国防和安全

МЕЂУНАРОДНА ИНФОРМАЦИОНА БЕЗБЕДНОСТ: ПОГЛЕД ИЗ РУСИЈЕ

Пише: Министар Чеченске Републике за националну политику, спољне односе, штампу и информисање, шеф Одсека за новинарство Чеченског државног универзитета – Ахмед Дудаев

Научно-технолошки напредак има значајан утицај на политику и међународне односе. Дигитализација постаје кључна тема на глобалној агенди. Истовремено, у позадини информационе револуције расте значај националних интереса држава и државног суверенитета. Четврта индустријска револуција, чије плодове видимо свуда, показује потребу за свеобухватном међународном сарадњом у изградњи научно-технолошког потенцијала.

Међутим, технолошке трансформације не доносе само користи светској заједници, већ представљају и многе претње. Међународна дигитална реалност је далеко испред међународног права, што само повећава ризике и негативне последице дигитализације. С тим у вези, организације као што су UN, WTO, UNESCO и OECD посвећују посебну пажњу овом питању. Русија, као један од главних актера светске политике, такође разматра питања међународне информационе безбедности као приоритетну агенду.

Главне претње међународној информационој безбедности

Достигнућа четврте индустријске револуције доводе до тога да у светском систему почињу да се појављују нови економски и политички центри моћи. Међутим, у исто време, дигитални јаз расте. Немају све земље способност да прилагоде нове технологије и примене их у масовном обиму.

Тренутно се у међународном систему може уочити „дигитални парадокс моћи“: што објекат више развија сопствени технолошки потенцијал, то постаје рањивији на информационе нападе. Теза да „свака технологија јача не само државу, већ и оне који је уништавају” делује безусловно.

Тероризам и криминал увелико повећавају своју моћ захваљујући дигиталној револуцији и достигнућима научног и технолошког напретка. Тероризам активно искоришћава празнине у безбедности информационог друштва, а криминал повећава свој транснационални потенцијал, постајући организованији. И тероризам и криминал активно користе услуге професионалних хакера да прошире своје активности.

Претње информационој безбедности такође треба да обухватају проблеме као што су цурење информација, хакерски напади и питање анонимности корисника интернета. Један од најпознатијих примера цурења информација је скандал Викиликс у Сједињеним Државама. Ништа мање гласан није био ни „Досије Пандора” 2021. године.

Нове технологије, као што је блокчејн, стварају све више могућности за криминалце. Протоколи који омогућавају људима да безбедно преносе информације путем шифровања такође могу помоћи криминалцима и терористима у трговини дрогом, преварама итд.

„Постоји значајан ризик од техничких претњи у области вештачке интелигенције (у даљем тексту АИ), који је углавном повезан са претњама по безбедност информација традиционалних информационих система, као и са новим претњама повезаним са недостацима у алгоритмима вештачке интелигенције. Осим тога, АИ се може користити за мешање у унутрашње ствари других држава, на пример, усмеравањем утицаја на личну и јавну свест, што може довести до подривања поверења у јавну политику, ширења панике и протестних расположења“, пише стручњак за област међународне информационе безбедности Елизавета Мишчишина.

Овде је од посебног интереса „дипфејк” технологија, која користи могућности синтезе људског говора и машинског учења. Извештај о стању дипфејк-а показује да се број дипфејк видео снимака удвостручио од децембра 2018. Већина њих (96%) су порнографске природе, али они најозлоглашенији имају политичку конотацију.

Одвојено, вреди напоменути употребу вештачке интелигенције за изградњу војног потенцијала, што ствара нове претње миру и стабилности. Већина водећих земаља активно развија вештачку интелигенцију у војне сврхе. Глобално тржиште за ове технологије износило је 6,26 милијарди долара у 2017. и предвиђа се да ће се утростручити до 2025. године, према MarketsandMarkets.

Ширење интернета је такође оптерећено плејадом претњи повезаних са међудржавним преносом података. Претња хакерских система ствара ризике за све заинтересоване стране: паметни уређаји могу бити не само мета сајбер напада, већ и средство.

Према речима Михаила Бурлакова, заменика генералног директора Центра за проучавање и мрежни мониторинг омладинског окружења, докторанда техничких наука, ванредног професора Катедре за безбедност информационих система Универзитета у Самари, војно-политичка димензија претњи за међународну информациону безбедност представља највећу опасност: „Тренутно постоје информације о неколико десетина великих инцидената у области међународне сајбер безбедности. Класични примери су решења која су постала права катастрофа у смислу тоталне енкрипције база података и инфраструктуре попут CryptoLocker. Од најновијих случајева, најозлоглашенија је била Операција Триангулација, усмерена против органа за спровођење закона и државних органа наше земље у циљу добијања личних података, укључујући доносиоце одлука.

Фото: Михаил Бурлаков

Нацрт конвенције о међународној информационој безбедности

У позадини наведених претњи, питања мултилатералне контроле информационог простора постају изузетно актуелна, јер одговорност за дигитални свет лежи на свакој чланици међународне заједнице. Русија већ дуго подржава усвајање скупа међународних правила понашања у дигиталном простору.

Од 1990-их Русија се активно залаже за примену споразума о међународној информационој безбедности. Русија је 2011. године представила прву верзију конвенције, којом је забрањено коришћење интернета у војне сврхе и за рушење режима у другим земљама. 2021. године представљен је ажурирани концепт, а у мају 2023. нови нацрт је стављен на разматрање УН.

Република Белорусија, Народна Демократска Република Кореја, Република Никарагва и Сиријска Арапска Република постале су коаутори ажурираног концепта Конвенције о међународној информационој безбедности. Интензивирање политичког дискурса о овом питању указује да су државе чланице УН свесне потребе за јединственим универзалним документом који има правну снагу.

Како се наводи у саопштењу руског Министарства спољних послова, нацрт Конвенције је прототип међународног уговора. Његове кључне одредбе су суверена равноправност држава и немешање у њихове унутрашње ствари. Усвајање Конвенције има за циљ постизање следећих циљева: спречавање и решавање међудржавних конфликата у глобалном информационом простору, изградња поверења и развој сарадње између држава чланица УН у области међународне информационе безбедности и промовисање изградње капацитета држава у области обезбеђења безбедности у сфери информационо-комуникационих технологија.

Документ идентификује следеће претње међународној информационој безбедности: коришћење од стране држава информационих и комуникационих технологија у војно-политичкој и другим сферама у циљу подривања (нарушавања) суверенитета, нарушавања територијалног интегритета, социјалне и економске стабилности суверених држава, мешања у њихове унутрашње ствари; вршење компјутерских напада на информационе ресурсе држава, укључујући критичну информациону инфраструктуру; монополизација тржишта информационо-комуникационих технологија од стране појединих држава и/или уз њихову помоћ приватних компанија; именовање неких држава против других држава за неосноване оптужбе за организовање и чињење незаконитих радњи коришћењем информационих и комуникационих технологија, укључујући компјутерске нападе; ширење путем информационих и комуникационих технологија информација које штете друштвено-политичким и друштвено-економским основама, духовном, моралном и културном окружењу држава, као и стварају претњу по живот и безбедност грађана; и низ других претњи.

Квалитативна разлика овог концепта је у томе што нуди механизам за стварање правних обавеза. Раније је светска заједница развила многа неформална правила која су саветодавне природе. Русија предлаже да за основу узме већ доступне материјале и, ослањајући се на њих, развије међународну конвенцију. Многи од предлога који су наведени у нацрту конвенције раније су изнети у резолуцијама Генералне скупштине УН, као и у извештајима групе владиних експерата (ГВЕ) и радне групе отвореног састава (РГОС), што је забележено у тексту самог нацрта.

Одвојено, напомиње се потреба за израдом конвенције под окриљем УН, узимајући у обзир ставове свих држава чланица у оквиру преговарачког механизма, који би требало да се креира за те сврхе. У складу са општеприхваћеном праксом закључивања мултилатералних међународних уговора, будућа конвенција треба да обезбеди механизме за праћење спровођења њених одредби од стране држава, уношење измена и допуна, размену мишљења о примени документа, као и решавање и мирно решавање спорова.

Међутим, будућност ове конвенције у оквиру УН поставља многа питања. „У овом тренутку, изгледи за овај пројекат делују веома нејасно. У најмању руку, ова идеја је сугерисана бројем и саставом земаља коаутора. Конкретно, међу њима нема Кине, која је традиционални партнер Русије по питањима међународне информационе безбедности“, коментарише Михаил Бурлаков, заменик генералног директора Центра за проучавање и мрежни мониторинг окружења младих: „Русији ће бити изузетно тешко да добије подршку земаља чланица УН. Русија и САД су 2021. поднеле УН заједничку резолуцију о безбедности информација, позивајући на продужење мандата РГОС до 2025. и укидање ГВЕ. Истовремено, руски пројекат је добио подршку многих западних земаља. Раније је било тешко пронаћи одговарајуће формулације и решења која би одговарала већини земаља. Међутим, у светлу недавних политичких дешавања, које карактерише појачана конфронтација између Русије и Запада, овај задатак постаје двоструко тежи. Стога, нема разлога да се верује да ће нацрт конвенције добити већинско одобрење. Ипак, ова иницијатива не само да је постала први свеобухватни документ који тежи да створи законске обавезе у области међународне информационе безбедности, већ је показао и спремност Русије за отворени дијалог о питањима у овој области.

Закључак

Светска политика почиње да се суочава са порастом сајбер напада, информационих ратова и сајбер обавештајних података свуда. Постаје сасвим очигледно да осигурање међународне информационе безбедности долази у први план као главна тема. Питања мултилатералног, па чак и мултиактерског (заинтересоване стране, стејкхолдери) приступа контроли дигиталног простора постају критична. Информација је нова нафта, чијој употреби и производњи се мора приступити што је могуће више еколошки прихватљивије, а Русија, као најважнији политички играч, даје огроман допринос развоју универзалних приступа обезбеђивању међународне информационе безбедности.

资料来源: persona-strany.ru

Са руског превела: Драгана Трифковић

 

 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注