地缘政治而政治

Јован Пламенац: НЕБО И ПОДНЕБЕСЈЕ – КРВАВО ЦЕТИЊЕ

Пише: Протојереј Јован Пламенац

Злочин који је првога данa 2025. године на Цетињу починио Ацо Мартиновић убивши дванаесторо људи побудио је осјећај дубоког саучешћа у црногорском народу али и усковитлао непрекидно узбуркани дух црногорских нетрпељивости. Док је народ палио свијеће за покој душама убијених, друштвене мреже су букнуле оптужбама и мржњом. Врло брзо се са политичких, уопште прагматских разлога овог злочина, прешло на мистичне, па и духовне.
Нова 2025. година почела је још једним злочином који је запањио свијет. Цетињанин Ацо Мартиновић убио је двоје дјеце и још десет својих суграђана, међу којима и своју блиску родбину.
Овај догађај, природно, побудио је осјећај дубоког саучешћа у црногорском народу, али и код многих ван граница Црне Горе. Тај осјећај, у ствари, наставио се на њему веома сличан након што је, такође на Цетињу, Вук Бориловић 2. августа 2022. године убио десет људи, међу којима такође двоје дјеце. Али овај догађај – неприродно – усковитлао је непрекидно узбуркани дух црногорских, благо речено, нетрпељивости.
Једни су за овај злочин свалили одговорност на актуелну власт, њену полицију, али и Српску православну цркву. Други одговорним сматрају режим Мила Ђукановића, који је три деценије опстајао на подјелама у црногорском друштву, првенствено националним, углавном црногорско-српским, али и вјерским.
МЕНТАЛИТЕТ ОПСАДЕ 
У Црној Гори је проглашена тродневна жалост, отказани су преостали новогодишњи концерти и други јавни скупови. Црногорски званичници су се листом огласили изјавама саучешћа. Народ је палио свијеће. У исто вријеме, друштвене мреже су букнуле оптужбама на рачун „оних других“, и мржњом.
Огласио се чак и Мило Ђукановић: „Догађај који на застрашујући начин, нажалост, још једном потврђује да се црногорско друштво налази у условима дубоке кризе и угрожене безбједности сваког грађанина, сваког дјетета.“
Одмах му је одговорио посланик Демократске Црне Горе Момчило Лековић, назвавши га „патолошким мрзитељем и политичким лешинарем“: „У овим најтужнијим данима, док је тишина завладала улицама Црне Горе и док саосјећа сваки добронамјеран човјек, огласио се највећи гробар наше земље – човјек који је више од три деценије немилосрдно сахрањивао правду, сигурност и достојанство сваког црногорског дома. У свом препознатљивом маниру, тражи одговорност од државе и институција, док су његови трагови кривице дубоко урезани у сваки угао ове земље.“
Са Ђукановићеве стране бедема црногорске подјеле на Црногорце и Србе, за злочин на Цетињу на друштвеним мрежама оптужен је „великосрпски Трећи Рајх“, то јест „идеолошка дјеца геноцида“. Са његове друге стране чуло се: „Постоји нешто што се зове ‘менталитет опсаде’ (siege mentality). То је кад група људи живи у увјерењу да су под константним нападом, да их неко опсиједа, је л’ те, и да покушава да им напакости. У таквој средини ствара се својеврсна колективна психоза коју појединци хране једни другима, и постају колективно ненормалнији. (…) Колико је изражен менталитет опсаде у том граду већ деценијама види се од њихових митолошких битака са тзв. Седмим батаљоном (буквално није се десило), ловћенске страже… (…) Нпр, чак и кад буквално опсиједају цркву, они мисле да су они ти који су под опсадом, кад бију бројчано и физички слабију дјецу по Богословији, они мисле да се бране. Њихово колективно стање свијести је искривљено и константно су на ивици. Или мислите да је случајно да се овако олако дешавају овакви монструозни масакри у тако малој средини? (…) Наравно, осим самих Цеташа који су дозволили да буду доведени у ову позицију (…) највећу кривицу сносе они који их активно радикализују и напујдавају јер њихов бизнис модел зависи од тога.“
Врло брзо се са политичких, уопште прагматских разлога злочинима на Цетињу, прешло на мистичне, па и духовне. Једни су устврдили да су они посљедица устоличења митрополита црногорско-приморског Јоаникија 5. септембра 2021. године којем су се на Цетињу брутално одупрле црногорске националне организације и покрети, предвођене Демократском партијом социјалиста и уз подршку предсједника Црне Горе Мила Ђукановића, због чега су Митрополит и патријарх Порфирије до трона цетињских митрополита у Цетињском манастиру, који је био под опсадом, стигли војним хеликоптером, уз јаке специјалне полицијске снаге и под панцир ћебетом. Други, закључујући инверзно првима, сматрају да су цетињски злочини посљедица не устоличења, него овог покушаја да оно буде спријечено, небивалог у историји Црне Горе.
ПРИЗВАНА СЈЕЋАЊА  
Оживјело је сјећање и на раније злочине на Цетињу. Један је 21. новембра 1823. године, у „Посланици Његушима“, описао Митрополит Петар I, потоњи Свети Петар Цетињски:
„Ја сам одавно видио да овдје живјети не могу и ево дође вријеме да од силе цетињске под старост бјежим из Цетиња. Јучер ударише Бајице на чељад доњекрајску, пред манастир, која носаху жито у млин; скочише моји људи и не дадоше да жито узму. Ту су пушке натезали да ове наше побију. Иза тога се зађеде бој међу Бајицама и Доњекрајцима за цијели дан, неки Доњекрајци у Влашку Цркву, а Бајице около цркве и на сваку страну око Доњега Краја. Чељад која бјеху у млин пошла не смију се дома вратит, закумили наше момке да их проведу до кућах, и они најприје пошли, вјеру у Бајицах извадили да их слободно могу превести, пак узели чељад да прате, а кад дошли мимо цркве на вељу ливаду, сретну их Бајице и убију у њихове руке једну ђевојку Шпадијерову, која је панула мртва на њихове ноге и хаљине окрвавила. Кажу ми да су и шиљеж и козе црковне узели, које смо предали на зимницу у Доњи Крај. Сад помислите је ли могуће ово трпјети. Да међу Турцима живим, не бих толики зулум трпио, колико трпим од Црногораца.“
Из пепела заборава ишчепркане су клетве Светог Петра Цетињског које је изрицао онима који су братску крв проливали, али и онима који су отимали црквену имовину. Такође, разур цркве њему посвећене на Ловћену 1972. године, када је муслиман из Бистрице код Бијелог Поља Исо Махмутовић одбио да руши хришћанску светињу и напустио посао, а порушили су је људи који носе хришћанска имена. Присјетили су се да се Раде Радоман, директор цетињског предузећа „Градња“, главни организатор непосредног рушења цркве Светог Петра Цетињског на Ловћену, неколико година касније, са сином и другом Шаковићем удавио у Скадарском језеру и како је тај догађај доживљен као – „стигла га Божја казна“. Затим, ране смрти Боба Богдановића, великог цетињског борца за црногорско сопство супротстављено српском и борца против Цркве, те погибије његовог сина…
У настојању да се разумије цетињски усуд, призван је покојни историчар Државног архива Пеђа Вукић који је у интервјуу Мишу Вујовићу, објављеном 2000. године у „Дуги“, а касније и у његовој књизи „Црња и Гора“, поред још многог, казао:
„Живим на Цетињу скоро од рођења, већ 35 година. Такорећи, од малена обасипан сам култом Цетиња, причама како је Цетиње мјесто са великом и славном историјом и традицијом, како оно представља симбол чојства, морала и етике. (…) Улога Цетиња у новијој историји заслужује дубљу анализу. Доласком краља Александра, кличу му и одбацују краља Николу. Кад су Италијани дошли на Цетиње дочекани су као ослободиоци. Како су клицали Италијанима 1941, тако су 1945. клицали комунистима. Исти народ је то све радио. (…) Култ агресије, култ насиља био је иманентан мојој генерацији. То значи да онај ко није знао да игра фудбал, ко није знао да се бије, фактички је сматран као настран, ненормалан, не сасвим чист. Међутим, мора се признати једно: иако је тај култ насиља ‘терорисао’ људе, иако свима није било пријатно живјети на Цетињу, прије 1990. било је сношљиво. Није било шовинизма. (…) За ових десет година на Цетињу одиграли су се фантомски идеолошки процеси далекосежног значаја, не само за Цетиње већ и за Црну Гору. Народ је и формално раскинуо са српском свијешћу својих предака. Тај раскид драстичнији је на Цетињу него у било којој другој средини у Црној Гори. Ако данас кажете Цетињанима да су, ако не Срби, оно бар поријеклом Срби, огромна већина сматраће то највећом увредом. (…) Народ вјерује да су Срби, као народ и српство као идеологија, коријен свих недаћа које Цетиње прате већ шездесет година.“
Као када љекар чепркајући по дубини човјекове душе у тражењу узрока његовој тегоби досегне и до пренаталне доби његовог живота, тако се у тражењу узрока цетињској коби стиже до – оснивача Цетиња. Када је Мехмед II Освајач 1478. године заузео Скадар, владар Зете Иван Црнојевић пребјегао је у Италију. Ту се, у Богородичној цркви у Лорени, недалеко од Анконе, заклео да ће ако се икада врати у Зету подићи цркву посвећену Пресветој Богородици. По повратку у Зету, 1482. године у Цетињском пољу је подигао двор, а двије године потом и цркву посвећену Рођењу Пресвете Богородице. Ту је затекао потомке Ивана Боројевића који је са синовима Боројем, Владиславом, Вушуром и Драгославом још у првој половини 15. вијека доселио са Златибора, из Старог Влаха.
Иван Црнојевић је 4. јанура 1495. године издао Повељу о оснивању Цетињског манастира којом му је приложио скоро сву своју имовину у Цетињском пољу, његовој околини и на Ловћену, и у другим дјеловима државе којом је управљао. У Цетињски манастир је пренио сједиште Зетске митрополије.
Цетињани данас славе 4. јануар као дан оснивања свог града, позивајући се на „Повељу о оснивању Цетиња“ која не постоји.
Kњаз и господар Црне Горе Никола I Петровић Указом од 17. јуна 1895. године каже: „најсвечаније потврђујемо манастиру право својине земљишта, на ком се цетињска варош, Наша Престоница, подиже, те дајемо свакоме на знање, да ово земљиште остаје за сва идућа времена у искључивој својини Цетињског манастира свето и неприкосновено.“
СЈЕЋАЊЕ НА СТРАШНУ КЛЕТВУ ИВАНА ЦРНОЈЕВИЋА
Цетиње је великим дијелом изграђено на земљи коју је Иван Црнојевић својом Повељом оставио у власништво Цетињског манастира. Многи су, до не тако давно, доносили прилог у манастир, као надокнаду за коришћење црквене земље на којој су им куће. Имали су страх Божији проистекао из живог сјећање на страшну клетву Ивана Црнојевића коју је изрекао у Повељи о оснивању Цетињског манаcтира:
„Ако кога научи сијач злобе и наш противник ђаво, да штогод одузме или промијени од овога што смо написали, такав да је проклет од снажне деснице Владике нашега творца неба и земље и од силе часнога и животворећега крста, од 12 врховних апостола и 70 осталих, и од 318 светих отаца никејских, и од свих светих од вијека Богу угодних, и нека буде подобан Јуди издајнику и онима који рекоше: ‘Узми, узми разапни га, крв његова на нас и на дјецу нашу’ и таквом да пречиста мајка Божја буде супарница на страшном и нелицемјерном суду.“
Насловна фотографија: Цетињски манастир (Cetinjski Manastir – Čuvar Relikvija)
Извор: ИН4С
12. јануар 2025.
提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注