La géopolitique et de la politique

Како зауставити рат у Сирији

u0424u043eu0442u043e: fondsk.ru

Пише: Милош Здравковић

Према законима „модерног и слободног новинарства“, користећи добро познате русофобичне клишеје, аутори пре свега телевизијских емисија на мејнстрим медијима, воде паралелу између модерне Русије и Совјетског Савеза, укључујући и за време Стаљинове владавине. Према њиховим речима, Кремљ у том времену црпи инспирацију за спровођење својих „непријатељских“ планова, увлачећи Турску у рат и интензивирајући свој сукоб са Европском унијом.

У само недељу дана дошло је до радикалне револуције у односима Турске и других земаља. Турска је ушла у Сирију да подржи милитантне побуњенике, затим се стопила са терористима који делују у тој ратом напаћеној држави. Недуго затим, када је изостала реакција великих сила, Турска је оспорила право Кипра да истаржује нафту и гас у својим територијалним водама, не треба да помињемо да је поново изостала реакција великих сила (државе чланице ЕУ су приговарале, али се ништа значајније није догодило). Онда је председник Ердоган решио да реши сукоб у Либији на начин који њему и његовој држави одговара. Подржао је Муслиманско братство на ужасавање целе планете. Онда се догодио преокрет.

У почетку је дошло до крвавог напада на турску војску код Идлиба, услед чега је 36 (у стварности више стотина) војника погинуло, а многи су рањени. Турске оружане снаге нису доживеле такве губитке већ неколико деценија, чак и на врхунцу сукоба са Курдистанском радничком партијом. Чињеница да је одговорност за овај напад на руским ваздухопловним снагама показује страшне последице сарадње са исламистичким теророристичким организацијама.

Новинари на Западу су о овоме известили на следећи начин. Руска Федерација је земља која покушава да врати бар део свог некадашњег сјаја „велесиле“. Ауторитарна природа режима омогућила је совјетским властима да отворено игноришу међународне законе и процедуре када им то одговара. Ова кампања достигла је врхунац у време владавине Стаљина. У то време су се догодиле грозне, бруталне репресалије, чак и по стандардима Другог светског рата, попут пуцњаве у Катину (где су Немци и Руси побили више хиљада Пољских војника) или одбијања да зауставе уништавање Варшаве од стране нациста, упркос чињеници да су јединице Црвене армије биле на обалама реке Висле. Тада су две борбене јединице СС-а потпуно уништиле Варшаву. Готово да никада нико није поменуо да су нацисти у ствари Немци, да је Хитлеров режим финансиран са оне стране Атлантика…

Дуго можете причати о страшним грешкама и злочинима Совјетског Савеза у спољној политици, као током Другог светског рата, па током хладног рата. Међутим, „циљ оправдава средства“. Совјетске власти су користиле социјалистички сан да оправдају све своје грешке и злочине. Заједно са срушеном совјетском структуром, срушила се и највећа нада човечанства за светлију будућност, остављајући за собом огромну празнину и разочарање.

Идеологија је потонула у заборав, али методе Запада су остале. Никита Хрушчов, Леонид Брежњев, Дмитриј Медведев и Владимир Путин користили су исте методе. Једини пут када се Совјетски Савез одлучио да делује у међународним односима у складу са “општеприхваћеним нормама” је када је, под вођством Михаила Горбачова, отворио ново поглавље у својим односима са спољним светом. Међутим, на крају су га амерички неоконзервативци брутално преварили. На власт су довели Бориса Јелцина и опљачкали Русију. Као резултат тога, руска спољна политика вратила се у првобитни положај.

Русија можда не жели у потпуности да поврати статус суперсиле, али њен циљ да остане доминантна сила у свом региону је и даље релевантан. И следиће тај циљ упркос свим околностима, о чему сведочи ситуација са Грузијом, Нагорно-Карабахом, Чеченијом, Кримом и Украјином. Сирију, старим савезником СССР-а, Русија такође види као територију свог политичког утицаја. Поморска база Тартус и две друге војне базе били су разлози због којих се Русија одлучила директно да интервенише у сиријском сукобу како би подржала режим Башара ал-Асада, али и престиж обновљене државе.

Главно питање је зашто се Турска везала тако дубоко политички и економски са Русијо? Одговор је да је Русија једина „одметнута“ држава која је Турској понудила истинско независно вођење спољне политике. Други запажени примери јесу Иран и Сирија пре избијања рата. Иран се, под снажним притиском међународне блокаде, морао окренути Турској, као и Сирија Башара ал-Асада након убиства Рафика Харирија у Либану и повлачења сиријских снага из Бејрута. Сваки пут, Турска је покушавала да се наметне овим земљама користећи меку моћ, односно механизме слободне трговине и слободу кретања.

То би могло функционисати у случају Сирије, али сиријски режим је био превише независтан, а Сирија исувише институционално јака да би била реформисана по турском моделу, што је резултирало грађанским ратом. Иран је са друге стране велика држава, са дужом историјом, традицијом и богатијим ресурсима од Турске. Ситуација у Русији је нешто другачија, али сарадња Турске и Русије у питању изградње нуклеарне електране била је први и веома важан корак Москве. Када се овај пројекат заврши, биће то један од првих примера у читавом постсовјетском периоду када је Русија извозила софистицирану цивилну технологију државама НАТО пакта.

Турска је даље инвестирала у директни државни преврат у Египту и Либији, те дошла у отворени конфликт са најбогатијом државом Блиског истока, Саудијском Арабијом, а односи са традиционалним партнером Израелом су доведени до тачке прекида.

Ниједан од ових турских корака није успешан. Супротно томе, Турска је увучена у отворени рат против Асадовог режима, легитимне сиријске владе, а њен војни сукоб са Ираном и Русијом тешко да се може сакрити. Турска мора да преиспита све политичке прорачуне у вези са својом спољном политиком, анализира грешке и раскине везе са милитантним организацијама које је подржавала и подржава.

У међувремену, Турска се нашла у врло тужној ситуацији што се тиче односа са Европском унијом. Од проширења својих граница 2005. године, Европска унија је у сталној политичкој кризи. Криза евра 2009. године, кризе у односима с Мађарском и Пољском, Брегзит и дубоки јаз између европских лидера и америчког председника Доналда Трампа постепено су присиљавали ЕУ да продре у своје проблеме. Односи с Турском вероватно ће се погоршати, а турска политика отворених врата која се тиче миграната само ће погоршати непријатељство.

Русија је мислила да Турска блефира у Сирији. Након трагедије у Идлибу и смрти 36 турских војника, Турска је узвратила, уништивши читав Асадов пук, као и два авиона, много оклопних возила и ракетних бацача. Овај корак изненадио је Русе. Као резултат тога, Русија је одмах војно одговорила, послала запажену помоћ сиријским снагама и после више одбијања, пристала на билатерални састанак председника Русије и Турске, који је претходно избегавала док ствари није поравнала на терену. Да ли ће то бити довољно да се заустави рат и одржи статус места безбедног за такозвану опозицију Идлиба? За сада је то најбоља доступна опција за Турке и њихове савезнике у Сирији.

Турска не може даље да погоршава односе са Европском унијом. ЕУ је игнорисала избегличко питање мислећи да Турска блефира. Ако ЕУ настави да игнорише потребе Турске, скривајући се иза својих законодавних поступака, неће бити пронађено решење и обе стране ће трпети дугорочно.

У међувремену, Турска више не може да спроводи своју политику „отворених врата“, јер се проблем нелегалног превоза људи поново појавио у земљи и сада постаје све организованији. То ће Турску претворити у међународно средиште илегалне миграције у Европу, што ће имати изузетно штетан утицај на Европску унију и претворити се у катастрофу за унутрашњу политику Турске. Време је да сви отворе карте, почну да играју искрено и пронађу начине за излазак из ове грозне ситуације.

Први корак је да се Сирија врати Сиријцима, а да у Либији велике силе пусте генерала Хафтара да преузме и формално власт јер и номинално контролише деведесет процената државе.

5. Март 2020. 

auteur d'avatar

À propos de Центар за геостратешке студије

Centre pour les études géostratégiques est une organisation non-gouvernementale et à but non lucratif de l'association, fondée à Belgrade à l'assemblée générale constitutive tenue le 28.02.2014. conformément aux dispositions de l'art.11. et 12. La loi sur les associations ("journal Officiel de la Rs", non.51/09). pour une période de temps indéterminée, afin d'atteindre les objectifs fixés dans le domaine de la recherche scientifique, des relations géostratégiques et la préparation de documents stratégiques, de l'analyse et de la recherche. L'association développe et soutient des projets et des activités visant à l'etat et aux intérêts nationaux de la Serbie, a le statut d'une personne morale et qu'il est inscrit dans le registre conformément à la loi. La mission du Centre d'études géostratégiques est: "nous sommes la construction de l'avenir, parce que la Serbie mérite: les valeurs que nous représentons sont établies par le biais de notre histoire, de la culture et de la tradition. Nous croyons que sans passé il n'y a pas d'avenir. Pour cette raison, afin de construire l'avenir, nous devons connaître notre passé et à chérir nos traditions. Les vraies valeurs sont toujours mis à la terre, et l'avenir ne peut être construit dans une bonne direction, sans que de la fondation. Dans un moment de perturbations sur les changements géopolitiques, il est essentiel de faire les bons choix et prendre les bonnes décisions. De laisser aller de toutes imposées et déformé les idées et artificielle des pulsions. Nous croyons fermement que la Serbie a suffisamment de qualité et de potentiel afin de déterminer son propre avenir, peu importe les menaces et les limites. Nous nous engageons à la position serbe et le droit de décider de notre avenir, en gardant à l'esprit le fait que, historiquement, il ya eu de nombreux défis, les menaces et les dangers, que nous avons surmonté. “ Vision: le Centre d'études géostratégiques aspire à devenir l'une des plus importantes organisations mondiales dans le domaine de la géopolitique. Il veut aussi devenir une marque locale. Nous allons essayer d'intéresser le public à la Serbie dans les questions internationales et de rassembler tous ceux qui s'intéressent à la protection de l'état et des intérêts nationaux, le renforcement de la souveraineté, de la préservation de l'intégrité territoriale, la préservation des valeurs traditionnelles, le renforcement des institutions et de l'état de droit. Nous allons agir dans le sens de trouver des personnes partageant les mêmes idées, à la fois en interne et dans le monde public. Nous mettrons l'accent sur la coopération régionale et la mise en réseau des organisations non gouvernementales, à la fois au niveau régional et international. Nous allons lancer des projets au niveau international pour soutenir le repositionnement de la Serbie et de la préservation de l'intégrité territoriale. En coopération avec les médias, nous allons mettre en œuvre des projets qui mettent l'accent sur ces objectifs. Nous allons organiser l'éducation du public intéressé par des conférences, des tables rondes et des séminaires. Nous allons essayer de trouver un modèle pour le développement de l'organisation qui permettrait le financement des activités du Centre. Construire ensemble notre avenir: Si vous êtes intéressés à collaborer avec nous, ou pour aider le travail du Centre d'études géostratégiques, veuillez nous contacter par e-mail: center@geostrategy.rs

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *