地缘政治而政治

Драгана Трифковић: Необични савезници – Зашто је Русији Хрватска ближа од Србије?

Излагање Драгане Трифковић на округлом столу ИА РЕГНУМ „Русија и земље бивше Југославије у новој политичкој реалности“

Србија и Русија имају дубоке историјске, религијске и културне везе које трају стотинама година.

На њих је Србија могла да се ослони у тешким и судбоносним тренуцима када често сем Русије није имала друге савезнике за очување државних и националних интереса.

Слична ситуација је и данас када говоримо о очувању Косова и Метохије у саставу Србије, што је питање од највеће важности за будућност наше земље.

Ипак, сем чврсте подршке коју Русија пружа Србији у погледу територијалног интегритета и сарадње у области енергетике, Србија и Русија не сарађују довољно на многим пољима.

Сарадња Србије са Русијом би морала да буде на далеко већем нивоу у садашњим измењеним геополитичким околностима.

С друге стране, Русија развија сарадњу и са другим земљама бивше Југославије, као и са Хрватском, без обзира што је она чланица НАТО. Ако поредимо сарадњу Русије са Црном Гором или Македонијом протеклих година, уочава се да је утицај Русије у паду у овим земљама. То се не би могло рећи и за Хрватску, која је од свих земаља бивше Југославије највише прозападно оријентисана.

Хрватска је чланица ЕУ, али њој чланство у овој организацији није омогућило економски просперитет. Напротив, у том погледу је Хрватска веома лош пример и она је данас после Бугарске, најсиромашнија земља Уније. Међутим, Хрватска је демонстрирала свој прагматизам када се због лоших економских успеха у ЕУ, преоријентисала на руско тржиште, како би пронашла алтернативу. Поред тога, Хрватска је почела и политички да се приближава Русији, без обзира што у Русији види савезника Србије.

С друге стране, Србија која није чланица ЕУ, али је у процесу европских интеграција, није искористила могућности повећања извоза на руско тржиште, након увођења санкција Русији од стране ЕУ. На то је утицао притисак од стране ЕУ  у виду препоруке: (цитирам) „Европска унија жали због објаве мера Руске Федерације о забрани увоза одређених пољопривредних производа из Европске уније. Да би се обезбедило јединство међународне заједнице и поштовање међународног права, Европска унија очекује од трећих земаља и земаља кандидата да се уздрже од мера које су усмерене на искоришћавање нових трговинских могућности насталих након увођења ових мера”.

Без обзира на то што Србија има посебан уговор о трговинским односима са Русијом, чиме има повлашћен однос на руском тржишту, она се у потпуности сагласила са препорукама ЕУ.

Без обзира на искуство Хрватске везано за економски пад као чланице ЕУ, Србија је стратешки оријентисана на ЕУ и европско тржиште са око 70% укупног увоза и извоза.

Такође, Србија је оријентисана на привлачење страних западних инвестиција, док је за Русију компликовано да нађе могућност инвестирања у Србију.

Без обзира на овакву ситуацију и некоришћење могућности која пружа договор о стратешкој сарадњи са Русијом, Србија је доста уздржана по том питању. Не само на пољу економије већ и војно-безбедносне сарадње.

С друге стране, често се могу чути замерке од стране политичких елита Србије на развој сарадње Русије са Хрватском. У том погледу Србија себе види као традиционалног руског савезника, али не чини много да реализује могућности развоја сарадње. 

Оно што спречава реализацију нових пројеката и подизања нивоа сарадње између Србије и Русије је превелики утицај Запада, који је последњих деценија ставио читав регион Балкана под контролу. Запад води на Балкану политику сузбијања руског утицаја, а за то користи многобројне механизме кроз мрежу прозападних кадрова која има утицаја у свим институцијама државе, као и слабост политичких елита које нису независне. Такав случај је и у Србији уз подршку медија под контролом Запада.

Утицај Запада у Србији, као и другим државама региона није завистан од владајућих политичких елита већ је дубоко укорењен. С друге стране, руски утицај у великој мери зависи од односа владајућих структура. У Србији се показало да је Русија остварила већи утицај и сарадњу са прозападним елитама на власти, него са патриотским структурама које су далеко подложније притиску Запада.

Тако је за време демократских власти Русија инвестирала у енергетски сектор Србије куповином већинског удела у нафтној индустрији Србије, што представља најзначајнију реализовану инвестицију за последњих 20 година. Такође за време демократских власти, Русија и Србија су отвориле руско-српски хуманитарни центар у Нишу, који до данас није добио дипломатски статус због немогућности актуелних власти да такав договор испуни.

За време актуелних власти које се јавно изјашњавају као проруски оријентисане, Србија и Русија нису реализовале ни један стратешки пројекат, нити су направиле значајан помак у сарадњи.

Културни и медијски утицај Русије у Србији опада, а последњих месеци смо имали и пар афера које су биле усмерене ка слабљењу руског утицаја.

То говори у прилог чињеници да традиционално добар однос већине грађана Србије није сам по себи доваљан гарант да ће развој сарадње Србије и Русије ићи узлазном линијом, већ у развој сарадње мора да се инвестира. Мора да постоји обострана жеља за сарадњом, а ја имам утисак да се Србија по том питању држи веома уздржано иако од стране Русије постоје многобројне иницијативе.

То такође говори у прилог чињеници да формалне позиције политичких елита, посебно када су оне наглашено патриотске и проруске, нису гарант реализацији сарадње која остаје на нивоу добре воље и лепих речи.

С друге стране, чини се да је однос Хрватске према Русији далеко прагматичнији и јаснији, без обзира на то што је Хрватска чланица супротстављеног војно-политичког савеза.

Ако посматрамо шири контекст међународних односа, Русија успева да боље реализује сарадњу са нетрадиционалним партнерима.

Промена руске тактике на примеру Белорусије и Јерменије, јасно показује  да постоје механизми за превазилажење проблема несагласја политичких елита и воље већине грађана у погледу развоја сарадње у међународним односима.

15. март 2021. 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注