国防和安全

Нова руска армија

Пише: Драгана Трифковић

 

Долазак Путина на чело Русије, почетак војних реформи

Војне реформе у Русији спроводе се у континуитету од првог доласка Владимира Путина на место председника РФ 2000. године. У том тренутку било је преко потребно доношење решења за фундаменталне проблеме војног сектора. Пре свега избор прихватљивог нивоа потрошње за одбрану земље, затим однос постојећих структура, садржаја и инвестиција и избор приоритета између сила нуклеарне превенције и снага опште намене, као и избор основних принципа регрутовања. 

Постојало је више предлога и различитих приступа од стране руководећих људи у војно-одбрамбеном сектору, али треба рећи и то да су се усвојена начела мењала током реформи и да су реформе прилагођаване текућим геополитичким процесима и потребама ефикасне одбране. Оно што је важно је да је политичко руководство РФ на челу са Владимиром Путином имало вољу да спроводи сложене реформе и да доноси важне и судбоносне одлуке преузимајући на себе одговорност, као и то да је војсци посвећено доста пажње.  

Како је сам процес крајње сложен и условљен многим различитим факторима, односно структурама током његовог спровођења, несумњиво је дошло и до одређених грешака,  које су касније у току процеса препознате и исправљене.

У фебруару 2000. године Савет безбедности РФ је утврдио руску војну доктрину у којој су назначени нови изазови на које Русија треба да реагује. Посебан акценат стављен је на дешавања на Северном Кавказу, експанзију НАТО на исток и нову војну концепцију Северно-атлантске алијансе.  

У августу 2002. године Путин је одобрио принципе државне политике РФ за развој војске до 2010. године. Издвојена су значајна средства у структури буџета намењеног за одбрану, на истраживање и развој. До краја првог председничког мандата и почетком другог, извршене су административне и структурне реформе као предуслов за постизање  постављеног циља: Прављење нове армије која ће бити савремена, мобилна и у стању сталне борбене готовости.

Стубови отаџбине-породица и војска

У марту 2006. године председник Путин је потписао промене закона „ О војној обавези и војној служби“ у вези са скраћењем војног рока са 24 на 12 месеци. Примена дванаестомесечног служења војног рока је планирана од 1. јануара 2008. године.

У свом годишњем обраћању Савету Федерације (Горњи дом РФ) средином свог другог председничког мандата (2006) Владимир Путин је ставио акценат на војску и војне реформе. Том приликом је нагласио да су стубови отаџбине породица и војска и да је питање модернизације руске војске од велике важности за руско друштво: „Неопходно је јасно схватити да ће кључну одговорност за сузбијање претњи и обезбеђивање глобалне сигурности, имати водеће светске силе које поседују нуклеарно оружје и моћне полуге војно-политичког утицаја.“

Председник Путин је оценио да се ситуација у руској војсци мења у погледу квалитета, да је саздана савремена структура оружаних сила и да се војне јединице реорганизују у складу са новом модернизованом војном техником која чини основу система наоружања до 2020. године. Изнео је и тезе да је неопходна константна систематска политика повећавања издвајања за систем одбране земље, као и да циљеви модернизације морају бити везани за повећање ефективности стратешког нуклераног оружја и превазилажењем проблема противракетне одбране (ПРО) противника.

Нова фаза реформи Војске РФ

Петодневни рат  008. године у Јужној Осетији  и Абхазији, када је грузијска војска напала руске мировне снаге и локално становништво, условио је нову етапу реформе војске. Тада је утврђено да је РФ потребна флексибилнија и мобилнија војска, стално борбено-спремна и способна за брзо реаговање пре свега у ограниченом броју сукоба на територији Русије и  територијама бивших земаља СССР, као и окружењу.

С друге стране, одбрана Русије од других великих сила при директном сукобљавању базира се на нуклеарном наоружању. До 2012. спроведене су стратешке структурне реформе, које су се у основи тицале система управљања, односно командне структуре са циљем да се војска традиционалне војне мобилности трансформише у снаге константне пуне борбене готовости. Реорганизована је централна војна команда, а дотадашњи ланац управљања (војни округ, армија, дивизија, пук) замењен је новим (војни округ, оперативно командовање, бригада). Осим тога, смањен је укупан број оружаних снага са 1,13 на милион људи, како и официрских позиција са 355 хиљада на 155 хиљада.

У новој фази војних реформи од 2008. до 2011. године спроведене су и следеће мере:

– инвестиције у обнову војно-индустријског комплекса

– јачање материјално-техничких капацитета војске

– укрупњавање војних округа

– реорганизација копнене војске

– реорганизација војно-ваздушних сила, против-ваздушне одбране и ратне морнарице

– формирање војске ваздушно-космичке одбране

– реформисање система војног образовања

– интензивирање војних вежби.

Државни програм развоја наоружања 2007-2015. реализован је у потпуности и 2011. године замењен Програмом развоја наоружања 2020, а државна администрација је 2012. године већ почела израду Програма развоја наоружања 2016-2025. Кроз Државни програм развоја наоружања реализовано је опремање војске савременим наоружањем. Развој наоружања и опремање војске новом војном техником је најскупљи и најдугорочнији правац реформе Војске РФ.

Наставак реформи у циљу одбране суверенитета и националних интереса земље

У кампањи за председничко место 2012. године, Владимир Путин је објавио предизборни програм националне безбедности насловљен са „Да будемо силни – то је гарант националне безбедности за Русију“. Скренуо је пажњу на то да се иза речи: „Национални суверенитет не треба да се односи на ресурсе од глобалног значаја“ крије опасност за Русију и да због тога ни под каквим условима Русија не сме да одустане од потенцијала стратешког одвраћања већ да ће га јачати. Подсетимо се да је Мадлен Олбрајт још 2008. године изјавила „Неправедно је да Русија располаже толиким пространством и толиким природним богатством, док друге земље у томе јако оскудевају. На просторима Сибира и руског Далеког истока, било би места за многе друге“.

Владимир Путин је у програму 2012. јасно истакао да Русија неће моћи да ојача међународну позицију, развој економије и демократске институције, уколико није у стању да се одбрани.

Од 2012. године је почела нова фаза савремене реформе Војске РФ коју карактеришу следеће мере:

– интензивирање војних вежби

– професионално усавршавање војних лица

– побољшање социјално-економског статуса запослених у војсци и војних пензионера

– повећање угледа војске

– формирање Националног центра за управљање одбраном Руске Федерације

– омогућавање странцима да служе у руским Оружаним снагама

Председник Путин је 2013. године потписао указ о формирању Националног центра за управљање одбраном Руске Федерације (НЦУОРФ), који је наследник Централног командног пункта Генералштаба оружаних снага Руске Федерације. НЦУОРФ је почео са радом 1. децембра 2014. године у циљу координације Оружаних снага Руске Федерације и подршке стању борбене готовости, и такође за испуњавање других информационих и координационих задатака, неопходних за обезбеђивање националне одбране.

Изменама закона у 2015. години, тачније амандманима на федерални закон „О војној обавези и војној служби“ дозвољено је и странцима да служе руску војску. Председник Путин је потписао указ о изменама важећег закона 2. јануара 2015. којим су прецизирани услови служења војног рока у Оружаним снагама РФ за грађане других земаља. По њима, руску армију може да служи било који грађанин друге земље уколико влада руским језиком и није нарушио закон. Још једна погодност је да странци који служе у руској армији стичу право на руски пасош.

Нова војна техника и побољшање имиџа Оружаних снага РФ

Реформама које су спроведене у руској војсци претходних година, упоредо са основним циљевима који су наведени, подигнут је углед војске на виши ниво. Државно руководство  је уложило много труда да представи Оружане снаге РФ на прави начин, као главни ослонац државе и велику снагу Русије. Осим Параде победе као главне манифестације којом РФ демонстрира своју снагу, организују се и многобројне друге манифестације, изложбе, конференције са циљем приближавања војске народу и промовисања Оружаних снага.  Први пут је у 2015. години одржан Међународни војно-технички форум „Армија 2015“. 

На овом форуму су приказана сва достигнућа војне индустрије РФ и посетиоци су могли не само да виде војну технику, већ и да се увере у ефикасност војне технике на терену. На неколико полигона у оквиру парка „Патриота“ у Подмосковљу, специјално изграђеном за потребе војног форума, организоване су војне вежбе, симулације борбе и такмичења.  Према речима организатора, циљ форума „Армија-2015“ јесте „јачање међународне војно-техничке сарадње и васпитавање омладине у патриотском духу што ће се позитивно одразити на имиџ Оружаних снага РФ“. Патриотизам је последњих година врло актуелан у руском друштву, што се може приметити на сваком кораку.

Војна индустрија и војна техника РФ су данас на завидном нивоу. Стратешке нуклеарне снаге, противваздушна одбрана и авијација су модернизоване, а планирано је да до 2020. године модерно оружје буде заступљено са 70% у оружаним снагама РФ. Русија је највећа светска нуклеарна сила и такође је најјача по конвенционалним копненим снагама. Ове две чињенице јасно указују на то да РФ може да се одбрани од било које друге силе.

Што се тиче морнарице и ваздушних снага, оне нису на првом месту. Русија је суштински усмерена на развој система одбране, а не на оружје за освајачке походе попут САД. Многи аналитичари радикалне војне реформе које су до сада спроведене, пореде по значају са армијским реформама Петра Великог и реформама војног министра Дмитрија Миљутина за време цара Александра другог. Свакако је у новијој историји Русије, ово најзначајнија реформа од реформе Црвене армије пре Другог светског рата. Оно што се са сигурношћу сада може рећи, након ангажовања Русије у Сирији, јесте да су резултати војних реформи и развој војне индустрије РФ очигледни, и да је Русија вратила углед респектабилне војне силе у свету. Посебно изненађење представљало је ново високо прецизно оружје испробано наношењем удара по војним циљевима Исламске државе у Сирији.  У склопу те операције, лансирано је двадесетшест крстарећих ракета са бродова Каспијске флоте. Погођени су циљеви који су се налазили 1500 км од места лансирања ракета. Ускоро ће овим оружјем бити опремљена и Црноморска флота руске морнарице, што потпуно мења безбедносну архитектуру евро-азијског простора.

Утицај Русије на Блиском истоку све више јача, а осим нових ракета поморских снага, велики проблем за агресивне силе запада и њихове савезнике на Блиском истоку представља размештање руских система против-ваздушне одбране у Сирији и Ирану. Европа ће у новим условима нестабилности све више бити усмерена на сарадњу са Русијом. Може се рећи да је јака руска армија једини гарант стабилизације и успостављања равнотеже у свету. И на крају, требало би нагласити да ће војне реформе Русије тек достићи пуне резултате у наредним годинама.

8. децембар 2015.

НСПМ

说明:

_____________________

http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2012&mm=02&dd=20&nav_category=78&nav_id=583967

http://www.rg.ru/2012/02/20/putin-armiya.html

http://www.rusarmyexpo.ru/

http://fakti.org/oruzje/ruski-kalibar/posetioce-

ocekuju-simulacije-vazdusnih-bitaka-takmicenja-tenkova-i-forsiranje-jezera

http://www.nspm.rs/hronika/sputnjik-u-moskvi-

sutra-pocinje-vojno-naucni-forum-armija-2015-%

E2%80%93-sankcije-nisu-potkopale-pozicije-ruskog-namenskog-kompleksa.html?alphabet=l

https://www.youtube.com/watch?v=MhDixM6fQPU

https://www.youtube.com/watch?v=SCiY6mg3L4g

http://ruskarec.ru/science/2015/06/17/najnoviji_

ruski_vojni_projekti_na_forumu_armija-2015_40885.html

http://www.rg.ru/2015/01/30/kollegia-site.html

http://dynacon.ru/content/articles/2805/

http://russianarmya.ru/

http://rossiyanavsegda.ru/read/1441/

http://ria.ru/vybor2012_putin/20120220/570065050.html

http://www.newsru.com/russia/10may2006/putin10.html  

http://ria.ru/analytics/20120220/570632367.html

http://ria.ru/defense_safety/20120220/570586902.html

http://ria.ru/vybor2012_putin/20120220/570104616.html

http://vz.ru/opinions/2014/11/12/714915.html

http://ria.ru/trend/publication_6_programmatic_

article_Putin_19022012/

http://ruskarec.ru/opinion/2013/03/01/reforma_

ruske_armije_se_nastavlja_20481.html

http://ruskarec.ru/politics/2014/11/05/sta_ce_

raditi_nacionalni_centar_za_upravljanje_odbranom_34779.html 

 

 

 

 
提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注