地缘政治而政治

Протести у Ираку, будућност нафтом богате државе и статус Курда

Пише: Милош Здравковић

Шта стоји иза последњих великих немира у Ираку? Ко убацује јабуку раздора међу Шиите? Скорашњи напади на иранске конзулате у светим шиитским градовима Наџафу и Карбали показују да се ирачки Арапи све више одупиру утицају свог великог комшије. Ипак, уз све те нове ветрове (последњих десетак година је обележила велика присност Арапа Шиита и Персијанаца) које дувају Ираком, ретко се у посљедњих два месеца чуо глас Курдистанске аутономне провинције.

Да ли је на делу покушај великих сила да дестабилизују Ирак, да унесу раздор међу две богате и моћне државе, Ирана и Ирака ?

Након смрти великог броја демонстраната од стране непознатих снајпериста, демонстранти сада захтевају уставну ревизију и измене закона којима се регулише изборни процес, тако да је могуће спровести изборе за које се верује да ће осигурати у будућности репрезентативну и транспарентну владу слободну од иранског мешања. Озбиљни утицај Ирана и његових сателита извор је огорчења који сада подстичу протесте. Иран је континуирано утицао на ирачку унутрашњу и спољну политику од 2003. године. И поред видљивог присуства америчке и британске војске у Ираку, Иран је утицао на политичке лидере попут бившег премијера Маликија, који су помогли приближавање Ирака властима у Техерану од 2006. до 2014. године, када је Мосул пао у руке терористичке организације Исил.

Парламент у Ираку усвојио је оставку премијера Адела Абдула Махдија након неколико недеља насилних протеста у којима је страдало најмање 400 људи. Махдијева одлука да поднесе оставку, што су недељама тражили демонстранти, уследила је после позива врховног верског вође ајатоле Алија ал Систанија да парламент размотри подршку Махдију како би се прекинуло насиље.

Иако су демонстранти поздравили одлуку Абдела Махдија, не очекује се да ће прекинути протесте на којима траже промену политичког система, искорењивање корупције и смањење сиромаштва.

Курдска регија у Ираку, у земљи под америчком окупацијом, успела је остати на маргинама протеста који су започели ове године. Док млади чине већину демонстраната који долазе на своје тргове на југу земље, пре свега у Басри (други град по важности у држави, највећа лука, преко које иде скоро цео извоз енергената), млади Курди нису повезани са хаосом који је захватио остатак земље. Они демонстрације виде као устанак шиитске омладине против елитистичког шиитског естаблишмента управља бирократским системом. Овај систем штети сиромашнима, радничкој класи и одговоран је за значајну незапосленост нарочито младих људи и то пре свега на југу, који је великом већином насељен Шиитима. Ирак је иначе држава у којој има и много Арапа сунита (идеолошки блиски Саудијској Арабији) и Курда. Што се Курда тиче, нарочито оних који су одрасли у стабилности аутономне регије која је настала 1991. после инвазије Сједињених Држава након Првог заливског рата, многи се Курди не идентифицирају као Ирачани. Курди добро знају како је бити жртва државног насиља, да не употребим излизану реч на овим просторима, геноцида. Курди се данас оправдано питају зашто би они данас били солидарни са Ирачанима у Басри, када се ови деценијама нису залагали за њихова права? Ипак заборављају на чињеницу да је дугогодишњи господар живота и смрти у Ираку, Садам Хусеин, био припадник мањинске Сунитске популације, те да је увео у рат већинске Шиите са једином истински великом Шиитском државом – Ираном. (Уз Иран и Ирак, једино су Азербејџан и Бахреин са већинским Шиитским становништвом).

Међутим, Курди нису нимало несавесни у политичким невољама које заокупљају Ирак. Председник Ирака, Бархам Салих, бивши премијер курдистанске регије, посетио је Ербил како би са курдским парламентарцима разговарао о уставним амандманима који су део реформског пакета предложеног за смиривање протеста. Курдски политичари изразили су резерве због измена постојећег устава. Наравно, неки су били забринути на који начин ће се остале одредбе устава преиспитати након што се отворе за поновно разматрање. Најновији ирачки устав успостављен је 2005. године и дефинише Ирак као федералну државу која се састоји од регија и управа. Устав препознаје и Курдску регију (Ирачки Курдистан), као и све законе које је су Курди донели од 1992. године. Ирачке власти имају могућност стварања, придруживања или напуштања регија. Међутим, од краја 2015. године нису формиране нове регије, а Курдска регионална влада остала је једина регионална влада у Ираку.

