La géopolitique et de la politique

Стварна реформа или кречење европске чекаонице

Пише: професор Слободан Самарџић

Пошто је Француска пре пар дана изашла са незваничним документом (non-paper) о ревизији метода преговарања о приступању Европској унији, у прилици смо да наставимо тамо где смо стали у нашем претходном прилогу (вид. овде). На неки начин Е. Макрон је одржао реч, пошто је више пута говорио о потреби реформисања Уније као предуслову њеног проширења. Будући да је у датим условима проширење за Унију постало немогуће, француски председник сада даје предлог за реформисање досадашње политике проширења ЕУ. У документу се говори о „постепеном придруживању (association) као реформским корацима ка процесу приступања (accession)“. (У недостатку основног текста документа, користимо опширан приказ из EUobserver-a).

Овај предлог као да поново враћа земље кандидате у фазу придруживања, што је за његове ауторе ближе стварности него приступање с обзиром на два важна разлога: први, ЕУ се задуго неће ширити; друго, земље кандидати су далеко од испуњености услова за приступање. Додуше, документ садржи став о ступању у пуноправно чланство ЕУ као „крајњем циљу“, али циљ се сада губи у далекој будућности, тако да је крајње нереално да се измеђи ЕУ и држава кандидата воде преговори о приступању, као до сада.

Када је реч о „постепеном придруживању“, предлог види „седам корака“ који појединачно омогућавају приступ селективним програмима и фондовима ЕУ. Реч је заправо о преговарачким областима чији успешан завршетак сукцесивно омогућава нешто што бисмо слободно могли да назовемо посебан статус државе кандидата у релацији према Унији. Дакле, у појединачним областима, које ћемо у наставку набројати, државе-партнери могу да уживају погодности сличне чланицама ЕУ. У документу се изричито помињу само „програми и фондови ЕУ“. За сада се само може претпоставити шта би то значило – рецимо, обавеза регуласања дате области као да сте држава чланица и право коришћења фондова ЕУ предвиђених за материјално стимулисање развоја те области.

Реч је о следећим областима придруживања: 1) владавина права и основна права, 2) образовање и наука (истраживање), 3) запошљавање и социјална политика, 4) финансије, 5) заједничко тржиште, пољопривреда и рибарство, 6) спољни послови, 7) остало. Прво што пада у очи јесте знатно мањи број области прилагођавања него што је  данас тзв. преговарачких поглавља (35). Може бити речи и о привиду, јер не знамо тачно шта се крије у овако формулисаним областима. Али, утисак упрошћавања је убедљив. Ако је овај утисак близак самој замисли, онда имамо посла са пројекцијом процеса који не води директно завршној фази приступања, већ само реалној будућности придруживања. То би био допринос политичкој прозрачности самог процеса, где би државе које преговарају имале шансе за парцијалне циљеве интеграције, оне које могу и желе да остваре. Ту се отвара могућност избора за њих, сагласна њиховим потребама и слободним политичким преференцијама. Но, видећемо како ће документ изгледати у вишој фази израде. За сада, у фази његовог начелног нивоа, концепт личи на неку врсту диференцираног придруживања, оног који се разликује од земље до земље и од области до области.

То што документ остаје при начелима ригорозних услова и реверзибилности у оваквом његовом издању лакше ће се тумачити и бити лишено оне политичке произвољности коју карактерише садашњи процес. Рецимо, у Преговарачком оквиру ЕУ за преговоре о приступању Србије стоји (у тачки 20) политички растегљива одредба: „По својој природи, преговори представљају процес који нема тачно утврђено трајање и чији исход не може да се унапред гарантује“. Ако се уведе могућност закључивања и примене споразума о свакој од наведених области, овакве политичке претње општег типа могле би бити отклоњене. Колико год услови били тешки, а мач реверзибилности стајао изнад сваке преговарачке фазе, државама партнерима ипак би биле у изгледу бар неке области интегрисаности.

Тако то изгледа данас, после сусрета са још прилично уопштеним текстом. Још не знамо за детаље у којима се обично ђаво крије, па и она седма област (тзв. остала питања) довољна је Србији да се у овој ствари прибојава и од гуштера.

Временска димензија овог пројекта јако је неизвесна. Њега на постојећем идејном плану треба да усвоји Савет министара општих послова и то једногласно, за шта ће бити потребно сразмерно много времена. Потом би Комисија требало да изради документ са детаљним планом, који би потом био (такође једногласно) усвојен на Европском савету. У данашњем документу овај завршни чин предвиђа се за мајски самит идуће године. Изузетно оптимистички!

Шта сада преостаје Србији. (За друге државе кандидате нисам ни позван ни заинтересован да дајем коментар). Да ли да чека да се све уреди (најбрже до маја идуће године) и да се, као и до сада, земља подреди заповести, или да иде догађајима у сусрет. Иако се то од ове власти не може очекивати, тврдим да је боље догађајима ићи у сусрет. То би значило да се нагласак стави на активну подршку идеји о ревизији начина и поступка преговарања имајући у виду искључиво билатералну димензију. У наредном периоду не треба трошити време на припрему нових преговарачких поглавља, већ знање, енергију и политичку памет усмерити на што више подстрека Унији за реформу овог процеса. Подстреци би се заснивали на јасним анализама слабих тачака текућег процеса без устезања од критике и самокритике. Уз пуно разумевање немогућности Уније да се у оваквим условима шири, треба нагласити и неопходност да она разуме потребу Србије да води своју политику будућности у којој има довољно места за многе интеграционе активности од обостраног интереса. Потребно је направити и неколико пилот пројеката који би служили као пример новој пракси диференцираног придруживања Србије Европској унији. Тако би се Србија показала као озбиљан партнер Унији, а и, што је још важније – озбиљна држава.

Нека свако за себе процени колике су шансе за ово. Лично ценим да су изузетно минималне, али и као такве довољне да им се посвети пажња.
 
19. Новембар 2019.
 
auteur d'avatar

À propos de Центар за геостратешке студије

Centre pour les études géostratégiques est une organisation non-gouvernementale et à but non lucratif de l'association, fondée à Belgrade à l'assemblée générale constitutive tenue le 28.02.2014. conformément aux dispositions de l'art.11. et 12. La loi sur les associations ("journal Officiel de la Rs", non.51/09). pour une période de temps indéterminée, afin d'atteindre les objectifs fixés dans le domaine de la recherche scientifique, des relations géostratégiques et la préparation de documents stratégiques, de l'analyse et de la recherche. L'association développe et soutient des projets et des activités visant à l'etat et aux intérêts nationaux de la Serbie, a le statut d'une personne morale et qu'il est inscrit dans le registre conformément à la loi. La mission du Centre d'études géostratégiques est: "nous sommes la construction de l'avenir, parce que la Serbie mérite: les valeurs que nous représentons sont établies par le biais de notre histoire, de la culture et de la tradition. Nous croyons que sans passé il n'y a pas d'avenir. Pour cette raison, afin de construire l'avenir, nous devons connaître notre passé et à chérir nos traditions. Les vraies valeurs sont toujours mis à la terre, et l'avenir ne peut être construit dans une bonne direction, sans que de la fondation. Dans un moment de perturbations sur les changements géopolitiques, il est essentiel de faire les bons choix et prendre les bonnes décisions. De laisser aller de toutes imposées et déformé les idées et artificielle des pulsions. Nous croyons fermement que la Serbie a suffisamment de qualité et de potentiel afin de déterminer son propre avenir, peu importe les menaces et les limites. Nous nous engageons à la position serbe et le droit de décider de notre avenir, en gardant à l'esprit le fait que, historiquement, il ya eu de nombreux défis, les menaces et les dangers, que nous avons surmonté. “ Vision: le Centre d'études géostratégiques aspire à devenir l'une des plus importantes organisations mondiales dans le domaine de la géopolitique. Il veut aussi devenir une marque locale. Nous allons essayer d'intéresser le public à la Serbie dans les questions internationales et de rassembler tous ceux qui s'intéressent à la protection de l'état et des intérêts nationaux, le renforcement de la souveraineté, de la préservation de l'intégrité territoriale, la préservation des valeurs traditionnelles, le renforcement des institutions et de l'état de droit. Nous allons agir dans le sens de trouver des personnes partageant les mêmes idées, à la fois en interne et dans le monde public. Nous mettrons l'accent sur la coopération régionale et la mise en réseau des organisations non gouvernementales, à la fois au niveau régional et international. Nous allons lancer des projets au niveau international pour soutenir le repositionnement de la Serbie et de la préservation de l'intégrité territoriale. En coopération avec les médias, nous allons mettre en œuvre des projets qui mettent l'accent sur ces objectifs. Nous allons organiser l'éducation du public intéressé par des conférences, des tables rondes et des séminaires. Nous allons essayer de trouver un modèle pour le développement de l'organisation qui permettrait le financement des activités du Centre. Construire ensemble notre avenir: Si vous êtes intéressés à collaborer avec nous, ou pour aider le travail du Centre d'études géostratégiques, veuillez nous contacter par e-mail: center@geostrategy.rs

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *