经济

Милош Здравковић: Да ли ће Американци одређивати правила на тржишту енергетике у Србији?

Пише: Милош Здравковић

„Више је него очито да се приватни капитал настоји убацити у лукративни енергетски бизнис. Питање је под којим условима и како ће држава (не само Србија,већ цео регион) одредити правила игре. Ако ће се законске процедуре одвијати као што је државна администрација из раздобља после 2000. омогућила бескрупулозно богаћење углавном страних инвеститора у циљу увођења обновљивих извора енергије, лоше нам се пише“.

И док централне европске власти у Бриселу планирају прелазак на „зелену“ енергију, у Европи се распламсава енергетска криза. Због недостатка гаса, драматично су скочиле не само његове велепродајне цене, већ и цене електричне енергије. У неким земљама Европске уније подижу се цене комуналија за обичне грађане, а у другима смањују порезе како “зелени удар” не би шокирао обичне  људе.

Али кренимо од електричне енергије која је и тема овог чланка. Цене на берзама у земљама ЕУ настављају расти. У медитеранским државама је постављен један рекорд , 115 евра по мегавату (у питању је Краљевина Шпанија), док су у Француској и Немачкој велепродајне цене премашиле 100 еура по мегавату. Струја је постала питање дневне трговине  и код шампиона  производње електричне енергије у Данској и Норвешкој.

Са друге стране у Србији је долазак америцког произвођаца соларне енергије представљен као добра вест за Србију. Представљено је да је намера америчке компаније UGT Renewables LLC повећање конкуренције међу инвеститорима који хоће да улажу у обновљиве изворе енергије у Србији.

Иако ће најављени капацитети производити око два-три посто укупне производње струје у Србији, вреди напоменути да је ово лош посао за државу Србију.

У вези са потписивањем споразума о сарадњи између америчке компаније UGT Renewables LLC и Министарства рударства и енергетике и најавом председника Србије да та компанија планира изградњу соларних панела који ће производити један гигават електричне енергије годишње на десет локација у Србији, на површини од 2.000 хектара, сматрам да надлежни нису одговорили на многа важна питања. 

Зашто се инвестиција ове величине, без законом предвиђеног претходног јавног позива за најповољнију понуду, поверава страној компанији? Ако је разлог капитал, тржиште капитала је широм отворено. Новца за овакве пројекте свакако има. Технологија ће свакако бити кинеска, 90 процената свих панела и пратеће опреме је произведено у Кини.

Оно што је много вредније у овом послу су наши потрошачи који ће плаћати ову скупу енергију и капацитети ЕПС-а да у систем прими вишкове струје.

Поставља се питање да ли је та компанија икада реализовала неки пројекат овог обима? Које су њене референце. Те чиме ће ова компанија гарантовати за успешно обављање посла и ко ће плаћати пенале у супротном?

Да ли је и овај споразум најава једног “успешног” пројекта на штету државе, те Електропривреде Србије, те да ли је могуће да се пројекат заврши тужбама и одштетним захтевима!?

Напоменули смо да новца за овакве пројекте има, да технологије нису тајне, да више десетина држава су продавци и дистрибутери ове опреме, те да ће опрема на крају вероватно стићи из Кине, поставља се питање да ли је сврсисходно да странци добију на поклон земљиште и могућност да производе зелену енергију коју ће онда нашим грађанима продавати по високим ценама? Тај посао може да одради ЕПС, на задовољство и интерес грађана Републике Србије .

Поставља се основано питање , зашто најјаче домаће предузеће за производњу електричне енергије – ЕПС – не развија капацитете у обновљивим изворима енергије, да ли је поново реч о сукобу интересних /тајкунских група у ЕПС-у?

Да ли је консултована струка пре ових најава, те да ли постоји план за овај пројекат у актуелној Стратегији развоја енергетике Републике Србије до 2025. године са пројекцијама до 2030. године или ће се овај пројекат накнадно убацити у нову стратегију?

Поставља се основано  питање да ли се до сада у у ЕПС-у и ЕМС-у нешто променило од 2012. године када су упозоравали да не постоје ни теоретске могућности да електроенергетски систем прими и балансира један гигават нестабилне електричне енергије из соларних извора? Сваки електроенергетски систем је планиран да одржава континуалан напон 24 сата дневно, седам дана у недељи, 365 дана у години.

Поставља се питање да ли су овакви уговори, за који лично мислим да неће бити једини увод у затварање наших термоелектрана, односно дефинитивно одустајање од укидања мораторијума на НЕ ? Да ли постоје прелиминарна студија оправданости у складу са чланом 133. Закона о планирању и изградњи, генерални и идејни пројекат и други релевантни документи који су обавезни за сва постројења веће снаге од 10 МW, или је за ову државу довољно да странци лаконски кажу да је инвестиција сјајна, да је предвиђено земљиште од 2.000 хектара иначе безвредно и да ће цена електричне енергије бити нижа (што је теоретски немогуће) а ваздух чистији?

Грађанима Србије није потребно да странци при потписивању споразума говоре о ангажовању домаћих фирми, некој имагинарној јефтинијој струји и чистијем ваздуху јер је то управо посао надлежних функционера ове државе, позиције али и опозиције, а не странаца.

За крај, под притиском „странаца“ Јужна Европа је одустала од планираног гасовода Јужни Ток, док су Немци у сарадњи са Руском Федерацијом у међувремену изградили Северни Ток 1, а други цевовод Северни Ток 2 почиње са радом за неких месец дана.

Више је него очито да приватни капитал настоји да се убаци у лукративни енергетски бизнис. Питање је под којим условима и како ће држава (не само Србија,већ цео регион) одредити правила игре. Ако ће се законске процедуре одвијати као што је државна администрација из раздобља после 2000-те омогућила бескрупулозно богаћење углавном страних инвеститора  у циљу увођења обновљивих извора енергије, лоше нам се пише.

22. август 2021. 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注