La geopolítica y la política

Милош Здравковић: Мигрантска криза у Пољској парализовала је ЕУ

Escrito Por: Miloš Zdravković

Мигрантска криза на белоруској граници са Литванијом, Летонијом и Пољском где мигранти хрле од почетка године, нагло се погоршала овог новембра. Неколико хиљада људи приближило се пољској граници из Белорусије и одбило је да  напусти то подручје. Неки од њих су покушали да уђу у Пољску уништавајући ограду од бодљикаве жице. Али људи једноставно не желе да оду, не желе да се врате кући, не желе да остану у Белорусији. Људи желе у Европу  у богату, демократску, гостољубиву Европу. Дакле, они се суочавају са правим лицем те веома демократске и гостољубиве Европе.

Земље европске уније оптужиле су владу у Минску за намерну ескалацију кризе и позвале на санкције према лидеру те државе, Александру Лукашенку.

Пољска је распоредила 12.000, Литванија 1.200 војника. Војне јединице су у борбеној готовости. На то треба додати и граничаре и полицијске снаге разних намена, укључујући антитерористичке јединице, којих је укупно преко 6.000. Дванаест чланица НАТО има мање или отприлике сличан број војника у активном саставу колико је војних и полицијских снага на белоруској граници.

Белоруски председник Александар Лукашенко изјавио је да су западне земље саме криве за ситуацију јер људи беже од рата у својим домовинама због империјалистичког деловања Запада, а Пољска и Литванија користе ситуацију са мигрантима на граници са Белорусијом како би добили додатна средства од Европске уније. Белорусија је спремна да осигура своју безбедност, укључујући, ако је потребно, заједно са главним стратешким савезником Руском Федерацијом.

У међувремену Министарство одбране Русије саопштило је да ће руски падобранци учествовати у вежби у белоруској области Гродно, уз границу са Пољском. Војска Белорусије је саопштила да је циљ вежбе провера спремности савезничких снага за брзо реаговање због „појачања војних активности у близини белоруске границе“. Русија је ове недеље два дана узастопно слала бомбардере у патролне мисије изнад Белорусије. Заменик руског амбасадора при УН Дмитриј Пољански рекао је да су ти летови одговор на масовно нагомилавање војника на граници Пољске и Белорусије.

Чињеница је и да до потпуне ескалације долази само неколико дана након оштрог сукоба Варшаве и ЕУ, узрокованог одлуком о подређености „евро легислативе“ у односу на пољско законодавство. Затим је Брисел најавио да ће Пољска плаћати казну од милион евра дневно, а Пољска да ће ветирати разне предлоге унутар ЕУ.

Пат позиција, у пракси евентуално решива на новим парламентарним изборима, а они су тек на јесен 2023. године. А ко зна шта се све још може одиграти до тада?

Како сада стоје ствари, нагомилане проблеме ЕУ на крају ће решавати Москва и Вашингтон, без призивања Брисела као партнера. Ти ће разговори пре или касније уследити, јер сваки хладни рат мора имати своју кризу након које је тек могуће истинско покретање детанта.

ЕУ је бесна и беспомоћна. ЕУ је парализована у новој миграцијској кризи. Избеглице из Белорусије не смеју се пустити у ЕУ, јер то би била победа Лукашенка (Путина), те ће отворити пут масовној миграцији у Европу. Због радикализације јавног мњења у ЕУ, госпођа Ле Пен фаворит је да дође на власт у Француској. ЕУ не може да изгради нову гвоздену завесу чак ни на пољској граници. То би поткопало либерални систем и либералне норме Европе, те ојачало десничарске странке у Европи.

ЕУ не може да преговара са Лукашенком, јер га ЕУ не признаје након „намештених избора“, али признаје Тихановску (Светлана Тихановска, самопроглашена белоруска опозициона челница у егзилу, иако аутор ових редова заиста мисли да није нормално да неко влада 26 година). ЕУ је дошла до закључка да је испод њеног достојанства да плаћа Лукашенку исти новац као и Ердогану за спречавање протока избеглица. Изгледа да сукоб тек почиње.

Што се миграната и Белорусије тиче, њен положај у целој овој ствари донекле се може упоредити са ситуацијом у којој се нашла Турска 2014. године. Однекле, постоје и разлике и то пре свега у бројевима. Док су преко територије Турске прешли милиони, процене су да је тренутно миграната на територији Белорусије око 20 хиљада. Треба поновити, овога пута не ради се о милионима људи, већ о стоструко мањем броју. Ако не може другачије, онда договором по истом моделу као што је то урађено са Турском. Међутим, овде долази до, како рече фон дер Лајенова „инструментализације миграната у политичке сврхе!“

Москва с индигнацијом одбацује тврдње пољског државног врха како она стоји иза покренуте нове мигрантске кризе, па је очито како се Путин нема намеру уплитати у пољски спор са Белорусијом. Јер, у складу са горе поменутим наводима из Пољске о томе да налогодавац седи у Москви, каква је уопште могућност за посредовање Русије када је она, по логици изведеној из речи пољских званичника само једна од заинтересованих страна у сукобу. Другим речима Варшава и Берлин ће новонастали проблем морати на овај или онај начин решавати са владом у Минску, а то неће бити нити мало једноставно. Осим што је Лукашенко по својој природи заиста непредвидив човек, спреман да иде до краја, он је снажно ојачан чињеницом да му, након покушаја пуча изведеног са Запада тј. после непризнавања белоруских избора и увођења санкција, свестан чињенице да му Москва чврсто чува леђа.

Стара Европа се по ко зна по који пут, али у сваком случају све чешће, опасно заплиће у мрежу коју сама плете у својој жељи гледања са висине на оне за које сматра да друго не заслужују и који би јој се, ваљда према некаквој природи ствари, требали покоравати. Проблем је само у томе што уместо њиховог слабљења (због уведених оштрих и дугорочних санкција) и покорничког повлачења сада слаби сама ЕУ. А повући јој се, јако је тешко и ради традиционалног поноса и ради угледа који је ионако на најнижим разинама од њеног оснивања, како гледано из света тако и од стране властитих грађана.

Европска унија, у својој  кратковидности, сада признаје белоруску дисиденткињу Светлану Тихановску као политичку представницу Белорусије. Њу већ месецима по својим канцеларијама и салонима угошћују бројни лидери ЕУ и САД-а, али слаба је сада корист од тога. Практичне проблеме можеш решавати једино са онима који у пракси одлучују о доношењу коначних одлука, а не са онима, са којима би ти то неко желео.

Сједињене Америчке Државе, Велика Британија и државе Европске уније чланице Већа безбедности УН-а спремне су да разговарају о увођењу санкција белоруској влади и онима које окривљују за распиривање мигрантске кризе на граници са Пољском. Такође, ове државе сматрају да белоруска влада представља претњу регионалној стабилности и сигурности те позивају на мере против ње. У њиховој заједничкој изјави тврде да је тактика Минска неприхватљива. Изражава се тврдња да је циљ Минска да дестабилизује суседне земље и спољне границе Европске уније и одвратити позорност од властитих све већих кршења људских права.

Али вратимо се опет Европи. На крају крајева, и за САД и Русији једноставније је да преговарају без посредника. Осим тога, што је то, уопште, јединствена спољнополитичка стратегија ЕУ према бројним сложеним питањима?

Реално, она не постоји нити ће икада постојати, осим ако сва не буде подложно америчким националним интересима, што се управо и догађа и што смета њеним кључним чланицама Немачкој и Француској. Међутим оне мало шта могу да учине јер су саме себи везале руке формирањем те исте ЕУ према важећим начелима потребног консензуса свих чланица. А како је ЕУ препуна америчких  “тројанских коња” јасно је како тог консензуса нема нити може бити без пораза једне од две доминантних опција унутар Уније, проевропске или проамеричке. Из тог угла гледано, суделовање јаловог Брисела у разговорима Вашингтона и Москве заиста је сувишно. И не мање важно, не сме никада да се заборави да САД Европску унију посматрају као свог озбиљног конкурента у сфери економије и финансија и зато влади у Вашингтону (ко год био на власти) њени посртаји и немоћ не представљају никакав проблем, управо супротно.

На поданички се начин, нико и никада у историји није изборио за своју слободу, а камоли за добијање статуса утицајног глобалног геополитичког играча чему је Брисел до недавно тежио. Тај статус је огромна привилегија и зато га могу имати само велике и снажне државе. ЕУ, која ни сама не зна шта је, супер држава или некаква заједница формирана на сличним интересима, снажна једноставно није. И чим то европљани схвате и спусте се са небеса на земљу, тим боље и за њих и за њене грађане, последично и за читав свет.

15. новембар 2021. 

autor-avatar

Acerca de Центар за геостратешке студије

Centro de estudios geoestratégicos es una organización no gubernamental y sin fines de lucro, fundada en Belgrado en la asamblea fundacional celebrada en 28.02.2014. de conformidad con lo dispuesto en el art.11. y 12. La ley de asociaciones ("Gaceta Oficial Rs", no.51/09). por un período indefinido de tiempo, con el fin de alcanzar los objetivos en el campo de la investigación científica de geoestratégica de las relaciones y la preparación de documentos de estrategia, el análisis y la investigación. La asociación desarrolla y apoya proyectos y actividades dirigidas al estado y a los intereses nacionales de Serbia, que tiene el estatuto de una persona jurídica y que está inscrita en el registro, de conformidad con la ley. La misión del Centro de estudios geoestratégicos es: "estamos construyendo el futuro, debido a que Serbia se lo merece: los valores que representan, son establecidas a través de nuestra historia, cultura y tradición. Creemos que sin pasado no hay futuro. Por esta razón, con el fin de construir el futuro, debemos conocer nuestro pasado y valorar nuestras tradiciones. Los verdaderos valores están siempre conectados a tierra, y el futuro no se puede construir en una buena dirección, sin que la fundación. En una época de trastornos cambio geopolítico, es crucial para tomar decisiones sabias y tomar las decisiones correctas. Vamos a ir de todos los impuestos y distorsionada ideas y artificial insta. Creemos firmemente que Serbia tiene la suficiente calidad y el potencial para determinar su propio futuro, independientemente de las amenazas y limitaciones. Estamos comprometidos con el serbio posición y el derecho a decidir nuestro propio futuro, teniendo en cuenta el hecho de que, históricamente, han sido muchos los desafíos, las amenazas y los peligros que hemos superado. " Visión: el Centro de estudios geoestratégicos aspira a convertirse en una de las principales organizaciones del mundo en el campo de la geopolítica. Él también quiere convertirse en una marca local. Vamos a tratar de interesar al público en Serbia en temas internacionales y reunir a todos aquellos interesados en la protección del estado y de los intereses nacionales, el fortalecimiento de la soberanía, la preservación de la integridad territorial, la preservación de los valores tradicionales, el fortalecimiento de las instituciones y el estado de derecho. Vamos a actuar en la dirección de encontrar personas de ideas afines, tanto en el ámbito nacional y en el mundo público. Nos centraremos en la cooperación regional y la creación de redes de relacionadas con las Ong, tanto a nivel regional e internacional. Vamos a lanzar proyectos a nivel internacional para apoyar el reposicionamiento de Serbia y la preservación de la integridad territorial. En cooperación con los medios de comunicación casas, vamos a implementar proyectos que se centran en estos objetivos. Vamos a organizar la educación del público interesado a través de conferencias, mesas redondas y seminarios. Vamos a tratar de encontrar un modelo para el desarrollo de la organización que permitan la financiación de las actividades del Centro. Construir un futuro juntos: Si usted está interesado en cooperar con nosotros, o para ayudar a la labor del Centro de estudios geoestratégicos, por favor póngase en contacto con nosotros por e-mail: center@geostrategy.rs

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *