科学和社会

Дејан Мировић: ПРОГОН ЦРКВЕ У УКРАЈИНИ – СЛОБОДА ВЕРОИСПОВЕСТИ И УНИВЕРЗАЛНОСТ ЉУДСКИХ ПРАВА

中心的地缘战略的研究 организовао је  28. августа Међународну конференцију на тему кршења верских права са посебним освртом на Украјинску православну цркву у контексту актуелних дешавања. Конференција је одржана у Прес центру Удружења новинара Србије у центру Београда.

Пише: проф. др Дејан Мировић

Прогонећи само једну црквену заједницу,Украјинску православну цркву у Украјини  и отимајући коначно Кијево-печерску лавру, режим Зеленског је показао, кршећи универзална људска права

– Да је богоборачки и или агресивно атеистички попут онога који је у Украјини био у време комунизма

– Да је режим Зеленског под покровитељством Запада који људска права и слободу вероисповести селективно у примењује већ вековима

– Да је русофобски и антиправославан

– Да је злоупотребио ратно стање јер оно не може бити оправдање прогон Украјинске православне цркве у Украјини

Нажалост, теоријски и практично то није нова појава, односно режим Зеленског је потекао из следећих идеолошких основа и неправилности у примени људских права;

У члану 4 Декларације из 1789. се формално прокламује универзалност људских права или приницип да она важе за све без изузетка, erga omnes. У модерној правној теорији такав, условно говорећи француско-амерички, почетак универзалне примене људских права постаје општеприхваћен: „Печат савременом концепту људских права дале су Декларација о независности САД од 1776. године, те Декларација о правима човека и грађанина од 1789. године из Француске револуције која је прокламовала постулате слободе, једнакости и братства (liberate, egalite, fraternite). Тиме је иницирана интернационална димензија људских права, да се тичу свих –erga omens.[1] Ипак, овај западноцентрични (и атеистички) приступ није сасвим коректан. Он очигледно игнорише све оно што се дешавало у људској историји пре Америчке и Француске револуције. Вековима раније  апостол Павле је  изједначио у својим посланицама све људе и народе и њихова права: „Јер нема разлике између Јудејина и Грка; један исти Господ је над свима, богат за све који га призивају“ (Посланица Римљанима, 10:12), као и „Нема више Јудејина ни Грка, нема ни роба ни слободњака, нема више ни мушко ни женско, јер сви сте ви једно у Христу Исусу“ (Посланица Галатима 3:28). Ове посланице апостола Павла се могу тумачити, када се примени егзетички метод, као почетак доктрине универзалног важења људских права, без изузетка, erga omnes.

Са друге стране, у Америчкој декларацији из 1776. године људска права не важе за све народе и људе. На пример, не важе када се ради о староседеоцима на америчком континенту или „немилосрдним дивљацима Индијанцима чије је познато правило ратовања уништавати без обзира на доба старости пол или стање здравља“. На основу таквог селективног важења људских права у Америчкој декларацији, амерички председник Ендрју Џексон 1829. јавно позива на искорењивање Индијанаца и одузимање њихове земље: „Који би добар човек више волео земљу прекривену шумама по којој лута неколико хиљада дивљака од наше велике републике начичкане насељима, градовима и напредним фармама.[2] Такође, као што то наводи велики српски правник Слободан Јовановић, Декларација о правима човека и грађанина из 1789. није се примењивала на све подједнако јер за буржозију је народ био „фукара“ и она је сматрала као ствар „ван спора, да влада и политика нису посао масе, него једне просвећене и имућне мањине“.[3] Такође, током Француске револуције на хиљаде ројалиста је убијено без суђења, а слично се десило и Лују XVI коме није судио суд већ парламент. Расна сегрегација је постојала све до 60-тих година у јужним државама САД.  

Из доктрине о универзалном важењу људских права логично произилази верска толеранција, а нешто касније, у модерном добу, произилази и право на слободу вероисповести. Ипак, Западна Европа није била позната по  верској толеранцији. Крсташки ратови, инквизиција са спаљивањем неподобних, Вартоломејска ноћ, само су неки од примера за масовну нетолеранцију према различитим верама и убеђењима. Након страховитих разарања изазваних верским Тридестогодишњим ратом на тлу Западне Европе,  Вестфалски мир 1648. успоставља једну врсту верске толераниције. Усваја се принцип суверенитета, једнакости држава, признања калвинизма, правила cuius region illius religio. Признањем протестанске Холандије, поделом Рајнског Палатината на католички и протестански део, као и укидањем идеје о универзалној доминацији Светог римског царства, у пракси се изједначавају протестанске и католичке државе. Међутим, верска нетолеранција према православној вери никада није престајала у Западној Европи. Од времена Византије, Карла Великог, спора око filioque, црквеног раскола и негирања исихазма она има свој континуитет.[4] Карлхајнц Дешнер пише: „Ратничким и дипломатским јуришима, крсташким походима са немачким витезовима, редовницима и шведским војскама, тешким претњама, мамљењима и нечувеним преварама папски Рим је касније стално покушавао да се учврсти на Истоку, да оствари црквену унију и подвласти Русију“.[5] Коначно, свој најгори или чудовишни облик, нетолеранција према православнима показује током геноцида над православним Србима у НДХ 1941-1945. године.

Након Другог светског рата и блоковске поделе света на социјалистички и капиталистички табор регулисање права на слободу вероисповести постаје део идеолошког сукоба између два система. Однос према слободи вероисповести се у комунистичком табору заснивао на на Марксовим идејама: „Идеја слободне савести и религије биле су само израз владавине слободне конкуренције на пољу знања“.[6] У пракси, слобода вероисповести формално постоји – на пример у Уставу СССР из 1936. године, али као што то наводи велики српски правник Слободан Јовановић „јако је ограничена установом политичке  полиције“[7], али и чињеницом да чланови партије не могу бити свештеници и калуђери. Када овоме додамо тврдњу Ханса Келзена по којој је у комунистичким државама постојала идеолошко-партијска доминација над законима[8], јасно је да су верници у комунистичком блоку de facto били ван закона.

Дакле, ово су  идеолошке основе  на којима се заснива у прогон Украјинске православне цркве у Украјини . Такође, лицемерје Запада и његова умешаност у прогон Украјинске православне цркве у Украјини  се види из следећих чињеница;

Након Другог светског рата, управо на инцијативу капиталистичких држава, слобода вероисповести улази у све међународне конвенције и уговоре који регулишу људска права. Први такав међународни документ је Универзална декларација о правима човека УН из 1948. године који је усвојила Генерална скупштина УН и чији су аутори били Елеонора Рузвелт и западни правници (Универзалана Декларација постаје правни обичај).  Након ње се доноси  Европска конвенција о људским правима из 1950. године која у члану 9 гарантује слободу вероисповести. Затим се усваја Међународни пакт о грађанским и политичким слободама УН из 1966. године (који је наставак Универзалне декларације). Он у члану 18 гарантује слободу вероисповести и, коначно, закључен је Завршни акт Конференције о европској безбедности и сарадњи (одржана 1973-1975) у којем се, на инцијативу Запада, гарантује (у 7. принципу) слобода вероисповести. Овакво решење су 1975. прихватиле и комунистичке државе. Заузврат добиле су од Запада гаранције територијалне целовитости (погажене на примеру СФРЈ).

Након завршетка Хладног рата, у модерној правној теорији, право на слободу вероисповести (или право на слободу религије и испољавање вере) се регулише као део веће области људских права. Она обухвата слободу мисли и савести или друштвени и морални интегритет личности. Право на слободу вероисповести гарантује верским заједницама и верницима да неће „патити или бити малтретирани“ због религијског убеђења  и да имају право на извођење верских обреда и удруживање[9]. У том контексту може се тврдити да одвојеност цркве од државе или њихови различити циљеви (на пример, у Црној Гори држава је имала циљ да постане чланица НАТО и ЕУ, а циљ цркве је служење Богу) никада не могу бити оправдање за кршење права на слободу вероисповести. Ричард Дворкин пише: „Права у односу на државу су нешто што, ако се усвоји, захтева од друштва да се помири са институцијама које му неће бити баш прилагођене“[10].

Европски суд за људска права и Комитет за људска права УН деценијама примењују и тумаче одредбе Европске конвенције о људским правима и Међународног пакта о грађанским и политичким правима када се ради о овој области. У случају Кониакис против Грчке из 1993. године Европски суд за људска права је нагласио да слобода вероисповести није само индивидуално право већ и колективно право које се може слободно упражњавати (у кругу оних који исповедају исту веру). У случају Бускарини и други против Сан Марина из 1999. године, Европски суд је нагласио да је слобода вероисповести један од „темеља демократског друштва“. Комитет за људска права УН тумачи члан 18 Међународног пакта о грађанским и политичким правима у свом Општем коментару из 1993. године. Истиче се да у правној држави не сме постојати дискриминација према било којој верској заједници.   

Зато ратно стање не може бити оправдање прогон Украјинске православне цркве у Украјини. У том смислу је сраман сусрет Вучића и Зеленског. Према речима српског председника Зеленски се распитивао какво је стање у Србији а председник једне православне државе као што је Србија није се усудио да макар формално заузврат упита за судбину монаха и свештенства из Кијево-печерске лавре .

На крају , митрополит Онуфрије је био у Црној Гори 2020 и предводио литије за одбрану православне цркве. Зато ми осећамо према њему братску захвалност  и обавезу да узвратимо. Он никада није позивао на рат, напротив, писао је и председнику РФ ради мирног решења. Митрополит Павле подноси муке као његово имењак апостол, дивимо се таквом праведнику. Коначно, ми смо ужаснути нападом на Кијевску духовну академију. Она је нама Србима дала  првог модерног просветитеља Михаила Козачинског у ХVIII веку. Њега је Србима послао кијевски митрополит Рафаил.

1. септембар 2023. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[1] Пауновић, Кривокапић, Крстић 2010, 24

[2] Џенинкс  2002, 79

[3] Јовановић 1932, 323

[4] Радовић 2012, 246

[5] Дешнер 2004, 50

[6] Маркс, Енгелс, 50

[7] Јовановић 1935, 142, 150, 156

[8] Kelsen 1955, 139

[9] Пауновић, Кривокапић, Крстић  2010, 220-221

[10] Дворкин 2001, 189

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注