Пише: Стефано Верноле
Шта тек рећи о везама председника Вучића са израелским маркетиншким гуруом Сруликом Ајнхорном.
Дневни лист Haaretz открио је улогу Срулика Ајнхорна – израелског маркетиншког гуруа који је тренутно под истрагом у својој земљи – који сада живи у Београду, где води консултантску фирму за извоз муниције у Израел, као и детаље кампање за односе с јавношћу коју је креирао за Вучића: од приказивања председника као миротворца у глобалним сукобима, и звезде популарних подкаста, преко ангажовања познатих аутора да пишу позитивне ствари о њему, до билборда у западним престоницама који промовишу „Вучићеву еру“(председник Србије Александар Вучић и сарадник Нетанјахуа Ајнхорн. Од Катаргејта до Београда: Досијеи откривају ПР савезника Нетанјахуа, 15. април 2025).
Haaretz открива да је израелски пропагандиста основао консултантску фирму „Insight Partners” у Београду, на истој адреси као и седиште Института за политику и економију југоисточне Европе (IPESE), чији је Ајнхорн члан саветодавног одбора. Институт води Зоран Кораћ, утицајни саветник балканских политичара, међу којима је и Александар Вучић, а међу својим партнерима има Трансатлантску лидерску мрежу [1] и израелски Иновациони центар Шимон Перес.
„Србија сија кроз свог председника“, написао је Срулик Ајнхорн у својој колумни за Jerusalem Post у децембру 2023. Бивши ди-џеј, организатор журки и маркетиншки стручњак, познат и као „миљеник хипстер сцене Тел Авива“, почео је да ради за партију израелског премијера Бењамина Нетанјахуа 2019. године, доприносећи у четири изборне победе, често користећи трикове и лажне вести за подизање пажње.
Ајнхорн се сумњичи да је био један од помоћника Бењамина Нетанјахуа, кога је Катар наводно платио да промовише земљу у ционистичким медијима, а такође је под истрагом због наводног цурења тајних војних докумената новинару немачког листа Bild у настојању да се смањи притисак јавности на актуелног владара Тел Авива након убиства шест израелских талаца од стране Хамаса у септембру 2024.
Ајнхорн је у Београду присутан најмање од предизборне кампање 2020. године. Једна од првих снимљених фотографија приказује израелског спин доктора на свечаности у седишту Вучићеве странке СНС, заједно са високим функционерима. Haaretz је открио кампању коју спрема за Вучића, на основу једног од процурелих докумената о скандалу „Катаргејт” који је потресао Израел након што се уплео у Европски парламент 2022. године.
Кампања је била усмерена на Запад, посебно на Американце, а укључивала је и појављивање Вучића на популарним глобалним подкастима и играо улогу наратора у историјској мини серији о Србији. Штавише, „светски познати писци су наводно ангажовани да пишу сјајне извештаје о њему“, а просрпски билборди су наводно постављени у западним престоницама како би промовисали наводно брзи раст српске привреде и ИТ сектора.
Ајхорн је наводно био умешан и у извоз српске муниције у Израел, која је испоручена преко Црне Горе. Према БИРН-у и Haaretz-у, вредност српског извоза оружја у Израел порасла је 30 пута, са 1,4 милиона евра у 2023. на 42,3 милиона евра у 2024. години, упркос широко распрострањеним оптужбама против Тел Авива за ратне злочине у Палестини.
У документу, у који Haaretz и БИРН имају увид, детаљно се наводе унутрашњи и спољни циљеви Вучићеве кампање, кључне поруке које треба пренети, као и могућа решења за постизање тих циљева. Први циљ је био да се „значајно поправи имиџ председника Вучића и Србије у очима америчке администрације, Демократске странке, медија и либералног света у САД и Европи”. Други циљ Ајнхорнове кампање за Вучића је био усмерен на унутрашњу политику, како би „очувао и ојачао међународни имиџ председника Вучића међу грађанима Србије и повећала његова домаћа подршка“.
Према Ајнхорновој стратегији, за промоцију Вучића требало је да буду ангажовани познати аутори, јер, како се наводи у материјалима кампање, „у светским медијима недостају позитивни текстови о Србији и председнику Вучићу“. Један од Ајнхорнових предлога био је да се направи четвороделна мини серија о неким важним догађајима из српске историје“, у којој би наратор био сам Вучић: „Вучић би у свакој епизоди разговарао са познатим међународним новинаром о том догађају и његовом националном значају за грађане Србије, као и о садашњости и будућности земље. Серија би се емитовала на Јутјубу у сарадњи са локалним и међународним агенцијама за односе с јавношћу“, наводи се у документу.
Креатори израелске кампање планирали су и да рекламирају Србију на билбордима широм света, предлажући да се Вучић појави на једном од најистакнутијих њујоршких бродвејских билборда са слоганом: „Хамилтон је леп, али Србија је најбрже растућа економија на Балкану“, референца на хит мјузикл који се играо у Бродвеј театру.
Србија је заправо покушала нешто слично. 2021. године на Тајмс скверу у Њујорку приказан је 16-секундни промотивни видео који објашњава везе Србије и Сједињених Држава, чиме је обележено 140 година дипломатских односа две земље.
Ајнхорнова кампања је такође довела до тога да се Вучић појављује као гост на неким од најпопуларнијих подкастова у САД, са ауторима међу којима су Џо Роган, Крис Андерсон, Гај Раз и Бен Шапиро. Иако се није појављивао у наведеним програмима, Вучић је последњих месеци почео да се појављује на великим подкастима. Прво је у марту гостовао у подкасту сина Доналда Трампа, где је вишемесечне протесте у Србији описао као „обојену револуцију“, док је Трамп млађи назвао Србију земљом која је прихватила Трампа и „вредности покрета МАГА“.
Шта Вучић заиста добија од свега овога није баш јасно. Актуелно српско руководство годинама је као приоритетни циљ указивало придруживање Европској унији, чак и по цену жртвовања подршке Србима на Косову и Метохији, задржавајући националистичку реторику из страха од губитка гласова. Истовремено, његово приближавање Трамповом лобију повезаном са Тел Авивом само је удаљило бриселску бирократију и повећало сумњу Москве у његову „двоструку игру“, на пример у снабдевању Украјине оружјем.
У актуелним унутрашњим и спољним догађајима у Србији, као и у онима у Републици Српској, тражење подршке од осовине Вашингтон-Тел Авив само је послужило за повећање тензија са исламском компонентом тог подручја, али без икаквих стварних користи. У поређењу са Трамповим тарифама, Србија је погођена највишом тарифом (37%), а следе Босна и Херцеговина (35%) и Северна Македонија (33%), док ће Албанија, Црна Гора и Косово бити подвргнуте минималној тарифи од 10%. Можда је то средство притиска на Београд да одустане од корисне економске сарадње са Кином, али свакако не и преференцијални третман за „пријатеља Вучића“.
[1] На својој веб страници ТЛМ пише да је „рат Русије против Украјине гурнуо свет у опасну и нестабилну еру“ и наводи „НАТО оперативну групу“ као своје сараднике.
Source: Il “senso” di Vucic per Israele — Strategic Culture
Насловна фотографија: Вучић са Нетанјахуом (YouTube)
24. април 2025.