Defesa e segurança

Формирање војске ЕУ, крај НАТО?

Пише: Драгана Трифковић

Иницијатива за стварање одбрамбених снага ЕУ покретана је више пута, али до сада није дошло до њене реализације. Педесетих година прошлог века ЕУ је покушала да оснује војну структуру кроз Европску одбрамбену заједницу односно западноевропски војни савез, али такав план није успео. Безбедносна и одбрамбена политика ЕУ се стратешки ослоњена на НАТО, а на формирање нових посебних војних структура се гледало као на дуплирање капацитета и умањивање улоге НАТО. Након Другог светског рата постављени су темељи безбедносне архитектуре Европе, где је НАТО заузео кључну улогу. Та улога је временом добијала на значају, паралелно са проширењем ЕУ повећавао се и капацитет НАТО. Већина земаља чланица ЕУ истовремено су чланице и НАТО организације, односно само шест од двадесет осам чланица ЕУ нису чланице НАТО. Оно што морамо да имамо на уму када говоримо о безбедности ЕУ јесте то да Америка, као водећа земља НАТО-а, има кључну улогу у европској безбедности. Управо су САД биле кочничар стварања војних структура ЕУ независних од НАТО, али и Велика Британија.

Нова европска реалност

Ипак неки помаци су направљени. Установљена је и Европска одбрамбена агенција 2004. године[1], а Лисабонским споразумом је успостављен оквир за војно-безбедносну сарадњу, као и могућност одбрамбене интеграција у Унији. Овакви кораци су довели до формирања борбених група за „брзо реаговање“. Ове борбене групе могу бити основ евентуалне будуће војске ЕУ.

Након изласка Велике Британије из ЕУ, немачки министар одбране Урсула фон дер Лајен је изјавила: „Велика Британија је годинама упорно блокирала све европске предлоге о војсци. Излазак Велике Британије из ЕУ отвара нове могућности за интензивирање војне сарадње међу чланицама ЕУ.“ Нагласила је и то да Немачка и Француска планирају да „преузму иницијативу о будућој војној сарадњи“.

Последње одлуке Европског парламента дају основ за јачање одбрамбене политике и евентуално стварање војске. Средином новембра 2016. у Европском парламенту је усвојена Резолуција о европској одбрамбеној унији[2]. У њој је наведено „Европи је потребна политичка воља и одлучност потпомогнута широким спектром одговарајућих политичких инструмената, укључујући јаке и модерне војне капацитете“.

Након наговештаја новог председника САД да ће редефинисати однос према НАТО, и изласка Британије из ЕУ, питање формирања војних снага ЕУ добија нову димензију.

Такође победа Макрона на изборима у Француској, према неким мишљењима, требало би да убрза доношење одлука о формирању одбрамбених снага ЕУ[3]. Након изласка Велике Британије из ЕУ, Француска је остала једина нуклеарна сила у Унији и једина стална чланица СБ УН. Уз то треба додати да је Француска једна од најугроженијих земаља ЕУ због унутрашњих етничких и религиозних сукоба. Борба против тероризма је главна тема француске безбедности. Лоша чињеница је да француско друштво углавном има изопачен поглед на узроке настанка опасности од тероризма у земљи, не схватајући сопствену улогу у томе.

Задаци европске војске

Поставља се питање да ли би војска ЕУ могла да одговори свим захтевима европске безбедности и која би била улога НАТО након формирања војске ЕУ?

Задаци будуће војске ЕУ били би везани за спољне и унутрашње претње.

Основна улога војске је одбрана територије од спољног оружаног угрожавања. Први задатак будуће војске ЕУ био би контрола и одбрана граница ЕУ. Дестабилизација Блиског истока је проузроковала велике миграција становништва са Блиског истока у Западну Европу које су показале сву рањивост ЕУ. Не само да ЕУ није извршила контролу миграната, већ нема ни обавештајне податке о томе ко борави на територији земаља чланица, нити постоји комуникација између земаља чланица у вези са потенцијалним опасностима. Земље ЕУ нису биле у стању ни да се договоре око квота за мигранте, односно тога колико ће која земља збринути миграната.

Организована контрола и заштита спољних граница ЕУ захтева формирање пограничне војске. Поред тога ЕУ би морала да оснује и обавештајне структуре које би се занимале спољним али пре свега унутрашњим претњама.

ЕУ војска?

Што се тиче оружаних спољних претњи, за ЕУ је посебан проблем пораст исламског тероризма, који са Блиског истока преко Турске стиже у ЕУ. Међутим он се не може разматрати као спољна, већ као унутрашња претња, с обзиром на то да терористичке ћелије на територији земаља ЕУ предузимају акције. ЕУ свакако неће конвенционално напасти терористичка војска, али је реално очекивати да ће терористичке групације активно деловати унутар ЕУ. Успостављање контроле границе ЕУ ће предупредити улазак нових лица везаних за тероризам, али неће решити проблем са онима који се већ налазе у земљама ЕУ, имају азил или по другом основу бораве на територији ЕУ. Суштински је важно да бриселска бирократија престане да игнорише реалне претње и да заустави кораке у циљу реаговања на непостојеће претње, односно да прекине са креирањем сукоба са Русијом. Беспоговорно слеђење америчке спољне политике је Европу већ довело у изузетно ризичну позицију, а данашњи нови безбедносни проблеми у Европи директно су узроковани таквим поступањем. Даљи наставак такве политике може да изазове ескалацију грађанских сукоба у европским земљама или сукобљавање са Русијом што Вашингтон упорно подржава. ЕУ је потребан нови одбрамбени концепт, али је важно да он буде базиран на здравим основама и да не укључује само САД као партнера, већ и Русију.

НАТО није никоме потребан

Основне унутрашње претње у ЕУ везане су за повећану опасност од тероризма, што је довело до нових безбедносних изазова. НАТО војска није оспособљена за борбу против тероризма, због чега је ЕУ изузетно рањиве. Питање је у којој би мери нова војска ЕУ била оспособљена и на који начин да изађе на крај са новонасталим проблемима. Посебно треба имати у виду да су се сукоби претворили у нови вид борбе који се назива још и хибридни рат, и подразумева употребу не само војних капацитета, већ много више напредних технолошких, електронских, обавештајних, информативних и сл. У том смислу војске које су обучене за конвенционално ратовање, нису оспособљене за нове видове борбе. За борбу са савременим изазовима у ЕУ, потребна је високо оспособљена војска специјализована за борбу против тероризма у урбаним условима.

Посебно је опасно што терористичке претње у земљама ЕУ могу да прерасту у грађански сукоб, и то понајвише у земљама које су оптерећене етничким и верским сукобима. У том смислу је најугроженија Француска, али и ситуација у Немачкој није безазлена. Француска је земља која од раније има висок проценат имиграната из бивших колонија, а Немачка има доста досељеника из Турске и велики број миграната који су дошли са Блиског истока.

Оружаним снагама европских земаља дефинитивно јесу неопходне реформе и модернизација, али и сама НАТО није у стању да одговори новим изазовима. Европске земље троше мало новаца на одбрану у односу на САД, и управо су се коментари Доналда Трампа односили на ту чињеницу. Такође, он је изнео мишљење да је НАТО застарела организација и да није у стању да се бори са тероризмом што је вишеструко потврђено изостанком реакције на спроведене терористичке акте у многим градовима ЕУ па и у Бриселу, самом седишту НАТО.

Уколико би била формирана војска ЕУ, НАТО би изгубио потребу да постоји. Та организација је свакако своју улогу изгубила распадом СССР-а и Варшавског уговора, јер јој је основни задатак био одбрана од комунистичке претње. Уместо да НАТО буде распуштен након распада СССР, он се тада од одбрамбеног преобразио у освајачки савез. Данашњи европски проблеми безбедности, директно су везани за дејствовање НАТО на Балкану, Блиском истоку и Северу Африке после распада СССР.

И на крају, треба додати још то да у светским размерама политичка и потенцијална војна снага ЕУ – у поређењу са суперсилама као што су Русија, Америка и Кина – јесте занемарљива и та чињеница се неће променити формирањем војске ЕУ, из простог разлога што Европа у садашњим условима нема капацитет да постане суперсила.

10. мај 2017.


[1] https://www.eda.europa.eu/home

[2] http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2016-0435+0+DOC+XML+V0//HR

[3] http://www.friendsofeurope.org/security-europe/decisions-loom-french-defence-amid-increased-demands/

 
autor-avatar

Sobre Центар за геостратешке студије

Centro de geo-estratégica de estudos é uma organização não-governamental e uma associação sem fins lucrativos, fundada em Belgrado, na assembléia de fundação realizada no 28.02.2014. em conformidade com o disposto no art.11. e 12. Lei sobre associações ("Diário Oficial do Rs", não.51/09). por um período indefinido de tempo, a fim de atingir os objetivos no campo de investigação de geo-estratégica de relações e elaboração de documentos estratégicos, análise e pesquisa. A associação desenvolve e apoia projetos e atividades que visam o estado e os interesses nacionais da Sérvia, tem o status de uma entidade jurídica e é registado no registo, em conformidade com a lei. A missão do Centro de geo-estratégica de estudos é: "estamos construindo o futuro, porque a Sérvia merece-lo: os valores que representam são estabelecidas através de nossa história, cultura e tradição. Acreditamos que sem passado não há futuro. Por esta razão, a fim de construir o futuro, precisamos conhecer o nosso passado e valorizar nossas tradições. Os verdadeiros valores são sempre fundamentado e o futuro não pode ser construído em uma boa direção, sem que a fundação. Em um momento de disruptiva geopolítica mudança, é fundamental fazer escolhas inteligentes e tomar as decisões certas. Deixar de ir a todos imposta e idéias distorcidas e artificial insta. Acreditamos firmemente que a Sérvia tem bastante qualidade e potencial para determinar o seu próprio futuro, independentemente de ameaças e limitações. Estamos comprometidos com o sérvio posição e o direito de decidir o nosso próprio futuro, tendo em mente o fato de que, historicamente, tem havido muitos desafios, ameaças e perigos, que temos que superar. " Visão: o Centro de geo-estratégica de estudos aspira a tornar-se uma das principais empresas do mundo no campo da geopolítica. Ele também quer se tornar uma marca local. Vamos tentar interesse público, na Sérvia, em temas internacionais e reunir todos os interessados na proteção do estado e os interesses nacionais, fortalecendo a soberania, a preservação da integridade territorial, a preservação de valores tradicionais, fortalecimento das instituições e do estado de direito. Vamos agir no sentido de encontrar pessoas afins, tanto no mercado doméstico e no mundo público. Vamos concentrar-nos sobre a cooperação regional e a rede de Ongs relacionadas, tanto no nível regional e internacional. Vamos lançar projectos a nível internacional para apoiar o reposicionamento da Sérvia e a preservação da integridade territorial. Em cooperação com os órgãos de comunicação, vamos implementar projetos que estão focados sobre estes objetivos. Vamos organizar a educação do público interessado, através de conferências, mesas-redondas e seminários. Vamos tentar encontrar um modelo para o desenvolvimento da organização que permita o financiamento das atividades do Centro. Construir um futuro juntos: Se você está interessado em colaborar connosco, ou para ajudar o trabalho do Centro de geo-estratégica de estudos, por favor, contate-nos pelo e-mail: center@geostrategy.rs

Deixe um comentário

O seu endereço de email não será publicado. Campos obrigatórios marcados com *