La defensa y la seguridad

Milán Milakovic: la OTAN y el dinero que es un problema

Пише: Милан Милаковић, Центар за друштвено-политичка истраживања Републике Српске

Свједоци смо да су дешавања на релацији колективни Запад – Русија након фебруара 2022. године изазвала тектонске промјене у евроатлантском и евроазијском пространству, са израженим потенцијалом да редефинишу свјетски поредак и расподјелу свјетске моћи. Имајући у виду да се ради о процесима од историјског значаја, далекосежним и свеобухватним, њихово правилно разумијевање од егзистенцијалног је значаја за Републику Српску. Широк дијапазон мјера које је колективни Запад примијенио кроз политику санкција ка Русији све израженије остварују свој негативан ефекат, али на оне који су их иницирали, примарно на европске економије, чиме се уздрмавају темељи њихове снаге, значаја и утицаја. Додатни фактор мултипликације отежавајућих околности узрокован је грчевитим покушајима Запада да обузда раст Кине. Парадоксално је да су се европске економије својим избором, да ли самосталним или под притиском Вашингтона, саме довеле у ситуацију ускраћености приступа јефтиној сировинској бази и енергентима, али и пласману роба на глобално значајном кинеском тржишту. Такво поступање за посљедицу има озбиљне економске изазове, пад индустријске производње и животног стандарда, те све израженије отежано функционисање држава, превасходно најразвијеније од њих – Њемачке – али због високог степена међузависности, и свих других.

Упркос томе, преовладало је опредјељење европских НАТО чланица за развој нових способности у погледу извођења војних операција широког спектра. Анализирајући испољене амбиције, може се са пуним правом рећи да се ради о фундаменталним промјенама у приступу, с обзиром на то да су европске државе више од три деценије запостављале своје војне капацитете. Не треба губити из вида да су у постхладноратовском периоду спроведене значајне редукције бројности војног састава и борбене технике. Истовремено су запостављена улагања у кључне војне капацитете и обезбјеђивање да европска технолошко-индустријска база одбране буде прикладна својој сврси. Кључна разлика се огледа у томе да је фокус војних активности у европским чланицама НАТО-а у том периоду премјештен са хипотетичког сукоба против СССР-а на операције управљања кризама или тзв. мировне мисије и борбу против тероризма. Опстајање таквог концепта кроз претходне године било је искључиво могуће због потпуног ослањања Европе на војне капацитете Сједињених Држава. Европске земље, због изостанка адекватног сопственог идентитета у погледу одбране, учиниле су се зависним од Америке. Захваљујући преусмјереним финансијским средствима, стекле су компаративну предност олакшаног економског развоја и предуслове за креирање препознатљиве социјалне политике, с обзиром на то да су европска буџетска издвајања за потребе одбране била занемарљива. Прихватањем неолибералног приступа у економији истовремено је било плаћено губитком осјећаја националне припадности и традиционалних вриједности народа Европе.

Међутим, околности се неповратно мијењају и дојучерашња за живот примамљива Европа то престаје бити у данашњици. Узимајући у обзир природу прилика и глобалних тенденција, несумњиво је да ће дати процеси испољити утицај на Републику Српску. Нова стратешка и доктринарна опредјељења НАТО-а, праћена све израженијом милитаризацијом Европске уније, јесу њихов саставни дио. За очекивати је да ће се притисак западних земаља појачавати са циљем интеграције српског простора у западну сферу кроз НАТО или пак његове  изолације како би се онемогућила дестабилизација стратешке дубине колективног Запада.

Приликом анализе низа релевантних фактора који детерминишу актуелне процесе, све израженија је потреба узимања у обзир повећаних финансијских издвајања држава чланица за одбрану, не само НАТО-а, већ и Европске уније. У постхладноратовском периоду НАТО се промовисао као елитистички престижни клуб који пружа неупоредиве могућности за сарадњу и економски развој. У ту сврху су често публиковани афирмативни текстови који су потврђивали корелацију између чланства и економског просперитета. У стању релативног мира и опште еуфорије која је преовлађивала у свијету након завршетка Хладног рата, сликовито илустроване кроз Фукујамин „Крај историјеˮ, привлачност чланства је довела до проширења НАТО-а на земље Источног блока, али су данашње измијењене околности показале његово право лице. Наиме, уочи недавно одржаног самита НАТО-а у Вашингтону, достизање циљаних 2% БДП издвајања за одбрану од стране 23 чланице представљено је као велики успјех, за разлику од прије десет година и самита у Велсу 2014. године, када су то испуниле само три чланице  (САД, Грчка и Велика Британија). Међутим, иако је 2% сматрано крајњим циљем, све су присутнији ставови који предвиђена издвајања третирају само као основу, а никако максимум. Важно је напоменути да у актуелно вријеме пет чланица НАТО-а издваја и више од тих 2%: Пољска 4,12%, Естонија 3,43%, САД 3,38%, Летонија 3,15% и Грчка 3,08%. Иако још увек није постигнут формални консензус о увећању издвајања за одбрану, чланицама НАТО-а се ипак намећу нови захтјеви за унапређење војних способности, што за собом повлачи и значајно увећана издвајања за одбрану. И поред чињенице да државе чланице и самостално планирају развој својих одбрамбених капацитета, циљеве ипак примарно условљавају приоритети Савеза. У том смислу актуелан је примјер Естоније која је у постхладноратовском периоду била препозната као прогресивна економија међу државама из састава некадашњег социјалистичког блока и коју су  управо због тога и назвали „Балтичким тигромˮ. Брзи напредак и прихватање вриједности је крунисано чланством у ЕУ и НАТО-у 2004. године. Међутим, почетком септембра текуће године изјаве естонских званичника о тешкоћама финансирања одбране привукле су медијску пажњу. Иако већ сада издваја скоро 3,5% БДП-а за одбрану, значајно више од већине чланица, да би у потпуности остварила нове циљеве додијељене од стране НАТО-а, Естонија ће за достизање пуне способности сопствених војних снага бити приморана да трошкове одбране увећа на чак 5% БДП-а. Естонска економија, која предњачи изразито високом стопом инфлације у Еврозони,  већ дужи временски период трпи посљедице повећаних издвајања за одбрану. Суочавање са новим обавезама доводи у питање стабилност функционисања државе. Као посљедица неминовности потребе за средствима већ се разматра увођење пореза за одбрану, укидање многих социјалних давања, увођење школарина за претходно бесплатно школовање и сл.

Истовремено су све израженије амбиције Европске уније у погледу развоја сопствених војних капацитета. С обзиром на то да су чланице ЕУ уједно и чланице НАТО-а, управо та околност представља ограничавајући фактор аутономног дјеловања европских војних снага. Наиме, чланом 8 Уговора прецизирано је поступање чланица НАТО-а у погледу форми удруживања и дјеловања. У конкретном случају, војне снаге ЕУ су обавезане да спроводе активности које нису у супротности са НАТО-ом, односно могу да се ангажују једино као његова испомоћ. Иако се европске снаге ангажују као продужена рука НАТО-а, издвајања за ту сврху су ипак одвојена, што додатно оптерећује ионако посустале европске економије и њихове пореске обвезнике. За разлику од НАТО-а, Европска унија нема усаглашене обавезе у виду процентуалних износа од БДП-а. Ипак, према подацима Европске одбрамбене агенције из 2022. године, ЕУ је колективно уложила 1,5% свог укупног БДП-а у одбрану. Да ће се расходи ЕУ у домену одбране увећавати указује и формално усвајање стратешког документа под називом „Стратешки компасˮ за безбједност и одбрану, који је прошао процедуру одобравања свега неколико недјеља након почетка војног конфликта у Украјини. План активности Европске уније до 2030. године је саставни дио документа, који је као такав и комплементаран стратешком концепту НАТО-а,  управо због наглашене преузете обавезе за усклађено дјеловање и примарно се односи на почетак спровођења преузетих обавеза о финансијским издвајањима за војну намјену.

Актуелна опредјељења у развоју нових војних способности како НАТО-а тако и Европске уније из темеља мијењају амбијент дојучерашњег прокламованог поимања чланства и обавеза које из њега произилазе. Као поука за Републику Српску може послужити и то да је глобални развој догађаја усложио статус држава које своје економије из социјално-развојних престројавају на ратне. У епохи трансформације међународног поретка, постепено се актуелизује упитност промовисаног привилегованог статуса држава чланица НАТО-а и предности које произилазе из њега, при чему је декларативно право на избор праћено све већим финансијским издвајањима на путу ка неизвјесној будућности.

Fuente: НАТО и новац који (ни)је проблем – Центар за друштвено-политичка истраживања (cdpirs.org)

Насловна фотографија: www.forsvaret.dk

15. септембар 2024.

autor-avatar

Acerca de Центар за геостратешке студије

Centro de estudios geoestratégicos es una organización no gubernamental y sin fines de lucro, fundada en Belgrado en la asamblea fundacional celebrada en 28.02.2014. de conformidad con lo dispuesto en el art.11. y 12. La ley de asociaciones ("Gaceta Oficial Rs", no.51/09). por un período indefinido de tiempo, con el fin de alcanzar los objetivos en el campo de la investigación científica de geoestratégica de las relaciones y la preparación de documentos de estrategia, el análisis y la investigación. La asociación desarrolla y apoya proyectos y actividades dirigidas al estado y a los intereses nacionales de Serbia, que tiene el estatuto de una persona jurídica y que está inscrita en el registro, de conformidad con la ley. La misión del Centro de estudios geoestratégicos es: "estamos construyendo el futuro, debido a que Serbia se lo merece: los valores que representan, son establecidas a través de nuestra historia, cultura y tradición. Creemos que sin pasado no hay futuro. Por esta razón, con el fin de construir el futuro, debemos conocer nuestro pasado y valorar nuestras tradiciones. Los verdaderos valores están siempre conectados a tierra, y el futuro no se puede construir en una buena dirección, sin que la fundación. En una época de trastornos cambio geopolítico, es crucial para tomar decisiones sabias y tomar las decisiones correctas. Vamos a ir de todos los impuestos y distorsionada ideas y artificial insta. Creemos firmemente que Serbia tiene la suficiente calidad y el potencial para determinar su propio futuro, independientemente de las amenazas y limitaciones. Estamos comprometidos con el serbio posición y el derecho a decidir nuestro propio futuro, teniendo en cuenta el hecho de que, históricamente, han sido muchos los desafíos, las amenazas y los peligros que hemos superado. " Visión: el Centro de estudios geoestratégicos aspira a convertirse en una de las principales organizaciones del mundo en el campo de la geopolítica. Él también quiere convertirse en una marca local. Vamos a tratar de interesar al público en Serbia en temas internacionales y reunir a todos aquellos interesados en la protección del estado y de los intereses nacionales, el fortalecimiento de la soberanía, la preservación de la integridad territorial, la preservación de los valores tradicionales, el fortalecimiento de las instituciones y el estado de derecho. Vamos a actuar en la dirección de encontrar personas de ideas afines, tanto en el ámbito nacional y en el mundo público. Nos centraremos en la cooperación regional y la creación de redes de relacionadas con las Ong, tanto a nivel regional e internacional. Vamos a lanzar proyectos a nivel internacional para apoyar el reposicionamiento de Serbia y la preservación de la integridad territorial. En cooperación con los medios de comunicación casas, vamos a implementar proyectos que se centran en estos objetivos. Vamos a organizar la educación del público interesado a través de conferencias, mesas redondas y seminarios. Vamos a tratar de encontrar un modelo para el desarrollo de la organización que permitan la financiación de las actividades del Centro. Construir un futuro juntos: Si usted está interesado en cooperar con nosotros, o para ayudar a la labor del Centro de estudios geoestratégicos, por favor póngase en contacto con nosotros por e-mail: center@geostrategy.rs

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *