已经Trifkovic中心主任为地缘战略的研究
Медији последњих дана, информишу јавност о многобројним хапшењима извршеним од стране полицијских органа. На сцени је озбиљан обрачун са криминалом, корупцијом и насиљем уз пуну сагласност и подршку свих владајућих структура.
И у новинама и на телевизији објављени су исти наслови: Ухапшена бивша директорка РЗЗО, Ухапшен директор Југохемија фармације, Ухапшена краљица сплавова, Ухапшен потпредседник ФСС-а, Ухапшено пет официра ЈСО-а.
CIRCENSES (NON PANEM)*: Неупућени у компликоване прилике у Србији, схватили би озбиљно претходне наводе. Међутим, већем делу јавности јасно је о чему је реч: Представа је почела. Ова представа игра се у оквиру традиционалног фестивала: Избори. Датум избора још увек није објављен, али су сви показатељи почетка, рекло би се прљаве кампање, ту. С обзиром да главни глумци ове представе нису успели да остваре значајне резултате рада у претходном периоду текућег мандата, принуђени су да до завршетка рока надокнаде изгубљено време. То је суштински разлог почетка ове политичко-позоришне представе која се финансира из државног буџета уз одређене донације из иностранства. Она има за циљ да прикаже успехе рада ове Владе, супротно реалности, па је самим тим илузионистичког карактера. Како се продуцент, а и главни глумци воде макијавелистичким принципом „циљ оправдава средство“ у овој игри је све дозвољено. У том смислу су одабрани глумци за споредне негативне улоге, пошто сви главни глумци глуме позитивне ликове. Тактика је мање више позната из ранијих представа. Једна од водећих улога од самог почетка, додељена је полицији. У овој улози се преплићу позитивне и негативне одлике исте, али је она осмишљена тако да у завршном чину, остави позитиван утисак. Негативне карактеристике односе се на део улоге који се тиче ограничавања слободе кретања грађана (супротно Уставу РС, члан 39. слобода кретања) и део улоге везан за забрану протестовања грађана (такође супротно Уставу РС, члан 54. слобода окупљања).
Слобода кретања грађана је у супротности са пројектима који су у току од раније (очување дезинтегритета земље), па је из тог разлога садржај у том делу више био изнуђен. Што се забране протестовања тиче, она се не односи на све групације и условљена је модерним трендовима по којима су хомосексуалци у духу новог времена, а сељаци у духу прошлог времена, тако да је то више популистички акт.
Поред полиције главну улогу имају и правосудни органи који, у складу са циљевима представе, дају коначну реч. Правда је селективна и не тиче се свих учесника, односно глумаца, док је известан број њих заштићен имунитетом, па самим тим не подлеже правди, чак и када имунитет престане.
С обзиром на то да је представа тек почела, а њен садржај се држи у тајности, навешћу само познате делове представе.
LAPSUS MEMORIAE*: У овом чину представе главни заплет је тешка превара, изведена куповином вакцина против свињског грипа новцем пореских обвезника у циљу прибављања личне користи. Вакцине на крају нису ни утрошене, иако је вршен притисак на грађане да се обавезно вакцинишу.
Због тога је прошле недеље ухапшена бивша директорка РЗЗО као и директор Југохемија фармације и директор Детапа, сви осумњичени да су учествовали у злоупотребама у набавци вакцина против свињског грипа, и оштетили државни буџет за 1,27 милиона евра. Вакцине против грипа су супротно Закону о јавним набавкама, купљене без тендер преко фирме која није произвођач нити овлашћени дистрибутер спорних вакцина. Југохемија фармација и Детап су заправо били посредници у набавци вакцина, које су плаћене по цени од 799. дин, док је у то време Торлак нудио вакцину истог квалитета по цени од 380. дин. Тадашњи ресорни министар, који је у међувермену дао отказ (из дубоко личних разлога), приведен је на саслушање у полицију, али нису пронађени докази о његовој директној умешаности. Он тврди да није имао сазнања и да није учествовао у тендерском поступку, иако је лично као министар здравља тражио набавку вакцина од Владе Србије. Влада Србије је донела одлуку о набавци вакцина, али изгледа да ни они нису одговорни за своје одлуке. Овај чин представе садржи доста елемената фантастике, међутим не разоткрива све до краја, тако да је препуштено машти публике да нађе одговоре за многе мистериозне појаве. Интересантно је да су сарадници успели да заварају министра, али и да га изманипулишу, с обзиром на то да је месецима рекламирао вакцину. У оквиру промоције, министар се лично вакцинисао против свињског грипа пред камерама, не знајући да вакцина коју прима делује и против одговорности. Из тог разлога сву одговорност морају да преузму сарадници министра, с обзиром на то да су они одбили да приме вакцину против свињског грипа и одговорности. Далеко од тога да сараднике не треба позвати на одговорност, али поставља се питање шта је са њиховим надређенима?
Овај чин представе има за циљ да увери публику у решеност државе да се обрачуна са корупцијом, иако највећи корупционаши (Влада и министар) не учествују у овом делу.
MALA FIDE*: У овом чину представе актуелне су теме из претходне деценије. Ухапшено је пет бивших официра Јединице за специјалне операције због организације протеста 2001. године. Захтеви тог протеста, који је данас преименован у оружану побуну, били су доношење закона о сарадњи са Хашким трибуналом и смена тадашњег министра полиције. Компромисно решење поводом тог случаја, донето је на седници Владе у виду прихватања оставки двојице челних људи Државне безбедности у чијем су саставу функционисале ЈСО. Тадашњем председнику СРЈ се ставља на терет да није одреаговао у случају протеста ЈСО а, без обзира што унутрашњи послови и државна безбедност нису били у оквиру надлежност председника државе, већ у непосредној надлежности министра полиције. Преувеличавањем ситуације са протестом, тезама да је протестом ЈСО-а била угрожена безбедност земље, јасно се виде крајње намере. Тренутна ситуација безбедности у земљи сигурно би се могла подвести под угрожену, поготово за становнике наше јужне покрајине, међутим држава је препустила њима да се носе са тим. Лошом једносмерном политиком наша земља је доведена у позицију миша у клопци, за шта су одговорни извршни продуцент представе и његови сарадници, односно глумци. Овим хапшењима, претходило је саслушање земунског криминалца умешаног у убиства, отмице, тероризам и органозовани криминал, који је изнео сензационална открића. Поверљиве информације овог криминалца, послужиле су одмах за разноразна нагађања „чувених интелектуалаца“ са позоришне сцене. Тако су на сцену одмах ступили глумци који су добри познаваоци земунског језика, како би протумачили шта је криминалац хтео да саопшти. Осим обмане, овај чин има за циљ да се обрачуна са неистомишљеницима, односно политичарима који се не баве глумом. Зле намере се односе на потребу да се неко доведе у везу са дешавањима са којима ни на који начин није повезан. У том циљу износе се селективне чињенице ван контекста, чијим понављањем злонамерници желе да убеде публику у неистине, без икаквих аргумената и доказа. Осумљичење је овде метод за напад без икаквог покрића. Додатну мотивацију за лажно сумњичење неистомишљеника, креатори налазе у његовој тежњи ка легалности као и у његовој доследности.
Верујем да ћемо одговоре на неразјашњена питања открити у Викиликсу, тј. представи у којој глумци скидају своје маске.
О продуценту: Иако су сви пројекти извршног продуцента ове представе пропали, његова представа је и даље на илузионистичкој сцени институционалног позоришта. Стваралачку енергију, извршни продуцент је исцрпео из својих неуспешних пројеката:
– Очување суверенитета и интегритета земље,
– Европа нема алтернативу,
– Регионално помирење,
– Стратешке инвестиције,
– Оживљавање привреде,
– Успостављање правне државе,
– Протеривање корупције,
– Побољшање животног стандарда грађана,
– Нова радна места, итд.
Представе ван репертоара: Поред актуелне црне комедије, дозволићу себи да вам предложим и друге представе које су трагично дирљиве, али нису на репертоару како се публика односно учесници, не би исувише узбудили пред изборе.
Чекајући Годоа: Омиљена драма извршног продуцента, у којој главни јунаци чекају Годоа – особу која се никада неће појавити.
Велика драма: Драма о човеку који традиционалном друштву намеће идеолошке заблуде новог времена, свесно жтрвујући истинске вредности због чега завршава трагично. Та трагедија се одражава и на његове потомке у наредним генерацијама.
Судија: Драма о несрећи невиног човека суоченог са преварама, аферама и корупцијом и његовој дивовској борби за правду у корумпираном друштву.
Зверињак: Драма о владавини силе и нељудском понашању. Главни јунаци су лопови и криминалци којима одговарају установљена правила шуме.
Одумирање: Тешка драма о проблемима данашње сеоске средине, о патњи, страдању и пропадању. Узроци пропадања су распродаја земље, и миграције младих људи, због чега села остају опустошена.
Лажа и паралажа: Прича о преварантима који успевају да обману друге својим лажима, а тиме добијају и инспирацију за надметање у лажима.
INTER NOS:. Управа институционалног позоришта жели по сваку цену да ова представа остане на репертоару. О томе колико ће једна представа бити на репертоару, одлучује пре свега публика као и квалитет те представе. Квалитет ове предстеве је врло дискутабилан, како због њеног садржаја, тако и због лоших глумаца, па је због тога публика јако незаинтересована. Позориште је најчешће празно, мада се руководство труди на све начине да привуче публику. Што се завршетак фестивала буде више приближавао, то ће потреба за очувањем ове представе бити већа. Осим игнорисања представе, потребно је руководству позоришта јасно ставити до знања да представа мора да се заврши. Публика треба да постане свесна своје важности и истине да она одлучује о репертоару својом одлуком да не пристаје на лоше представе са лошим глумцима.
CIRCENSES (NON PANEM)* у преводу са латинског: Игара (Без хлеба).
LAPSUS MEMORIAE у преводу са латинског: омашка у памћењу
MALA FIDE у преводу са латинског: у злој намери
INTER NOS у преводу са латинског: међу нама
27. септембар 2011.