国防和安全

米兰Milakovic:北约和钱这是一个问题

Пише: Милан Милаковић, Центар за друштвено-политичка истраживања Републике Српске

Свједоци смо да су дешавања на релацији колективни Запад – Русија након фебруара 2022. године изазвала тектонске промјене у евроатлантском и евроазијском пространству, са израженим потенцијалом да редефинишу свјетски поредак и расподјелу свјетске моћи. Имајући у виду да се ради о процесима од историјског значаја, далекосежним и свеобухватним, њихово правилно разумијевање од егзистенцијалног је значаја за Републику Српску. Широк дијапазон мјера које је колективни Запад примијенио кроз политику санкција ка Русији све израженије остварују свој негативан ефекат, али на оне који су их иницирали, примарно на европске економије, чиме се уздрмавају темељи њихове снаге, значаја и утицаја. Додатни фактор мултипликације отежавајућих околности узрокован је грчевитим покушајима Запада да обузда раст Кине. Парадоксално је да су се европске економије својим избором, да ли самосталним или под притиском Вашингтона, саме довеле у ситуацију ускраћености приступа јефтиној сировинској бази и енергентима, али и пласману роба на глобално значајном кинеском тржишту. Такво поступање за посљедицу има озбиљне економске изазове, пад индустријске производње и животног стандарда, те све израженије отежано функционисање држава, превасходно најразвијеније од њих – Њемачке – али због високог степена међузависности, и свих других.

Упркос томе, преовладало је опредјељење европских НАТО чланица за развој нових способности у погледу извођења војних операција широког спектра. Анализирајући испољене амбиције, може се са пуним правом рећи да се ради о фундаменталним промјенама у приступу, с обзиром на то да су европске државе више од три деценије запостављале своје војне капацитете. Не треба губити из вида да су у постхладноратовском периоду спроведене значајне редукције бројности војног састава и борбене технике. Истовремено су запостављена улагања у кључне војне капацитете и обезбјеђивање да европска технолошко-индустријска база одбране буде прикладна својој сврси. Кључна разлика се огледа у томе да је фокус војних активности у европским чланицама НАТО-а у том периоду премјештен са хипотетичког сукоба против СССР-а на операције управљања кризама или тзв. мировне мисије и борбу против тероризма. Опстајање таквог концепта кроз претходне године било је искључиво могуће због потпуног ослањања Европе на војне капацитете Сједињених Држава. Европске земље, због изостанка адекватног сопственог идентитета у погледу одбране, учиниле су се зависним од Америке. Захваљујући преусмјереним финансијским средствима, стекле су компаративну предност олакшаног економског развоја и предуслове за креирање препознатљиве социјалне политике, с обзиром на то да су европска буџетска издвајања за потребе одбране била занемарљива. Прихватањем неолибералног приступа у економији истовремено је било плаћено губитком осјећаја националне припадности и традиционалних вриједности народа Европе.

Међутим, околности се неповратно мијењају и дојучерашња за живот примамљива Европа то престаје бити у данашњици. Узимајући у обзир природу прилика и глобалних тенденција, несумњиво је да ће дати процеси испољити утицај на Републику Српску. Нова стратешка и доктринарна опредјељења НАТО-а, праћена све израженијом милитаризацијом Европске уније, јесу њихов саставни дио. За очекивати је да ће се притисак западних земаља појачавати са циљем интеграције српског простора у западну сферу кроз НАТО или пак његове  изолације како би се онемогућила дестабилизација стратешке дубине колективног Запада.

Приликом анализе низа релевантних фактора који детерминишу актуелне процесе, све израженија је потреба узимања у обзир повећаних финансијских издвајања држава чланица за одбрану, не само НАТО-а, већ и Европске уније. У постхладноратовском периоду НАТО се промовисао као елитистички престижни клуб који пружа неупоредиве могућности за сарадњу и економски развој. У ту сврху су често публиковани афирмативни текстови који су потврђивали корелацију између чланства и економског просперитета. У стању релативног мира и опште еуфорије која је преовлађивала у свијету након завршетка Хладног рата, сликовито илустроване кроз Фукујамин „Крај историјеˮ, привлачност чланства је довела до проширења НАТО-а на земље Источног блока, али су данашње измијењене околности показале његово право лице. Наиме, уочи недавно одржаног самита НАТО-а у Вашингтону, достизање циљаних 2% БДП издвајања за одбрану од стране 23 чланице представљено је као велики успјех, за разлику од прије десет година и самита у Велсу 2014. године, када су то испуниле само три чланице  (САД, Грчка и Велика Британија). Међутим, иако је 2% сматрано крајњим циљем, све су присутнији ставови који предвиђена издвајања третирају само као основу, а никако максимум. Важно је напоменути да у актуелно вријеме пет чланица НАТО-а издваја и више од тих 2%: Пољска 4,12%, Естонија 3,43%, САД 3,38%, Летонија 3,15% и Грчка 3,08%. Иако још увек није постигнут формални консензус о увећању издвајања за одбрану, чланицама НАТО-а се ипак намећу нови захтјеви за унапређење војних способности, што за собом повлачи и значајно увећана издвајања за одбрану. И поред чињенице да државе чланице и самостално планирају развој својих одбрамбених капацитета, циљеве ипак примарно условљавају приоритети Савеза. У том смислу актуелан је примјер Естоније која је у постхладноратовском периоду била препозната као прогресивна економија међу државама из састава некадашњег социјалистичког блока и коју су  управо због тога и назвали „Балтичким тигромˮ. Брзи напредак и прихватање вриједности је крунисано чланством у ЕУ и НАТО-у 2004. године. Међутим, почетком септембра текуће године изјаве естонских званичника о тешкоћама финансирања одбране привукле су медијску пажњу. Иако већ сада издваја скоро 3,5% БДП-а за одбрану, значајно више од већине чланица, да би у потпуности остварила нове циљеве додијељене од стране НАТО-а, Естонија ће за достизање пуне способности сопствених војних снага бити приморана да трошкове одбране увећа на чак 5% БДП-а. Естонска економија, која предњачи изразито високом стопом инфлације у Еврозони,  већ дужи временски период трпи посљедице повећаних издвајања за одбрану. Суочавање са новим обавезама доводи у питање стабилност функционисања државе. Као посљедица неминовности потребе за средствима већ се разматра увођење пореза за одбрану, укидање многих социјалних давања, увођење школарина за претходно бесплатно школовање и сл.

Истовремено су све израженије амбиције Европске уније у погледу развоја сопствених војних капацитета. С обзиром на то да су чланице ЕУ уједно и чланице НАТО-а, управо та околност представља ограничавајући фактор аутономног дјеловања европских војних снага. Наиме, чланом 8 Уговора прецизирано је поступање чланица НАТО-а у погледу форми удруживања и дјеловања. У конкретном случају, војне снаге ЕУ су обавезане да спроводе активности које нису у супротности са НАТО-ом, односно могу да се ангажују једино као његова испомоћ. Иако се европске снаге ангажују као продужена рука НАТО-а, издвајања за ту сврху су ипак одвојена, што додатно оптерећује ионако посустале европске економије и њихове пореске обвезнике. За разлику од НАТО-а, Европска унија нема усаглашене обавезе у виду процентуалних износа од БДП-а. Ипак, према подацима Европске одбрамбене агенције из 2022. године, ЕУ је колективно уложила 1,5% свог укупног БДП-а у одбрану. Да ће се расходи ЕУ у домену одбране увећавати указује и формално усвајање стратешког документа под називом „Стратешки компасˮ за безбједност и одбрану, који је прошао процедуру одобравања свега неколико недјеља након почетка војног конфликта у Украјини. План активности Европске уније до 2030. године је саставни дио документа, који је као такав и комплементаран стратешком концепту НАТО-а,  управо због наглашене преузете обавезе за усклађено дјеловање и примарно се односи на почетак спровођења преузетих обавеза о финансијским издвајањима за војну намјену.

Актуелна опредјељења у развоју нових војних способности како НАТО-а тако и Европске уније из темеља мијењају амбијент дојучерашњег прокламованог поимања чланства и обавеза које из њега произилазе. Као поука за Републику Српску може послужити и то да је глобални развој догађаја усложио статус држава које своје економије из социјално-развојних престројавају на ратне. У епохи трансформације међународног поретка, постепено се актуелизује упитност промовисаног привилегованог статуса држава чланица НАТО-а и предности које произилазе из њега, при чему је декларативно право на избор праћено све већим финансијским издвајањима на путу ка неизвјесној будућности.

资料来源: НАТО и новац који (ни)је проблем – Центар за друштвено-политичка истраживања (cdpirs.org)

Насловна фотографија: www.forsvaret.dk

15. септембар 2024.

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注