Geopolitica e politica

Председник Републике ће морати поново да распише изборе

Пише: Слободан Самарџић

Хвала професору Јанку Веселиновићу што је у свом тексту (вид. Данас) скренуо пажњу да мандат актуелног сазива Народне скупштине истиче 3. јуна и да та чињеница има знатне правне последице на начин одржавања већ расписаних избора (4. март). Устав Србије није предвидео ову специфичну ситуацију – да се ванредно стање поклопи са временом предвиђеним за изборне радње, тако да је, нажалост, немогуће пронаћи уставно решење за овај проблем. Утолико постоји широк маневарски простор за манипулацију власти.

Једна од данас јасних последица ове ситуације тиче се динамике изборних радњи од дана када су избори расписани – од 4. марта. Они би, по чл. 101, ст. 1 Устава требало да се окончају за наредних 60 дана како би се нова Скупштина конституисала за 90 дана од када су избори расписани. Тај рок је 3. јун, што је и рок за истек мандата постојећег сазива, који је био конституисан 3. јуна 2016. Осим тога, истог дана престаје и мандат Владе (чл. 128), што указује на још веће уставне последице.

Устав је предвидео крајње рокове за изборне радње (до 60 дана), као и за одржавање прве конститутутивне седнице новог сазива Скупштине по окончању избора (до 30 дана), тако да ти рокови реално могу бити и краћи. Али, у садашњој ситуацији, колико год би рок за изборе био скраћен, цео изборни поступак није могуће завршити до 3. маја. Последица ове чињенице јесте да ће Председник Републике морати поново да распише изборе.

Али, овде настаје други проблем. Како да их распише а да не прекрши Устав? Знам да је у нашим условима ово пуко реторичко питање. Имамо посла са  режимом у којем се Устав лако крши, а на челу ових непочинстава стоји сам председник Републике. Штавише, ако нема уставног решења за ово питање утолико боље за режим, јер ће бити ослобођен примедби и критика да делује противуставно.

Прави задатак, међутим, јесте – како пронаћи начин да се прекорачи недостатак уставног нормирања ове ситуације, а да решење буде максимално легитимно. Рецимо, то би био прави задатак опозиције која не би смела олако да пређе преко очекиваних манипулација режима.

Као прво, опозиција би требало да тражи што хитније сазивање скупштинске седнице са једином темом – донети акт о општим изборима услед објективних разлога за временско померање. Акт би могао да се донесе у форми посебног закона (lex specialis) због нужног прекорачења уставних рокова за редовне изборе. Употреба  посебног закона за ову сврху имала би формални проблем неуставности, јер се непоштовање уставних одредаба о роковима не може исправљати законима, али верујем да би сви имали разумевања за овај преседан. Уосталом, то у нашем случају не би ни био преседан, будући да је Народна скупштина већ једном, у далеко безазленијем случају, једну уставну одредбу поништила Законом. Реч је о Закону о изменама и допунама Закона о избору народних посланика из 2011, којим је практично стављен ван снаге чл. 102, ст. 2 Устава (могућност да посланик свој мандат стави на располагању странци на чијој је изборној листи био). Нико није довео у питање овај поступак, па ни Уставни суд Србије.

Ово би била и прилика да опозиционе странке у скупштини предложе одредбе које би претпостављале унапређење гаранција за демократски карактер избора. Јер, за опозиционе странке овде није у питању само померање датума него и законски квалитет избора. Стога би посланичка опозиција морала да се побрине и око следећих питања:

  • Спречавање злоупотреба медија – електронских и штампаних, у јавном и приватном власништву, са националном и локалном френквенцијом.
  • Спречавање коришћења јавних финансијских и других материјалних ресурса у сврху изборне кампање странака на власти.
  • Додатна, уз постојећу законску, контрола целокупног изборног процеса од расписивања избора до проглашења резултата.
  • Утврђивање конкретне одговорности специјализованих агенција и служби (РЕМ, повереник за информисање, заштитник грађана, агенција за борбу против корупције) за све време изборних активности.
  • Оспособљење изборне администрације за стручан и страначки неутралан рад.

Посебан закон морао би, дакле, да продужи мандат садашњег сазива Скупштине до избора нове и да за исто време продужи и мандат текуће владе. Влада би располагала редовним овлашћењима, осим у области нових демократских изборних решења чију би контролу морале да обављају тела установљења посебним законом.

Сама идеја посебног закона подразумева минималну сагласност свих посланичких клубова у вези поступка и решења. Самим тим, ако се избори већ одлажу, за перспективу српске демократије било би одлучујуће да се постигне овај општи изборни консензус.

Ако би ме неко питао: да ли је ово реално, одговорио бих да није. Много је реалније да владајућа већина у Скупштини период ванредног стања прогласи временским вакумом и све изборне радње само помери за време колико је трајало ванредно стање. Још горе, реално је да већи део опозиционих странака прихвате овакву или сличну одлуку скупштинске већине. Реч је о оним странкама које су свој опозициони статус прокоцкале прихватањем законски сумњивог смањења изборног цензуса.

Ако је владајући режим на челу са председником Репубилике за све време ванредног стања водио изборну кампању другим средствима (злоупотребом пандемије), премда истим стилом, коректно правно и добро консенсуално решење делује као утопија. Али, то је само зато што у земљи влада диктатура која ово стање доживљава као вечно. То нам је познато из садашњости, али и из не тако далеких деведесетих година прошлог века, и само зато указујемо на добра решења.

23. Април 2020.

Србија и свет

 
 
autore avatar

Su Центар за геостратешке студије

Centro per geostrategica studi è un non-governative e non-profit, fondata nel Belgrado, il fondatore dell'assemblea tenutasi il 28.02.2014. in conformità con le disposizioni di cui all'art.11. e 12. Legge sulle associazioni ("Gazzetta Ufficiale della Rs, n.51/09). per un periodo indeterminato di tempo, al fine di raggiungere gli obiettivi nel campo della ricerca scientifica di geostrategica relazioni e preparazione di documenti strategici, di analisi e di ricerca. L'associazione sviluppa e sostiene progetti e attività finalizzate allo stato e gli interessi nazionali della Serbia, ha lo status di una persona giuridica ed è iscritta nel registro, in conformità con la legge. La missione del Centro per la geostrategica studi è: "stiamo costruendo il futuro, perché la Serbia merita: i valori che ci rappresentano sono stabiliti attraverso la nostra storia, cultura e tradizione. Crediamo che senza passato non c'è futuro. Per questo motivo, al fine di costruire il futuro, dobbiamo conoscere il nostro passato e custodiscono le nostre tradizioni. I veri valori sono sempre a terra, e il futuro non può essere costruito in una buona direzione, senza che fondazione. In un momento di dirompente geopolitica cambiamento, è importante fare le giuste scelte e prendere le decisioni giuste. Lasciate andare le imposte e le idee distorte e artificiale sollecita. Crediamo fermamente che la Serbia ha abbastanza qualità e le potenzialità di determinare il proprio futuro, indipendentemente dal minacce e limitazioni. Ci siamo impegnati per il serbo posizione e il diritto di decidere il nostro futuro, tenendo conto del fatto che, storicamente, ci sono state molte sfide, minacce e i pericoli che abbiamo superato. “ Visione: il Centro di studi geopolitici aspira a diventare una delle principali aziende mondiali nel campo della geopolitica. Anche lui vuole diventare un marchio locale. Cercheremo di interesse pubblico, in Serbia, in temi internazionali e di raccogliere tutti coloro che sono interessati nella protezione dello stato e degli interessi nazionali, il rafforzamento della sovranità, preservando l'integrità territoriale, mantenendo i valori tradizionali, il rafforzamento delle istituzioni e dello stato di diritto. Possiamo operare in direzione di trovare persone che la pensano come, a livello nazionale e nel mondo pubblico. Ci si concentrerà sulla cooperazione regionale e la rete di Ong legate ai, sia a livello regionale e internazionale. Ci sarà il lancio di progetti a livello internazionale per sostenere il riposizionamento della Serbia e la conservazione dell'integrità territoriale. In collaborazione con media case, ci sarà la realizzazione di progetti che sono focalizzati su questi obiettivi. Possiamo organizzare l'educazione del pubblico interessato, attraverso conferenze, tavole rotonde e seminari. Cercheremo di trovare un modello per lo sviluppo dell'organizzazione, che consentano il finanziamento delle attività del Centro. Costruire un futuro insieme: Se siete interessati a collaborare con noi, o per aiutare il lavoro del Centro di studi geopolitici, vi preghiamo di contattarci via e-mail: center@geostrategy.rs

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *