Science and society

Unamuno about Serbs: this amazing people of peasants, perhaps like no other, feels democracy

Ево шта је о Србима пре сто година писао највећи шпански филозоф. Текст је објављен у Буенос Аиресу 25.јула 1818.године у листу “Нација“ (“LA NACION“).

ЗА СРПСКИ НАРОД

Овај задивљујући народ сељака, можда као ни један други, осећа демократију.

Приликом моје посете италијанском фронту у септембру прошле године, крстарећи по разрушеном и похараном Карсу (Carso)* видех трагичну судбину оних селцади по имену и пореклу славенских, сведених на жалосне скелете, на нечисте развалине, што је увећавало пустош крајолика. Ти јадни засеоци разасути по превојима неприступачних планина говорили су ми о неурушеном пастирском миру, изненада разрушеном  страхотама рата. И тада сам почео да усредсређујем пажњу на морални проблем-пошто то јест-јужних Славена, Југословена, или, ако се жели рећи још прецизније-Срба.

О њима, Србима, знали смо генерално врло мало, ми који се једва осврћемо на далеке и у мале нације окупљене народе, и то само утолико колико су нам привукли пажњу својим доприносом култури цивилизације у целини, својом књижевношћу, уметношћу, науком, индустријом или својим политичким институцијама. Начули смо нешто о њиховим предивним епским песмама које су, више него “Илијада“, више као Романсеро (Romancero)**као наш, шпански… Ускоро ће петнаест година како је цео цивилизовани свет свет узбуркала вест о трагедији у Београду, убиству краља Александра Обреновића и краљице Драге у њиховом двору, 1.јуна 1903. То нам се чинило катастрофом  и шекспировском драмом која се десила у држави из бајке.

И то је допринело да поткрепи многе у њиховом уверењу  да се ради о полудивљем народу, визури коју је на Србију сручила отровна аустријска пропаганда, издашна  у клеветама народа које је империја Хабсбурга тлачила и упропаштавала иистовремено. Општепознати процеси у последњим годинама потврдили су очевидно, на аустријским судовима, да су  се дипломате Аустрије служиле изузетним средствима да облате и понизе Србију. Десио се атентат у Сарајеву, у којем је живот изгубио наследник  царске круне Аустро-Угарске и они који су се сећали трагедије у Београду, краја династије Обреновић, рекли су: “Бах, поново иду злим путем“(…) Овај рат је плануо, не треба да се заборави, због тиранских понижења, које је Аустрија, потпомогнута Немачком, настојала да наметне Србији и одбране коју је ово мало краљевство подузело ради своје независности и оних пораза којима је казнило аустријску војску у почетку,  нас је поново обавезало да усмеримо пажњу на душу тог народа. “Срби су, пише Мр.Темперли (Mr.Temperley: “History of Serbia”)*** , одувек били велики ратници, а њихова злосретна позиција између два жрвња, била је гора од других средњовековних народа“.(…) “Рећи“, наставља Мр.Темперли, “да су славенске институције мање вредне у односу на западне је исто што и рећи да је будизам мање вредан од западног хришћанства. Та тврдња  се односи и у једном и у другом случају на строго практичну страну институција занемарујући њихове вредности идеала. Као војна агенција хришћантво је победило будизам, исто као што теутонска политика побеђује славенску. Али, тврдња не значи да првотне српске институције немају значајне елементе, специјално у идеалима које представљају“.

Одмах затим господин Темперли говори о српским законима који регулишу однос мушкарца и жене, о српском настојању да поправе положај слуга, да адаптирају византијски кодекс како би поправили славенски закон, исто као што славенска музика и поезија имају властиту  вредност и оригиналност.  Србија је имала ту срећу што су њене династије биле народне, израсле од властитих хероја, а без сумње, један народни принц је бољи од неког увозног немачког, како каже господин Темперли.

И то им свакако нису опростили (…). Ова прича о српском народу, више него о Србији поучила нас је много чему, између осталог о правди да се овај нароод уједини под једном влашћу, да му се да слободан излаз на море, да може дисати и плаћати плодовима властите цивилизације оно што од других цивилизација прима. Овај сељачки нароод за дивљење  који, као можда ни један други, осећа демократију, предодређен је да у универзалну културу унесе  елементе славенске душе које други славенски народи не би принели. “Ако Србин“,пише господин Темперли, у послове мира уложи половину снаге колико је уложио у ратне, нема бојазни за будуђност његовог народа“(…).И јесте, пре свега, праведно дело  допустити да један народ развија властито биће, а не да служи као наковањ по којем бију други народи или терен на којем  се за нешто боре.

Из овог рата ће изаћи, између осталог, стрмоглав планине клевета која се бацила на овај народ који није хтео да буде било чији слуга.

*Carso,италијанска област у околини Монфалконеа (Monfalcone).

**Романсеро(Romancero),циклус шпанских народних  песама

 ***H.W.V. Temperley “History of Serbia”,London,1917.

Са шпанског превео Бобан Хрвач

4. January 2024.

Instructions:

RTS :: Nešto drugo :: Unamuno, filozof i emotivni pisac sa preciznim fokusom na probleme čoveka i čovečanstva

 

author-avatar

About Центар за геостратешке студије

Center for geostrategic studies is a non-governmental and non-profit association, founded in Belgrade at the founding assembly held on 28.02.2014. in accordance with the provisions of art.11. and 12. Law on associations ("Official Gazette of Rs", no.51/09). for an indefinite period of time, in order to achieve the goals in the field of scientific research of geostrategic relations and preparation of strategic documents, analysis and research. The association develops and supports projects and activities aimed at the state and national interests of Serbia, has the status of a legal entity and is registered in the register in accordance with the law. The mission of the Center for geostrategic studies is: "we are building the future, because Serbia deserves it: the values we represent are established through our history, culture and tradition. We believe that without the past there is no future. For this reason, in order to build the future, we must know our past and cherish our traditions. True values are always grounded, and the future cannot be built in a good direction without that foundation. In a time of disruptive geopolitical change, it is crucial to make wise choices and make the right decisions. Let go of all imposed and distorted ideas and artificial urges. We firmly believe that Serbia has enough quality and potential to determine its own future, regardless of threats and limitations. We are committed to the Serbian position and the right to decide our own future, bearing in mind the fact that historically there have been many challenges, threats and dangers that we have overcome. “ Vision: the Center for geostrategic studies aspires to become one of the world's leading organizations in the field of geopolitics. He also wants to become a local brand. We will try to interest the public in Serbia in international topics and gather all those interested in protecting state and national interests, strengthening sovereignty, preserving territorial integrity, preserving traditional values, strengthening institutions and the rule of law. We will act in the direction of finding like-minded people, both in the domestic and in the world public. We will focus on regional cooperation and networking of related NGOs, both at the regional and international level. We will launch projects at the international level to support the repositioning of Serbia and the preservation of territorial integrity. In cooperation with media houses, we will implement projects that are focused on these goals. We will organize education of interested public through conferences, round tables and seminars. We will try to find a model for the development of the organization that would enable the financing of the activities of the Center. Build a future together: If you are interested in cooperating with us, or to help the work of the Center for geostrategic studies, please contact us by e-mail: center@geostrategy.rs

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *