地缘政治而政治

Драгана Трифковић: „Независно“ Косово је амерички пројекат

Драгана Трифковић за турске медије unitedworldint.com

Последњих недеља око Косова се развија много дипломатије. Уз растуће тензије, па чак и претње сукобима, почели су преговори између косовских власти и Србије. Европска унија игра кључну улогу у посредовању ових преговора.

Истовремено, као домаћин највеће америчке војне базе у Европи, Косово се такође сматра делом у сукобу између Истока и Запада који је избио у Украјини, али није ограничен на њега.

Шта је садржај тренутних преговора? Каква је перцепција у Србији по овом питању? До чега могу да доведу ови преговори и какву улогу има присуство НАТО-а на Косову? Каква је перспектива Србије о чланству у ЕУ и како се земља позиционира у погледу санкција Русији?

Ова питања поставили смо Драгани Трифковић, генералној директорки Центра за геостратешке студије из Србије.

Шта преговори о нормализацији који су почели 18. марта 2023. значе за две земље?

Састанак у Охриду између председника Србије Александра Вучића и премијера непризнате државе Косова је наставак преговора који се воде између Београда и Приштине на платформи Брисела. Посреднишво Европске Уније у преговорима утврђено је 2010. године усвајањем резолуције у Генералној скупштини УН, како би се олакшао процес дијалога између две стране. Предвиђено је да се у процесу преговора на платформи Брисела две стране усагласе око техничких питања, али су ови преговори подигнути на виши ниво након доласка Александра Вучића на власт и променили су свој карактер претендовањем на решавање статуса Косова, што није у надлежности ЕУ. Једини правно важећи документ за решавање косовског питања је Резолуција СБУН 1244, али с обзиром на то да је амерички пројекат косовске независности зависио од руског вета у СБ УН, САД су пронашле алтернативу у посредништву Брисела. Међутим потписани Бриселски договор из 2013. године као и Анекси овог договора су противуставни, а српски режим се њима сагласио да преда све атрибуте државности такозваном независном Косову. Подразумева се да је Бриселски договор у конфликту и са међународним правом односно важећом Резолуцијом 1244. Након састанка у Охриду 18. марта ове године, договорено је да се крене у имплементацију већ потписаних договора, што је практично последњи корак у реализацији америчког плана косовске независности. Међутим грађани Србије нису спремни да прихвате тако нешто и из тог разлога председник Србије покушава да обмане јавност како „није ништа потписао“. Тачно је да 18. марта у Охриду није потписан план имплементације али у члану 3. Бечке конвенције о уговорном плану стоји да код међунардоних споразума који нису закључени писменим путем то не иде на уштрб правних вредности овог споразума. Грађани Србије су од званичника ЕУ Жозепа Бореља сазнали да се председник Србије сагласио са планом имплементације,односно Анексом спровођења споразума о путу ка нормализацији односа.

Дакле за амерички пројекат косовске независности ово је још један корак у реализацији пројекта, а за српску страну наставак противуставног деловања актуелног режима. О нормализацији односа нема ни речи, јер они овим путем не могу бити остварени.

Постоји ли могућност да Србија призна Косово као резултат ових преговора?

Од Србије се не тражи да она призна косовску независност али се тражи да је дефакто реализује спровођењем конкретних противуставних корака. Француско-немачки план или боље рећи план ЕУ за нормализацију односа између Србије и њене јужне српске покрајине базиран је на моделу уређења односа две Немачке по завршетку Другог светског рата. Западна и Источна Немачка су 1972. године уговором прихватиле коегзистенцију две немачке државе, али без формалног међусобног признања. План о нормализацији односа Србије и Косова је копија план од пре 50 година. Србији је и 2007. године током преговора у Бечу под откриљем Контакт групе (САД, ЕУ и Русија) нуђено да потпише овакав план, под називом Ишингеров план (немачки дипломата Ишингер је био представник ЕУ у преговорима) али је тадашњи премијер Војислав Коштуница то одбио рекавши да Србија не жели да потпише план о косовској независности. Дакле све је осмишњено тако да се амерички пројекат косовске независности реализује без формалног признавања Србије да је то учињено. Потребно је напоменути да српски председник може да буде позван на одговорност због кршења Устава, када се правосудни систем ослободи спољне контроле.

Која питања се очекује да ће се решити преговори?

По мом мишљењу преговори имају искључиво циљ да заокруже такозвану косовску независност, јер сви проблеми који су постојали у прошлости и даље постоје и њих је немогуће решити насилно-дипломатским путем, кршењем међународног права и Устава Републике Србије. Основни проблем са Косовом од времена Југославије до данас је тероризам и етнички сепаратизам који је последњих деценија потпомогнут и подстакнут од стране запада, пре свега САД. Независно Косово нема никакву перспективу ни економску одрживост, осим да постане војна база за америчку војску. Из тог разлога и Албанци масовно нашуштају Косово и одлазе у западноевропске државе. Председник Србије се Планом о нормализацији односа обавезао да ће Србија прихватити поштовање независности Косова, територијалног интегритета ове творевине, да се неће противити члансту Косова у било којој међународној организацији (укључујући и УН) и да ће гајити добросуседске односе са својом јужном покрајином. Све претходно де факто значи прихватање косовске независности. Албанска страна се обавезала да ће формирати „Заједницу српских општина“ која у суштини неће имати никакве надлежности и функционисаће у оквирима такозваног Устава Косова. ЕУ обема странама нуди европске интеграције што је у условима у којима се данас налази ЕУ потпуно недефинисано и безперспективно. У договору нема речи о повратку преко 250 хиљада Срба који су протерани са територије Косова и Метохије од доласка међународних снага.

Како оцењујете НАТО базе на Косову?

Отварање највеће америчке војне базе у Европи на теротиорији Косова и Метохије, која се зове Бондстил, био је прави разлог покретања војне агресије на Србију и реализације косовске независности. Осим америчке, на територији Косова и Метохије налазе се и друге окупационе војске, а у међувремену је противзаконито формирана и војска Косова, што је супротно важећој Резолуцији 1244 СБ УН. Последњих месеци косовске сепаратистичке власти граде нове војно-полицијске базе на Северу Косова где живе Срби, уз подршку Велике Британије. Циљ је потпуна војна контрола ове територије од стране западних снага. Ми немамо увид у то чему служе војне базе окупационих снага, односно ко се у њима обучава. Оно што је извесно то је да су одређени терористи који су били запослени у војној бази Бондстил појавили у редовима Исламске државе на теротирији Сирије и Ирака. Рецимо Лавдрим Муџахери, Албанац који је био високо позициониран у Исламској држави, радио је у војној бази Бондстил. Највећи број бораца са Балкана у редовима Исламске државе био је са територије Косова и Метохије, што значи да је доласком западних војски на ову територију ојачан исламски радикализам и тероризам. Кампови за обуку терориста на Косову и Метохији постоје већ дуги низ година, а сада су добили формалне оквире, званичне војне базе као и званичну војску. Некадашњи кампови за обуку терористичке Ослободилачке војске Косова која је одиграла кључну улогу у креирању конфликта са Србијом, коришћени су и за обуку и регрутовање за Исламску државу. Из тог разлога осим војне контроле ове територије, западне силе могу да је користе и за подстицање радикализма и тероризма који се затим шири на читаву Европу. У сваком случају мислим да ће крајњи исход, без обзира на тренутна дешавања, бити евакуација окупационих снага са територије Косова и Метохије.

Да ли Србија има за циљ да се придружи Европској унији у новим околностима након ових преговора?

Главни спољнополитички правац Србије, већ дуги низ година, је безалтернативни пут у ЕУ. Готово све политичке снаге у Србији заступају улазак Србије у ЕУ. Међутим према званичним анкетама, и поред огромне проевропске пропаганде у Србији, подршка грађана Србије европским интеграцијама је на историјском минимуму. Велики проценат грађана сматра да Србија никада неће постати ЕУ, и да европске интеграције служе за уцењивање Србије. На питање да ли би подржали улазак Србије у ЕУ уколико би услов био независно Косово (а то јесте услов без гаранција за улазак у ЕУ), преко 85% грађана одговара противно. Дакле постоји велика разлика између мишљења грађана Србије и политичких елита које би требало да заступају интересе грађана. Проблем је у одабиру и постављању кадрова, корупцији и спољној контроли. Међутим данас то није само српски проблем, већ генерални проблем многих политичких елита, посебно у Европи. Ја заступам евроскептичне ставове, односно против сам уласка Србије у ЕУ. Мислим да је Србија у процесу европских интеграција потпуно изгубила суверенитет и контролу над својим институцијама. Уколико је ЕУ некада била привлачан пројекат, она данас апсолутно нема шта да понуди.

Запад притиска Србију да примени санкције Русији. Како ће Београд на то гледати?

Неформалне санкције Русији већ одавно постоје и оне се огледају у немогућности развоја сарадње између Србије и Русије, неприхватању руских инвестиција, руских предлога за сарадњу и тако даље. У готово свим институцијама које су фактички отуђене, постоји мрежа дубоке државе састављена од прозападних кадрова, која спречава стратешко повезивање са Русијом, иако апсолутна већина грађана Србије подржава такав правац. Ипак формално, Србија још увек није увела санкције Русији, а Запад на томе инсистира. Иако је раније Александар Вучић понављао да неће увести санкције Русији, сада је променио реторику и наговештава да се то ипак може десити јер Србија не може да трпи притисак западних сила. У великој мери се јавност у Србији већ припрема за увођење санкција путем анти-руске пропаганде и посредством западне агентуре која има великог утицаја.  Оно што је спречило до сада српско руководство да уведе санкције Русији је велико противљење већине грађана Србије. Србија је прва земља у Европи у којој су организовани масовни протести подршке руској специјалној операцији у Украјини и већина грађана Србије сматра да Русија ратује са НАТО на територији Украјине. Потребно је напоменути да Србија нема ни једног разлога да уводи санкције једној пријатељској земљи која подржава наше интересе на међународном плану и захваљујући којој Србија обезбеђује енергетску стабилност и безбедност. Ипак мислим да ће након реализације договора о нормализацији односа са Приштином, руководство Србије кренути следећим корацима уступања пред захтевима Запада и мислим да је увођење санкција Русији само питање времена. Све то заједно са потезима око Косова директно ставља у сукоб интереса грађане Србије и политичко руководство, тако да се озбиљно приближавамо великој дестабилизацији Србије, која може да се тиче целог Балкана. Санкције које би Србија увела Русији не могу да имају никаквог утицаја по Русију, али оне би имале огромног психолошког ефекта ако уземемо у обзир историјску повезаност руског и српског народа. Србија би се тада нашла на руској листи непријатељских држава, што верујем да би обострано било шокантно.

6. април 2023. 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注