国防和安全

Драгана Трифковић: Стратегија националне безбедности Русије

Драгана Трифковић за информационо –политички часопис „Личност земље

Добро осмишљена Стратегија националне безбедности Русије је предуслов успешне активности на сузбијању претњи националној безбедности.

Нова стратегија националне безбедности Русије представља континуитет смерница одређених у претходним документима из 2009. и 2015. године, уз актуализацију стратегије у складу са тренутним околностима и светским трендовима.

У општим одредбама документа изнети су већ раније дефинисани приоритети унутрашње политике Руске Федерације који се односе на јачање одбрамбене моћи, на модернизацију економије и способности државе, јачање унутрашњег јединства и политичке стабилности, као и развој домаће привреде, што Русији омогућава да води независну спољну и унутрашњу политику и да неутралише притиске спољних фактора.   

Јака економија у циљу заштите националних интреса, била је једна од полазних основа америчке стратегије 70-тих и 80-тих година прошлог века, док је сада америчка стратегија усресређена на ширење утицаја свуда у свету, управљање кризама и глобалним процесима.

Средином двадесетог века, дошло је до економског слабљења СССР, што је уз друге околности довело до распада ове државе деведесетих година. Након периода транзиције која је на Русију оставила велике последице, долази до постепене консолидације након одласка Бориса Јељцина са власти. Приоритет председника Владимира Путина од доласка на власт, био је јачање државних институција и посебно одбрамбене моћи државе. Из данашње перспективе можемо да закључимо колики резултати су постигнути, с обзиром на то да је Руска Федерација данас једна од војно најјачих светских сила. Савремено наоружање и убрзан развој нових технологија у војном сектору, обезбедили су Русији велики углед у свету.

У новој стратегији националне безбедности Русије, у делу који се тиче позиције Русије у савременом свету,  дефинисано је да се савремени свет налази у периоду трансформације који доводи до појаве нових глобалних центара моћи и формирању нове архитектуре, правила и принципа светског поретка. Истовремено западне силе, пре свега САД желе да задрже улогу светског лидера, шта их ставља у конфротирајућу позицију са земљама које се убрзано развијају. Тежља САД да самостално управља процесима глобализације, директно је противречна руској стратегији која је усмерена на јачање суверенитета. Уколико САД не одустану од потребе да намећу другим државама своја правила, долазиће до све веће конфронтације између америчког и руског концепта, иако је она и данас присутна у различитим облицима. Оно што је веома важно, то је да се руска стратегија националне безбедности позива на уважавање међународног права и постојећих међународних институција као што су УН, у циљу превазилажења постојеће глобалне кризе. С друге стране САД су последњих деценија игнорисале међународно право и примењивале су употребу силе без сагласности у УН.

У стратегији националне безбедности РФ детерминисано је као посебно опасно дејства одређених сила која су усмерена на стварање конфликата и подстицање дезинтеграционих процеса на подручју Заједнице независних држава. Такође, стратегијом је дефинисан проблем субверзивног деловања страних обавештајних служби и ширења пропаганде која највише утиче на омладину, чиме непријатељски расположене спољне силе желе да изазову немире у Русији.

Досадашњим институционалним деловањем и законодавним мерама, Руска Федерација је већ утврдила механизме за спречавање ових појава.

Оно чему се даје посебна пажња у стратегији националне безбедности је заштита традиционалних и културно-историјских вредности које су уз социјално-економску политику усмерене на обезбеђивање услова за достојан живот и слободан  развој човека. Један од највећих потенцијала Русије је људски фактор који има велике капацитете развоја у свим областима. Због тога је улагање у развој људског потенцијала најбољи гарант дугорочног развоја Руске Федерације.

Ако говоримо о развоју стратешким праваца, можемо да уочимо да су се они у одређеним сегментима променили у односу на ранији период. Наиме у првој стратегији националне безбедности Руске Федерације након распада СССР, која је усвојена 1997. године на спољнополитичком плану је стављен акценат на развој равноправних и обострано корисних односа са великим светским силама. У новој стратегији националне безбедности РФ међу приоритетима је прерасподела светског потенцијала развоја и формирање нове светске архитектуре. У стратегију је укљученаи формулација о потребама развоја равноправног и обострано корисног дијалога, али – са свим заинтересованим странама. Акценат у развоју међународних односа стављен је на Заједницу независних држава, затим Азију тј. Кину и Индију и развој сарадње кроз постојеће међународне организације као што су Евроазијски економски савез, ОДКБ, затим ШОС и БРИКС.

Ово говори о једној сувереној и сигурној позицији Руске Федерације на међународном плану лишеној ранијих предубеђења да је са западним замљама могуће развијати сарадњу на равноправним основама. Тежња САД да задрже позицију једине силе која управља глобалним процесима, правилно се разматра као опасност по друге државе.

За достизање спољнополитичких циљева РФ, стратегијом су дефинисани јасни задаци. Од највеће важности је побољшање стабилности међународно-правног система и учвршћивање међународног мира и безбедности, спречавањем примене војне силе без сагласности УН.

Сматрам да су дефинисани задаци као мере противдејствовању претњама националне безбедности крајње сврсисходни и јасно дефинисани.

Очигледно је да је Русија своју стратегију националне безбедности дефинисала употребом високоинтелектуалних ресурса који су узели у обзир целокупан историјски развој руске државе, сагледавши све актуелне проблеме и предвиђајући даље тенденције развоја међународних односа. Такође јасно је да Руска Федерација данас посебно третира питање националне безбедности и да је она један од приоритета државне политике.

31. јули 2021.

说明:

http://www.kremlin.ru/supplement/424

https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/0042-8426/2017/0042-84261708017M.pdf

https://miit.ru/content/%D0%A1%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%B5.pdf?id_vf=11428

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注