Geopolitics and politics

Свештеник Миладин Митровић: Модернизација ислама на амерички начин

Пише: свештеник Миладин Митровић,  савјетник СНП – Избор је наш за религијска питања и старјешина Храма Светог Василија Острошког у Бања Луци

Савремени Блиски исток, потпада под ореол традиционалног ширења ислама. Управо овај регион традиционално привлачи пажњу цијелог свијета.

Ту се одвија кључни и најдужи (више од 60 година) сукоб епохе – арапско-израелски сукоб, око којег се гради цијела главна проблематика савремених међународних односа. Конкретни политички догађаји: формирање Израела, посматрано као катастрофа и понижење за цијели муслимански свијет, оружане интервенције Сједињених Држава и других западних земаља на Блиском и Средњем истоку, директно су утицали на “оживљавање изворног ислама”, али исто тако директно су утицали и на масовне појаве исламског радикализма. Отприлике од истог тренутка у исламском свијету почиње да расте гађење према империјалној политици Запада и, прије свега, према његовим покушајима да наметне своју либералну идеологију цијелом свету.

У посљедњој четвртини двадесетог вијека политички процеси у исламском свијету на Блиском истоку заиста су показали да ова религија није изгубила своју позицију у јавном животу муслиманских земаља. Штавише, ислам је препорођен у политици бројних држава: Ирана, Пакистана, Египта, Авганистана, Саудијске Арабије, Сирије. Кључни догађај свакако је била исламска револуција у Ирану (1979), када је имам Хомеини прогласио принцип владавине свештенства – “вилајат-е-факих” (факих – теолог-законодавац). Тако је муслиманска теократија поново оживјела. Класични ислам ВИИ–XИИИ вијека у потпуности је отјелотворавао познати постулат о неодвојивости духовног и световног принципа; било је то доба калифата, доба теократије, али након што су Монголи заузели Багдад 1258. године, моћ халифа, која је персонификовала јединство државе и вјере, суштински је нестала и замијењена је влашћу секуларног владара – султана. Иран је постао прва теократска исламска држава модерног времена, са којом је био покренут процес враћања изворним исламским начелима.

Посебности
Одрживи утицај ислама на друштвено-политички живот у великој мјери се објашњава посебностима муслиманске вјере, која се сматра системом који регулише многе аспекте живота људи. У овом тумачењу ислам не само да представља вјерски систем, већ нуди и модел савршеног људског друштва, коме би вјерници требало да теже.
Исламска цивилизација на Блиском истоку заиста је богата својом историјском прошлошћу и уникалним културним вриједностима и као таква она испада из парадигме свјетског развоја коју су формирале “западне силе” – из парадигме демократије, индустријализма, капитализма.

Као и друге религије, муслиманска вјера се не може сматрати одговорном за то како је тумаче западни политичари и стога је неправедно и политички опасно кривити ислам за феномене као што је транснационални исламистички тероризам, који се обично повезује са Ал-Каидом. Наравно, у исламу, као и у другим великим религијама, постоје многе противрјечности. Неке суре Курана говоре о борбености и нетрпељивости муслимана, док друге говоре о њиховој мирољубивости. Међутим, ислам као религиозни и цјелосни поглед на свијет постао је главна препрека спровођењу диктаторске политике свјетског империјализма САД.
Само повратак изворном “чистом исламу” може спасити муслиманске народе, њихов идентитет и духовне вриједности од разорног сатанског утицаја покварене и неморалне западне цивилизације.

Западни медији сликају лажну и пристрасну слику, приказујући муслимане у негативном свјетлу, приказујући исламски закон као “недосљедан људским правима”, а исламску религију као учење о насиљу које подстиче терористичко размишљање. Друга тактичка техника у исламофобији јесте покушај да се западна култура и цивилизација упореде са исламском. Запад, у својој отровној пропаганди, представља ислам као “религију стагнације, супротстављену напретку и развоју, а истовремено либералну демократију као културу и мишљење развијеног модерног друштва.

Стратегија


Ислам за модерно западно човјечанство представља проблем који оно не може разумјети, схватити или савладати. Овај свијет се идеолошки не уклапа у слику свијета савременог западног интелектуалца, стручњака, политичара. Не уклапа се у садашњу политику униполарног свијета, не уклапа се чак ни у концепт “трећег свијета”. У посљедњих 15 година западне елите видјеле су у исламу не само спољашњег непријатеља који пријети либералној западној демократији, већ и унутрашњег непријатеља. Овоме се додаје и страх од растућег темпа ширења муслиманске вјере у свијету.

Једна од главних мотивација Запада да разбукта исламофобију јесте жеља да се оправда потреба за војним присуством западних сила на Блиском истоку, да се осигура безбједност појединих марионетских савезника у региону и да се посије сјеме подјеле између арапских држава. Американци, да би задржали своју војну, економску и технолошку супериорност у свијету, настављају да шире талас “глобализације” и на основу чега, се непрестано мијешају у унутрашње послове других држава и шире своје војне базе у различитим дијеловима свијета. Разлоге за стални амерички интервенционизам у најудаљенијим дијеловима свијета требало би тражити у преовладавајућем комплексу хегемоније и самовоље у односу према различитим проблемима међународне политике.

Главни циљ колективног Запада у распиривању исламофобије јесте то да код западних народа направи одвратну слику исламске религије. Западни теоретичари и политичари, првенствено у Америци, аутоматски изједначавају исламизам или исламски фундаментализам са тероризмом. Користећи ово тумачење, Сједињене Државе представљају Блиски исток, као “расадиште и родно мјесто међународног тероризма”. Под кринком парола о борби против терориста западне силе, укључујући и употребу војне силе, покушавају да манипулишу и трансформишу исламске заједнице у друштвено-политичком смислу како би лакше спровеле вјерске реформе у исламу.

Непријатељски напади и оптужбе америчких власти на рачун ислама учинили су америчку политику према муслиманима посљедњих деценија, прије свега послије терористичких напада у Њујорку и Вашингтону 11. септембра 2001. године, изузетно дискриминаторном.

Занимљиво је да је једно од главних инструмената Запада у борби против исламских учења замјена оригиналног ислама “америчким исламом”. Другим ријечима речено, Американци покушавају да створе нову религију, споља сличну исламу, али другачију у суштини. Према мишљењу америчког неоконзервативца Дениса Пајпса, “крајњи циљ рата против тероризма требало би да буде модернизација ислама”. Према Пајпсу, САД могу да обезбиједе стабилност и безбједност у свијету само у условима када у свијету преовлада “модернизовани” (тј. амерички) ислам. Према овом стратегу, исламски систем који преовлађује у Босни и Херцеговини може послужити као модел за такав ислам. Модернизација ислама на “амерички начин” постала је својеобразна стратегија усмјерена на подривање високог ауторитета исламских религиозних начела и стављање исламских политичких и интелектуалних елита у функцију америчких неоколонијалних.

Source: https://borba.me/modernizacija-islama-na-americki-nacin/

25. март 2024. 

 

author-avatar

About Центар за геостратешке студије

Center for geostrategic studies is a non-governmental and non-profit association, founded in Belgrade at the founding assembly held on 28.02.2014. in accordance with the provisions of art.11. and 12. Law on associations ("Official Gazette of Rs", no.51/09). for an indefinite period of time, in order to achieve the goals in the field of scientific research of geostrategic relations and preparation of strategic documents, analysis and research. The association develops and supports projects and activities aimed at the state and national interests of Serbia, has the status of a legal entity and is registered in the register in accordance with the law. The mission of the Center for geostrategic studies is: "we are building the future, because Serbia deserves it: the values we represent are established through our history, culture and tradition. We believe that without the past there is no future. For this reason, in order to build the future, we must know our past and cherish our traditions. True values are always grounded, and the future cannot be built in a good direction without that foundation. In a time of disruptive geopolitical change, it is crucial to make wise choices and make the right decisions. Let go of all imposed and distorted ideas and artificial urges. We firmly believe that Serbia has enough quality and potential to determine its own future, regardless of threats and limitations. We are committed to the Serbian position and the right to decide our own future, bearing in mind the fact that historically there have been many challenges, threats and dangers that we have overcome. “ Vision: the Center for geostrategic studies aspires to become one of the world's leading organizations in the field of geopolitics. He also wants to become a local brand. We will try to interest the public in Serbia in international topics and gather all those interested in protecting state and national interests, strengthening sovereignty, preserving territorial integrity, preserving traditional values, strengthening institutions and the rule of law. We will act in the direction of finding like-minded people, both in the domestic and in the world public. We will focus on regional cooperation and networking of related NGOs, both at the regional and international level. We will launch projects at the international level to support the repositioning of Serbia and the preservation of territorial integrity. In cooperation with media houses, we will implement projects that are focused on these goals. We will organize education of interested public through conferences, round tables and seminars. We will try to find a model for the development of the organization that would enable the financing of the activities of the Center. Build a future together: If you are interested in cooperating with us, or to help the work of the Center for geostrategic studies, please contact us by e-mail: center@geostrategy.rs

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *