нејасних дешавања око статуса МПЦ, издала званично саопштење у коме каже да признаје искључиво надлежности Српске православне цркве на територији Северне Македоније. Поред тога почетком јуна министар спољних послова Русије Сергеј Лавров, изјавио је да Америка ради на уништавању православља, користећи цариградског патријарха и да покушава да поцепа Српску православну цркву.  Индикативно је и то да је почетком јуна Руска православна црква сменила са дужности епсикопа Илариона, који је био на челу Одељења за спољне црквене послове РПЦ, што се тумачи последицом незадовољства актуелним проблемима о којима је и Лавров говорио. Дакле тврдње да је Руска православна црква одговорна за предају српских цркава и манастира у Р. Македонији, истоветне су и тврдњама да су Руси криви за предају Косова и Метохије под контролу Албанцима или да нас је Путин помињањем Резолуције 1244 ставио у незавидан положај. Ради се о пребацивању сопствене одговорности на оне који бране наше интересе на међународном плану.

Оно што за српску јавност остаје потпуна непознаница, то је какав је сада статус наших цркава и манастира у Северној Македонији и какве последице ће након свега имати одлука СПЦ о давању томоса МПЦ. Ово питање је крајње деликатно ако узмемо у обзир чињеницу да такав преседан може да буде увод за даље цепање Српске православне цркве и могуће стварање Црногорске православне цркве, Хрватске православне цркве, Босанске православне цркве па чак и Косовске православне цркве. Без обзира на ћутање, црквени великодостојници ће морати кад тада да одговоре на ова питања.

Владика Атанасије Јевтић приликом једног гостовања на телевизији рекао је следеће: „Зато немојте много да верујете изјавама ни Синода, Српска црква није у изјавама и у ставовима… Који је званични став Синода?! Народ је умео и одлуке Васељенских сабора да обори јер нису одражавале народ. Православље је нешто друго него званичне изјаве Ватикана, Уједињених нација, владе, Синода… Ја вам то говорим као православни теолог, пре свега. Знам шта говорим. Говорим и као владика – моје одлуке немојте сутра да слушате, ако моје одлуке нису израз онога што јесмо, што верујемо, у шта се надамо“.

23. јун 2022.

Instrucciones:

https://www.rts.rs/page/radio/sr/story/24/radio-beograd-2/4183372/srpske-srednjovekovne-zaduzbine-u-republici-severnoj-makedoniji-.html

https://www.politika.rs/scc/clanak/470374/Ne-brinu-o-svetinjama-a-traze-autokefalnost

https://www.telegraf.rs/vesti/politika/3500602-u-najtezem-trenutku-za-svet-pravoslavlje-se-ujedinilo-u-beogradu-koji-je-znacaj-priznanja-makedonske-crkve

https://www.rts.rs/page/stories/sr/story/125/drustvo/4840209/spc-mpc-tomos-autokefalnost.html

https://www.rts.rs/page/stories/sr/story/125/drustvo/4826073/makedonska-pravoslavna-crkva–ohridska-arhiepiskopija-autokefalnost.html

https://www.homoverbum.com/evo-kako-su-porfirije-i-vladike-pogazili-ustav-spc-i-pocinili-najvecu-izdaju-pise-predrag-popovic/

https://www.danas.rs/svet/makedonsko-crkveno-pitanje-neuporedivo-sa-ukrajinskim/

https://www.kosovo-online.com/vesti/drustvo/rakovic-srpske-crkve-i-manastiri-u-severnoj-makedoniji-ostaju-u-sastavu-spc-5-6-2022

https://www.danas.rs/svet/region/ruska-pravoslavna-crkva-priznajemo-iskljuciva-prava-spc-u-severnoj-makedoniji/

https://www.politika.rs/sr/clanak/508886/Lavrov-tvrdi-da-Amerika-zeli-da-unisti-pravoslavlje

http://www.tanjug.rs/full-view1.aspx?izb=737522

https://politicki.rs/izdvojeno-za-vas/vladika-atanasije-narod-je-obarao-odluke-sabora-kad-nisu-odrazavale-narodnu-volju/

