地缘政治而政治

Изазови сврставања

Пише: Милош Здравковић

Процес придруживања земаља Западног Балкана већ предуго траје, тако да лагано сазрева свест о томе да у тој игри „штапа и шаргарепе“ – шаргарепе за балканске земље има све мање и мање, а захтева ЕУ све више. Чињеница је да су недавни сукоби у Македонији подигли ниво тензија на Балкану, где се етничке и државне границе не поклапају, иако је вероватно да се недавно насиље у блиској будућности неће прелити у друге земље. Србија је подигла свој статус приправности, а Бугарска је послала трупе да ојача границу. Овде ћемо размотрити неке од аспекта који утичу на позиционирање земаља Западног Балкана у светлу геополитичих маневара великих сила.

Од 1999. године и завршетка НАТО бомбардовања и стицања фактичке независности Косова, западне владе раде на стабилизацији Косова, пре свега кроз присуство мировних снага и перманентних притисака на Србију да „нормализује“ билетаралне односе као предуслов приближавању ЕУ. Пораст ектремизма дуж границе Косова и Македоније угрозиће ионако крхки мир пре свега у Македонији, али ће изазвати велику забринутост у региону.
Чињеница је да је Запад много грешио – али је чињеница, без обзира на присуство мировних снага, да мир и стабилност зависе пре свега од присуства јаке, стабилне власти. Ипак, балканске владе су изузетно слабе.

У Бугарској, која је и чланица ЕУ, социјални немири 2013. присилили су владу да поднесе оставку. Од тада је земљу водило неколико слабашних и краткотрајних влада, пуних унутрашњих спорова. У Босни и Херцеговини је стандардна етничка подељеност, трајно паралисала државну администрацију. Све ово омогућава страним силама да имају снажан утицај на политичка дешавања у региону, те балканске владе лишавају могућности бирања неутралности.

На први поглед изгледа могућа стратегија балансирања која омогућава владама да бирају и закључују повољне економске споразуме, пакете финансијске и сваке друге помоћи и политичку подршку из више центара моћи. Али геополитичка ривалства гурају мале државе и народе у сукобе и ратове, јер стране силе користе овај простор за такмичење, показивање мишића , користећи свој економски утицај, војну сарадњу и политичку подршку да би оправдали своје циљеве. Показна вежба, пре свих Запада (НАТО), да никакав озбиљан договор балканских земаља са Кином и Русијом није могућ без њихове сагласности је насиље у Македонији.

Насиље у Македонији

У терористичким нападима албанских екстремиста у Куманову у Македонији погинуло је осам полицајаца, а рањено је тридесет. У исто време убијено је четрнаест терориста и ухапшено више од четрдесет. Подаци о цивилним жртвама су недоступни. Звучи невероватно, али опозиција је оптужила владу Македоније да је једва чекала да Албанци дају повод (терористочки напад), како би скренула пажњу са афера прислушкивања. Десетак дана касније догодиле су се анти-владине демонстрације у центру Скопља, а касније и про-владини митинзи. Све ово је значајно ослабило владу у Скопљу која је декларативно за евро атлантске интеграције, али је у пракси желела да искористи повлачење актуелне владе Бугарске (на притисак из Вашингтона и Брисела) из пројекта „Јужни ток“ и приступи новом руском гасном пројекту „Турски ток“. Али какав сценарио је онда уследио! Оваква нестабилна политичка ситуација спречава земљу да постане чврст савезник Запада, или поуздан партнер за Русију.

Турски интереси

Турска има своје културне везе и економске интересе на Балкану, али тренутно нема ни ресурсе, ни војну моћ да конкурише Русији или Западу. Стратешки интерес Турске је наравно да одржи, а ако је могуће повећа свој утицај у акваторију Црног мора и у Босни и Херцеговини. Етнички афинитет Муслимана/Бошњака према Турској резултирао је великим улагањима Турске у БиХ. Турска не може да парира финансијским улагањима Западних земаља и Русији пре свега у области енергетике и инфраструктуре, али је као чланица НАТО врло битан играч (пре свега за Америку) на Црном мору. Такође, влада у Анкари уложила је у Босну преко милијарду евра у последњој деценији, што је за БиХ велики новац. Такође треба напоменути да је утицај Турске у Србији незнатан, осим у Санџаку, где живи око 200 000 Бошњака (Србија има 7,2 милиона становника).

Ако се реализује руски пројекат „Турски ток“, Турска ће као кључна транзитна земља (Бугарска је од таквог положаја одустала после притисака из Брисела и Вашингтона) добити прилику да повећа свој утицај на цео Западни Балкан. Ипак изнад свега турске амбиције на Балкану су лимитиране чињеницом да већинско православно становништво на Западном Балкану Турску види као средњовековног окупатора ових простора.

Руски интерес

Са своје стране, Русија је користила свој утицај на Балкану, где има блиске историјске и културне везе са православним државама као што су Србија, Бугарска и Грчка, да лимитира аспирације Западних земаља. Као последица погоршавања односа између Москве и Вашингтона, Русија је појачала интезитет улагања и заинтересованости за Западни Балкан пре свега како би успела да реализује своје стратешке енергетске пројекте и одбаци западну војну инфраструктуру што даље од својих граница и зона утицаја. Иако Запад има веће ресурсе да инвестира на Балкану, Русија поседује неколико кључних енергетских средстава (приватизација Нафтне индустрије Србије, велики пакет акција мађарског Мола који власник Хрватске ИНЕ, рафинерије у БиХ/Републици Српској), инфраструктурне кредите које су узеле балканске владе од руских банака и добре односе са већином локалних тајкуна, нарочито у Бугарској.

После одустајања Бугарске од пројекта „Јужни ток“, Русија је пронашла јачу алтернативу у Турској и сада свим снагама гура реализацију „Турског тока“. Гас би у овој варијатни долазио у Европу преко Турске, Грчке, Македоније, Србије и Мађарске. То би требао са постојањем „Северног тока“ „зацементирало“ позицију Русије и Газпрома у Европи. Одговор Вашингтона и Брисела вероватно нећемо дуго чекати!

Западни интереси

Запад има два интереса на Балкану: 1) да повећа своје тржиште (само је Србија направила спољно трговински дефицит са ЕУ од 2001. до данас 75 милијарди евра – извор НИН); 2) да умањи руски утицај. Од Дејтонског мировног споразума западне снаге безбедности су константно у овом региону. Већина држава је постала чланице НАТО, или су у Партнерству за мир.
Од избијања украјинске кризе ЕУ је интезивирала (мада је реализација почела много раније) своје енергетске пројекте, пре свега пројекат “Јужни коридор“ за трансфер природног земног гаса – начин да се заобиђе Русија и руски енергетски гигант Газпром на европском тржишту енергије.

Закључак

Русија, Запад (ЕУ и Америка), Турска су три силе, а имају један циљ – контролу Западног Балкана. Смештен на раскршћу три „царства“, овај простор који се у најновијој еуфемистичкој терминологији назива Западни Балкан, налази се између Медитерана и Црног мора, константно је у фокусу великих сила. Сада се чини да ову арену покушавају да поделе Русија и Запад, али из прикрајка своју прилику чека Турска. Обе стране се боре, купујући утицај инвестицијама и енергетским пројектима. Слабе и корумпиране локалне политичке елите и јаз међу подељеним народима им то омогућавају!

5. јун 2015.

 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注