国防和安全

ОЕБС као НАТО инструмент

Пише: Драгана Трифковић

Од самог почетка рата у Украјини, анализе дешавања су упућивале на сличности са југословенским конфликтом. Стратегија и тактика,  југословенског и украјинског рата, имају пуно заједничких места. О тој теми сам говорила на конференцији у РИА Новостима у Москви[1], средином августа 2014. године. У основи, оба сукоба су иницирана споља као део шире стратегије западних сила и многе операције које су спроведене (нарочито специјалне операције), тактички су препознатљиве.

 

Агресија Украјине на цивилно становништво у Донбасу

Подсетила сам на случај снајпериста који су пуцали и у демонстранте и на полицију у Кијеву, што је заправо и распламсало сукобе у Украјини. Иста тактика примењена је за отпочињање сукоба у Босни и Херцеговини,  почетком априла 1992. године, када је на демонстранте у Сарајеву пуцано са крова  хотела „Holliday Inn“. Такође, истакла сам улогу Запада у наоружавању и обучавању муслиманских и хрватских паравојних формација које су ратовале против Југословенске војске, односно против српског становништва. У Украјини, од почетка сукоба, Запад  обучава и наоружава Украјинску војску, као и паравојне јединице које ратују против руског становништва.  У новембру 2014. године, после највећих сукоба на територији Донбаса, обишла сам  Луганск и околна места до линије фронта. Ратна дејства су и тада била у току. У месту Хрушјевата, нисам видела ни једну кућу да је остала читава. У Луганску су ми показали школу, кроз чији кров је улетела ракета лансирана из Урагана.  Гледала сам и месецима после тога фотографије настрадале деце у Донбасу. Након Луганска, обишла сам Доњецк и околна места у мају 2015. године. Посетила сам рањене војнике у централној болници. Тамо су били млади људи који су обукли униформе да одбране своје домове и породице. Остали су тешки инвалиди. Током борби око аеродрома у Доњецку, нашли су се на мети Украјинске војске, када су телима заштитили руске новинаре. У време мог боравка у ДНР био је на снази Мински договор, али сам се лично уверила да га украјинска страна не поштује. Док смо ходали улицама Доњецка, украјинска војска је гранатирала дуж линије разграничења. Западни медији нису извештавали ни о настрадалој деци, ни о нападима украјинске војске, ни о злочинима над руским становништвом, већ су писали о непостојећој руској агресији.

Двоструки стандарди ОЕБС-а

Рат у Украјини већ дуже време се налази у  некој врсти замрзнутог конфликта где се на линији фронта одвија борба мањег или већег интензитета, или прецизније речено, где се са украјинске стране на линији раздвајања и даље лансирају ракете ка цивилним циљевима у Доњецку, Горловки, Макејевки и другим  местима.

У овом тексту сам хтела да скренем пажњу на улогу међународних институција у решавању конфликата. Један од потписника Минског споразума поред представника зараћених страна је и Организација за европску безбедност и сарадњу (ОЕБС), којој је намењена улога  у надгледању спровођења мировног договора и спречавању даљих сукоба[2]. ОЕБС би требало да буде неутрална страна и да са тих позиција спроводи своју улогу. Међутим, ова организација се својим деловањем јасно сврстала уз агресорску страну, дајући подршку Кијеву тј. индиректно НАТО-у.

ОЕБС не реагује на константно кршење примирја  (Минског споразума), односно војна дејства украјинске војске против становништва. Одмах по потписивању Минског договора, Украјинска војска је тога дана гранатирала Донбас из тампон зоне. Иако је договорено повлачење технике са линије фронта, украјинска војска је у једном моменту испунила тај део договора, али је после кратког периода поново почела да гомила технику и војску. И у том случају је изостала реакција ОЕБС-а.  У најбољем случају ОЕБС издаје штура саопштења о томе да је дошло до кршења примирја и да позива на поштовање Минског споразума, али без јасног става о томе која страна крши примирје, чиме се релативизује агресија украјинске стране (Војске Украјине). Становништво у Донбасу протестује због неактивности ОЕБС-а. Власти Донбаса су омогућиле ОЕБС-у потпуни увид у дешавања, и инсистирале су на томе да ОЕБС испуњава преузете обавезе, иако су биле против давања ОЕБС-у значајну улогу у решавању конфликта, због компромитованости те организације. Представници ОЕБС су присутни на терену и на захтев власти Донбаса одлазе на многа места због увиђаја, али адекватне реакције свакако изостају. Истовремено, док се ОЕБС не изјашњава о дешавањима у конфликтној зони , већ ублажава украјинску агресију, западни медији спроводе анти-руску пропаганду, оптужујући Русију за наводну агресију (без икакве аргументације). Сада чујемо најаве генералног секретара ОЕБС  Ламберта Занијерија да та организација намерава увиђење наоружане полицијске мисије, због наводног успостављања поретка у Донбасу и стварању безбедносних услова за одржавање избора.

Искуство Србије са ОЕБС-ом

ОЕБС-а је започео мисију у јужној српској покрајини 1998. године, након преговора са тадашњим председником Милошевићем и након претњи војном интервенцијом НАТО-а. Под окриљем спровођења демократије и пропагирањем заштите људских права, ова организација је имала улогу припреме сецесије Косова и Метохије и утврђивања већ унапред наметнуте „српске кривице“. Улога америчког агента Вилијама Вокера, које је у то време био шеф ОЕБС на Косову и Метохији (иначе отвореног лобисте за „Велику Албанију“), била је да креира доказе којима ће бити утврђена „српска кривица“ и на основу којих ће НАТО отпочети агресију на Србију. У том циљу осмишљена је специјална операција „Рачак“ у којој су УЧК терористи, погинули у обрачуну са српским безбедносним снагама, преобучени у цивилну одећу и представљени светској јавности кроз медије као жртве српског терора.  То је био повод НАТО –у да бомбардује Србију 78 дана, што је проузроковало огромне и ненадокнадиве материјалне штете земљи, људске жртве и еколошку катастрофу (коришћене су уранијумске и касетне бомбе). Након бомбардовања Србије, мисија ОЕБС –а је била да и даље пружа сваку логистичку подршку НАТО-у у циљу одвајања Косова и Метохије од Србије и прављења још једне албанске творевине на Балкану. Од 1999. године до проглашења такозване независности Косова 2008. године, ОЕБС је давао подршку албанској страни која је у том периоду извршила највеће злочине над српским становништвом, протерала преостале Србе са Косова и Метохије и разорила српску културну баштину. ОЕБС ни једног тренутка није био непристрасан , већ је јасно подржавао Албанце. После креирања нарко-терористичке државе Косово, НАТО, УМНИК и ОЕБС настављају рад на изградњи косовских „институција“ „слободног“ друштва и развоју „демократије“ .У тим процесима Србима је једино дозвољена улога саучесника, или у супротном прогон и тортура. Посебан притисак се врши на Србе са севера Косова и Метохије, с обзиром да су они опстали као заједница која није са свих страна окружена Албанцима, и потенцијална могућност повратка Срба била би преко тог подручја.  Дакле све међународне институције које делују на Косову и Метохији (УМНИК, КФОР, ОЕБС) су о сваком сукобу на тој територији извештавале у служби стварања „Републике Косово“. Ту је и последњи пример надгледања избора од стране ОЕБС, када је Србија организовала (само републичке)изборе на Косову и Метохији по систему дијаспоре (локалне изборе организују косовске „институције“). Изборе је надгледао ОЕБС и они су протекли уз многобројне нерегуларности. Међутим ОЕБС је издао саопштење да су избори били регуларни, иако је утврђено да нису[3]. Разлог због кога је ОЕБС дозволио крађу избора на Косову и Метохији, у корист Вучићевог режима, је потписивање Бриселског споразума који иде у корист „држави“ Косово.

Због свега наведеног, једино прихватљиво позитивно решење за регулисање конфликта у Донбасу може да буде учешће руских мировних снага, које би биле гарант стабилности и безбедности. У супротном, Донбас може да доживи косовски сценарио, што би имало далекосежне последице и по саму Русију.

28. јун 2016.

Стање Ствари

说明:

___________________________________________________ 

[1] Конференција о сличностима између југословенског и украјинског конфликта, http://pressmia.ru/pressclub/20140815/949466428.html

[2] Мисија ОЕБС у Украјини, http://www.osce.org/ru/ukrainecrisis

[3] Крађа избора на Косову и Метохији, http://riss.ru/analitycs/30000/


提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注