Scienza e società

Културолошка рецензија дела Екатерине Селезњеве (Москва)

Напомена: 10. марта 2024. године у Централном клубу официра ваздушно-космичких снага Руске Федерације у Москви отворена је ауторска изложба уметнице Екатерине Селезњеве «Снага слабих». Отварању изложбе присуствао је велики број званица из Русије, међу којима су били и инострани гости из Србије, Италије, Ирака, Аргентине, Јерменије и др. Од 25. марта изложба се сели у Донбас, а након тога ће за Дан победе поново бити постављена у Москви. Изложба слика Екатерине Селезњеве биће организована и у другим земљама, а у плану је да она гостује и у Србији.

Пише: Евгенија Билченко

У Москви постоји таква уметница – Екатерина Селезњева. Вољом судбине, сада сам често у контакту са њом, а наши разговори су далеко од сликања. Међутим, у процесу продубљивања познанства, које дугујем Паризу, Катја ми је испричала о својој ауторској изложби „Снага слабих“. Изложба приказује женска лица рата у жанру „Хаику-портрет“ који је осмислила Катја.

Рећи ћу вам како ја разумем филозофију слабости и снаге. И како ја разумем хаику. Тада ће бити јасно како ја разумем рад Селезњеве у смислу садржаја и стила. Желим да разматрам питања снаге и слабости кроз призму моје омиљене теме – теме јунака Достојевског. Јак може бити слаб, слаб може бити јак. На пример, Раскољников делује снажно. Али он је слаб. Мишкин делује слаб, али је јак. Јер ко је Раскољников, кога у нашој науци називају „трансгресивни субјект” или „шизо субјект”? Ово је човек потпуно отворен за основне трауме, разбојник, циник, надчовек.

Себе је прогласио супериорнијим у односу на обичне људе, јер, за разлику од малограђана и обичних људи који живе у «коферу» (напомена: човек у коферу је фраза која означава особу која се одвојила од спољашњег света), слободно ослобађа (преступа) подсвест. Али он је често слабији од Мишкина, који је способан на сажаљење и милосрђе, који чине дубље слојеве подсвести од Танатоса. Иако се чини да је Мишкин будала и дете, последњи међу свима. Али он ће бити први. А првим ће га учинити жена као израз апсолутне дужности. Идеално оличење логике дужности је Сонечка Мармеладова – једина од јунака Достојевског која је способна за светост и поседује борбене особине ратника и свеца. За разлику од Мишкина, она је познавала дно и није стерилна; за разлику од Раскољникова, она је превазишла своје дно, попевши се мердевинама духа до висина Антигоне и Христа.

Фото: Екатерина Селезњева и Драгана Трифковић на отварању изложбе у Москви

Другим речима, Сонечка је ратнички мач у Мишкиновим рукама, храброст у одбрани милосрђа. А чињеница да су жене те које често показују ову храброст међу нама показује чисто руско лице светог рата. Срела сам много Мишкина међу домаћинима и много Раскољникова међу борцима. А на Катјиним сликама видим Сонечку у њеним различитим облицима. Жена побеђује и наивну слабост сажаљења, и малограђански фарисејизам, и смелост разбојника, јер све то комбинује и покорава.

Хајде сада да пређемо са садржаја на форму и размотримо принцип хаикуа. Са временске тачке гледишта, хаику је мала драма: дијалектичка прича од три реда у тези, антитези и синтези. Слике показују да су контрастне: од почетка у виду Ајфеловог торња преко атрибута мора и електронског ратовања у првом плану до гримизних једара Асола у расплету (на портрету Париза). Али ово није најважније.

Фото: Отварање изложбе је увеличила својим наступом виолинисткиња из Србије Наталија Стојшин

Најважнија ствар су просторни принципи хаикуа. Формирао их је Башо и звуче као саби (сажетост), ваби (недореченост) и југен (симболичност). На Катјиним сликама видимо саби у облику светлих, сажетих решења на импресионистичкој палети локалних боја у духу Пјера Бонара – «најјапонскијег» од уметника групе Наби, који преноси интимни живот жене у равном, декоративном маниру. Ваби се појављује као подтекст, појачан сечењем кадра у духу укијо-еа, када се композиција завршава, остављајући неискоришћено поље значења које превазилази визуелни језик у Реално, у несвесно. Југен је присутна у скупу симболичких атрибута сваке од „богиња”, преносећи смисао њеног животног стваралаштва.

Фото: Портрет Драгане Трифковић са изложбе Екатерине Селезњеве

Окренимо се академској традицији старца Волфлина. Двосмисленост, сликовитост и атектоника карактеришу Катју као романтичара, уметника барокног стила. Али равност и релативно јединство у позицији, где су сви елементи јасно опипљиви и артикулисани, одају солидну класику ренесансног смисла. Ово само доказује да Исток, који је изражен у хаику, уклања супротности класицизма и романтизма. Плод брака Истока и Запада је оријенталистички импресионизам, истовремено јасан и сложен, једноставан и дубок. Пожелимо родољубивом уметнику и волонтеру, који показује изузетно познавање светске културе, пуно среће и креативности.

Са руског превела: Драгана Трифковић

25. март 2024. 

autore avatar

Su Центар за геостратешке студије

Centro per geostrategica studi è un non-governative e non-profit, fondata nel Belgrado, il fondatore dell'assemblea tenutasi il 28.02.2014. in conformità con le disposizioni di cui all'art.11. e 12. Legge sulle associazioni ("Gazzetta Ufficiale della Rs, n.51/09). per un periodo indeterminato di tempo, al fine di raggiungere gli obiettivi nel campo della ricerca scientifica di geostrategica relazioni e preparazione di documenti strategici, di analisi e di ricerca. L'associazione sviluppa e sostiene progetti e attività finalizzate allo stato e gli interessi nazionali della Serbia, ha lo status di una persona giuridica ed è iscritta nel registro, in conformità con la legge. La missione del Centro per la geostrategica studi è: "stiamo costruendo il futuro, perché la Serbia merita: i valori che ci rappresentano sono stabiliti attraverso la nostra storia, cultura e tradizione. Crediamo che senza passato non c'è futuro. Per questo motivo, al fine di costruire il futuro, dobbiamo conoscere il nostro passato e custodiscono le nostre tradizioni. I veri valori sono sempre a terra, e il futuro non può essere costruito in una buona direzione, senza che fondazione. In un momento di dirompente geopolitica cambiamento, è importante fare le giuste scelte e prendere le decisioni giuste. Lasciate andare le imposte e le idee distorte e artificiale sollecita. Crediamo fermamente che la Serbia ha abbastanza qualità e le potenzialità di determinare il proprio futuro, indipendentemente dal minacce e limitazioni. Ci siamo impegnati per il serbo posizione e il diritto di decidere il nostro futuro, tenendo conto del fatto che, storicamente, ci sono state molte sfide, minacce e i pericoli che abbiamo superato. “ Visione: il Centro di studi geopolitici aspira a diventare una delle principali aziende mondiali nel campo della geopolitica. Anche lui vuole diventare un marchio locale. Cercheremo di interesse pubblico, in Serbia, in temi internazionali e di raccogliere tutti coloro che sono interessati nella protezione dello stato e degli interessi nazionali, il rafforzamento della sovranità, preservando l'integrità territoriale, mantenendo i valori tradizionali, il rafforzamento delle istituzioni e dello stato di diritto. Possiamo operare in direzione di trovare persone che la pensano come, a livello nazionale e nel mondo pubblico. Ci si concentrerà sulla cooperazione regionale e la rete di Ong legate ai, sia a livello regionale e internazionale. Ci sarà il lancio di progetti a livello internazionale per sostenere il riposizionamento della Serbia e la conservazione dell'integrità territoriale. In collaborazione con media case, ci sarà la realizzazione di progetti che sono focalizzati su questi obiettivi. Possiamo organizzare l'educazione del pubblico interessato, attraverso conferenze, tavole rotonde e seminari. Cercheremo di trovare un modello per lo sviluppo dell'organizzazione, che consentano il finanziamento delle attività del Centro. Costruire un futuro insieme: Se siete interessati a collaborare con noi, o per aiutare il lavoro del Centro di studi geopolitici, vi preghiamo di contattarci via e-mail: center@geostrategy.rs

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *