地缘政治而政治

Одлазак председника Каримова и будућност Централне Азије

Пише: Милош Здравковић

Одлазак дугогодишњих лидера земаља Централне Азије прети да дестабилизује регион и самим тим угрожава Русију. Најсвежији пример је изненадна смрт вишедеценијског лидера Узбекистана.

Ислам Каримов је у Узбекистану имао практично неограничену власт, али није имао истакнутог наследника. Главни недостатак аутократских режима попут Каримовљевог је тај што су и поред све стабилности такви режими рањиви када је реч о наследнику актуелног лидера. По нашем мишљењу, то се мање или више тиче и других земаља Централне Азије, тј. Казахстана и Таџикистана. Пре или касније ће се и те државе суочити са истим проблемом, тј. са сменом елите после одласка „доживотних” председника.

Узбекистан ће се после Каримова суочити са озбиљним проблемима. То је пре свега исламски екстремизам. Даље, за разлику од Европе, то је и велики проценат младих патријахално васпитаних а и суочених са сиромаштвом и незапосленошћу.

Централна Азија се граничи са Авганистаном, где дејствују покрети „Талибан” и „Исламска држава”. Узбекистан је најпроблематичнија земља по питању ширења исламског фундаментализма, јер су Узбеци аутохтони народ. Они су се увек придржавали тврђе и радикалније исламистичке струје него, рецимо, њихови номадски суседи, и главни савезници Русије Казаси (председник Казакстана је такође близу осамдесете године живота).

За саму Русију, али и Кину није толико важно ко ће конкретно доћи на власт после Каримова, Назарбајева (председник Казахстана од 1990. године) и Рахмона (председник Таџикистана од 1994), колико је важно да ти „наследници“ сачувају своје земље. Не треба посебно апострофирати да је интерес САД, дијаметрално супротан, отуда и по ко зна који пут покренута прича о демократским процесима и поштовању људских права, иако се Каримов поштено још није ни охладио.

Русија у овом подручју игра на дуже стазе. Главни адут у односима између Русије и држава Централне Азије састоји се у томе што велики број дошљака из тих земаља живи и ради у Русији, и ту блискост Москва брижљиво подржава и развија.

Последњи векови су били обележени искоришћавањем и пљачкањем афричког континента. Последице се осећају све до данас и спадају у узроке бега многих Африканаца у Европу. На Блиском истоку су, додаје, бројни разлози довели до избегличког таласа који траје, а један од важнијих је америчка и британска инвазија на Ирак. Ирачани и даље беже из своје земље пред секташким сукобом који пре инвазије на тај начин није постојао. Када се све то боље осмотри, онда се види да постоје одређене државе које су својом политиком изазвале избеглички талас у региону — а међу тим државама су САД и Велика Британија.

Да ли ће наредних деценија сличну судбину доживети државе Средње Азије, пре свега зависи од снаге Русије, али и Кине да овај простор укључе у политичке, економске али и безбедоносне интеграције простора Евроазије.

После распада СССР-а на карти света се појавило 15 независних држава. Нове државне творевине имају сложене, а понекад и отворено непријатељске међусобне односе, а то важи и за њихове односе са центром некадашње концентрације војне, економске и политичке моћи. Тај центар сада представља Руска Федерација као правна наследница СССР-а. Од петнаест бивших совјетских република четири данашње државе немају међусобне дипломатске односе (Јерменија и Азербејџан, Русија и Грузија). Нерешено питање граница је велики проблем практично за све државе централне Азије.

Своје интересе на простору бившег Совјетског Савеза формулисали су велики међународни актери САД, Европска унија, Кина, Јапан, Турска и Иран, као и велике интеграционе структуре (НАТО) и велике транснационалне корпорације. Тако су територије некадашње јединствене државе претворене у поприште конкуренције.

Москва је заинтересована да окончање распада Совјетског Савеза буде унутрашња ствар бивших совјетских република. Међутим, многе нове независне државе (тачније њихове елите) заинтересоване су за учешће спољних актера у том процесу.

Војнотехничка сарадња између Москве и отцепљених центара новонасталих држава увек је заузимала посебно место у односима између њих. Све стране су увек, чак и у периодима незнатног захлађења односа, повезивала питања безбедности која се односе на претњу од стране Авганистана и утицаја радикалног Ислама.

Међу ове претње председници су убројали тероризам и илегалну трговину наркотицима. Ислам Кадиров је чак изјавио да се прибојава да би се у Авганистану могла поновити ситуација из Ирака. Очигледно да је мислио на појаву терористичке организације „Исламска држава“. У том контексту сви лидери су скренули пажњу на повезаност између екстремистичких групација у Авганистану са једне и у Ираку и Сирији са друге стране.

Ближи се одлазак трупа САД и НАТО-а из Авганистана. Заједничка је оцена експерата, да је њихова мисија била неуспешна. О томе не говоре само експерти ОДКБ, него и руководство Авганистана. Оно недвосмислено тврди да је мисија неуспешна, да нису остварени циљеви са којима је тамо послат прилично велики контингент западних трупа.

Постоје четири главне појаве карактесистичне за Авганистан данас.

Прво, Авганистан је сам по себи зона нестабилности. Друго, то је територија на којој се налази велики број наоружаних одреда различитих екстремистичких организација. Треће, то су кампови за обуку ратника. И четврто, то је трговина дрогом.

Не очекују се војне акције већих размера. У Авганистану данас вероватно не постоје силе које би могле да организују неколико хиљада наоружаних војника и крену у освајање Таџикистана, на југ Киргистана, Узбекистана и других области, али да ће бити покушаја продора на те територије, то је сигурно. Такви покушаји се већ сада предузимају.

Долазе тешка времена. Очекује се покушај идеолошког утицаја на становништво земаља Централне Азије, као и стварање екстремистичког подземља. Очекује се продор банди којима ће бити циљ да реше неки локални задатак и дестабилизују ситуацију у земљама региона. Томе треба додати и дугорочну опасност коју ствара производња и трговина наркотицима.

Русија треба да сарађује са свим снагама које су заинтересоване за нормализацију ситуације у Авганистану. Такође, влада у Москви треба да помаже контингентима НАТО-а у транзиту. Њихов задатак је био позитиван. Они су покушавали да обезбеде стабилност у Авганистану. Војници који директно зависе од тог транзита нису ни за шта криви. Дејствујући у врло тешким условима и екстремним ситуацијама они су потпуно часно испуњавали свој дуг, што је за сваку похвалу. Не улазимо у задње намере политичара који су их тамо послали. Како год, суочене са изазовима са свих страна, Сједињене Америчке Државе губе водећу позицију на међународној сцени.

То је посебно актуелно у три региона, у источној Азији, где се америчка Ратна морнарица односи према Јужном кинеском мору као према америчком језеру, у Европи, где је на снази НАТО, и на Блиском истоку. За Централну Азију је од виталног значаја да остану што даље од директног утицаја НАТО. Русија мора да задржи агенду не мешања, јер време ради за њу, у смислу да локално становништво, које је годинама школовано на руском језику и привржено је руској култури све више види Русију као земљу заштитницу, а не хегемона, а за Кину да покуша да се инфлилтира са што више инвестиција.

Најновије зближавање Русије и Турске, директни договори око реализације пројеката „Турски ток“, повећању испорука нафте, као и о изградњи нуклеарне централе „Акују“, говоре о томе да ће транзиција власти у Централној Азији бити успешна, те да ће за почетак Узбекистан, са новим лидером, проруски оријентисаним премијером Шавкатом Мирзијојевим, прикључити пројекту Евроазијске Уније, што ће значити почетак краја аспирација Вашингтона у овоме делу света.

5. септембар 2016.

 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注