地缘政治而政治

Тачијева пречица до Хага

Драгана Трифковић за руски ИА РЕГНУМ

Нико није очекивао да ће састанак Александра Вучића, председника Србије, и Хашима Тачија, такозваног председника Косова, заказан за 27. јуни у Белој кући, бити отказан.

Посебно што се о његовом значају говорило у званичним круговима Београда и Приштине са великим оптимизмом. Тачи је 18. јуна за приштинске медије изјавио да се ради о историјском сусрету који ће бити прекретница у даљем процесу мирног решења и да „Будући споразум треба једном заувек да затвори једновековно поглавље сукоба Србије и Косова“.

Међутим, уместо Беле куће у први план је избила „жута кућа“. Само три дана пре најављеног сусрета у Вашингтону, Специјално тужилаштво у Хагу је подигло оптужницу против Хашима Тачија, Кадрија Весељија и других лица за ратне злочине против српског, албанског и ромског становништва на Косову и најмање 100 убистава. Подсетићемо да је тачно пре десет година, специјални известилац Савета Европе Дик Марти, поднео извештај у којем је навео да је Хашим Тачи „шеф албанске групе налик мафијашкој, која је одговорна за кријумчарење оружја, дроге и људских органа у источној Европи“. Извештај је направљен на основу дугогодишње истраге током које су прикупљени докази и узете изјаве сведока. Лица из Тачијевог окружења идентификована су као преступници који су киднаповали Србе на Косову и Метохији и одвозили их у Албанију где су им у импровизованој клиници познатијој као „жута кућа“ вађени органи, који су затим продавани на црном тржишту.

Извештај Дика Мартија је шокирао светску јавност, али након тога, годинама ништа није предузимано по питању привођења злочинаца правди, због тога што су западне силе игнорисале чињенице желећи да заокруже процес косовске независности. У годинама које су уследиле, они су Хашима Тачија третирали као неког државника, иако су знали да се иза леденог осмеха и скупог одела крије бивши командант терористичке ОВК, одговоран за тешка зверства над цивилима.

Нажалост, те чињенице је игнорисао и српски председник Александар Вучић, који је технички дијалог из Брисела подигао на ниво преговарачког процеса два председника.

Противуставним Бриселским договором из 2013. године је српска власт демонтирала институције државе Србије на територији Косова и Метохије и наставила у правцу проналажења решења под окриљем Брисела, иако предузети кораци нису били у српском интересу.

Српска страна је испунила све преузете обавезе из Бриселског споразума, док албанска страна није испунила ништа, чак ни формирање Заједнице српских општина у складу са Уставом независног Косова.

Последњи састанак у бриселском формату, између Београда и Приштине, одржан је 8. новембра 2018. године, а две недеље касније је косовска Влада увела стопостотне царине на робу која долази из Србије и Босне и Херцеговине, под образложењем да жели да јача косовску домаћу производњу, економију и државност.

Уместо да руководство Србије уведе контра мере или барем повуче своје царинике са границе коју је само успоставило између Косова и остатка Србије, оно није предузело никакве кораке. Коначно, српско руководство је могло чак и да обори косовску Владу која је донела такву одлуку јер су представници такозване „Српске листе“ која заступа интересе Српске напредне странке у паралелним сепаратистичким институцијама, чинили део те Владе.

Уместо тога, председник Србије Александар Вучић је са Хашимом Тачијем покренуо дипломатску акцију преко бившег британског премијера Тонија Блера, једног од највећих заговорника бомбардовања Југославије, у циљу придобијања подршке великих сила за свеобухватни мировни договор који подразумева и демаркацију границе.

Они у Бриселу нису наишли на превелико неразумевање, ако изузмемо немачку канцеларку Ангелу Меркел, која се оштро успротивила идеји промена граница. Немачка канцеларка сматра да је промена граница опасна идеја за Европу и да би могла да покрене сличне процесе и у другим регионима.

Крајем новембра 2018. године сам учествовала у раду конференције о Западном Балкану коју је у Москви организовао Фонд Горчаков, близак МИП-у Русије. Уводно обраћање на конференцији је одржао Владимир Ђукановић, посланик Српске напредне странке. Дипломатским тоном се трудио да каже таман толико, како не би изазвао никакву сумњу. Међутим на питање руских колега да појасни план разграничења за Косово и Метохију о коме се говори, одговорио је да нема потребе да разјашњава такав план, јер он није добио подршку и од њега се одустало.

Како сам имала реч после г. Ђукановића, одговорила сам уместо њега и објаснила да план подразумева да се Србија одрекне 15% своје територије на Косову и Метохији, придода независном Косову још неколико села са Југа Србије, а за узврат добије назад пар села са Севера Косова. Овакво решење би председник Србије представио као велики успех, јер тобож Србија нема ништа на Косову, а тиме би добила нешто.

Ову реченицу је председник Србије поновио и пред министром иностраних послова Руске Федерације, Сергејем Лавровим, рекавши да Србија не може да пристане на косовску независност, уколико нешто не добије. То је сасвим погрешна конструкција, јер Србија заправо тиме даје све, а оно што може да добије назад је некаква милост која би послужила као смоквин лист да се ствари представе на другачији начин.

У сваком случају, Вучић и Тачи су обезбедили подршку Трампове администрације која је у брзом решавању косовског питања пронашла сопствени интерес. Медији под утицајем Трампа су већ увелико најављивали како ће амерички председник успети да реши политичку кризу коју ЕУ, а ни бивше америчке администрације, нису успеле да реше већ двадесет година.

То би уједно био ситан поен за америчког председника, јер већина Американаца није ни чула за Косово, а са друге стране историјска катастрофа за Србију и историјски добитак за Албанце.

Сва срећа овакав развој ситуације спречила је оптужница против Хашима Тачија, која није дошла благовремено, али је дошла у прави час. Један од разлога је свакако и европска резигнираност односом Вучића и Тачија који су занемарили бриселски оквир и потпуно се окренули Трампу, заборавивши на све претходне договоре и обећања.

На крају треба споменути и најважнију ствар, а то је руски став. У очигледном сукобу ЕУ и САД око начина решавања косовског питања, Србија је могла да бира између мање катастрофалног решења. Јер оба решења подразумевају легализацију косовске независности и завршетак насилног одвајања јужне српске покрајине. ЕУ прижељкује независно Косово у садашњим границама Аутономне покрајине, због сопствене безбедности. За Америку, која је далеко, промена граница не представља проблем и она је прихватила такво решење у циљу стицања капитала за предизборну кампању. За Србију је решење са променом граница најопасније, јер оно доводи у питање читаву границу земље и може да подстакне сепаратистичке структуре на југу или северу које су и до сада биле активне. Једини добитак од таквог решења био би алиби за доносиоца такве одлуке, односно председника Србије и његову могућност даљег опстанка на власти.

Приликом недавне посете министра иностраних послова Руске Федерације, Сергеја Лаврова, могли смо да чујемо јасан и недвосмислен став Русије. Русија не прихвата наметање датума за решавање косовског проблема, подржава дијалог у оквиру међународног права и Резолуције 1244 и сваку иницијативу која штити државне и националне интересе Србије. Русија је до сада уложила велике дипломатске напоре како би помогла Србији да очува територијални интегритет, а питање статуса Косова може да се реши једино у СБ УН. Не постоји ниједан разлог зашто би Русија прихватила оно решење иза којег не стоји подршка већине грађана Србије и Српске православне цркве и која би била противна интересу Србије.

Коначно, од председника Србије смо на заједничкој КЗН са г. Лавровим чули да је он најавио тешка, тешка времена за Србију. Срби већ пуних тридесет година живе у тешким, тешким временима, али ни једног тренутка нису помислили да ће предајом духовне колевке- српског Косова, живети боље. А ево, у то нас убеђују непрестано.

1. Јули 2020. 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注