科学和社会

Јалтска мировна конференција, 75 година касније – да ли нам је потребан нови договор?

О томе како изгледа свет 75 година након Јалтске мировне конференције и шта можемо да очекујемо у будућности, разговарали смо са професором историје др Александром Животићем, са Филозофског факултета у Београду. 

Разговор је водила Драгана Трифковић, директор Центра за геостратешке студије.

 

 

Поштовани г. Животићу, управо се навршило 75 година од завршетка Јалтске конференције на којој су Стаљин, Рузвелт и Черчил донели одлуке које су поставиле темеље послератног устројства. Како тај договор изгледа из данашње перспективе? Да ли је он направљен у складу са реалним односом снага великих сила у то време?

Конференција на  Јалти је имала превасходни задатак да одреди послератну судбину Европе. Сазвана је у тренутку кад је исход рата био сасвим известан. На другој страни, она је требало да представља врхунац међусавезничких споразума који су обликовани од момента настанка савезничке коалиције. Новија истраживања говоре да је совјетска дипломатија имала неколико разрађених варијанти подела зона утицаја на европском тлу, док су западне силе, првенствено Велика Британија, настојале да путем споразума ограниче ширење совјетског утицаја ка западу. Сам договор је полазио од реалних околности на самом терену, као и од односа војних ефектива. Поред општег европског поретка, на Јалти су санкционисане и одлуке о послератном унутрашњем уређењу појединих земаља. Јасно разграничење зона утицаја је полазило и од постојећих међусавезничких размимоилажења и наговештавало је будућа хладноратовска трвења међу дотадашњим савезницима.

Иако су лидери највећих сила после Другог светског рата основали међународне организације које је требало да буду гарант мира, врло брзо је отпочео „Хладни рат“ као и многи регионални сукоби. Шта је највише утицало на такав развој ситуације?

Противречности међусавезничких интереса су биле видљиве од самог настанка савезничке коалиције. Совјетски Савез је од стране западних сила прихваћен као нужни савезник, али је постојећи идеолошки анимозитет према „првој земљи социјализма“  диктирао карактер самог односа према тој земљи. Страх од извоза револуције на крилима совјетске војне победе је био распрострањен у западном свету. Међусавезничке несугласице у погледу будућности поражене Немачке, као и низ других спорних тачака попут Тршћанског питања, кризе на Блиском истоку и Берлинске кризе, отворили су епоху „Хладног рата“ у којој се на западној страни страх од совјетског идеолошког утицаја стопио са старим страхом од руског присуства у Европи. На другој страни, крај Другог светског рата је означио и крај колонијалних империја. На развалинама колонијалних царстава настали су многи антиколонијални покрети чија је борба резултирала стварањем низа нових независних држава чији ће простор постати поприште сукоба између СССР-а и САД-а. Постојеће локалне противречности уз борбу две суперсиле које су предводиле два међусобно супротстављена војна и политичка блока за наметање свог утицаја на том простору, представљали су главне узроке низа хладноратовских сукоба.

Подела света која је установљена на Јалтскоj конференцији је након пада Берлинског зида занемарена. После распада СССР-а, зона утицаја Запада је обухватила и неке бивше совјетске републике. Савезници Москве су постали савезници Вашингтона, а западна војна Алијанса је почела да се шири. Русији такве околности не одговарају. Шта на основу историјског искуства можемо да очекујемо у будућности? Како ће се таква ситуација разрешити?

У тренутку завршетка хладноратовске епохе коју је на симболичан начин означио пад Берлинског зида, тадашње совјетско руководство предвођено Михаилом Горбачовим је пристало на повлачење својих трупа с простора Немачке и на распуштање Варшавског пакта без икаквих гаранција да се НАТО неће ширити на исток. Недостатак фиксираних обавеза уз рапидно слабљење, а потом и крах Совјетског Савеза, отворили су пут ширењу НАТО на исток. Убрзане реформе и демократизација довели су на власт у земљама, некадашњим чланицама Варшавског уговора, прозападне и често антируске политичке снаге које су будућност својих земаља виделе у западном окриљу. На тај начин се НАТО нашао на руским границама што је изискивало руску реакцију. С јачањем Русије, ојачали су и њени свеукупни одбрамбени капацитети. Постављањем „црвених линија“ Русија је дефинисала зону заштите сопствених националних интереса од којих, како нас прошлост учи, неће одступити. Уколико западне аспирације буду агресивно усмерене или уколико не дође до споразума између Русије и западних земаља, сукоб ће бити сасвим известан. Неки нов споразум о разграничењу утицаја би свакако деловао смирујуће у односу на постојеће тензије.

Сведоци смо тога да се историја Другог светског рата различито тумачи. Поједине земље стављају нацизам и комунизам у исту раван. Русија сматра да западне земље желе да фалсификују историју. Како Ви тумачите ова гледишта?

Ради се о приметној тенденцији која вуче корене из хладноратовског периода. Она не представља одраз научног, већ дневнополитичког сагледавања прошлости. На тај начин се жели створити пожељна слика прошлости која би у актуелној политичкој констелацији требало да послужи као оправдање за неке будуће политичке потезе и креирање односа према Русији. Са своје стране, Русија у последње време покушава да се активнијим приступом политици креирања историјске свести супротстави таквим тенденцијама које долазе са Запада, а посебно од стране влада земаља које су некада представљале део Варшавског пакта.

Недавно су у Русији, поводом 75. годишњице победе у Другом светском рату, објављени историјски документи који су чувани у тајности. Да ли сте имали прилику да погледате неке од ових докумената и ако јесте, о чему они говоре?

Руска влада је схватила да се постојећим намерама везаним за прекрајање историје Другог светског рата може ефикасно супротставити једино презентовањем историјских извора. Последњих година, дотадашња изузетно рестриктивна руска архивска политика је у значајном делу измењена, поготово у погледу докумената о Другом светском рату. У складу с тим су декласификовани бројни документи који се чувају у фондовима Централног архива Министарства одбране и Архива спољне политике Руске Федерације. Ти документи доприносе расветљавању појединих важних сегмената историје Другог светског рата, али суштински не мењају постојећу историографску слику коју је традиционална историјска наука формирала поштујући вековне узусе наше струке. Најновији објављени документи о Конференцији на Јалти осветљују поједине сегменте, мада не нуде новије информације.

Председник Русије је недавно у оквиру међународног форума у Јерусалиму предложио да се одржи састанак шефова држава сталних чланица СБ УН, на ком би била разматрана најважнија питања. Да ли би нека нова светска мировна конференција могла да допринесе проналажењу компромиса који би утицали на стабилизацију прилика у свету?

Свакако да би могла. Чланице савета безбедности као најзначајније и најмоћније земље света, имају посебну одговорност за будућност планете. Чињеница је да постојећи светски поредак сваким даном све дубље тоне у кризу која не може лако да се превазиђе. Поредак који је силом прилика устројен на крају Хладног рата, данас показује све своје противречности. С јачањем других сила, САД су изгубиле примат. Зато обновљена Русија, Кина, Индија и низ других регионалних сила траже своје место на мапи глобалног политичког позиционирања. Без јасног договора о будућности, свет ће лако склизнути ка новом сукобу.

Све више се говори о неопходности реформе УН и других међународних организација. Каква је њихова улога данас и да ли је по вашем мишљењу кроз реформе могуће успоставити њихово боље функционисање? Који фактори треба да се испуне како би се то постигло?

Универзални принципи по којима су устројене Уједињене Нације, данас се суочавају с низом проблема везаних за саму њихову примену на терену, посебно на поприштима регионалних и локалних сукоба. Редефинисање улоге Уједињених Нација, као и њихова реформа се намећу као императив. С тим у вези потребно је уважити особености савремених међународних односа, као и позиције појединих глобалних и регионалних сила чије су се позиције у последњих седам деценија значајно измениле. Уз то, као неопходан услов будуће реформе, потребан је широк консензус земаља чланица Савета безбедности.

Југославија је након Другог светског рата представљала стабилну тампон зону између Истока и Запада. Падом Берлинског зида таква позиција је постала неодржива. Многобројни сукоби на простору бивше Југославије и даље нису решени. Какву улогу овај простор може да има у некој новој расподели светских сила и чему конкретно Србија може да се нада?

Крајем Хладног рата, Југославија је изгубила своју улогу у међународним односима какву је темељно изграђивала од времена сукоба са Совјетским Савезом када се одвојила од својих источноевропских савезника. Нестанак њене међународне функције, као и рушење постојећег међународног поретка, препустили су њену судбину нагомиланим унутрашњим противречностима. Њеним распадом, дотадашњи јединствен геополитички простор је атомизован и у наредне две деценије готово у потпуности, с изузетком Србије, инкорпориран у НАТО као својеврстан војни и политички кишобран. Србија се нашла у специфичној ситуацији с прокламованом неутралношћу, притиснута на Косову и Метохији и окружена земљама чланицама НАТО. Српски народ је раздробљен у неколико држава с неизвесном политичком будућношћу. Последњих година се однос према Балкану и Србији делимично изменио, међутим упркос глобалном слабљењу утицаја западних сила, до тога на Балкану, као чврстом упоришту западног света, није дошло. Постојећи притисак на Србију у циљу њеног инкорпорирања у НАТО ће се наставити све до евентуалне промене односа снага на Балкану.

26. Фебруар 2020.

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注