国防和安全

НАТО у стилу рекеташа нуди помоћ на Балкану

Драгана Трифковић за REGNUM

НАТО је заинтересован да стави читав Балкан под своју контролу и у том циљу предузима низ активности. Управо је идеја о НАТО интегрисаном Балкану кључна за војно-политичке циљеве алијансе. Суштински, поједине државе бивше Југославије по својој снази и свом положају не би требало да буду предмет интересовања алијансе, али ако их посматрамо кроз идеју интегрисања целог простора, јасно је због чега НАТО показује толико интересовање.  Прва бивша југословенска република која је приступила НАТО била је Словенија 2004. године, а затим Хрватска 2009. Пут до пуноправног чланства одвијао се кроз сарадњу ових држава са НАТО кроз разноразне програме.

Након дугогодишње припреме Црне Горе за улазак у НАТО, ова идеја је реализована одлуком црногорског Парламента, без референдумског изјашњавања грађана, 2017. године. По свим анкетама које су спровођене, већина грађана Црне Горе је била против такве одлуке политичког руководства земље. Одмах након тога, Алијанса је усмерила пажњу на решавање дугогодишњег спора између Грчке и бивше југословенске републике Македоније око имена, јер је Грчка кочила улазак Македоније у међународне организације. Потписивањем Преспанског споразума, ова препрека је превазиђена. Иако је потписивање Преспанског споразума протекло уз демонстрације грађана и опозиције, како у Грчкој тако и у Македонији, политичко руководство обе земље се није обазирало на протесте. Ципрас је и већ пре тога издао све принципе своје политичке агенде које је обећавао грађанима Грчке и као левичар, спровео је најлибералније потезе. Грци су покушали да се одупру спровођењу таквих планова, али их је Запад дисциплиновао пре свега економским механизмима уцене.

Након потписивања Преспанског споразума, Македонија је организовала референдум којим је желела да обезбеди сагласност грађана за потписани договор, као и да потврди евроатлантски пут државе. Референдум је одржан у септембру 2018. године, три и по месеца након потписивања Преспанског споразума са питањем: „Да ли сте за улазак у ЕУ и НАТО прихватањем договора Републике Македоније и Републике Грчке?“. И поред скупо плаћене кампање којом је власт у Македонији покушала да анимира грађане да изађу на референдум, изашло је 36% уписаних бирача. За успех референдума било је потребно да изађе 50% +1 уписаних бирача. И док су противници промене имена Македоније славили на улицама Скопља неуспех референдума, премијер Зоран Зајев им је поручио да ће морати да поштују одлуку оних који су гласали. Демократски, легитимно и легално?!

Иако је ЕУ потпуно изиграла обећања која је дала Македонији, а која се тичу добијања статуса кандидата за чланство, НАТО Алијанса ни у чему није оклевала. Одмах након референдума, НАТО је позвао Северну Македонију да започне преговоре о приступању Алијанси. У фебруару 2019. године потписан је протокол о приступању Северне Македоније НАТО. Премијер Заев је изразио очекивања да ће Северна Македонија до краја 2019. постати пуноправна чланица НАТО. То се није десило, али македонско Собрање је јуче усвојило Закон о ратификацији Северноатлантског споразума који треба да ступи на снагу када Шпанија ратификује протокол за чланство Северне Македоније у НАТО. Председавајући македонског Парламента, Талат Џафери је подсетио да „пут до НАТО који траје скоро три деценије, није био ни мало лак“. Овај бивши командант албанских побуњеника је можда најбољи пример о колико се тешком путу ради, јер је превалио пут од команданта парадржавне формације до министра одбране – државе против које је започео рат.

Тако је застава НАТО подигнута испред зграде македонског Собрања, и пре него што је НАТО обавио свој део посла. Такав потез делује као беспоговорно нуђење на покорност и журба да се што пре осигура једна крајње неутемељена одлука политичког руководства. Исти сценарио као и у Црној гори.

НАТО себе представља као главни фактор мира на Балкану и намеће се као незаобилазни фактор при решавању свих сукоба. Већина сукоба које Алијанса жели да „реши“ настали су креирањем и продубљивањем конфликата деведесетих година 20. века и  управо НАТО интервенцијама  на простору бивше Југославије. Начином на који НАТО решава конфликте (кршењем међународног права, мешањем у унутрашња питања других држава), постоји само једна страна која профитира из свега, а то је управо Алијанса.

Иако земљама које су заинтересоване за чланство НАТО нуди мир, сигурност и просперитет, ове понуде су сасвим произвољне. Узмимо за пример мигрантску кризу која погађа земље чланице НАТО у Европи, терористичке нападе и сталне претње и закључићемо да у томе нема никаквог призвука мира и стабилности. Чак и у самом средишту НАТО – Бриселу, десили су се терористички акти. То говори о чињеници да Алијанса није у стању да штити државе чланице од једне опасне претње каква је тероризам. Не само да није у стању да пружи сигурност, већ треба рећи да НАТО доприноси стварању несигурности, нестабилности, конфликта који се претвара у делимично контролисани хаос. Блиски исток је добар пример за то, а он је проузроковао даљу рефлексију на мигрантску кризу у Европи.

Тврдње о економском просперитету који нуди НАТО су још паушалније, јер ето опет је довољно да се осврнемо на економску кризу у ЕУ, посебно Грчкој, Италији, Француској… које су све чланице НАТО.

Без обзира на чињеницу да НАТО у садашњим условима не може да представља сламку спаса, поготово не малим земљама Балкана, озбиљан је проблем то што ова Алијанса спроводи своје циљеве у договору са политичким елитама и игнорише вољу већине грађана који се томе противе.

Тиме можемо да дођемо и до закључка да када неко на силу покушава да другоме обезбеди сигурност и заштиту, то помало лични на криминалне организације које се баве рекетирањем и изнуђивањем новца. Нешто као La Cosa Nostra, мада она то ради са више стила. Дакле, клијенту се нуди заштита од напада, али је клијент свестан да је управо понуђач насилник који ће га напасти, ако не пристане на његову „заштиту“.

Видећемо како ће се ратификовање Северноатлантског споразума одразити на изборне резултате на ванредним парламентарним изборима у Северној Македонији, који треба да буду одржани 12. априла. У сваком случају, пред народ у Македонији није стављено превише избора.

Такође, биће актуелна ситуација са НАТО интеграцијама Босне и Херцеговине након пристајања Додика да крене у том правцу. И свакако, без обзира на честе изјаве српских званичника о војној неутралности државе, треба помно да се прате потези које политичко руководство у тајности повлачи. Србија је од 2013. године потписала низ стратешких договора са НАТО од којих је најзначајнији СОФА споразум, као и ИПАП. За Србију овим темпом, чланство у НАТО може ускоро да  постане само питање формалности.

 

15. Фебруар 2020. 

 

 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注