La géopolitique et de la politique

Драгана Трифковић: Перманентна изборна кампања у Србији и нови захтеви из ЕУ

Напомена: Текст је објављен у фебруарском броју aустријског часописа Zur Zeit

У Србији су у децембру одржани ванредни парламентарни и локални избори под непромењеним околностима. Наиме већ низ година опозиција и грађани захтевају од владајућег режима да се побољшају изборни услови, али то се до данас није десило. Ипак, опозиција је и сама пристала да учествује у изборном процесу, свесна тога да изборни услови нису адекватни, те с тога и она носи одговорност пред грађанима. Србија која се налази у великој мери под евроатлантским утицајем формално има демократски систем, међутим и у самој ЕУ демократија данас је више него упитна. Ако говоримо шта је то што опозиција и грађани замерају у вези са изборним условима, то је пре свега медијска цензура и (зло)употреба државних ресурса и позиција за вођење предизборне кампање од стране режима, као и нетранспарентност процеса бројања гласова. Оно што се не доводи у питање то је спољни утицај на изборни процес у Србији, који је стално присутан. Мада о томе не говоре ни власт ни опозиција. А чињеница је да Вашингтон и Брисел врше утицај на изборни процес, до те мере да амерички амбасадор у Србији Кристофер Хил чак говори и о томе какву политику нова влада Србије треба да води. Ако говоримо о демократији, то значи да политика Владе треба да следи интересе грађана које представља, а никако да треба да следи задатке које намеће амерички, или било који други страни дипломатски представник. Грађани су наравно изиритирани понашањем америчког амбасадора, али и захтевима који упорно долазе из Брисела, као и прећутним пристанком на потчињеност комплетне политичке сцене Србије.

Још једном ћу се осврнути на то да је данас појам западне демократије веома тешко одредити.

Знамо да су основне политичке пароле колективног Запада демократија, људске слободе и људска права, међутим ако објективно анализирамо стање ових појава у западним земљама, доћи ћемо до закључка да је теорија једно, а пракса друго. Наиме много тога што је политички прокламовано у пракси заправо и не постоји. Живимо у времену озбиљне кризе политичког система и може се рећи у времену лажне или привидне демократије. Србија по том питању не одудара превише, јер се и сама налази политички најближе Вашингтону и Бриселу.

Ванредни избори у Србији уобичајна ствар и од времена увођења вишестраначја у Србији, било је чак 10 ванредних избора и само 4 пута су одржани редовни избори. Дакле може се рећи да је за Србију особена перманентна изборна кампања која у великој мери кочи било какав развој и напредовање, с обзиром на то да се кадрови константно ротирају. То значи да се постојећа политичка елита само ротира на различитим позицијама након избора и преузима нова министарства без обзира на то да ли опредељени кадрови имају довољно знања и искуства да их воде. Рецимо правник по образовању преузима да води министарство одбране, а у следећем мандату постаје министар образовања. Таквих примера је много. С тим у вези избори не нуде никакве нове перспективе, а њихово стално понављање доводи до апатије грађене до те мере да више не знају ни чему они служе ни за кога да гласају. Из тог разлога велики део бирача једноставно апстинира.

У сваком случају након десетих по реду ванредних избора од увођења вишестраначја у Србији, опет су организовани протестни скупови, што је такође већ уобичајна појава у Србији. Оно што је специфично то је да опозиција за коју се може рећи да је про-западна тражи понављање избора због утврђених нерегуларности, али само у Београду. Уколико постоји сумња да избори нису били регуларни, онда је логично да опозиција тражи понављање и парламентарних и локалних избора. Међутим опозиција жели да задржи посланичке мандате у Скупштини Србије, а захтева да се избори понове само за Скупштину Београда. Онда се поставља питање ко би могао опозицију да схвати озбиљно.

Суштина је у томе да се владајући режима на челу са Александром Вучићем учврстио на власти након децембарских избора, што значи да и даље има огромну подршку западних центара моћи. Про-западна опозиција је тога свесна и из тог разлога се бори само за освајање мањег колача, односно градске власти у Београду. Прича о београдском „мајдану“ је измишљена, како би се скренула пажња јавности са много озбиљнијих тема. Наиме док су и домаћи и страни медији разматрали наводни „мајдан“ у Београду, владајући режим је направио још низ компромиса на штету државних и националних интереса Србије. У складу са Француско-немачким (Охридским) планом за нормализацију односа између Београда и Приштине, или прецизније речено то је план за признање лажне државе Косово, Београд је признао регистарске таблице Косова и донео одлуку да Албанци са Косова сада могу са регистарским таблицама независног Косова да путују кроз Србију. То је још један анти-уставни потез који води ка заокруживању америчког пројекта косовске независности. Охрабрени таквим одлукама власти у Србији, косовски Албанци појачавају насиље над преосталим Србина на Косову и Метохији, који немају никаву заштиту од матичне државе. Пре пар дана је још један Србин осуђен на тринаест година затвора под измишљеним оптужбама за ратне злочине од пре двадесет пет година. Ово је у последње време узело маха да Срби који живе на Косову и Метохији бивају процесуирани под лажним оптужбама пред приштинским судовима. Србија не пружа никакву правну заштиту својим грађанима и практично се не меша у надлежност судова који раде у систему независног Косова, иако је по Уставу Србије то надлежност српских судова. Из тог разлога не треба превише веровати у приче о обојеној револуцији, јер колико је познато њих организују западни центри моћи. Они у случају Србије и власти Александра Вучића немају интереса да организују преврат, с обзиром на то да је актуелни режим учинио за западне интересе далеко више него што би то и помислила да уради про-западна опозиција која је увек под будним оком јавности. Запад је схватио да ће много лакше остварити сопствене интересе преко псеудопатриотских власти које врло вешто манипулишу јавним мњењем у Србији. То је нешто што смо могли да прочитамо и у Викиликсу. Дакле ради се о томе да Запад координише и политику владајућег режима (под којом је и комплетна патриотска опозиција), као и прозападну опозицију и усмерава је у циљу остваривања сопствених интереса.

Када говоримо о спољно-политичкој оријентацији Србије и томе да ли је могуће очекивати да дође до помака, то је у овом тренутку тешко оценити. Утицај западних центара моћи у Србији је веома велики. Посебно утицај САД, Велике Британије и Брисела. Током последњих деценија створена је унутрашња мрежа утицаја западних сила, која се може назвати српском дубоком државом. Она постоји без обрзира на политичку власт, то јест она чини систем који је непромењив чак и када дође до промене режима. Суштинске промене у Србији су једино могуће уз промену читавог система, дакле уз неутралисање утицаја дубоке државе.

Србија је уистину последњих година изградила односе и са Кином, Русијом, блискоисточним државама, али у оквирима које је доминантни Запад допуштао. Међутим од почетка руске специјалне операције којом су подстакнуте и интензивне геополтичке промене, више не постоји ни минимум толеранције Запада за развој сарадње са Истоком. Запад инсистира да Србија уведе санције Русији и прекине своје вишевековне односе са овом земљом. Такође све мање има разумевања за развој економске сарадње са Кином, али и другим државама које не припадају колективном Западу. Рецимо Србија је увела санкције Белорусији, Сирији, Демократској Републици Конгоу, иако су ово све веома пријатељске државе. Такође је увела визе грађанима Кубе и Ирана, као мере усклађивања са политиком ЕУ. У новембру прошле године ЕУ је донела одлуку да државе такозваног Западног Балкана, где убрајају и Србију, неће моћи да користе предприступна средства из Фонда ЕУ од шест милијарди евра, уколико не ускладе своју спољну политику са ЕУ. Ово се пре свега односи на увођење санкција Русији. Поред тога Србија и „Косово“ имају додатне услове који су везани за напредак у нормализацији односа. Француско-немачки план којим треба да се заокружи косовска независност је сада постао саставни део европских интеграција Србије. Наиме Европска комисија је предложила да обавезе из Бриселског споразума као и Охридског договора /Француско-немачког плана, формално постану саставни део преговарачког процеса о чланству Србије у ЕУ. Шта то конкретно значи за Србију. ЕУ тражи од Србије да се определи, као што је то својевремено тражила и од Украјине. Или ће се потпуно окренути европским интеграцијама, и на штету сопствених интереса прекинути сарадњу са Русијом и другим државама које допадну на црну листу Брисела, или ће морати да званично прекине приступни процес ЕУ. Такви захтеви неминовно воде Србију у дестабилизацију што би по нас имало још негативније последице. 

Ако говоримо о интересима већине грађана Србије, преко 80% грађана се изјашњава против признања косовске независности, али Француско-немачки план је тако конструисан да може да се тумачи двојако. У смислу да Србија треба де факто али не и де јуре да призна Косово. Са тим у вези су грађани порилично збуњени и из тог разлога не реагују на потезе власти у Београду. Такође само 35% грађана тренутно подржава европске интеграција, а тај проценат је мањи уколико се узме у обзир да ЕУ тражи да се Србија одрекне Косова како би постала чланица. Тако да су пред новом српском владом или боље рећи пред Александром Вучићем који суштински обавља функцију и председника државе и председника владе, иако је то противуставно, тешке одлуке. Мислим да су децембарски ванредни избори организовани од стране режима због куповине времена, али питање је колико ће Вашингтон и Брисел још имати стрпљења. За САД је важно да заврше косовско „питање“ пре октобарских избора у Америци, а за Александра Вучића је важно да се тај процес пролонгира јер амерички избори носе неизвесност, тиме за српски режим можда додатно време. Уз то председник Србије се надао да ће украјински рат да се заврши брзо и да ће са тим у вези притисци Запада на Србију да се смање. Али то неће бити случај.

За српске државне и националне интересе је кључно да односи са Русијом и Кином остану веома добри. Ове две велике силе не признају косовску независност и обе су чланице СБ УН, што значи да независно Косово нема шансе да добије столицу у УН. Међутим српски режим се до сада показао веома попустљив према захтевима Запада, тако да је тешко очекивати да ће се ситуација по том питању променити. На крају крајева такве тенденције уопште нису на видику, ако узмемо у обзир чињеницу да је Александар Вучић потпуно маргинализовао српску десницу и патриотске покрете и искључи их из Парламента. Наравно, као и у случају прозападне опозиције и овде треба споменути да је и сама десница у највећој мери одговорна за сопоствени неуспех којима су грађани показали да не праштају колаборацију опозиције са владајућим режимом. Из тог разлога у Србији не постоји организована политичка алтернатива владајућем режиму, која би могла да допринесе промени геополитичке позиције Србије и њеном дистанцирању од евро-атлантских структура, а сам режим не показује спремност да се супротстави сталним уценама које долазе из Вашингтона и Брисела. Из тог разлога до промена може да дође једино под утицајем међународног фактора, што ће се свакако и десити дугорочно услед редистрибуције светске моћи или ад хок уколико дође до унутрашње дестабилизације услед незадовољства грађана политиком актуелног режима.

6. март 2024. 

 

 

auteur d'avatar

À propos de Центар за геостратешке студије

Centre pour les études géostratégiques est une organisation non-gouvernementale et à but non lucratif de l'association, fondée à Belgrade à l'assemblée générale constitutive tenue le 28.02.2014. conformément aux dispositions de l'art.11. et 12. La loi sur les associations ("journal Officiel de la Rs", non.51/09). pour une période de temps indéterminée, afin d'atteindre les objectifs fixés dans le domaine de la recherche scientifique, des relations géostratégiques et la préparation de documents stratégiques, de l'analyse et de la recherche. L'association développe et soutient des projets et des activités visant à l'etat et aux intérêts nationaux de la Serbie, a le statut d'une personne morale et qu'il est inscrit dans le registre conformément à la loi. La mission du Centre d'études géostratégiques est: "nous sommes la construction de l'avenir, parce que la Serbie mérite: les valeurs que nous représentons sont établies par le biais de notre histoire, de la culture et de la tradition. Nous croyons que sans passé il n'y a pas d'avenir. Pour cette raison, afin de construire l'avenir, nous devons connaître notre passé et à chérir nos traditions. Les vraies valeurs sont toujours mis à la terre, et l'avenir ne peut être construit dans une bonne direction, sans que de la fondation. Dans un moment de perturbations sur les changements géopolitiques, il est essentiel de faire les bons choix et prendre les bonnes décisions. De laisser aller de toutes imposées et déformé les idées et artificielle des pulsions. Nous croyons fermement que la Serbie a suffisamment de qualité et de potentiel afin de déterminer son propre avenir, peu importe les menaces et les limites. Nous nous engageons à la position serbe et le droit de décider de notre avenir, en gardant à l'esprit le fait que, historiquement, il ya eu de nombreux défis, les menaces et les dangers, que nous avons surmonté. “ Vision: le Centre d'études géostratégiques aspire à devenir l'une des plus importantes organisations mondiales dans le domaine de la géopolitique. Il veut aussi devenir une marque locale. Nous allons essayer d'intéresser le public à la Serbie dans les questions internationales et de rassembler tous ceux qui s'intéressent à la protection de l'état et des intérêts nationaux, le renforcement de la souveraineté, de la préservation de l'intégrité territoriale, la préservation des valeurs traditionnelles, le renforcement des institutions et de l'état de droit. Nous allons agir dans le sens de trouver des personnes partageant les mêmes idées, à la fois en interne et dans le monde public. Nous mettrons l'accent sur la coopération régionale et la mise en réseau des organisations non gouvernementales, à la fois au niveau régional et international. Nous allons lancer des projets au niveau international pour soutenir le repositionnement de la Serbie et de la préservation de l'intégrité territoriale. En coopération avec les médias, nous allons mettre en œuvre des projets qui mettent l'accent sur ces objectifs. Nous allons organiser l'éducation du public intéressé par des conférences, des tables rondes et des séminaires. Nous allons essayer de trouver un modèle pour le développement de l'organisation qui permettrait le financement des activités du Centre. Construire ensemble notre avenir: Si vous êtes intéressés à collaborer avec nous, ou pour aider le travail du Centre d'études géostratégiques, veuillez nous contacter par e-mail: center@geostrategy.rs

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *