Science and society

Иван Поповић: Хришћанство данас – вера у паду или у поновном оживљавању

Written By: Ivan Popovic

Прво питање које се намеће само по себи је зашто данас уопште говорити о религији, посебно о хришћанству које изумире на Западу. Одговор је да је ово питање веома важно јер се тиче верника. И упркос њиховом рационализму, на овај или онај начин има их још много. И додатно, како ти вјерници све више уводе религију у јавни простор, политика све више постаје на неки начин „слуга“ те религије. Тако религија постаје важнија од политике. На крају, важно је говорити о хришћанској вери јер смо данас суочени са сусретом са исламом, свиђало се то нама или не. Посебно у Европи.

Шта је са данашњим хришћанством? Чак и у Америци, вероватно јединој секуларној земљи са великом доминацијом религије у јавном простору, колико год то парадоксално звучало, а углавном у Европи хришћани напуштају хришћанство. Зарад друге вере или филозофије.

Данас трећина евангелиста хришћана у Америци не верује да је Исус Бог, већ пре свега велики учитељ. У Европи људи који су посебно заинтересовани за религију, а има их све више, прелазе у друге религије јер не разумеју концепт Тројства и зато што им се њихове цркве, посебно Католичка, гаде. И у праву су. Разлог опадања је тај што ми хришћани нисмо подучени својој вери. Јевреји и муслимани врло добро познају своју веру, па чак и добро познају одређене елементе хришћанства, тако да могу да расправљају са хришћанским теолозима. Ми хришћани, и срамота је рећи да то не знају ни хришћански теолози нити се труде да то науче. Мартин Лутер би се данас окренуо у гробу када би сазнао у шта се хришћанство претворило. Други разлог је тај што теолози не знају како да објасне Тројство. Колико је тешко рећи да је Бог један, али се манифестује у три особе, па да поједноставимо, зашто рећи људима да је то једно биће у три особе, када то нико ко нема теолошко и филозофско знање не може разумети? Тако се људи избацују из цркве.

Други разлог опадања је то што католици с правом више не желе бити католици. Идолопоклонство Католичке цркве, злостављање деце, целибат који је потпуно супротан Исусовом учењу, учешће католика у холокаусту и слично заправо овим бившим католицима даје толико права да би они који су још увек део те Цркве требали да се запитају шта није у реду са њима.

О православљу је још давно све рекао Толстој кога су избацили, али ипак православље, повучено из света, окренуто мистицизму не може да буде прави представник хришћанства данас у пуном смислу те речи, баш ради те искључености из света. Могуће и зато јер на Западу није толико активно. Али што је са протестантизмом? Узмимо онај „ортодоксни“ протестантизам, например Евангелистичку цркву, не некакве „цркве“ које допуштају хомосексуализам и сличне настраности. Мартин Лутер је био зачетник те цркве. Она је најјача у Немачкој, а опет данашње школовање протестантских теолога све своди на то да ни евангелисти не уче у потпуности о вери Зато би они барем морали да се врате изворима, што је и сам Лутер учинио. 

Међутим, није све тако црно. Постоји много могућности које могу приказати хришћанство онаквим какво заиста јесте. Када појам Тројства постане јасан хришћанину, он се мора посветити двема другим стварима. Прво, потребно је познавати своју браћу и сестре у јудаизму и исламу. Мора се проучавати и Тора (Танакх) и Куран. То је гаранција братства. Друго, посебно у сусрету са муслиманима, потребно је знати објаснити зашто је Исус Бог. Јеванђеље није Божји диктат човечанству, као што је случај са Тором или Кураном. Исус је Реч Божија, а јеванђеља су само ретроактивни записи онога што му се догодило. Исус је стога оно што је (Реч Божија) Куран у исламу.

Према томе, хришћанин који је у расправи са муслиманом који има своју верску сврху (муслиман), а то је да што пре овај пређе на ислам, мора знати да изнесе горе наведене ствари. Слично, мора бити у стању да објасни да Бог није нужно писар који је објавио књигу о себи и изричито говорио о себи, али мора схватити да је највећа одлика Бога Његова понизност, због чега се открио у Христу. Некоме је то богохулно, али на крају није нимало невероватно. Зато Еванђеље по Јовану, када спомиње Исусову реч Томи: „Ко је видео мене, видео је Оца“, употпуњује одговор на питање да ли је Исус Бог.

Стога су ово, укратко, напомене које дају позитивну конотацију хришћанске будућности. Али да бисмо дошли до исправног преношења вере, заиста морамо да се посветимо исправном учењу наше вере, што заиста не знам да ли данас много хришћана чини, али и не смемо затварати очи пред свим хришћанским традицијама, јер свако има нешто да нас научи. Али остајући верни Јеванђељу и својој традицији. Исто важи и за друге религије.

31. јул 2021.

author-avatar

About Центар за геостратешке студије

Center for geostrategic studies is a non-governmental and non-profit association, founded in Belgrade at the founding assembly held on 28.02.2014. in accordance with the provisions of art.11. and 12. Law on associations ("Official Gazette of Rs", no.51/09). for an indefinite period of time, in order to achieve the goals in the field of scientific research of geostrategic relations and preparation of strategic documents, analysis and research. The association develops and supports projects and activities aimed at the state and national interests of Serbia, has the status of a legal entity and is registered in the register in accordance with the law. The mission of the Center for geostrategic studies is: "we are building the future, because Serbia deserves it: the values we represent are established through our history, culture and tradition. We believe that without the past there is no future. For this reason, in order to build the future, we must know our past and cherish our traditions. True values are always grounded, and the future cannot be built in a good direction without that foundation. In a time of disruptive geopolitical change, it is crucial to make wise choices and make the right decisions. Let go of all imposed and distorted ideas and artificial urges. We firmly believe that Serbia has enough quality and potential to determine its own future, regardless of threats and limitations. We are committed to the Serbian position and the right to decide our own future, bearing in mind the fact that historically there have been many challenges, threats and dangers that we have overcome. “ Vision: the Center for geostrategic studies aspires to become one of the world's leading organizations in the field of geopolitics. He also wants to become a local brand. We will try to interest the public in Serbia in international topics and gather all those interested in protecting state and national interests, strengthening sovereignty, preserving territorial integrity, preserving traditional values, strengthening institutions and the rule of law. We will act in the direction of finding like-minded people, both in the domestic and in the world public. We will focus on regional cooperation and networking of related NGOs, both at the regional and international level. We will launch projects at the international level to support the repositioning of Serbia and the preservation of territorial integrity. In cooperation with media houses, we will implement projects that are focused on these goals. We will organize education of interested public through conferences, round tables and seminars. We will try to find a model for the development of the organization that would enable the financing of the activities of the Center. Build a future together: If you are interested in cooperating with us, or to help the work of the Center for geostrategic studies, please contact us by e-mail: center@geostrategy.rs

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *