科学和社会

УНАМУНО О СРБИМА: Овај задивљујући народ сељака, можда као ни један други, осећа демократију

Ево шта је о Србима пре сто година писао највећи шпански филозоф. Текст је објављен у Буенос Аиресу 25.јула 1818.године у листу “Нација“ (“LA NACION“).

ЗА СРПСКИ НАРОД

Овај задивљујући народ сељака, можда као ни један други, осећа демократију.

Приликом моје посете италијанском фронту у септембру прошле године, крстарећи по разрушеном и похараном Карсу (Carso)* видех трагичну судбину оних селцади по имену и пореклу славенских, сведених на жалосне скелете, на нечисте развалине, што је увећавало пустош крајолика. Ти јадни засеоци разасути по превојима неприступачних планина говорили су ми о неурушеном пастирском миру, изненада разрушеном  страхотама рата. И тада сам почео да усредсређујем пажњу на морални проблем-пошто то јест-јужних Славена, Југословена, или, ако се жели рећи још прецизније-Срба.

О њима, Србима, знали смо генерално врло мало, ми који се једва осврћемо на далеке и у мале нације окупљене народе, и то само утолико колико су нам привукли пажњу својим доприносом култури цивилизације у целини, својом књижевношћу, уметношћу, науком, индустријом или својим политичким институцијама. Начули смо нешто о њиховим предивним епским песмама које су, више него “Илијада“, више као Романсеро (Romancero)**као наш, шпански… Ускоро ће петнаест година како је цео цивилизовани свет свет узбуркала вест о трагедији у Београду, убиству краља Александра Обреновића и краљице Драге у њиховом двору, 1.јуна 1903. То нам се чинило катастрофом  и шекспировском драмом која се десила у држави из бајке.

И то је допринело да поткрепи многе у њиховом уверењу  да се ради о полудивљем народу, визури коју је на Србију сручила отровна аустријска пропаганда, издашна  у клеветама народа које је империја Хабсбурга тлачила и упропаштавала иистовремено. Општепознати процеси у последњим годинама потврдили су очевидно, на аустријским судовима, да су  се дипломате Аустрије служиле изузетним средствима да облате и понизе Србију. Десио се атентат у Сарајеву, у којем је живот изгубио наследник  царске круне Аустро-Угарске и они који су се сећали трагедије у Београду, краја династије Обреновић, рекли су: “Бах, поново иду злим путем“(…) Овај рат је плануо, не треба да се заборави, због тиранских понижења, које је Аустрија, потпомогнута Немачком, настојала да наметне Србији и одбране коју је ово мало краљевство подузело ради своје независности и оних пораза којима је казнило аустријску војску у почетку,  нас је поново обавезало да усмеримо пажњу на душу тог народа. “Срби су, пише Мр.Темперли (Mr.Temperley: “History of Serbia”)*** , одувек били велики ратници, а њихова злосретна позиција између два жрвња, била је гора од других средњовековних народа“.(…) “Рећи“, наставља Мр.Темперли, “да су славенске институције мање вредне у односу на западне је исто што и рећи да је будизам мање вредан од западног хришћанства. Та тврдња  се односи и у једном и у другом случају на строго практичну страну институција занемарујући њихове вредности идеала. Као војна агенција хришћантво је победило будизам, исто као што теутонска политика побеђује славенску. Али, тврдња не значи да првотне српске институције немају значајне елементе, специјално у идеалима које представљају“.

Одмах затим господин Темперли говори о српским законима који регулишу однос мушкарца и жене, о српском настојању да поправе положај слуга, да адаптирају византијски кодекс како би поправили славенски закон, исто као што славенска музика и поезија имају властиту  вредност и оригиналност.  Србија је имала ту срећу што су њене династије биле народне, израсле од властитих хероја, а без сумње, један народни принц је бољи од неког увозног немачког, како каже господин Темперли.

И то им свакако нису опростили (…). Ова прича о српском народу, више него о Србији поучила нас је много чему, између осталог о правди да се овај нароод уједини под једном влашћу, да му се да слободан излаз на море, да може дисати и плаћати плодовима властите цивилизације оно што од других цивилизација прима. Овај сељачки нароод за дивљење  који, као можда ни један други, осећа демократију, предодређен је да у универзалну културу унесе  елементе славенске душе које други славенски народи не би принели. “Ако Србин“,пише господин Темперли, у послове мира уложи половину снаге колико је уложио у ратне, нема бојазни за будуђност његовог народа“(…).И јесте, пре свега, праведно дело  допустити да један народ развија властито биће, а не да служи као наковањ по којем бију други народи или терен на којем  се за нешто боре.

Из овог рата ће изаћи, између осталог, стрмоглав планине клевета која се бацила на овај народ који није хтео да буде било чији слуга.

*Carso,италијанска област у околини Монфалконеа (Monfalcone).

**Романсеро(Romancero),циклус шпанских народних  песама

 ***H.W.V. Temperley “History of Serbia”,London,1917.

Са шпанског превео Бобан Хрвач

4. јануар 2024.

说明:

RTS :: Nešto drugo :: Unamuno, filozof i emotivni pisac sa preciznim fokusom na probleme čoveka i čovečanstva

 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注