La géopolitique et de la politique

Односи Србије и Русије с почетка 21. века и перспективе даље сарадње

Пише: Драгана Трифковић

Са ове дистанце се може рећи да је за Србију 21. век почео трагичним догађајима који су давали лажну наду у бољу будућност Србије, и да је каснија спознаја те истине проузроковала велику апатију која траје до данашњих дана

Са ове дистанце се може рећи да је за Србију 21. век почео трагичним догађајима који су давали лажну наду у бољу будућност Србије, и да је каснија спознаја те истине проузроковала велику апатију која траје до данашњих дана. Читава генерација је залутала европским путем који је за Србију био раван пропасти. За анализу ових догађаја потребно је узети у обзир дешавања у претходном веку, посебно пад Берлинског зида, распад СССР-а и крај Варшавског уговора када САД преузимају улогу једине светске силе и почињу да кроје свет по сопственим потребама.Такав стицај околности им отвара простор ка Русију и освајању постсовјетског простора, али и разбијању Југославије која је некада служила као тампон зона између Истока и Запада. Након крвавих ратова на простору бивше Југославије који су били наметнути споља и бомбардовања од стране НАТО-а Србију су дочекале такозване демократске промене које су јој задале можда и већи ударац него сви претходни трагични догађаји. Држава је изгубила своју самосталност и у континуитету већ деценију и по она потпада под све већи утицај Запада, како на политичком тако и на економском, културном и медијском пољу, иако ни пређашњи утицај Запада није био мали. Са друге стране утицај Русије је ослабио аналогно са слабљењем Совјетског Савеза у претходном периоду, и на почетку 21. века Србија и Русија не успевају да пронађу заједнички именилац. Са једне стране у Србији су на власт дошле демократске партије које су биле усмерене искључиво на сарадњу са Западом, а са друге стране Русија је желела добре односе и стратешко партнерство са Западом. Истовремено Русија је била усмерена на решавање многобројних унутрашњих проблема.

Нове околности руско-српских односа

Председник Русије Владимир Путин је први пут званично посетио Србију 16. Јуна 2001. године. Приликом те посете обишао је руске мировне снаге на Косову и Метохији и нагласио потребу јачања војног присуства Русије на Балкану. Нажалост 2003. године су руске мировне снаге почеле своје повлачење са Косова и Метохије, после чега се десио погром над српским становништвом и српским светињама од стране албанских терориста. Русија је такву одлуку донела због немогућности обављања мировне мисије под датим околностима, не желећи да својим присуством учествује у даљој дестабилизацији Србије. Други разлог могао је да буде потпуна посвећеност Србије решавању свих проблема искључиво у договору са Западом без жеље да са на било који начин консултује или сарађује са Русијом. Развој односа Србије и Русије до 2008. године одвијао се кроз ограничену економско-трговинску сарадњу, а од 2008. је интензивирана енергетска сарадња две земље. Значајне промене исте године дешавају се у односима Русије и Запада, након напада Грузије на Јужну Осетију и Абхазију, што ће касније утицати на промену спољно-политичке стратегије Русије. Агресија грузијске војске иза које је стајао Вашингтон, одиграла је кључну улогу на преиспитивање руског партнерства са Западом. Поред тога и други геополитички потези САД на Блиском Истоку и у југо-источној Европи утицаће на све веће одаљавање ставова Запада и Русије до коначног заоштравања односа.

Русија се у првој деценији 21. века реформисала и у кратком периоду успела да војно, економски и политички ојача и поврати статус светске силе.

За то време Србија је кроз европске интеграције војно, економски и политички потпуно ослабила, изгубила свој суверенитет и сада се налази у поодмаклој фази дестабилизованости.

Ширење меке моћи Русије

Интерес Русије да јача своје присуство на Балкану се повећава, а са друге стране Србија и Русија имају много заједничких интереса. Повратак Србије национално одговорној политици подразумевао би одустајање од европских интеграција и преусмеравање на стратешку сарадњу са Русијом. Међутим питање је како у садашњим условима контролисаних медија, поткупљених политичких елита и узурпираних институција, српски народ може да поврати контролу над сопственом судбином. По истраживањима јавног мњења око 70% грађана подржава савез Србије и Русије, док је подршка европским интеграцијама Србије пала на испод 50%, али у српском парламенту не постоји ни једна странка која се залаже за стратешку сарадњу са Русијом. То је последица креирања политичке сцене Србије од стране Запада на којој по истом обрасцу политичке партије корумпирају вољу народа. У предизборним кампањама све партије које претендују на власт (ради власти) обећавају већу сарадњу Србије са Русијом и национално одговорну политику, и на основу такве платформе добијају поверење грађана. Након доласка на власт партије заборављају предизборна обећања и настављају еврофанатичну политику уз подршку Вашингтона и Брисела.

srbija-rusija-flags

За даљи развој сарадње Србије и Русије потребно је да обе стране уложе додатне напоре. Поред развоја економске и енергетске сарадње, неопходно је усмерити пажњу на развој политичке, културне, и војне сарадње.

Што се Србије тиче, њен маневарски простор је сведен на минимум и сарадња са Русијом се одвија у оном простору који Вашингтон и Брисел дозвољавају и који компензују за даље слабљење Србије било кроз диктат ММФ-а или даље територијално распарчавање Србије. Од кључне важности за Србију је јачање нових политичких елита које нису под контролом Вашингтона.

Са друге стране Русија треба да узме у обзир сарадњу са таквим елитама и да кроз ширење меке моћи константно појачава своје присуство на Балкану, односно у Србији која је кључна земља Балкана. За то је неопходно да има медијски утицај и да у скорије време осим интернет портала Спутник покрене један велики медијски пројекат као што би био нпр. отварање представништва RT у Србији на српском језику, чиме би та телевизијска станица могла да покрива читав Балкан.

Даљи развој сарадње Србије и РФ

Супротно западним тврдњама Русија не води агресорску и освајачку политику, и не претендује на туђе земље и ресурсе како то раде САД, међутим она мора да има у виду да постоје земље које имају велику потребу за повећањем руског утицаја, као што је то рецимо Србија, Грузија или Украјина. Јасно је да у периоду реформисања РФ није могла да преусмери своју пажњу на ширење утицаја, али са друге стране последице које је за то време америчка пропаганда произвела у Грузији или Украјини су несагледиве. Због тога руска стратегија за ширење меке моћи треба да обухвати како постсовјетски простор тако и шири регион, Балкан и Европу.

У Србији је народ традиционално усмерен ка Русији, и у том смислу ресурси које Русија треба да уложи за ширење свог утицаја су далеко мање у односу на САД рецимо. Поред сарадње са новим политичким елитама и невладиним сектором који функционише независно од Вашингтона, посебну пажњу требало би преусмерити на програме за омладину, размену ученика, стипендирање студената и организовање бесплатних курсева за учење руског језика.

Посебно је потребно истаћи руску помоћ Србији у кризним ситуацијама где кључну улогу има Руско-српски хуманитарни центар у Нишу. За време поплава у Србији прошле године, РФ нам је прва доставила хуманитарну помоћ, а стручњаци за цивилну одбрану су спасили многобројне животе грађана Србије. У садашњој мигрантској кризи историјских размера, изазваној неодговорном политиком САД и ЕУ, Русија одговорно помаже Србији да превазиђе проблеме у вези са привременим збрињавањем мигранта, док земље ЕУ које носе одговорност за кризу, подижу зидове и расправљају се међусобно око квота и дужности да збрину мигранте чије земље су разорили.

На крају је потребно изразити и велику захвалност РФ за принципијелну одбрану Међународног права, резолуције 1244 и подршку Србији за очување територијалног интегритета, као и за осујећивање намера Запада, пре свих Велике Британије да Резолуцијом о Сребреници српски народ неаргументовано стигматизује.

Поред узајамне наклоности два народа, заједничке историје, корена, језика, религије и културе, то су темељи на којима ће Србија и Русија у будућности градити још чвршће односе, без обзира на реметилачке факторе.

23. септембар 2015.

Стање Ствари

auteur d'avatar

À propos de Центар за геостратешке студије

Centre pour les études géostratégiques est une organisation non-gouvernementale et à but non lucratif de l'association, fondée à Belgrade à l'assemblée générale constitutive tenue le 28.02.2014. conformément aux dispositions de l'art.11. et 12. La loi sur les associations ("journal Officiel de la Rs", non.51/09). pour une période de temps indéterminée, afin d'atteindre les objectifs fixés dans le domaine de la recherche scientifique, des relations géostratégiques et la préparation de documents stratégiques, de l'analyse et de la recherche. L'association développe et soutient des projets et des activités visant à l'etat et aux intérêts nationaux de la Serbie, a le statut d'une personne morale et qu'il est inscrit dans le registre conformément à la loi. La mission du Centre d'études géostratégiques est: "nous sommes la construction de l'avenir, parce que la Serbie mérite: les valeurs que nous représentons sont établies par le biais de notre histoire, de la culture et de la tradition. Nous croyons que sans passé il n'y a pas d'avenir. Pour cette raison, afin de construire l'avenir, nous devons connaître notre passé et à chérir nos traditions. Les vraies valeurs sont toujours mis à la terre, et l'avenir ne peut être construit dans une bonne direction, sans que de la fondation. Dans un moment de perturbations sur les changements géopolitiques, il est essentiel de faire les bons choix et prendre les bonnes décisions. De laisser aller de toutes imposées et déformé les idées et artificielle des pulsions. Nous croyons fermement que la Serbie a suffisamment de qualité et de potentiel afin de déterminer son propre avenir, peu importe les menaces et les limites. Nous nous engageons à la position serbe et le droit de décider de notre avenir, en gardant à l'esprit le fait que, historiquement, il ya eu de nombreux défis, les menaces et les dangers, que nous avons surmonté. “ Vision: le Centre d'études géostratégiques aspire à devenir l'une des plus importantes organisations mondiales dans le domaine de la géopolitique. Il veut aussi devenir une marque locale. Nous allons essayer d'intéresser le public à la Serbie dans les questions internationales et de rassembler tous ceux qui s'intéressent à la protection de l'état et des intérêts nationaux, le renforcement de la souveraineté, de la préservation de l'intégrité territoriale, la préservation des valeurs traditionnelles, le renforcement des institutions et de l'état de droit. Nous allons agir dans le sens de trouver des personnes partageant les mêmes idées, à la fois en interne et dans le monde public. Nous mettrons l'accent sur la coopération régionale et la mise en réseau des organisations non gouvernementales, à la fois au niveau régional et international. Nous allons lancer des projets au niveau international pour soutenir le repositionnement de la Serbie et de la préservation de l'intégrité territoriale. En coopération avec les médias, nous allons mettre en œuvre des projets qui mettent l'accent sur ces objectifs. Nous allons organiser l'éducation du public intéressé par des conférences, des tables rondes et des séminaires. Nous allons essayer de trouver un modèle pour le développement de l'organisation qui permettrait le financement des activités du Centre. Construire ensemble notre avenir: Si vous êtes intéressés à collaborer avec nous, ou pour aider le travail du Centre d'études géostratégiques, veuillez nous contacter par e-mail: center@geostrategy.rs

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *