国防和安全

Дошло време за активирање специјалаца

Пише: професор Слободан Самарџић

 

Нема сумње да је процес међусобног признања „Србије и Косова“ запео. То се није догодило због промене политике, чак ни тактике, српских власти, јер оне су чврсто решиле да признају сецесију Косова за нешто. Виновник наглог кочења пред самим циљем је албанска страна са својом политиком – признање одмах и сада. Али, тако нешто не може да им испоручи ни Америка – њен старатељ, тј. креатор тзв. независног Косова. Сада, када поседује квислиншку гарнитуру и у Србији, САД мора бар формално да поведе рачуна о њеном унутрашњем статусу и да јој приушти изговор пред овдашњим јавним мњењем за потписивање предаје дела тероритије. Преговори се морају симулирати, тако да de iure признање Косова може доћи тек post festum, као доказ поштовања процедуре и очувања Вучићевог личног угледа. Али, Харадинај и његов тим немају стрпљења за чекање у вуку потезе који су довели до одлагања последње фазе предаје.

Rezultat slika za Cameron Munter

Фото: youtube

У нашој јавности ствара се привид да је основни разлог одлагања Вучићев резолутни став о наставку процеса признања тек после албанског укидања царина. Као што се види по редоследу догађаја, овај став српског председника само је реакција на степен безобзирности албанских политичара и ништа више. На такав став нису могли да се љуте ни западни политичари, јер је и за њих Харадинај претерао. Али, док њихова љутња траје ђаво је однео шалу, јер је време опасно текло према лошој бесконачности настале блокаде. У таквим неприликама Американци обично доводе специјалце.

Такав један дошао је крајем прошле недеље у Београд као што се убица (кажу) увек враћа на место злочина. Амерички дипломата (онолико колико је Илија Чворовић био мирни пензионер), Камерон Мантер, освануо је једно јутро у Београду (кажу да је то било у петак, 29. марта) да би одржао сесију свог тзв. Института Исток-Запад са, како то Данас (2. април) извештава, „45 саговорника“. Извештај каже да је сесија радила „иза затворених врата“. Саорганизатор је био Београдски фонд за политичку изузетност, унутрашња фирма за специјалне операције. Дакле, Камерон је позвао Соњу, као што је Илија био позвао Ђуру.

За нашу тему битно је да су у разговору учествовали стари високодипломатски подржаваоци косовске сецесије, Волфганг Ишингер и Френк Визнер, двојица од руководеће „тројке“ завршне фазе преговора 2006-2007. године, која се одвијала у лето и јесен 2007. године. Као тадашњи координатор државног преговарачког тима, добро сам их упознао. Узгред, трећи члан посредујуће „тројке“ био је руски дипломата Александар Боцан-Харшченко, који није прихватио преговарачке закључке „тројке“, те они нису могли имати никакво формално нити политичко важење. Он није учествовао на београдској сесији пре неки дан. Верујем да га нису ни звали. Али, од имена вредних помена из новинског извештаја Данас-а, ваља навести и бугарског друштвеног научника и политичког публицисту Ивана Крастева. Он је 2004. године учествовао у једном пројекту са идејом о фазној независности Косова, који је подржала Европска унија. Као такав, био је примерена замена за одсуство руског дипломате на овој сесији. Није безначајно поменути и податак из новинског извештаја да су остали учесници скупа били „бивше дипломате и сарадници разних невладиних и научних организација“.

Волфганг Ишингер остаће познат нашој заинтересованој јавности по томе што је од тзв. Немачко-Немачког споразума из 1972. године патентирао идеју о нормализацији односа „Србије и Косова“. (О томе смо писали у овом блогу овде) Тај концепт у 14 тачака наша делегација одбила је уз одговарајућу аргументацију. То, међутим, није сметало Вучећевој гарнитури да га, реинкарнираног у виду „свеобухватне нормализације“, прихвати у тзв. бриселском процесу. Пре наступа на сесији Ишингер је дао интервју Политици, где је реафирмисао свој патент и опет га препоручио српским властима, не само да га прихвате, јер то је већ било учињено, него и да га спроведу.

Главни специјалац је ипак Камерон Мантер. Своју улогу поштено игра под паролом: кад год је тешко – Мантер. Тешко је било и 2007-2008. године, када је Србију требало дефинитивно сломити у њеној државној политици очувања Косова и Метохије. Стејт департмент је Мантера тада поставио као амбасадора једне политичке теме – Србија мора да напусти чврсту политику одбране своје покрајине. Он је то обавио за око годину и по дана, колико је (и зашто је) и трајао његов мандат као амбасадора. Када је завршио посао, послали су га на друго тешко место земаљске кугле, у Ирак.

У том кратком времену догодило се много рђавих ствари: Влада Србије распала се и расписани су ванредни избори; изборна кампања била је поприлично нерегуларна – део Владе у техничком мандату (значи противзаконито) потписао је уочи самих избора Споразум о стабилизацији и придруживању (ССП) са ЕУ; то је био кључни изборни адут за страну која је наступила са слоганом „и Европа и Косово“; постизборна већина формирана је са Социјалистичком партијом која је начинила програмски salto mortalе; ССП је ратификован у Скупштини огромном већином посланика уз комплетне радикалске гласове; том приликом створен је политички нуклеус будуће владе (од 2012) која ће највише учини на предаји Косова; пристанком Владе доведен је ЕУЛЕКС на Косово чиме је прекршена Резолуција 1244. Пар месеци касније Камерон је одлетео за Ирак.

Захваљујући Џулијану Асанжу и нашем новинару Николи Врзићу, о специјалним активностима амбасадора-једне-теме имамо сијасет потврда. Рецимо у свoјој депеши централи бр. 08Belgrade206 он извештава: „Нашим интересима највише ће послужити ако европски пут, уместо Косова, постане централна тема ових избора…Нема сумње да ће демократски лидери звати ЕУ у помоћ. Неки од њих су амбасадора већ замолили за помоћ у `добијању нечега од ЕУ`, било то понуда ССП-а, бели Шенген, или новац за инфраструктуру – нешто што ће показати опипљиву корист од приступања ЕУ“. (Никола Врзић, Викиликс – тајне београдских депеша, Печат, Београд, 2012, стр. 85). ЕУ је брзо после ове депеше изашла у сусрет захтеву  Демократске странке упућеном Унији via Камерон Мантер. Прилог изборној кампањи својих фаворита дала је у виду потписивања ССП (видели смо крајње противзаконитог). Тај поклон их није много коштао, а и одмах по потписивању су га суспеновали, па је прималац морао да испуни још услова да би Споразум и са стране Уније ступио на снагу.

Зашто су ове чињенице данас поново постале важне? Због тога што су САД и ЕУ исправно процениле да је ситуација постала тешка. Мора јој се дати нови „дипломатски“ импулс. Он је као и до сада поново окренут према Србији а не према отцепљеном Косову. Додуше, од 2007. до данас може се бележити стално олакшање у спровођењу политичког инжењеринга отимања Косова. Елиминисање Коштунице је  било најтеже, јер он је Косово бранио за њих најнепријатнијим средствима – демократским, правнодржавним и међународноправним. Значи, морао се направити преврат у државном поретку да би се обезбедио нови растерећени играч. Неупоредиво је била лакша елиминација Тадића, јер је он већ био на западном путу предаје па се поколебао. Најлакше је са Вучићем, јер овај је спреман да учини све што се од њега тражи за гаранције његове личне власти. Али, у Вучићевој ери појавио се нови проблематични фактор – време. И што је најтеже, није Вучић тај који је укочио процес пред сам његов срећни исход, већ Харадинај, који је онако глупо и инаџијски увео царине. Да то није учинио, данас бисмо увелико били у завршници. Овако, почиње да бургија старо дипломатско правило – ништа није готово док све није готово. А крајње му је време.

 

Мантерова сесија није била никаква академска расправа о Косову и Србији, а најмање су то били „Балкански дијалози“ под којим слоганом се одвијао догађај „иза затворених врата“. То је заправо био брифинг за присутне, „бивше дипломате и сараднике разних невладиних и научних организација“ (комада четрдесет), за деловање у једној ипак малој кризној ситуацији. Сада треба реализовати онај благи наговештај новог става западних играча, да „обе стране“ треба да попусте како би се наставио  успешни пут ка крају. Проблем јесте у томе што се изгубило време и темпо, али не и фамозни momentum за „историјско решење“. Разуме се, када се каже „обе стране“ мисли се на Србију, као и увек, али сада само на Вучића који прети ванредним изборима. Ако је Харадинај глупи инаџија, Вучић то не сме да буде и сви треба да буду пуни наде да ће га лепо убедити. Ови споља на свој начин, а ови изнутра на свој.

Све што се сада догађа треба да личи на ружан сан у једној, иначе, лепој стварности и још лепшој будућности.

 

 
4. Април 2019. 

 

 
 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注