La Science et la société

Отац Јован Пламенац: Фењер Божанске свјетлости

Пише: Протојереј Јован Пламенац

Будући да су многи изложили своја свједочења о митрополиту Амфилохију, већ од када му се душа раставила од тијела, намислих и ја, трудећи се да одолим сопственој гордости и да се не хвалим што сам га познавао, да не стављам себе уз њега, нешто прозборим о крајеугаоном камену црногорског духовног бића овог времена, свјестан да је моје свједочење о његовој личности само покушај да у филџан смјестим онога којем је и Васељена била тијесна, како је говорио.
Митрополиту Амфилохију дом је била Европа и прокрстарио је читавим земаљским шаром, а никада није отишао из Мораче. Изучио је највише школе, а остао је црногорски тежак. Био је саговорник, раме уз раме, и најученијим умовима свијета, на њиховим језицима, и својим сатежацима на њиховим локализмима. Учествовао је у рјешавању најсложенијих питања Цркве, и приземних спорова Црногораца. Моћни су га чекали док је на себе примао невоље немоћних.
Многе црногорске чуке освештане су његовим стопама. На стотине црквишта, након што је он својим штапом куцнуо у њихово расуто камење, васкрсло је. Његовом молитвом никли су нови манастири и многе нове цркве по Црној Гори, чак и двије којима би се и царска Византија на врхунцу своје славе поносила.
Дух Свети, који је у виду пламених језика у дан Педесетнице сашао на свете апостоле, додиром његове руке сашао је и на стотине свештенослужитеља. Његовим ножицама пострижен је големи букет монаха и монахиња.
Није био пастир само од Бога му повјереном стаду овога свијета, материјалног, него и своме стаду нематеријалног свијета. Крштене душе одвојене од тијела бруталношћу комунистичке идеологије, које због богоборства режима нијесу биле удостојене опијела, опојао је, свједочећи јединство бића Цркве овог и оног свијета.
На његов омофор, тај самар од Бога повјерен епископу, утоварено је огромно бреме сагрјешења, од монашких и свештеничких, па и епископских, до оних од најмањих људи (по људској градацији). Монаси и монахиње и многи други чију исповијест је примао сматрали су га својим духовником; неки су доживљавали исповијест пред њим као својеврсно достојанство. „Ко, ја духовник; никоме ја нијесам духовник“, говорио је. Живио је на Светој Гори, уз једног од највећих духовника новијег доба старца Пајсија, и осјетио је институцију духовништва изблиза. Није се упустио у њену вулгаризацију. Био је на послушању Богу у буци свијета.
Кроз његовог духовног оца архимандрита Јустина Ћелијског, ангелски глас га је призвао да се из пустиње врати у свијет, из монашког подвига и тиховања, из предворја Царства небеског, у вртлог брига материјалног свијета. Као што је Бог из пустиње призвао „највећег од жене рођеног“, Свога Претечу и Крститеља, да се врати у свијет и најави Израиљу Његов долазак, тако је и јеромонаха Амфилохија призвао да Његову ријеч посије на њиви српског народа, која је била увелико закоровила. И као што је свети Јован, неустрашиво исповиједајући Господа пред Иродом, пострадао главом на тањиру блуднице, Бог је митрополита Амфилохије даривао страдалништвом у жрвњу обезбожености народа којем је припадао. Из тог жрвња изашао је хљеб који је у духу нахранио народ који је Бог повјерио њему и његовом сатруднику и састрадалнику епископу Јоаникију, припремивши га да прими Духа Светога који је у ово доба глобалног страдања Цркве Христове продисао управо ту, кроз библијске сцене литија. Митрополит Амфилохије, као нови Мојсије, повео је народ Црне Горе у егзодус из ропства овдашњег новопаганског Фараона.
Силином свог духа, рвао се са алама овога свијета које су, ношене крилима идеологија, прво комунистичке, па потом њеног природног продужетка глобалистичке, из народне душе изгуривале Христа. „Цару царево, а Богу Божије. То значи Богу и срце, и душу, и биће, и тијело, а цару пару – порез који му припада. А када ти цар тражи душу и душу твога дјетета, када хоће да те лиши тебе као вјечнога бића, да те лиши Христа Бога – извини, ко си да си, не дам ти душу, не дам ти вјеру, не дам ти Христа Бога“, рекао је једном прилико у Бару.
Као бранич Цркве у олуји богоборја, имао је ријетку смјелост пред Богом. Он није иљао. Та смјелост исходила је из његовог апсолутног повјерења у Бога, које га је уздигло изнад статуса Божијега слуге, па и изнад статуса самог служитеља.
Био је стожер око којег се богољубиви црногорски народ сабрао као у пласт. Бљештавило његове грандиозне личности пржило је очи онима који су пред Божанском свјетлошћу утекли у таму невјерја у богоборства, одакле су се на њега, вриштећи, гађали каменицама. Иповиједао је Христа ријечју која је христоборцима била нагајка (татарски кратки бич), а христољупцима мелем.
Видовданом је, заиста, видио што други не виде. Косово и Метохија за њега није била територија, није било само земља натопљена крвљу која је процвјетала у божуре, манастири и цркве, и темељ српског сопства. Косово (са Метохијом) било му је Царство небеско у одабиру са понуђеним угођајима материјалног свијета: иметком, тјелесним уживањима и људском славом; било му је – завјет кнеза Лазара. Тим очима видио је и Ловћен и Румију.
  Корачао је земаљским животом великим корацима. Грабио је да за тај трен пређе што дужи пут. Није игнорисао ситнице, али њима се није замајавао. Било га је готово немогуће пратити. Понекад и тешко разумјети. Није расуђивао емотивно, често ни рационално.
Није га било тешко преварити. Као што се Шћепан Мали митрополиту Сави Петровићу заклео на Јеванђеље да је он руски цар Петар III, тако се и црногорски новопагански Фараон митрополиту Амфилохију на моштима светог Петра Цетињског, и са њима на руци светој Јована Крститеља и парчету Часног крста, на којем је Господ Исус Христос распет, заклео на вјерност Цркви. Ко је то умио, и хтио, могао му је ући под кожу и тако стећи његову наклоност, па и неправедну. Та наклоност, ипак, никада није прелазила у присност.
Бивало је у његовом животу: „Би што би“. Његове слабости су, по људској природи, биле дио његовог карактера. Али оне нијесу биле у основи његовог бића.
Понешен тварном свјетлошћу Запада, његовим путеним сјајем, накратко се удаљио од Бога, своју вјеру изложио сумљи. Тај траг остао је у његовој поезији, у збирци „У Јагњету је спас“. Али, посумњавши у своју сумњу, избавио се захода европске хришћанске цивилизације и душом и тијелом преселио у њено исходиште, у Јеладу. Ту је, кроз теологију светог Григорија Паламе, спознао суштину нетварне Божанске свјетлости и, као матици ријеке, препустио јој се свим својим бићем, све до кончине свог земаљаског живота. Дубоко сам увјерен, сада у њој обитава.
*Поводом четири године од упокојења митрополита Амфилохија, из зборника „Крстом нам речено“ који је приредио Слободан Чуровић Апис.
Насловна фотографија: svetigora.com
1. новембар 2024.
auteur d'avatar

À propos de Центар за геостратешке студије

Centre pour les études géostratégiques est une organisation non-gouvernementale et à but non lucratif de l'association, fondée à Belgrade à l'assemblée générale constitutive tenue le 28.02.2014. conformément aux dispositions de l'art.11. et 12. La loi sur les associations ("journal Officiel de la Rs", non.51/09). pour une période de temps indéterminée, afin d'atteindre les objectifs fixés dans le domaine de la recherche scientifique, des relations géostratégiques et la préparation de documents stratégiques, de l'analyse et de la recherche. L'association développe et soutient des projets et des activités visant à l'etat et aux intérêts nationaux de la Serbie, a le statut d'une personne morale et qu'il est inscrit dans le registre conformément à la loi. La mission du Centre d'études géostratégiques est: "nous sommes la construction de l'avenir, parce que la Serbie mérite: les valeurs que nous représentons sont établies par le biais de notre histoire, de la culture et de la tradition. Nous croyons que sans passé il n'y a pas d'avenir. Pour cette raison, afin de construire l'avenir, nous devons connaître notre passé et à chérir nos traditions. Les vraies valeurs sont toujours mis à la terre, et l'avenir ne peut être construit dans une bonne direction, sans que de la fondation. Dans un moment de perturbations sur les changements géopolitiques, il est essentiel de faire les bons choix et prendre les bonnes décisions. De laisser aller de toutes imposées et déformé les idées et artificielle des pulsions. Nous croyons fermement que la Serbie a suffisamment de qualité et de potentiel afin de déterminer son propre avenir, peu importe les menaces et les limites. Nous nous engageons à la position serbe et le droit de décider de notre avenir, en gardant à l'esprit le fait que, historiquement, il ya eu de nombreux défis, les menaces et les dangers, que nous avons surmonté. “ Vision: le Centre d'études géostratégiques aspire à devenir l'une des plus importantes organisations mondiales dans le domaine de la géopolitique. Il veut aussi devenir une marque locale. Nous allons essayer d'intéresser le public à la Serbie dans les questions internationales et de rassembler tous ceux qui s'intéressent à la protection de l'état et des intérêts nationaux, le renforcement de la souveraineté, de la préservation de l'intégrité territoriale, la préservation des valeurs traditionnelles, le renforcement des institutions et de l'état de droit. Nous allons agir dans le sens de trouver des personnes partageant les mêmes idées, à la fois en interne et dans le monde public. Nous mettrons l'accent sur la coopération régionale et la mise en réseau des organisations non gouvernementales, à la fois au niveau régional et international. Nous allons lancer des projets au niveau international pour soutenir le repositionnement de la Serbie et de la préservation de l'intégrité territoriale. En coopération avec les médias, nous allons mettre en œuvre des projets qui mettent l'accent sur ces objectifs. Nous allons organiser l'éducation du public intéressé par des conférences, des tables rondes et des séminaires. Nous allons essayer de trouver un modèle pour le développement de l'organisation qui permettrait le financement des activités du Centre. Construire ensemble notre avenir: Si vous êtes intéressés à collaborer avec nous, ou pour aider le travail du Centre d'études géostratégiques, veuillez nous contacter par e-mail: center@geostrategy.rs

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *