科学和社会

Папа у Црној Гори: Пита ли се Српска православна црква

Пише: Јелена Чалија

Скупштина Црне Горе упутила је званични позив папи Франциску да посети ову земљу, саопштавајући јавности уз то да би то био први долазак папе у Црну Гору. У кратком сусрету, на генералној аудијенцији у Ватикану званични позив парламента поглавару Римокатоличке цркве уручио је потпредседник Скупштине Црне Горе Никола Цамај, члан Демократског савеза Албанаца, по професији, иначе, професор албанског језика.

Папа Франциско у више наврата и из различитих држава нашег региона, укључујући и Србију, добијао је званичне позиве државног врха да дође у посету, али се чини да је ово први пут да га позива и један парламент и то преко свог потпредседника на генералној аудијенцији.

Да не буде забуне, Црна Гора је упутила овај позив и много званичније, дипломатски би се рекло и како доликује. На приватној аудијенцији у Ватикану у марту прошле године председник Црне Горе Јаков Милатовић састао са папом Франциском и званично га позвао да посети ову државу.

Коначно, било је и момената када је црногорски државни врх саопштавао да „ти је то завршено“. Влада Црне Горе у децембру 2019. известила је о посети Ватикану премијера Душка Марковића и његовом састанку са папом Франциском објављујући да ће папа следеће године посетити Црну Гору. Било је то у тренутку када се Подгорица спремала да усвоји Закон о слободи вероисповести – да, онај који је покренуо велике народне литије и на крају пад режима чији је део био и Марковић.

Осим што се и папа побунио против овог закона, 2020. године наравно није дошао у Црну Гору, избила је пандемија вируса корона, а и без ње избили су велики црквено-народни мирни протести, па је било пречег посла.

Познаваоци прилика обично наводе да државни врх, под којим се готово искључиво подразумева председник, упућује позив папи као шефу државе, али да без позива цркве, он не иде у посету иностранству. Већинска црква даје неку врсту неформалне сагласности и у случају Црне Горе, као и Србије, то би била Српска православна црква. А није познато да се Митрополија црногорско-приморска Српске православне цркве о том питању позитивно оглашавала, нити је ико од црногорских званичника уопште поменуо СПЦ приликом изручивања званичних позива папи Франциску да дође у Подгорицу.

Када је реч о позивању римског папе у посету требало би пре свега водити рачуна о мишљењу Српске православне цркве у оним земљама које се налазе под јурисдикцијом СПЦ, што укључује и Црну Гору, каже историчар и професор Филозофског факултета у Београду Милош Ковић за РТ Балкан.

„Подразумева се, наравно, да пошто је папа у позицији монарха и то апсолутистичког монарха који влада Ватиканом, да би позив требало да упути у најмању руку председник републике“, додаје Ковић.

Римски папа никад није дошао ни у Србију, али је званичне позиве добијао од председника наше земље, Бориса Тадића, Томислава Николића, као и актуелног шефа државе Александра Вучића. У случају Николића и Вучића уз позив је ишла и задршка: ако се с тим сложи Српска православна црква, како су обојица наглашавали.

А сама СПЦ најближа је била некој врсти позитивног сигнала 2011. године када је патријарх српски Иринеј изјавио да би обележавање хришћанског јубилеја 1.700 година од доношења Миланског едикта 2013. у Нишу била згодна прилика да папа (тада Бенедикт Шеснаести) дође у Србију. Две године касније рекао је да време за посету ипак није сазрело и да неки од више од 200.000 Срба који су морали да оставе своје куће и цркве у Хрватској не би благонаклоно гледали на то. Помињући, у ствари, прогон Срба у Хрватској као болан и тежак аргумент против доласка римског папе у нашу земљу, патријарх Иринеј посредно је подсетио на често цитирани неформални став српске цркве око посете поглавара свих католика: да пут до Београда води преко Јасеновца.

„Постоји историјско сећање и болна, трауматична тема између СПЦ и српског народа с једне и Свете столице с друге стране, а то је геноцид у НДХ. Српска црква, српски народ нису добили ниједну реч извињења, нити смо видели било какав знак истинског покајања од стране Римокатоличке цркве када је реч о геноциду над српским народом у НДХ. Научно је доказана чињеница не само о умешаности Ватикана у масовне злочине над Србима од 1941. до 1945. него и његове подстрекачке улоге“, истиче Милош Ковић.

Он се слаже да би пут папе до српске земље требало да води преко Јасеновца и како додаје то би требало да буде пут покајања.

„А онда би требало размислити о томе да ли такву посету прихватити или не. Овај папа који се сада налази на месту римског понтифекса показао је своје добро расположење према Србима, али и према истини, рецимо на питању Косова, па и по питању (не)канонизације Алојзија Степинца“, истиче Ковић.

Али, како истиче наш саговорник, с друге стране овде није реч о личности овог папе или оног патријарха, већ о томе да папе представљају вишемиленијумску традицију, као што то представљају и патријарси СПЦ, наглашава Ковић.

„Данашњи папа представља и подразумева све оно што су чиниле римске папе кроз дуги низ столећа и оно што су предузимале према српском народу. А овде није реч само о НДХ, реч је о присилним и мање присилним покатоличавањима српског народа која су почела у 16. и нарочито у 17. веку. И другим трауматичним сећањима која укључују и Први светски рат, али и улогу Рима у подстрекавању рата у бившој Југославији 1991-1999, брзо признавање независности Словеније и Хрватске и моралну и политичку подршку сецесионизму“, каже Ковић.

Као аргументе за посету, најчешће чујемо онај о томе да Ватикан није признао тзв. Косово и да је папа Франциско стопирао канонизацију загребачког кардинала Алојзија Степинца. Аргумент о КиМ потегао је и тадашњи министар спољних послова Ивица Дачић када је у јануару прошле године изјавио да је важно да СПЦ ради на односима са Ватиканом и да је у интересу Србије да папа буде на нашој страни.

Дачић је био још интригантнији када је у јулу 2018. изјавио да је папина посета била договорена за мај 2016, али да је отказао тадашњи председник Томислав Николић после консултација са СПЦ. Сам Николић одговорио је тада да је ватиканска администрација пренебрегла његов изричит став да до посете папе може доћи само уз сагласност СПЦ, и почела да припрема његов долазак у Београд.

„Ватикан није признао Косово и то је веома важан став за Србију. Али треба поменути да Ватикан никад званично није признао ни НДХ, али су неформално са њом одржавали итекако блиске контакте. Представници тзв. Косова су прилично радо виђени у Ватикану. А требало би поменути и процес брзог примања католичке вере и, како се извештава, прилично масовног преласка косовских Албанаца из ислама или комунистичког атеизма у римокатоличку веру“, истиче Ковић.

Тако долазимо до тога да је папа добио позив да дође и на тзв. Косово и то и од Хашима Тачија (2016) и од Аљбина Куртија (2023). И не треба мислити да му није драго због тога.

У марту прошле године београдски надбискуп и кардинал Ладислав Немет у интервјуу за „Политику“ испричао да је на његово питање папи Франциску да ли волео да прво оде у Загреб или Београд, одговорио: у Београд – и у Приштину.

Што нас доводи до још једног куриозитета када је овај папа у питању: поглавар свих католика био је у Сарајеву (2015) и Скопљу (2019), паковао је кофере за Београд (2016), али још није посетио Хрватску, одану посестриму Ватикана.

Да ли му се не свиђа програм „Бог и Хрвати“ или то што обавезни део папине посете Загребу чини поклоњење Алојзију Степинцу тешко је рећи. Иронија је судбине да не иде код оних који га хоће, а они код којих он хоће, распакују му кофере у последњем тренутку.

资料来源: Папа у Црној Гори: Пита ли се Српска православна црква | ИСКРА

Насловна фотографија: Александар Вучић (и „свита“) са папом Франциском у Ватикану (predsednik.rs)

25. јануар 2025.

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注