https://www.politika.rs/scc/clanak/510023/SPC-se-nije-odrekla-svog-duhovnog-i-kulturnog-nasleda

https://www.glassrpske.com/lat/plus/teme/kako-je-spc-davanjem-autokefalnosti-mpc-doskocila-carigradskoj-patrijarsiji-sprijeceno-sijanje-nove-jabuke-razdora/413621

https://www.rts.rs/page/stories/sr/story/125/drustvo/4827311/srpska-crkva—od-stare-srbije-do-severne-makedonije.html

https://www.youtube.com/watch?v=hnxQx5bbihc&t=2553s

https://pokretzaodbranukosovaimetohije.rs/?p=31987

 

 

 

 

 

autor-avatar

Acerca de Центар за геостратешке студије

Centro de estudios geoestratégicos es una organización no gubernamental y sin fines de lucro, fundada en Belgrado en la asamblea fundacional celebrada en 28.02.2014. de conformidad con lo dispuesto en el art.11. y 12. La ley de asociaciones ("Gaceta Oficial Rs", no.51/09). por un período indefinido de tiempo, con el fin de alcanzar los objetivos en el campo de la investigación científica de geoestratégica de las relaciones y la preparación de documentos de estrategia, el análisis y la investigación. La asociación desarrolla y apoya proyectos y actividades dirigidas al estado y a los intereses nacionales de Serbia, que tiene el estatuto de una persona jurídica y que está inscrita en el registro, de conformidad con la ley. La misión del Centro de estudios geoestratégicos es: "estamos construyendo el futuro, debido a que Serbia se lo merece: los valores que representan, son establecidas a través de nuestra historia, cultura y tradición. Creemos que sin pasado no hay futuro. Por esta razón, con el fin de construir el futuro, debemos conocer nuestro pasado y valorar nuestras tradiciones. Los verdaderos valores están siempre conectados a tierra, y el futuro no se puede construir en una buena dirección, sin que la fundación. En una época de trastornos cambio geopolítico, es crucial para tomar decisiones sabias y tomar las decisiones correctas. Vamos a ir de todos los impuestos y distorsionada ideas y artificial insta. Creemos firmemente que Serbia tiene la suficiente calidad y el potencial para determinar su propio futuro, independientemente de las amenazas y limitaciones. Estamos comprometidos con el serbio posición y el derecho a decidir nuestro propio futuro, teniendo en cuenta el hecho de que, históricamente, han sido muchos los desafíos, las amenazas y los peligros que hemos superado. " Visión: el Centro de estudios geoestratégicos aspira a convertirse en una de las principales organizaciones del mundo en el campo de la geopolítica. Él también quiere convertirse en una marca local. Vamos a tratar de interesar al público en Serbia en temas internacionales y reunir a todos aquellos interesados en la protección del estado y de los intereses nacionales, el fortalecimiento de la soberanía, la preservación de la integridad territorial, la preservación de los valores tradicionales, el fortalecimiento de las instituciones y el estado de derecho. Vamos a actuar en la dirección de encontrar personas de ideas afines, tanto en el ámbito nacional y en el mundo público. Nos centraremos en la cooperación regional y la creación de redes de relacionadas con las Ong, tanto a nivel regional e internacional. Vamos a lanzar proyectos a nivel internacional para apoyar el reposicionamiento de Serbia y la preservación de la integridad territorial. En cooperación con los medios de comunicación casas, vamos a implementar proyectos que se centran en estos objetivos. Vamos a organizar la educación del público interesado a través de conferencias, mesas redondas y seminarios. Vamos a tratar de encontrar un modelo para el desarrollo de la organización que permitan la financiación de las actividades del Centro. Construir un futuro juntos: Si usted está interesado en cooperar con nosotros, o para ayudar a la labor del Centro de estudios geoestratégicos, por favor póngase en contacto con nosotros por e-mail: center@geostrategy.rs

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *