国防和安全

Сејмур Мамедов: Чекање још 30 година – створиће потпуно другачију стварност

 

Интервју Драгане Трифковић са директором Међународног експертског клуба EurAsiaAz, главним уредником азербејџанске новинске агенције Vzglyad.Az, Сејмуром Мамедовим

Фото: Сејмур Мемедов (извор: www.dispatchnewsdesk.com)

Који су фактори, по вашем мишљењу, одиграли пресудну улогу у новој ескалацији сукоба у Нагорно Карабаху?

Много је таквих фактора. Први главни фактор који већ дуже време озбиљно брине и власти и друштво је неуспех Јерменије да се придржава четири резолуције Савета безбедности УН усвојене у јеку рата у Карабаху 1993. године, захтевајући тренутно и безусловно повлачење јерменских оружаних снага са окупираних територија Азербејџана и повратак око милион интерно расељених лица својим кућама.

Прошло је скоро 30 година, али ове резолуције су до данас остале неиспуњене. Други фактор је неефикасан рад ОЕБС-ове Минске групе на решавању сукоба око Нагорно-Карабаха. Азербејџанска страна се надала да ће Минска група ОЕБС-а, под чијим покровитељством су одржани сви мировни преговори о питању Карабаха, коначно развезати гордијев – чвор „Карабаха“, али нажалост, ова посредничка група није успела да реши сукоб у Карабаху на основу међународног закон, територијални интегритет Азербејџана и резолуције Савета безбедности УН. Мировни преговори, у којима је Азербејџан активно учествовао, нису дали никакве резултате. Азербејџан је схватио да је бесмислено и даље се ослањати на поштовање ових резолуција. Током ових скоро 30 година, статус кво око Карабаха се није променио, није било никаквих суштинских преговора. Ако се чека још 30 година, створиће се потпуно другачије стварности.

Трећи фактор је да је Никол Пашинјан по доласку на власт, за разлику од претходних лидера Јерменије, почео да даје провокативније изјаве о Азербејџану. Његова добро позната фраза – „Карабах је Јерменија и тачка“ изузетно је негативно доживљавана у азербејџанском друштву, али као одговор на то председник Азербејџана Илхам Алијев рекао је да је „Карабах Азербејџан и узвичник“. Али Пашинјан се на томе није зауставио, намерно је подстакао оружани инцидент на правцу Товуз азербејџанско-јерменске границе (ово није линија фронта у Карабаху) како би у сукоб умешао ОДКБ, али све је било неуспешно. Званични Баку није подлегао провокацији, јер азербејџанска страна није била заинтересована за борбе на територији Јерменије. Суочили смо се са још једним задатком – да повратимо Нагорно-Карабах и седам суседних региона, да ослободимо сопствену земљу. Азербејџан никада није имао и никада неће имати територијалне амбиције према сувереној земљи Јерменије.

Последња кап која је прелила чашу стрпљења руководства Азербејџана и азербејџанског друштва, било је то што је јерменски премијер Пашинјан изнео Азербејџану седам услова и рекао да ће, уколико се ти услови испуне, јерменска страна сести за преговарачки сто и учествовати у преговорима о питању Карабаха. Један од таквих неприхватљивих услова за Азербејџан био је – „Карабах мора постати пуноправна страна у преговорима“. Пашинјан је захтевао да Азербејџан дозволи учешће представника Карабаха у преговарачком процесу, овај и све остале услове, наравно, категорички је одбио званични Баку. Иако су за време Сержа Саргсјана преговори вођени искључиво између Азербејџана и Јерменије, а јерменска страна никада није покренула питање потребе да трећа страна – представник Карабаха – учествује у преговарачком процесу. Очигледно је на мишљење нове владе Јерменије снажно утицала блиска сарадња Пашинјана са Сорошем. Сви ови фактори одвојено су играли улогу у избијању Другог Карабахског рата (тренутног сукоба).

Може ли се јерменско-азербејџански сукоб развити у регионални рат?

Ова верзија је мало вероватна. Прво, непријатељства се воде на међународно признатим територијама Азербејџана, а не на територији Јерменије. Односно, руководство Азербејџана поставило је пред азербејџанску војску само један, једини задатак – да уклони оружане снаге Јерменије са азербејџанских територија. Преузимање контроле над сувереним територијама Јерменије никада није било и неће бити укључено у планове званичног Бакуа.

Друго, непријатељства трају више од осам дана, а јерменско руководство није затражило помоћ ОДКБ-а, јер разуме да та организација неће заступати Јереван све док ратиште не буде пренето на суверене јерменске територије.

Треће, Русија се не меша у јерменско-азербејџански рат, није било телефонских позива између председника Русије и Азербејџана у јеку непријатељстава. Разлог је очигледан – Русија игра посредничку улогу у сукобу у Карабаху и не може заузети једнострани став по овом питању – не може једнострано стати ни на јерменску ни азербејџанску страну. Иако је сада у непријатном положају. Азербејџан и Јерменија за Русију нису стране државе, са њима их повезује дуга историја и култура. Сам сукоб се не може решити интервенцијом Русије и ОДКБ-а, већ напротив, може га распламсати, што ће укључити не само Турску, већ и земље које имају своје енергетске интересе у Азербејџану. Русија је заинтересована за мир и стабилност у овом региону. Карабашки рат у „доњем делу стомака“ Русије није користан за Москву.

Четврто, Иран се такође не меша у сукоб и не занима га продуживање напете ситуације у Карабаху. Јер у Ирану живи око 30 милиона Азербејџанаца, који увек отворено подржавају и данас подржавају своје сународнике у сукобу у Карабаху. То је највећа етничка група у Ирану, и вероватно једна од најутицајнијих. Током борби у Карабаху, група иранских Азербејџанаца одржала је акције подршке Бакуу и позвала иранске власти да подрже Азербејџан у рату против Јерменије.

Регионални играчи – Русија и Иран помно прате процесе у региону и задржавају неутралност у овом сукобу. Што се тиче Турске, званична Анкара пружа Бакуу искључиво моралну подршку, не више од онога што је јасно видљиво у емотивним изјавама председника Ердогана. Иза ове ратоборне реторике турског лидера не стоји само жеља да се пружи морална подршка Бакуу, већ и жеља да се „наплати рачун Пашинјану“ за покретање антитурског пројекта широм света – такозвани јерменски геноцид.

Који је резултат осмодневног рата у Карабаху?

Рано је о томе говарити. Али према пристиглим информацијама са фронта преко Министарства одбране Азербејџана, оружане снаге Азербејџана успеле су да заузму 14 села региона Тертер, Агдерин, Физули и Џебраил. Поред тога, ослобођено је стратешки важно насеље Суговушан, град Јебраил, низ села регије Јебрал, као и стратешки положаји на гребену Муровдаг. Тренутно је вис Муровдаг под контролом азербејџанске војске. Иначе, насеље Суговушан вам омогућава да контролишете важне путеве у правцу Агдере и резервоара Сарсанг. Његовим пуштањем, главни пут снабдевања који је повезивао градове Агдере и Агдам прошао је под контролу азербејџанских оружаних снага. Након ослобађања Суговушана, линија Агдере-Агхдам, која је главна одбрамбена линија јерменских оружаних снага, била је под претњом опсаде. Након ослобађања Агдереа и Агдама, у Ханкенди се указује повољна прилика за офанзиву.

Постоје информације да је Турска распоредила сиријске милитанте у рату против Јерменије. Да ли је тако?

Азербејџански официри прошли су обуку у високо специјализованим војним институцијама у Турској, азербејџанска војска, према извештајима међународних војних организација, по борбеној способности надмашује јерменску војску. Према ажурираном рејтингу Global Firepower, Азербејџан је 2019. ојачао своју одбрамбену способност и попео се на 52. место у консолидованом рејтингу војне моћи држава. Јерменија је заузврат изгубила своје позиције током године и пала на 96. место. Стога мислим да нема озбиљне потребе за привлачењем плаћеника са Блиског истока. Супротно томе, постоје извештаји да се борци из сиријског крила терористичке организације РПК [ОНС] (Радничка партија Курдистана и Одреди народне самоодрбране Курда) користе у Карабахском рату за напад на Азербејџан.

Зашто азербејџанске оружане снаге пуцају на цивилне циљеве у Ханкендију?

Азербејџан не пуца намерно на цивилне објекте, стамбене зграде у Ханкендију. Војска није суочена са таквим задатком. Цео проблем је што су борбени положаји јерменских оружаних снага веома близу насељених места. У овом случају, наравно, страдају и цивилни објекти. Гранатирање се изводи искључиво по борбеним положајима оружаних снага Јерменије. Али ако надгледате азербејџанске медије, јасно ћете видети како су јерменске оружане снаге бомбардовале други по величини град Азербејџана, Генџу, а такође ракетирале Мингачевир у месту Хизи, који је стотинама километара од линије фронта. Напади на Генџу, Мингачевир, Хизи, који немају никакве везе са ратиштем на коме се изводе војне операције, додатно погоршавају сукоб.

Шта мислите колико ће дуго трајати овај рат?

Председник Азербејџана Илхам Алијев јасно се изразио по овом питању. Рат ће се наставити све док се јерменске оружане снаге не повуку са азербејџанских територија. Већина Азербејџанаца противофанзивну операцију азербејџанске војске сматра Великим ослободилачким ратом. Стога мислим да док азербејџанске оружане снаге не заузму најмање седам окупираних региона, у којима су претежну већину становништва чинили искључиво Азербејџанци, непријатељства неће престати. Тешко ми је именовати конкретан датум завршетка војних операција у Карабаху, али већ је јасно да је Азербејџан одлучан да победи и да у потпуности обнови свој територијални интегритет.

7. Октобар 2020. 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注