Science and society

Спомена Милачић: Право украјинске деце на Украјинску православну цркву – има ли кога у комитету за дечија права при УН?

Center for geostrategic studies организовао је  28. августа Међународну конференцију на тему кршења верских права са посебним освртом на Украјинску православну цркву у контексту актуелних дешавања. Конференција је одржана у Прес центру Удружења новинара Србије у центру Београда.

Преносимо излагање г-ђе Спомене Милачић:

Покушаји разарања УПЦ несумњиво делују на одрасле вернике којима се овим путем укидају њихова основна људска права – право на веру и верски идентитет пре свега. Одрасли људи међутим у великој мери имају изграђен тај верски идентитет и премда са патњом и премда бар до сада без заштите УН, они јасно увиђају шта се дешава а њихова вера и њихови монаси, премда такође у патњи, свесно трпе али се, снагом своје вере, боре и надају.

Одрасли имају ту велику предност свесног расуђивања, постојане вере и наде која, у склопу свих вероисповести, омогућава духовну снагу па тиме и снагу личности.

Деца у Украјини, као и сва друга деца ипод 18 год,  још увек немају јасно изграђен верски идентитет и она немају могућност да разумеју шта им се чини, шта им се одузима и којој вери заправо припадају. У историји има на жалост пуно примера оваквог дечијег незнања које омогућава да се верска права детета крше без отпора, да се утиче на изворну веру и идентитет детета, да се то чини свим средствима, без гласа и, нажалост, без икакве милости злостављача.

У свету коме припадамо ипак постоји документ, ратификован од стране већине земаља (па и Украјине) који овакву праксу покушава да суспрегне препознајући је као једно од најподмуклијих облика кршења људских права. Деца су најосетљивија група, биолошки и психолошки најмање отпорна и из тог разлога је разумљиво да посебна брига поборника људских права треба да буде окренута управо ка њима. И зато ми данас говоримо о деци Украјине, о деци чија верска права се нарушавају пред лицем читаве светске заједнице и која, у часу док ово говоримо, грубо и дивљачки бивају истргнута из духовног наслеђа коме припадају. Монаси и свештенство Украјине, архетипски носиоци благовести вере дечијим душама – злостављани су, истеривани и убијани.

Један од најпознатијих међународних докумената који је ујединио чланство у потреби за посебном заштитом деце из горепобројаних разлога јесте и Конвенција о правима детета, документ који је усвојен на Генералној скупштини УН 20 новембра 1989.

Конвенција је прихваћена и ратификована од стране готово свих али ипак не свих земаља. Сједињене Државе рецимо, јесу подржале Конвенцију али је нису ратификовале.

Па ипак Конвенција о правима детета сматра се цивилизацијском тековином и широко је подржана. Ми ћемо се у овом прилогу позивати на Конвенцију о правима детета у настојању да одбранимо право украјинске деце да одрастају – уколико то желе и уколико то њихови родитељи подржавају – у традицији Украјинске Православне Цркве.

Делови Конвенције који ћемо овде наводити су у преводу Невене Вучковић Шаховићн а издавач је УНИЦЕФ Београд.Од стране аутора су наглашени (болдирани) они делови чланова Конвенције који су деловањем режима у Кијеву најдрастичније кршени.

Састављачима Конвенције заиста није било лако будући да је било потребно саставити документ који гарантује основна права широко раширеној групи – од новорођенчета до осамнаестогодишњака. Унутар овог широког развојног спектра издвајају се две јасне тенденције, она која гарантује идентитетску утемељеност (право на заштиту свог породичног, етничког, верског хабитуса) као и право, чешће везано за тинејџерске годинама, самореализације, слободнијих одлука и заокруживање сопственог идентитета сопственим изборима. 

Глобално гледано, упркос уобичајеним начинима тумачења овог документа ( што наравно наилази на отпор који се генерализује на сва документа везана за људска права) – суштина Конвенције је протективна, етнички и верски заштићујућа. Дух читаве Конвенције о правима детета изражава  стремљења заштите, јачање протективних мера везано за менталну, физичку као и духовну добробит детета. Подржава се и специфичност дететових индивидуалних потреба и стремљења али превасходно се настоји детету омогућити сигурно и традиционално окружење као безбедан модел одрастања. Наравно, дете се штити од злостављања којегод врсте  па и ако злостављање оно долази од стране његових најближих али се истовремено пружа подршка традиционалном моделу развоја. Породица јесте најсигурније место, ако пажљиво читамо Конвенцију. Начело иницијалне припадности одређеној идентитетској групи (укључујући и верску групу којој дете рођењем припада)  редовно се узима као стање које треба штитити.

Ово је видљиво у општем духу Конвенције као и експлицитније у појединим њеним члановима.

Већ  у Члану 2/2 Конвенције да се препознати да су уверења детета везана за уверења родитеља те традиционално опредељена.

Члан 2

       1.Стране уговорнице ове Конвенције ће поштовати и обезбеђивати права утврђена овом Конвенцијом сваком детету које се налази под њиховом јурисдикцијом без икакве дискриминације и без обзира на боју коже, пол, језик, вероисповест, политичко или друго уверење, национално, етничко или социјално порекло, имовинско стање, онеспособљеност, рођење или други статус детета, његовог родитеља или старатеља.

  1. Стране уговорнице ће предузети све одговарајуће мере како би се обезбедила заштита детета од свих облика дискриминације или кажњавања заснованог на статусу, активностима, израженом мишљењу или уверењу дететових родитеља, законских старатеља или чланова породице.

Ова „уверења дететових родитеља“ подразумевају дуго, генерацијско временско трајање и наравно подразумевају религијска уверења што се надаље током детаљније анализе и јасно прецизира.

Члан 14 Конвенције о правима детета нас опомиње:

  1. Стране уговорнице ће поштовати право детета на слободу мишљења, савести и вероисповести.

Речју, дете има право на веру, на безбедност при вршењу верских обреда и на породично окупљање унтар своје религијске групе. И ова дететова верска слобода никаквим актом не може бити одузета. Ова основна слобода може, по Конвенцији бити само „ограничена“ (не и одузета, ни у једном случају) у посебним случајевима прецизираним законом (одговарајућим, донетим на одговарајући начин  и образложеним) да би се „заштитила јавна сигурност, поредак, здравље, морал или основна права и слободе других“.

Ништа од свега тога није био случај када је дошло до одузимања права украјинској деци да своје духовне потребе развијају у складу са традиционалном УПЦ.

Како угроженост детета расте (злостављање, опасности разних врста, рат, елементарне непогоде, Конвенција све више брине како о основним физичким тако и о једнако важним културним и религиозним потребама детета.

Члан 20

  1. Детету које је привремено или стално лишено породичне средине или коме, у његовом најбољем интересу, не може бити допуштено да у таквој средини остане, имаће право на посебну заштиту и помоћ државе.
  2. Стране уговорнице ће у складу са својим националним законима обезбедити алтернативну бригу за такво дете.
  3. Таква брига може да укључи, између осталог, смештај у другу породицу, кафалах према исламском праву,усвојење или, ако је неопходно, смештај у одговарајуће установе за бригу о деци. При разматрању решења дужна пажња ће бити посвећена потреби успостављања континуитета у подизању детета као и етничком религиозном културном и језичком пореклу детета.

Религиозно као и културно порекло везано је за Украјинску Православну Цркву и стога ова духовна потреба детету ни у ком случају не сме бити ускраћена.

Овај члан Конвенције нас међутим опомиње и на поступке за доделу украјинске деце сирочади чији су родитељи страдали и још увек страдају током ратних дешавања. Као што је кафалах један од приоритетнијих избора за смештај сирочади исламских родитеља, ништа мање није значајно да украјинска деца без родитеља доспеју у домове истог или сличног религиозног порекла.

Будући да је реч о рату који у Украјини има изузетно много жртава, а неки од њих су и родитељи, ово је нажалост нешто о чему такође морамо мислити. Усвојења украјинске деце која су изгубила родитеље морају се одвијати у складу са овим, сасвим јасним чланом конвенције.И свакако морају бити транспарентна, уз неопходну дозу заштите података о личности свакако, али сам процес мора бити јавно презентован.

Члан 27

       1.Стране уговорнице признају право сваког детета на животни стандард који одговара дететовом физичком, менталном,духовном, моралном и социјалном развоју.

Држава потписница не само да је преузела обавезу неговања дететових духовних потреба, пре свега оних које су подржане од породичне, етничке и религијске групе – држва потписница има обавезу финансирања организација које детету омогућавају остваривање духовних потреба унутар његовог традиционалног хабитуса. У Украјини је то Украјинска православна Црква, њена традиција, извориште, свештенство и монаси. Управо она која је предмет злостављања и уништавања.

    И треба ли након овога ишта још додати везано за кршење основних верских права деце у Украјини?

   Можда је време да се обратимо ономе ко надгледа како државе чланице практикују Конвенцију – а то је Комитет за дечија права при УН. Има ли тамо икога ко се залаже за верска права украјинске деце?  Или се напросто Конвенција о правима детета не примењује више? Како видимо, од стране украјинског режима она је вишеструко и некажњено кршена.

3. септембар 2023.

 

author-avatar

About Центар за геостратешке студије

Center for geostrategic studies is a non-governmental and non-profit association, founded in Belgrade at the founding assembly held on 28.02.2014. in accordance with the provisions of art.11. and 12. Law on associations ("Official Gazette of Rs", no.51/09). for an indefinite period of time, in order to achieve the goals in the field of scientific research of geostrategic relations and preparation of strategic documents, analysis and research. The association develops and supports projects and activities aimed at the state and national interests of Serbia, has the status of a legal entity and is registered in the register in accordance with the law. The mission of the Center for geostrategic studies is: "we are building the future, because Serbia deserves it: the values we represent are established through our history, culture and tradition. We believe that without the past there is no future. For this reason, in order to build the future, we must know our past and cherish our traditions. True values are always grounded, and the future cannot be built in a good direction without that foundation. In a time of disruptive geopolitical change, it is crucial to make wise choices and make the right decisions. Let go of all imposed and distorted ideas and artificial urges. We firmly believe that Serbia has enough quality and potential to determine its own future, regardless of threats and limitations. We are committed to the Serbian position and the right to decide our own future, bearing in mind the fact that historically there have been many challenges, threats and dangers that we have overcome. “ Vision: the Center for geostrategic studies aspires to become one of the world's leading organizations in the field of geopolitics. He also wants to become a local brand. We will try to interest the public in Serbia in international topics and gather all those interested in protecting state and national interests, strengthening sovereignty, preserving territorial integrity, preserving traditional values, strengthening institutions and the rule of law. We will act in the direction of finding like-minded people, both in the domestic and in the world public. We will focus on regional cooperation and networking of related NGOs, both at the regional and international level. We will launch projects at the international level to support the repositioning of Serbia and the preservation of territorial integrity. In cooperation with media houses, we will implement projects that are focused on these goals. We will organize education of interested public through conferences, round tables and seminars. We will try to find a model for the development of the organization that would enable the financing of the activities of the Center. Build a future together: If you are interested in cooperating with us, or to help the work of the Center for geostrategic studies, please contact us by e-mail: center@geostrategy.rs

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *