Geopolítica e política

Председник Републике ће морати поново да распише изборе

Пише: Слободан Самарџић

Хвала професору Јанку Веселиновићу што је у свом тексту (вид. Данас) скренуо пажњу да мандат актуелног сазива Народне скупштине истиче 3. јуна и да та чињеница има знатне правне последице на начин одржавања већ расписаних избора (4. март). Устав Србије није предвидео ову специфичну ситуацију – да се ванредно стање поклопи са временом предвиђеним за изборне радње, тако да је, нажалост, немогуће пронаћи уставно решење за овај проблем. Утолико постоји широк маневарски простор за манипулацију власти.

Једна од данас јасних последица ове ситуације тиче се динамике изборних радњи од дана када су избори расписани – од 4. марта. Они би, по чл. 101, ст. 1 Устава требало да се окончају за наредних 60 дана како би се нова Скупштина конституисала за 90 дана од када су избори расписани. Тај рок је 3. јун, што је и рок за истек мандата постојећег сазива, који је био конституисан 3. јуна 2016. Осим тога, истог дана престаје и мандат Владе (чл. 128), што указује на још веће уставне последице.

Устав је предвидео крајње рокове за изборне радње (до 60 дана), као и за одржавање прве конститутутивне седнице новог сазива Скупштине по окончању избора (до 30 дана), тако да ти рокови реално могу бити и краћи. Али, у садашњој ситуацији, колико год би рок за изборе био скраћен, цео изборни поступак није могуће завршити до 3. маја. Последица ове чињенице јесте да ће Председник Републике морати поново да распише изборе.

Али, овде настаје други проблем. Како да их распише а да не прекрши Устав? Знам да је у нашим условима ово пуко реторичко питање. Имамо посла са  режимом у којем се Устав лако крши, а на челу ових непочинстава стоји сам председник Републике. Штавише, ако нема уставног решења за ово питање утолико боље за режим, јер ће бити ослобођен примедби и критика да делује противуставно.

Прави задатак, међутим, јесте – како пронаћи начин да се прекорачи недостатак уставног нормирања ове ситуације, а да решење буде максимално легитимно. Рецимо, то би био прави задатак опозиције која не би смела олако да пређе преко очекиваних манипулација режима.

Као прво, опозиција би требало да тражи што хитније сазивање скупштинске седнице са једином темом – донети акт о општим изборима услед објективних разлога за временско померање. Акт би могао да се донесе у форми посебног закона (lex specialis) због нужног прекорачења уставних рокова за редовне изборе. Употреба  посебног закона за ову сврху имала би формални проблем неуставности, јер се непоштовање уставних одредаба о роковима не може исправљати законима, али верујем да би сви имали разумевања за овај преседан. Уосталом, то у нашем случају не би ни био преседан, будући да је Народна скупштина већ једном, у далеко безазленијем случају, једну уставну одредбу поништила Законом. Реч је о Закону о изменама и допунама Закона о избору народних посланика из 2011, којим је практично стављен ван снаге чл. 102, ст. 2 Устава (могућност да посланик свој мандат стави на располагању странци на чијој је изборној листи био). Нико није довео у питање овај поступак, па ни Уставни суд Србије.

Ово би била и прилика да опозиционе странке у скупштини предложе одредбе које би претпостављале унапређење гаранција за демократски карактер избора. Јер, за опозиционе странке овде није у питању само померање датума него и законски квалитет избора. Стога би посланичка опозиција морала да се побрине и око следећих питања:

  • Спречавање злоупотреба медија – електронских и штампаних, у јавном и приватном власништву, са националном и локалном френквенцијом.
  • Спречавање коришћења јавних финансијских и других материјалних ресурса у сврху изборне кампање странака на власти.
  • Додатна, уз постојећу законску, контрола целокупног изборног процеса од расписивања избора до проглашења резултата.
  • Утврђивање конкретне одговорности специјализованих агенција и служби (РЕМ, повереник за информисање, заштитник грађана, агенција за борбу против корупције) за све време изборних активности.
  • Оспособљење изборне администрације за стручан и страначки неутралан рад.

Посебан закон морао би, дакле, да продужи мандат садашњег сазива Скупштине до избора нове и да за исто време продужи и мандат текуће владе. Влада би располагала редовним овлашћењима, осим у области нових демократских изборних решења чију би контролу морале да обављају тела установљења посебним законом.

Сама идеја посебног закона подразумева минималну сагласност свих посланичких клубова у вези поступка и решења. Самим тим, ако се избори већ одлажу, за перспективу српске демократије било би одлучујуће да се постигне овај општи изборни консензус.

Ако би ме неко питао: да ли је ово реално, одговорио бих да није. Много је реалније да владајућа већина у Скупштини период ванредног стања прогласи временским вакумом и све изборне радње само помери за време колико је трајало ванредно стање. Још горе, реално је да већи део опозиционих странака прихвате овакву или сличну одлуку скупштинске већине. Реч је о оним странкама које су свој опозициони статус прокоцкале прихватањем законски сумњивог смањења изборног цензуса.

Ако је владајући режим на челу са председником Репубилике за све време ванредног стања водио изборну кампању другим средствима (злоупотребом пандемије), премда истим стилом, коректно правно и добро консенсуално решење делује као утопија. Али, то је само зато што у земљи влада диктатура која ово стање доживљава као вечно. То нам је познато из садашњости, али и из не тако далеких деведесетих година прошлог века, и само зато указујемо на добра решења.

23. Април 2020.

Србија и свет

 
 
autor-avatar

Sobre Центар за геостратешке студије

Centro de geo-estratégica de estudos é uma organização não-governamental e uma associação sem fins lucrativos, fundada em Belgrado, na assembléia de fundação realizada no 28.02.2014. em conformidade com o disposto no art.11. e 12. Lei sobre associações ("Diário Oficial do Rs", não.51/09). por um período indefinido de tempo, a fim de atingir os objetivos no campo de investigação de geo-estratégica de relações e elaboração de documentos estratégicos, análise e pesquisa. A associação desenvolve e apoia projetos e atividades que visam o estado e os interesses nacionais da Sérvia, tem o status de uma entidade jurídica e é registado no registo, em conformidade com a lei. A missão do Centro de geo-estratégica de estudos é: "estamos construindo o futuro, porque a Sérvia merece-lo: os valores que representam são estabelecidas através de nossa história, cultura e tradição. Acreditamos que sem passado não há futuro. Por esta razão, a fim de construir o futuro, precisamos conhecer o nosso passado e valorizar nossas tradições. Os verdadeiros valores são sempre fundamentado e o futuro não pode ser construído em uma boa direção, sem que a fundação. Em um momento de disruptiva geopolítica mudança, é fundamental fazer escolhas inteligentes e tomar as decisões certas. Deixar de ir a todos imposta e idéias distorcidas e artificial insta. Acreditamos firmemente que a Sérvia tem bastante qualidade e potencial para determinar o seu próprio futuro, independentemente de ameaças e limitações. Estamos comprometidos com o sérvio posição e o direito de decidir o nosso próprio futuro, tendo em mente o fato de que, historicamente, tem havido muitos desafios, ameaças e perigos, que temos que superar. " Visão: o Centro de geo-estratégica de estudos aspira a tornar-se uma das principais empresas do mundo no campo da geopolítica. Ele também quer se tornar uma marca local. Vamos tentar interesse público, na Sérvia, em temas internacionais e reunir todos os interessados na proteção do estado e os interesses nacionais, fortalecendo a soberania, a preservação da integridade territorial, a preservação de valores tradicionais, fortalecimento das instituições e do estado de direito. Vamos agir no sentido de encontrar pessoas afins, tanto no mercado doméstico e no mundo público. Vamos concentrar-nos sobre a cooperação regional e a rede de Ongs relacionadas, tanto no nível regional e internacional. Vamos lançar projectos a nível internacional para apoiar o reposicionamento da Sérvia e a preservação da integridade territorial. Em cooperação com os órgãos de comunicação, vamos implementar projetos que estão focados sobre estes objetivos. Vamos organizar a educação do público interessado, através de conferências, mesas-redondas e seminários. Vamos tentar encontrar um modelo para o desenvolvimento da organização que permita o financiamento das atividades do Centro. Construir um futuro juntos: Se você está interessado em colaborar connosco, ou para ajudar o trabalho do Centro de geo-estratégica de estudos, por favor, contate-nos pelo e-mail: center@geostrategy.rs

Deixe um comentário

O seu endereço de email não será publicado. Campos obrigatórios marcados com *