La géopolitique et de la politique

Јован Пламенац: НЕБО И ПОДНЕБЕСЈЕ – КРВАВО ЦЕТИЊЕ

Пише: Протојереј Јован Пламенац

Злочин који је првога данa 2025. године на Цетињу починио Ацо Мартиновић убивши дванаесторо људи побудио је осјећај дубоког саучешћа у црногорском народу али и усковитлао непрекидно узбуркани дух црногорских нетрпељивости. Док је народ палио свијеће за покој душама убијених, друштвене мреже су букнуле оптужбама и мржњом. Врло брзо се са политичких, уопште прагматских разлога овог злочина, прешло на мистичне, па и духовне.
Нова 2025. година почела је још једним злочином који је запањио свијет. Цетињанин Ацо Мартиновић убио је двоје дјеце и још десет својих суграђана, међу којима и своју блиску родбину.
Овај догађај, природно, побудио је осјећај дубоког саучешћа у црногорском народу, али и код многих ван граница Црне Горе. Тај осјећај, у ствари, наставио се на њему веома сличан након што је, такође на Цетињу, Вук Бориловић 2. августа 2022. године убио десет људи, међу којима такође двоје дјеце. Али овај догађај – неприродно – усковитлао је непрекидно узбуркани дух црногорских, благо речено, нетрпељивости.
Једни су за овај злочин свалили одговорност на актуелну власт, њену полицију, али и Српску православну цркву. Други одговорним сматрају режим Мила Ђукановића, који је три деценије опстајао на подјелама у црногорском друштву, првенствено националним, углавном црногорско-српским, али и вјерским.
МЕНТАЛИТЕТ ОПСАДЕ 
У Црној Гори је проглашена тродневна жалост, отказани су преостали новогодишњи концерти и други јавни скупови. Црногорски званичници су се листом огласили изјавама саучешћа. Народ је палио свијеће. У исто вријеме, друштвене мреже су букнуле оптужбама на рачун „оних других“, и мржњом.
Огласио се чак и Мило Ђукановић: „Догађај који на застрашујући начин, нажалост, још једном потврђује да се црногорско друштво налази у условима дубоке кризе и угрожене безбједности сваког грађанина, сваког дјетета.“
Одмах му је одговорио посланик Демократске Црне Горе Момчило Лековић, назвавши га „патолошким мрзитељем и политичким лешинарем“: „У овим најтужнијим данима, док је тишина завладала улицама Црне Горе и док саосјећа сваки добронамјеран човјек, огласио се највећи гробар наше земље – човјек који је више од три деценије немилосрдно сахрањивао правду, сигурност и достојанство сваког црногорског дома. У свом препознатљивом маниру, тражи одговорност од државе и институција, док су његови трагови кривице дубоко урезани у сваки угао ове земље.“
Са Ђукановићеве стране бедема црногорске подјеле на Црногорце и Србе, за злочин на Цетињу на друштвеним мрежама оптужен је „великосрпски Трећи Рајх“, то јест „идеолошка дјеца геноцида“. Са његове друге стране чуло се: „Постоји нешто што се зове ‘менталитет опсаде’ (siege mentality). То је кад група људи живи у увјерењу да су под константним нападом, да их неко опсиједа, је л’ те, и да покушава да им напакости. У таквој средини ствара се својеврсна колективна психоза коју појединци хране једни другима, и постају колективно ненормалнији. (…) Колико је изражен менталитет опсаде у том граду већ деценијама види се од њихових митолошких битака са тзв. Седмим батаљоном (буквално није се десило), ловћенске страже… (…) Нпр, чак и кад буквално опсиједају цркву, они мисле да су они ти који су под опсадом, кад бију бројчано и физички слабију дјецу по Богословији, они мисле да се бране. Њихово колективно стање свијести је искривљено и константно су на ивици. Или мислите да је случајно да се овако олако дешавају овакви монструозни масакри у тако малој средини? (…) Наравно, осим самих Цеташа који су дозволили да буду доведени у ову позицију (…) највећу кривицу сносе они који их активно радикализују и напујдавају јер њихов бизнис модел зависи од тога.“
Врло брзо се са политичких, уопште прагматских разлога злочинима на Цетињу, прешло на мистичне, па и духовне. Једни су устврдили да су они посљедица устоличења митрополита црногорско-приморског Јоаникија 5. септембра 2021. године којем су се на Цетињу брутално одупрле црногорске националне организације и покрети, предвођене Демократском партијом социјалиста и уз подршку предсједника Црне Горе Мила Ђукановића, због чега су Митрополит и патријарх Порфирије до трона цетињских митрополита у Цетињском манастиру, који је био под опсадом, стигли војним хеликоптером, уз јаке специјалне полицијске снаге и под панцир ћебетом. Други, закључујући инверзно првима, сматрају да су цетињски злочини посљедица не устоличења, него овог покушаја да оно буде спријечено, небивалог у историји Црне Горе.
ПРИЗВАНА СЈЕЋАЊА  
Оживјело је сјећање и на раније злочине на Цетињу. Један је 21. новембра 1823. године, у „Посланици Његушима“, описао Митрополит Петар I, потоњи Свети Петар Цетињски:
„Ја сам одавно видио да овдје живјети не могу и ево дође вријеме да од силе цетињске под старост бјежим из Цетиња. Јучер ударише Бајице на чељад доњекрајску, пред манастир, која носаху жито у млин; скочише моји људи и не дадоше да жито узму. Ту су пушке натезали да ове наше побију. Иза тога се зађеде бој међу Бајицама и Доњекрајцима за цијели дан, неки Доњекрајци у Влашку Цркву, а Бајице около цркве и на сваку страну око Доњега Краја. Чељад која бјеху у млин пошла не смију се дома вратит, закумили наше момке да их проведу до кућах, и они најприје пошли, вјеру у Бајицах извадили да их слободно могу превести, пак узели чељад да прате, а кад дошли мимо цркве на вељу ливаду, сретну их Бајице и убију у њихове руке једну ђевојку Шпадијерову, која је панула мртва на њихове ноге и хаљине окрвавила. Кажу ми да су и шиљеж и козе црковне узели, које смо предали на зимницу у Доњи Крај. Сад помислите је ли могуће ово трпјети. Да међу Турцима живим, не бих толики зулум трпио, колико трпим од Црногораца.“
Из пепела заборава ишчепркане су клетве Светог Петра Цетињског које је изрицао онима који су братску крв проливали, али и онима који су отимали црквену имовину. Такође, разур цркве њему посвећене на Ловћену 1972. године, када је муслиман из Бистрице код Бијелог Поља Исо Махмутовић одбио да руши хришћанску светињу и напустио посао, а порушили су је људи који носе хришћанска имена. Присјетили су се да се Раде Радоман, директор цетињског предузећа „Градња“, главни организатор непосредног рушења цркве Светог Петра Цетињског на Ловћену, неколико година касније, са сином и другом Шаковићем удавио у Скадарском језеру и како је тај догађај доживљен као – „стигла га Божја казна“. Затим, ране смрти Боба Богдановића, великог цетињског борца за црногорско сопство супротстављено српском и борца против Цркве, те погибије његовог сина…
У настојању да се разумије цетињски усуд, призван је покојни историчар Државног архива Пеђа Вукић који је у интервјуу Мишу Вујовићу, објављеном 2000. године у „Дуги“, а касније и у његовој књизи „Црња и Гора“, поред још многог, казао:
„Живим на Цетињу скоро од рођења, већ 35 година. Такорећи, од малена обасипан сам култом Цетиња, причама како је Цетиње мјесто са великом и славном историјом и традицијом, како оно представља симбол чојства, морала и етике. (…) Улога Цетиња у новијој историји заслужује дубљу анализу. Доласком краља Александра, кличу му и одбацују краља Николу. Кад су Италијани дошли на Цетиње дочекани су као ослободиоци. Како су клицали Италијанима 1941, тако су 1945. клицали комунистима. Исти народ је то све радио. (…) Култ агресије, култ насиља био је иманентан мојој генерацији. То значи да онај ко није знао да игра фудбал, ко није знао да се бије, фактички је сматран као настран, ненормалан, не сасвим чист. Међутим, мора се признати једно: иако је тај култ насиља ‘терорисао’ људе, иако свима није било пријатно живјети на Цетињу, прије 1990. било је сношљиво. Није било шовинизма. (…) За ових десет година на Цетињу одиграли су се фантомски идеолошки процеси далекосежног значаја, не само за Цетиње већ и за Црну Гору. Народ је и формално раскинуо са српском свијешћу својих предака. Тај раскид драстичнији је на Цетињу него у било којој другој средини у Црној Гори. Ако данас кажете Цетињанима да су, ако не Срби, оно бар поријеклом Срби, огромна већина сматраће то највећом увредом. (…) Народ вјерује да су Срби, као народ и српство као идеологија, коријен свих недаћа које Цетиње прате већ шездесет година.“
Као када љекар чепркајући по дубини човјекове душе у тражењу узрока његовој тегоби досегне и до пренаталне доби његовог живота, тако се у тражењу узрока цетињској коби стиже до – оснивача Цетиња. Када је Мехмед II Освајач 1478. године заузео Скадар, владар Зете Иван Црнојевић пребјегао је у Италију. Ту се, у Богородичној цркви у Лорени, недалеко од Анконе, заклео да ће ако се икада врати у Зету подићи цркву посвећену Пресветој Богородици. По повратку у Зету, 1482. године у Цетињском пољу је подигао двор, а двије године потом и цркву посвећену Рођењу Пресвете Богородице. Ту је затекао потомке Ивана Боројевића који је са синовима Боројем, Владиславом, Вушуром и Драгославом још у првој половини 15. вијека доселио са Златибора, из Старог Влаха.
Иван Црнојевић је 4. јанура 1495. године издао Повељу о оснивању Цетињског манастира којом му је приложио скоро сву своју имовину у Цетињском пољу, његовој околини и на Ловћену, и у другим дјеловима државе којом је управљао. У Цетињски манастир је пренио сједиште Зетске митрополије.
Цетињани данас славе 4. јануар као дан оснивања свог града, позивајући се на „Повељу о оснивању Цетиња“ која не постоји.
Kњаз и господар Црне Горе Никола I Петровић Указом од 17. јуна 1895. године каже: „најсвечаније потврђујемо манастиру право својине земљишта, на ком се цетињска варош, Наша Престоница, подиже, те дајемо свакоме на знање, да ово земљиште остаје за сва идућа времена у искључивој својини Цетињског манастира свето и неприкосновено.“
СЈЕЋАЊЕ НА СТРАШНУ КЛЕТВУ ИВАНА ЦРНОЈЕВИЋА
Цетиње је великим дијелом изграђено на земљи коју је Иван Црнојевић својом Повељом оставио у власништво Цетињског манастира. Многи су, до не тако давно, доносили прилог у манастир, као надокнаду за коришћење црквене земље на којој су им куће. Имали су страх Божији проистекао из живог сјећање на страшну клетву Ивана Црнојевића коју је изрекао у Повељи о оснивању Цетињског манаcтира:
„Ако кога научи сијач злобе и наш противник ђаво, да штогод одузме или промијени од овога што смо написали, такав да је проклет од снажне деснице Владике нашега творца неба и земље и од силе часнога и животворећега крста, од 12 врховних апостола и 70 осталих, и од 318 светих отаца никејских, и од свих светих од вијека Богу угодних, и нека буде подобан Јуди издајнику и онима који рекоше: ‘Узми, узми разапни га, крв његова на нас и на дјецу нашу’ и таквом да пречиста мајка Божја буде супарница на страшном и нелицемјерном суду.“
Насловна фотографија: Цетињски манастир (Cetinjski Manastir – Čuvar Relikvija)
Извор: ИН4С
12. јануар 2025.
auteur d'avatar

À propos de Центар за геостратешке студије

Centre pour les études géostratégiques est une organisation non-gouvernementale et à but non lucratif de l'association, fondée à Belgrade à l'assemblée générale constitutive tenue le 28.02.2014. conformément aux dispositions de l'art.11. et 12. La loi sur les associations ("journal Officiel de la Rs", non.51/09). pour une période de temps indéterminée, afin d'atteindre les objectifs fixés dans le domaine de la recherche scientifique, des relations géostratégiques et la préparation de documents stratégiques, de l'analyse et de la recherche. L'association développe et soutient des projets et des activités visant à l'etat et aux intérêts nationaux de la Serbie, a le statut d'une personne morale et qu'il est inscrit dans le registre conformément à la loi. La mission du Centre d'études géostratégiques est: "nous sommes la construction de l'avenir, parce que la Serbie mérite: les valeurs que nous représentons sont établies par le biais de notre histoire, de la culture et de la tradition. Nous croyons que sans passé il n'y a pas d'avenir. Pour cette raison, afin de construire l'avenir, nous devons connaître notre passé et à chérir nos traditions. Les vraies valeurs sont toujours mis à la terre, et l'avenir ne peut être construit dans une bonne direction, sans que de la fondation. Dans un moment de perturbations sur les changements géopolitiques, il est essentiel de faire les bons choix et prendre les bonnes décisions. De laisser aller de toutes imposées et déformé les idées et artificielle des pulsions. Nous croyons fermement que la Serbie a suffisamment de qualité et de potentiel afin de déterminer son propre avenir, peu importe les menaces et les limites. Nous nous engageons à la position serbe et le droit de décider de notre avenir, en gardant à l'esprit le fait que, historiquement, il ya eu de nombreux défis, les menaces et les dangers, que nous avons surmonté. “ Vision: le Centre d'études géostratégiques aspire à devenir l'une des plus importantes organisations mondiales dans le domaine de la géopolitique. Il veut aussi devenir une marque locale. Nous allons essayer d'intéresser le public à la Serbie dans les questions internationales et de rassembler tous ceux qui s'intéressent à la protection de l'état et des intérêts nationaux, le renforcement de la souveraineté, de la préservation de l'intégrité territoriale, la préservation des valeurs traditionnelles, le renforcement des institutions et de l'état de droit. Nous allons agir dans le sens de trouver des personnes partageant les mêmes idées, à la fois en interne et dans le monde public. Nous mettrons l'accent sur la coopération régionale et la mise en réseau des organisations non gouvernementales, à la fois au niveau régional et international. Nous allons lancer des projets au niveau international pour soutenir le repositionnement de la Serbie et de la préservation de l'intégrité territoriale. En coopération avec les médias, nous allons mettre en œuvre des projets qui mettent l'accent sur ces objectifs. Nous allons organiser l'éducation du public intéressé par des conférences, des tables rondes et des séminaires. Nous allons essayer de trouver un modèle pour le développement de l'organisation qui permettrait le financement des activités du Centre. Construire ensemble notre avenir: Si vous êtes intéressés à collaborer avec nous, ou pour aider le travail du Centre d'études géostratégiques, veuillez nous contacter par e-mail: center@geostrategy.rs

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *