地缘政治而政治

Избори у Украјини, агонија без краја

Драгана Трифковић за NEWS-FRONT

 

Kомичар Владимир Зеленски је добио 30,01 одсто гласова на изборима у Украјини. На другом месту се нашао актуелни председник Петро Порошенко са 15,07 одсто гласова. Иза њега, са мањом разликом, следи председница партије „Баткившчина“ Јулија Тимошенко, која је освојила 13,03 одсто гласова. Централна изборна комисија Украјине званично је објавила да ће бити одржан други круг председничких избора зато што ниједан од кандидата није освојио већину гласова.

Владимир Зеленски је ново лице у украјинској политици, а према оценама западних медија он је «најмање антируски» кандидат.

Драгана Трифковић, директор Центра за геостратешке студије прокоментарисала је за NewsFront резултате првог круга председничких избора у Украјини. 

Какво расположење у Украјини показује победа Зеленског у првом кругу председничких избора? Коју опцију представља овај политичар и јучерашњи шоумен?

Победа Зеленског на председничким изборима указује на то да су Украјини потребна нова лица у политици и да се народ уморио од гласања за потрошене политичаре. Акумулирано је огромно незадовољство политичарима који већ деценијама фигурирају на политичкој сцени и који нису успели да дају основа гласачима за неки нови импулс. Мислим да је велика мотивација за гласаче било то што Зеленски није био раније у политици и што из себе нема никаве малверзације и афере. У односу на друге кандидате његова предност је била у томе што је као глумац познат широком народним масама а истовремено не носи терет политичке искомпромитованости. Такође његова реторика је доста опрезна у односу на радикалне ставове који су до сада могли да се чују из Кијева. Чини се да гласачи траже одговорније политичаре и конкретније политичке мере које могу да побољшају ситуацију у Украјини. Ипак иако је Зеленски ново лице у политици јавност мора да буде опрезна у очекивањима и да будно прати његове кораке.

Нажалост Украјина се и даље налази у процесу дезинтеграције а највећи проблем лежи у томе што читав систем зависи од олигарха који финансирају политичке процесе.

Олигарси се не воде интересима народа у Украјини већ искључиво личним интересима док политичари које они финасирају имају исту мотивацију. У таквим условима је готово немогуће пресећи спрегу политике и криминала и изборити се против корупције која наноси огромне штете. Запад који се последњих година умешао у политичке процесе у Украјини није способан да разреши проблеме украјинског друштва. Њихова умешаност је само додатно усложнила проблеме и довела земљу на ивицу провалије.

Русија: Предизборна кампања у Украјини груба, прљава и жестока

Иако су процеси у Украјини довели друштво у велике заблуде пре свега о томе да ће сврставање државе у западну сферу решити све нагомилане проблеме, у пракси се показало да Запад нема слуха а ни лека за такве проблеме. Требаће доста времена да Украјина поново стане на ноге и да се усмери у неком правцу који би тој земљи донео бенефит.

Што се тиче политичке опције коју заступа Зеленски из његових наступа се може закључити да је он доста умеренији од Порошенка или Тимошенко у изјавама али да се политичке идеје које он нуди не разликују превише од осталих водећих кандидата. Он такође говори о неопходности повратка Донбаса али без милитаристичких претензија. Сматра да је дијалог са Русијом неопходан али се не одриче ни про-НАТО-вског курса. Опасно је то што Зеленског повезују са Коломојским који има крајње лошу улогу у Украјини. Повезан је са финансирањем нацистичких батаљона а такође и са злочином у Одеси. Није немогуће да је он заиста подршка из сенке и креатор политичке каријере Зеленског.

Шта можемо очекивати у другом кругу избора, да ли постоји могућност за Порошенка да ипак искористи прилику и остане на власти?

Појава Зеленског као политичара је променила постојеће позиције Порошенка и Тимошенко. У анкетама које су рађене пре најаве кандидатуре Зеленског, Порошенко и Тимошенко су имали сличан проценат подршке. У крајњем исходу првог круга гласања потврђени су такви резултати, али је Зеленски добио готово дупло већу подршку у односу на Порошенка и Тимошенко. Није немогуће да је пројекат Зеленског врло добро осмишљен и да је осим Коломојског он добио подршку неких западних структура. Нарочито Трампове администрације. Видимо да су посматрачи избора из ЕУ позитивно оценили протекле изборе, што може да говори о позитивном односу ЕУ према резултатима. Уз предност коју је Зеленски имао у првом кругу гласања, тешко је рећи да може да буде угрожен од стране Порошенка у другом кругу. Теоријски је то могуће свакако јер гласачи Тимошенко или других кандидата могу у другом кругу да гласају за Порошенка, али мислим да је незадовољство његовом политиком превелико да би се тако нешто десило. Мислим да ће већи фактор бити гласање против Порошенка у другом кругу односно да ће мотивација гласача ићи у том правцу. Глас против Порошенка је заправо глас за противкандидата због неповерења у досадашњу власт.

Још један додатни фактор је то што је Порошенко изгубио подршку Трампове администрације због своје непоузданости и повлачења самосталних корака. Наиме инцидент који се десио у Керченском мореузу изазван је уз подршку и у договору са демократских структурама САД, чиме је Порошенко оставио утисак непоузданог партнера. Ова чињеница свакако може да утиче и на његову даљу политичку каријеру.

Због тога мислим да Зеленски има веће шансе у другом кругу избора од Порошенка, посебно ако је он добио подршку неких западних политичких структура. Додатни утицај може да оствари и неформална подршка Коломојског који је у сукобу са Порошенком и који ће учинити све да га политички уништи.

Зеленски може да буде далеко опаснији противник Русији од Порошенка због тога што је умерен и опрезан са речима. Порошенко је типичан пример радикалног екстремисте који је сукоб са Русијом стављао у такав политички оквир. Умерени и модерни Зеленски би мога да буде опаснији противник у смислу да би негативне ефекте у руско- украјинским односима могао да постигне у једној прилично прихватљивој форми.

Остаје нам да сачекамо резултате другог круга избора и да даље анализирамо политичке кораке које ће повлачити нови председник. Свакако за однос снага у Украјини су веома важни и парламентарни избори који се одржавају у октобру.

Шта значи евентуална промена власти у Кијеву за републике Донбаса?

Мислим да се ситуација са Донбасом неће брзо и лако променити, без обзира на изборне резултате. Ко год да заузме фотељу председника наставиће са истом реториком. Она ће се односити на неопходност повратка ДНР и ЛНР у састав Украјине, али о томе нико озбиљно не размишља. Повратак ДНР и ЛНР би променио однос политичких снага у Украјини за про-руске снаге, а то не би одговарало осталим политичким факторима.

У војном смислу они су свесни да осим провокација и спорадничних гађања територије ДНР и ЛНР не могу ништа више постигну. Украјинска армија није у стању да уђе у рат са снагама ДНР и ЛНР и у таквом рату би могла само да буде губитник.

Због тога они одржавају конфликт ниског интензитета без идеје како даље да делују. Велики проблем представљају и интереси неких олигарха, којима рат одговара. Свакако питање даље ескалације конфликта нажалост зависи и од САД, које имају велики утицај на Украјину. Републике Донбаса ће пре или касније кренути ка интеграцији са РФ, иако Русија није вољна на такав корак. Вероватно ће у дужем периоду имати статус непризнатих република попут Абхазије и Јужне Осетије а неформално ће се ослањати на подршку Русије. Такав статус доста отежава живот људи и том подручју, али чини се да ниједно друго решење није реално. Становници Донбаса нису спремни на реинтеграцију у састав Украјине чак и када би се она реформисала и децентрализовала. С друге стране про-западно оријентисаној Украјини нису потребне територије Крима и Донбаса на којима живи велики број Руса. Заправо да се прецизно изразим, они би повратили радо територије али без становништва, што није могуће.

У сваком случају улазимо у један период нове динамике у међународним односима који се карактерише великом нестабилношћу и неизвесном будућношћу. Због тога је тешко прецизно предвидети даље токове конфликта а треба узети у обзир и отварање нових конфликата. Очигледно је да светски поредак који је успостављен после Другог светског рата не постоји и да ће свет морати да пронађе нове компромисе. Можемо само да се надамо да се то неће десити уз велике жртве како је то било у прошлости.

 

5. Април 2019.

NEWS-FRONT

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注