Geopolítica e política

Драгана Трифковић: Избор без избора и демократија у којој одлучује мањина

Пише: Драгана Трифковић

Политичка ситуација у Србији, као и генерално на Балкану је нестабилна, иако се то не представља увек на прави начин. Ипак очигледно је да се последњих година дешавају политичка превирања која су делимично условљена променама на међународној сцени, а са друге стране недовршеним политичким процесима који трају последњих деценија. Пре свега овде мислим на бивше југословенске републике које нису чланице ЕУ: Србију, Црну Гору, Босну и Херцеговину и Северну Македонију.

Простор Балкана је од пада Берлинског зида и распада Совјетског Савеза потпао под превелики утицај евроатлантских сила. Ратови који су се водили на простору бивше Југославије, били су условљени потребом западних сила да се простор некада велике државе фрагментише што је резултирало стварањем великог броја малих држава и псеудодржава, са ограниченим суверенитетом.

С тим у вези и сви политички процеси у овим државама, развијали су се под великим утицајем западних центара моћи. Ако говоримо о Србији, овде треба споменути рушење Милошевићевог режима, долазак на власт демократских снага, а затим и поновни долазак на власт остатка Милошевићевог апарата кроз садашњу владајућу коалицију: Српску радикалну странку трансформисану у Српску напредну странку и Социјалистичку партију Србије.

Свакако треба рачунати и на утицај запада у даљим политичким променама у овим државама.

Иако стално слушамо о реформама и демократским процесима који се наводно воде кроз европске интеграције, рекла бих да чињенично стање нема много заједничког са демократијом.

У Србији је, као некада и у Црној Гори, успостављен једнопартијски систем  који карактерише недостатак демократије, цензура и укидање права и слобода. Босна и Херцеговина је заробљена и нефункционална држава оптерећена сталним унутрашњим конфликтима. А слично се може оценити и ситуација у Северној Македонији.

У тренутним међународним околностима где је последњих година свој утицај на Балкану појачала Кина, затим арапске државе и Турска и где постоји перспектива јачања руског утицаја, западне силе теже да задрже контролу над овим простором и спрече ширење других утицаја. Посебно да спрече ширење руског и кинеског утицаја.

У том циљу англо-америчке силе теже да убрзају интеграционе процесе и укључе остатле државе на Балкану у ЕУ, али пре свега у НАТО блок.

Парадоксална је ситуација да амбасадор Велике Британије у Србији заговара улазак Србије у ЕУ, док је са друге стане Велика Британија иступила из ове организације.

Суштина је у томе да преостале земље Балкана, укључивањем у НАТО и ЕУ, треба да остану у највећој мери под контролом евроатлантских сила. Због тога су Црна Гора и Северна Македонија убрзаним поступцима учлањене у НАТО, док је Србија као и Босна и Херцеговина, потписала низ стратешких уговора са Алијансом.

Сада се опет враћамо на демократију кроз питање како су Црна Гора и Северна Македонија постале део НАТО. У Црној Гори радило се о политичкој одлуци руководства ове државе. Грађани Црне Горе који су већински анти-НАТО опредељени, нису имали прилику да искажу своје мишљење на референдуму. Оваква политичка одлука режима Мила Ђукановића и низ других одлука које не подржава већина грађана Црне Горе довела је до пораста нездовољства, подела у друштву, демонстрација и на крају до промене владе. Ђукановић је остао на функцији председника државе, али без превеликих овлашћења. Транзит власти одвија се на договорном нивоу који је под утицајем и контролом западних центара моћи. То конкретно значи да и нове власти нису у могућности да делују суверено и морају да поштују наметнута ограничења.

У Северној Македонији је са друге стране организован референдум на који је изашла оквирно трећина уписаних гласача. Цензус за успех референдума био је више од 50% уписаних бирача. Ипак то није спречило западне центре моћи да референдум прогласе успешним и подрже доношење политичких одлука кроз институције. Напомињем доношење политичких одлука које не подржава већина грађана.

И ту долазимо до новог Закона о референдуму и народној иницијативи који је усвојен у Скупштини Србије. Кључна ствар новог закона је да је укинут цензус од преко 50% уписаних бирача за доношење најважнијих одлука, међу тиме и за измену највишег правног акта државе- Устава Републике Србије.

На опасност да се оваквим законом нарушава уставни поредак Србије, није указала ни једна политичка партија. Ако демократија подразумева владавину већине, односно изјашњавање већине гласача о најважнијим државним питањима, сада смо усвајањем оваквог закона имплементирали механизам антидемократског одлучивања. То значи да ће одлуке о најважнијим питањима за будућност земље, моћи да донесе заинтересована мањина грађана. Да не говоримо о томе колику могућност лобирања добијају заинтересоване политичке (укључујући и спољне) или корпоративне структуре.

На основу новог закона у Србији је 16. јануара одржан референдум који се тицао измена Устава у делу правосуђа. На референдуму је гласало око 30% уписаних бирача од којих се око 60% одлучило да подржи измене Устава. То конкретно значи да ће правосуђе бити под већом контролом спољног фактора, што у пракси неће утицати на побољшање рада правосуђа већ на већу спољну моћ контроле. Уједно тиме спољни фактор може да врши и већи притисак на власт у целини. Протекли референдум је заправо био само пробни балон за имплементирање механизма преко кога ће моћи недемократским путем да се мења Устав и да се доносе одлуке које не подржава већина грађана. То би могло да утиче на одлуке о Косову и Метохији или например о уласку Србије у НАТО.

У политичком смислу мислим да ће у наредном периоду као и у Црној Гори доћи до договорене транзиције власти која суштински неће омогућити повратак суверенитета или реалне демократије, већ ће остати у задатим политичким оквирима. У том смислу нагомилани проблеми неће бити решени, а незадовољство грађана ће даље нарастати. Ескалација незадовољства која може да прерасте у сукобе, не одговара западним центрима моћи јер отвара простор за реалне политичке промене. Али у крајњем случају за Запад и сукоби могу да буду искоришћени као средство, уколико политички процеси не крену у оном правцу који желе. То значи да су досадашњи западноцентрични модели истрошени и неодрживи, али без обзира на такву чињеницу Запад настоји да привидним променама задржи исте позиције.

С тим у вези веровано је очекивати да ће Александар Вучић у договору са западом, као и његов политички двојник Мило Ђукановић, пристати да преда део власти, да заузврат не би био кривично гоњен и позван на одговорност за низ противуставних и противзаконских радњи. 

Могуће је да је Александар Вучић неће освојити власт у Београду на предстојећим изборима и да ће бити принуђен да коначно да оставку на место председника Српске напредне странке и прекине тај сукоб интереса. Моћи ће да добије још један председнички мандат и да задржи контролу над Парламентом у ком ће имати јачу опозицију. Осим тога показаће кооперативност по питању даље сарадње са Западом, што значи да ће наставити да дестабилизује Републику Српску, односно да делује против интреса Срба у Босни и Херцеговини али и у Црној Гори. Такође наставиће да развија стратешку сарадњу са САД и Великом Британијом пребацујући политичку одговорност на Небојшу Стефановића, због чега је измислио да су у политичком сукобу. Што се тиче Косова и Метохије, ако узмемо у обзир да је испунио готово све захтеве Запада, чиме је потпуно предао контролу над јужном српском покрајином Албанцима, остаће ограничен ставом Русије и могућим ветом у СБ УН када је у питању промена статуса КиМ ван оквира Резолуције 1244. За Вашингтон и Лондон ће далеко важније бити питање уласка Србије у НАТО и наставак бесконачних европских интеграција.

С друге стране опозиција у Србији не нуди другачију политичку платформу од оне коју има Александар Вучић, чиме дефакто транзиција власти неће донети никакве политичке промене када су у питању стратешке теме. У садашњим политичким околностима нуди се избор између лажног патриотизма и искрене западноцентричности, чиме је онемогућена било каква суштинска промена већ потрошеног модела. 

То је замка из које на први поглед нема излаза, ако не узмемо у обзир велике промене на светској сцени које неће моћи да заобиђу ни Србију. Због тога ће грађанима Србије више него икада бити потребно стрпљење и смиреност у ситуацији када ће се пројектовати разлози за узнемиреност, али по питањима која треба да скрену пажњу на другу страну. 

28. јануар 2022. 

autor-avatar

Sobre Центар за геостратешке студије

Centro de geo-estratégica de estudos é uma organização não-governamental e uma associação sem fins lucrativos, fundada em Belgrado, na assembléia de fundação realizada no 28.02.2014. em conformidade com o disposto no art.11. e 12. Lei sobre associações ("Diário Oficial do Rs", não.51/09). por um período indefinido de tempo, a fim de atingir os objetivos no campo de investigação de geo-estratégica de relações e elaboração de documentos estratégicos, análise e pesquisa. A associação desenvolve e apoia projetos e atividades que visam o estado e os interesses nacionais da Sérvia, tem o status de uma entidade jurídica e é registado no registo, em conformidade com a lei. A missão do Centro de geo-estratégica de estudos é: "estamos construindo o futuro, porque a Sérvia merece-lo: os valores que representam são estabelecidas através de nossa história, cultura e tradição. Acreditamos que sem passado não há futuro. Por esta razão, a fim de construir o futuro, precisamos conhecer o nosso passado e valorizar nossas tradições. Os verdadeiros valores são sempre fundamentado e o futuro não pode ser construído em uma boa direção, sem que a fundação. Em um momento de disruptiva geopolítica mudança, é fundamental fazer escolhas inteligentes e tomar as decisões certas. Deixar de ir a todos imposta e idéias distorcidas e artificial insta. Acreditamos firmemente que a Sérvia tem bastante qualidade e potencial para determinar o seu próprio futuro, independentemente de ameaças e limitações. Estamos comprometidos com o sérvio posição e o direito de decidir o nosso próprio futuro, tendo em mente o fato de que, historicamente, tem havido muitos desafios, ameaças e perigos, que temos que superar. " Visão: o Centro de geo-estratégica de estudos aspira a tornar-se uma das principais empresas do mundo no campo da geopolítica. Ele também quer se tornar uma marca local. Vamos tentar interesse público, na Sérvia, em temas internacionais e reunir todos os interessados na proteção do estado e os interesses nacionais, fortalecendo a soberania, a preservação da integridade territorial, a preservação de valores tradicionais, fortalecimento das instituições e do estado de direito. Vamos agir no sentido de encontrar pessoas afins, tanto no mercado doméstico e no mundo público. Vamos concentrar-nos sobre a cooperação regional e a rede de Ongs relacionadas, tanto no nível regional e internacional. Vamos lançar projectos a nível internacional para apoiar o reposicionamento da Sérvia e a preservação da integridade territorial. Em cooperação com os órgãos de comunicação, vamos implementar projetos que estão focados sobre estes objetivos. Vamos organizar a educação do público interessado, através de conferências, mesas-redondas e seminários. Vamos tentar encontrar um modelo para o desenvolvimento da organização que permita o financiamento das atividades do Centro. Construir um futuro juntos: Se você está interessado em colaborar connosco, ou para ajudar o trabalho do Centro de geo-estratégica de estudos, por favor, contate-nos pelo e-mail: center@geostrategy.rs

Deixe um comentário

O seu endereço de email não será publicado. Campos obrigatórios marcados com *