地缘政治而政治

Гасоводи, политика и моћ

Пише: Милош Здравковић

Чињеница да је Русија богата, са већим и разноврснијим ресурсима енергије од било које друге државе на свету, сама по себи не одређује њену судбину, али засигурно има велике политичке последице. Пад глобалних цена нафте 1991. године је био један од најснажнијих покретача банкрота и колапса СССР-а, а наредни пад цена, 1998. године, је довео руску привреду на ивицу катастрофе. Логично, обезбеђење од таквих несрећа је један од централних безбедносних циљева сваког руског руководства.

На сцену је ступила нова руска стратегија која заговара диверзификацију њених тржишта, углавном према Кини и Пацифику. Уколико би Москва успела да спроведе ову диверзификацију, она би могла, до одређене мере, да буде у могућности да бира у ком правцу ће извозити своју нафту и гас. То би био руски сан као произвођача, односно ноћна мора за потрошаче који би можда морали да се надмећу једни против других. За транзитне државе то би значило елиминисање било каквог њиховог утицаја. Међутим, руски планови диверзификације ће вероватно бити теже изводљиви него што Кремљ верује и мање опасни него што Европљани страхују, посебно јер Русија преферира дугорочне уговоре.

Русија је највећи светски произвођач гаса. Са друге стране, ЕУ је највеће светско тржиште гаса. Истовремено, они су суседи. Логично је да би ЕУ и Русија требало да имају добро развијене енергетске односе. ЕУ добија око 40 посто потребног гаса увозом из Русије, а две трећине руског извоза гаса иде у државе Уније. Русија је, такође, извор скоро трећине нафте потребне Унији и четвртине њеног увоза угља. Европске компаније су међу највећим инвеститорима у руским секторима нафте, гаса и електричне енергије. У исто време, руски енергетски гиганти теже већем приступу тржишту Уније, како би сакупили капитал и купили електране и гасоводе.

У извозу гаса Русија се помера са транзитних гасовода (оних који пролазе кроз друге државе на путу према крајњем одредишту) на директне гасоводе, углавном положене на морско дно. Овај потез јача преговарачку моћ Гаспрома (Москве) наспрам транзитних држава као што су Белорусија, Украјина и Молдавија. Истовремено, Европљани покушавају да диверзификују своје изворе енергије увозом гаса из Каспијског региона и изградњом јужног гасног коридора који заобилази Русију. Изгледа као да су ЕУ и Русија актери „трке гасовода“. Сада се појављује и америчка „гасна бајка“ о потискивању руског гаса, гасом из шкриљаца.

Русија настоји да диверзификује своје извозне правце на два начина: прво, преласком са транзитних на директне гасоводе у извозу за Европу; друго, већим извозом на неевропска тржишта. Такозвани гасовод „Братство“ је руски највећи и најстарији гасни извозни правац. Он пролази кроз Украјину, Словачку и Чешку, завршавајући у Немачкој. Кракови се шире до Мађарске, чак и до Турске, пролазећи кроз Молдавију, Румунију и Бугарску. Гасовод Јамал–Европа, који је изграђен 2005. године, на путу до Немачке пролази кроз Белорусију и Пољску. Због тога, када се Украјина и Белорусија не слажу (покушавају да уцењују) са Русијом око цене њиховог увоза гаса и узимају неоправдане количине гаса из гасовода, погођен је и извоз гаса у ЕУ. Гаспром убудуће намерава да се више ослања на директне гасоводе. Већ сада Русија продаје гас директно у Турску преко гасовода „Плави ток“ који је положен по дну Црног мора, а при крају је и финализација гасовода „Турски ток“ који је такође намењен пре свега потрошачима у Турској (у плану је изградња две цеви, прва, завршена за конзументе у Турској и друга намењена јужној Европи). У исто време, челници Гаспрома, планирају један број нових офшор пројеката, од којих су најважнији гасоводи Северни ток 1, који је завршен, те гасовод Северни ток 2, који је у изградњи испод Балтичког мора до Немачке, те гасовод који би повезао Иран са Европом преко територије Руске федерације, као и краћи копнени гасовод до Финске.

Додатни директни гасоводи се планирају до нових тржишта, на пример гасовод Алтаи до Кине, гасовод Снага Сибира (источна и западна рута) који ће прећи преко кратког сегмента руско–кинеске границе између Казахстана И Монголије, као и гасовод из Источног Сибира до Кине. Капацитет руских транзитних гасовода према Европи ће стагнирати на отприлике 200 милијарди гаса годишње, а капацитет директних гасовода би се требало повећати за исту количину. Као резултат тога, укупни капацитет гасовода из Русије према Европи ће се повећати са постојећих 200 милијарди гаса на преко 400 милијарди мкм гаса до 2020. год. односно на 500 милијарди гаса до 2030. године.

Путинова тврдња да ће, у наредних десет до петнаест година, Русија усмерити 30 посто свог извоза енергије према Азији, навела је бројне експерте да добро размисле о мудрости обећања немогућег.

Изградња гасовода и управљање њима је заиста много сложенији посао у случају прекоморских у односу на копнене. Са друге стране, не постоје транзитне таксе (или врло мале уколико гасовод иде кроз „искључиве економске зоне“ дуж обала других држава). На дужи рок, ове уштеде могу да надокнаде веће капиталне трошкове. Још је важније што је изградња директних гасовода инструмент Гаспромове шире корпоративне стратегије да максимизира своје дугорочне профите и удео на тржишту. На пример, изградњом гасовода Плави ток из Русије до Турске у период 2001-2002. године, Гаспром је настојао да „огради“ турско тржиште гаса од конкуренције из Каспијског региона, пре свега из Туркменистана. Са истим намерама Русија је спречила планове за велики гасовод од Ирана до Европе, претходника пропалог европског пројектованог гасовода Набуко.

Фото: Постојећи гасоводи ка Европи (извор: politeka.net)

Гасовод Јамал–Европа (преко Белорусије и Пољске до Немачке) и планирани и комплетирани Северни ток 1 и 2 испод Балтика представљају другачији стратешки приступ. Ови гасоводи обезбеђују алтернативу екстензивном украјинском транзитном систему гасовода. Због тога они смањују преговарачку моћ Украјине у преговорима о транзитној такси и помажу у реализацији Гаспромовог циља да елиминишу њен систем за транспорт гаса. Гасоводи испод Балтичког мора врше сличан притисак на Белорусију. Гаспромов други стратешки циљ је да појача своју стратешку позицију вис-а-вис транзитних држава и да задобије већи удео у профиту од извоза гаса. Гаспромов трећи стратешки циљ је да повећа „безбедност тражње“ кроз идентификовање нових тржишта ван Европе, у приниципу на глобалном тржишту ЛНГ и на кинеском и североисточном азијском тржишту за гас из гасовода.

Русија жели да буде велика сила, што у условима XXI века значи и независни глобални играч. Како би постигла постављени циљ стратешке независности и међународног значаја ,што је на пример, оличено у постављању циља да постане пета највећа привреда на свету до 2020. год. Русија је одлучна да искористи својих неколико, али важних компаративних предности, пре свега нафту и гас.

Екстра профити од извоза енергије омогућили су Русији да стекне финансијску моћ, а пратећи стимулативни ефекти су погодовали многобројним другим секторима привреде, пре свега развоју пољопривреде. Међутим, влада је веома свесна потребе да модернизује секторе нафте и гаса и да постигне напредак у развоју осталих сегмената енергетског сектора, као што је „чисти“ угаљ и међународно конкурентна нуклеарна енергија. Руска специјализација за енергију је константа, засигурно на средњи и дужи рок.

Алтернативни извори енергије, осим нуклеарне енергије, у догледно време неће имати већи утицај на тржиште. Уз то, када се ради о нуклеарној енергији, али и угљу и производњи струје, Русија заузима снажну позицију.

Гаспром (највећи светски произвођач и дистрибутер земног гаса) агресивно настоји да стекне инфраструктуру у иностранству, као што су транзитни гасоводи и центри за дистрибуцију гаса, у распону од Белтрангаса, белоруске транзитне и дистрибутивне компаније, до предложених гасних чворишта у Централној и Западној Европи. На сличан начин, приватне руске нафтне компаније као што је Лукоил купују рафинерије и бензинске пумпе широм Европе. Заиста, руска идеја интеграције са Европом се може сумирати као међусобне инвестиције и узајамна куповина акција.

У међувремену Гаспром је заузет јачањем билатералних веза са највећим европским енергетским компанијама. Немачки ЕОН и БАСФ, италијански Ени и Енел, Газ д Франс и холандски Гасуни  су закључили дугорочне послове са Гаспромом.

Као транзитне државе, Украјина и Белорусија заједно су контролисале лавовски део руског извоза нафте и гаса у Европу. Откада је Кремљ закључио да су обе државе непоуздане, одлучио је да значајно смањи руску зависност од њих.

Овај тренд је отпочео са новим веком, када је Русија обуставила доток нафте кроз нафтоводе до лука у балтичким државама, користећи уместо њих сопствене терминале на Балтичком мору у Приморску и Уст–Луги. Русија је желела да развије сопствену лучку инфраструктуру и да задржи новац за себе.

Највећу пажњу, али и стратешку добит за Русију је привукао договор председника Путина и немачког канцелара Шредера из 2005. год. о изградњи гасовода Северни ток. Сличан потез је уследио 2008. год. када су се Русија и Италија договориле да изграде гасовод Јужни ток по дну Црног мора и преко неколико балканских држава, али не и Украјине. Овај пројекат су Сједињене Америчке државе зауставиле у последњем тренутку, играјући на најслабију карику, Бугарског премијера Бојка Борисова.

Русија је љута због прокламованог циља ЕУ о смањењу зависности од Русије. Стога жели да пошаље поруку да има друге потенцијалне купце на другом континенту.

Фото: ГАЗПРОМ (извор: yandex.ru)

Гаспром је Русија, а Русија је у такмичарском и националистичком расположењу. Ниједно до тога не обећава једноставне односе у будућности. Ипак, што више имовине купи у Европи и што више имовине Европљани купе у Русији, улози сваке стране у економском здрављу и просперитету оне друге биће већи, а свака од страна ће бити рањивија на претње са којима може да се суочи. Као и Русија, Гаспром жели да заради новац, да буде снажан, богат и поштован. Не постоји „геополитика енергије“ пер се. Гаспромови потези се често погрешно тумаче као средство неке политичке стратегије. Реалност је другачија: енергија је политички посао, али је, у целини узевши, бизнис.

П.С.

Сасвим је чудно што је, уместо да уједини целу Европу (којој Русија припада географски, историјски, културно и психолошки), питање енергије последњих година постало тема која дели континент. То је питање тензија које захтева значајне напоре и ресурсе како би се смирило.

Русија поседује 26,6 процената светских резерви гаса, између 6,2 и 13 процената познатих резерви нафте и око 20 посто познатих резерви угља. Руска федерација је држава светски лидер у трговини гасом и извозник нафте у рангу са Саудијском Арабијом.

ЕУ увози више од 80 посто нафте и 60 посто потребног гаса. Према проценама из Европске комисије, до 2030. год. ће увозна зависност Уније порасти на преко 90 посто када се ради о нафти и на 80 посто када је у питању гас.

Познато је да се 75 посто светских резерви нафте налази у исламским државама. На састанку Организације исламских држава, одржаном 2002. год. председник владе Малезије, Махатир, рекао је да је нафта једина роба коју поседују арапске земље, а која је потребна свету, па би смањење производње нафте могло да се искористи за одбрану интереса муслимана. Како би се у пуној мери признао европски пропуст да вреднује Русију као (потенцијалног) стратешког партнера, потребно је само да се упореде коментари у западној штампи о државама чланицама ОПЕК-а и Русије, која је сусед Запада и њен духовни и културни партнер.

 25. Март 2019. 

 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注