По уставу из 2005. године “Курдистанска регија” је савезни ентитет и то је темељ било каквог курдског виђења себе у ирачкој држави. Ипак, неке ирачке партије су вољне да мењају ту чињеницу тј. јавно се залажу за укидање федерализма. На првом месту је то Савез Фатах који је здушно подржан од Ирана и  који води Хади ал-Амири, а то је данас други по величини страначки блок у парламенту Ирака. Нерешени статуси Киркука и других спорних подручја између Багдада и Ербила (седиште Курдске аутономије), представљају семе раздора. Поставља се питање великог нафтног богатства регије око Киркука, али и национални понос деценијама угњетаваних већинских  Ирачких Шиита. Остале, захтеване, промене укључивале би забрану аутономној влади да самостално управља граничним прелазима и извозом своје нафте. Последње измене биће укључене у нови закон о фосилним горивима (извор: https://www.rt.com) . Што се већинских Курда на северу земље тиче, јасно је да свака измена ирачког Устава мора да сачува експлицитан статус курдске регије и њен уставно правни положај. То се ни на који начин не сме мењати.

Председник “Курдистанске регије”, Нечирвани Барзани, наглашава да главни проблем није Устав, већ чињеница да влада у Багдаду не решава будућност Киркука. Сада је поновно отварање питања измене устава вратило забринутост међу Курде. Наџмалдин Карим, бивши гувернер Киркука, упозорио је да постоје претње Киркуку и Курдистану, а главна претња биће порицање курдистанског идентитета спорних подручја. (извор : www.glasamerike.net/)

Покрајина Киркук била је изложена дугогодишњем спору између својих курдских, шиитских и сунитских становника, те  шире гледано, политици поседовања између курдистанске регионалне владе у Ербилу и савезне владе у Багдаду.

Раскид са успостављеним федерализмом није лако питање за Ирачане. Уместо тога, долази до позива за даљом разградњом државе (пре свега из САД). Постоје и горућа питања против независног извоза нафте и гаса Курдске регије и надзора граничних прелаза, која би могла бити на столу у поступку измена и допуна устава, јер Курдска влада није дозволила предају 250.000 барела нафте за Багдад, у складу са овогодишњим законом о федералном буџету.

Ако се предложе измене устава који би државу више централизовао, Курди ће се бринути о опсегу своје тешко освојене аутономије или нафтних права или о њиховом уделу у државном буџету. Са обзиром на курдске уставне могућности вета, тешко је проценити сценаријо у ком ће се члан 140. устава (који гарантује широку аутономију) службено укинути. Тај члан се дотиче једног од два базична питања односа Курда са модерном ирачком државом. Тренутна криза је последица лошег управљања државом, корупције, америчке окупације, борбе великих сила око природних богатстава Ирака, а не уставног стања.

Како год, САД су позвале Ирак да одржи превремене изборе и спроведе изборне реформе. Са своје стране Ирак је већ предложио неколико реформи како би одговорио на захтеве демонстраната. Председник Салех је известио да ће се превремени избори одржати у оквиру новог, праведнијег и свеобухватнијег изборног закона.

Уплитање САД-а је прилично видљиво. Део Ирачана протествује против недостатка електричне енергије у јужним провинцијама, али нису узели у обзир да протести доносе корист њима мрској влади у Вашингтону.

Немачки гигант Сименс и амерички Генерал Елеkтриk годинама се споре око испоруке електричне енергије Ираку. 2018. године немачка компанија је успела да потпише неформални споразум са Багдадом, али је у октобру Рojтерс известио да су страни притисци присилили бившег ирачког премијера Хаидера Ал-Абадија да промени планове и снабдевање електричном енергијом омогући Генерал Елеkтриk-у.

Осим тога, Вашингтон је укључен у претерану експлоатацију ирачке сирове нафте. Они који су се противили америчкој инвазији на Ирак 2003. године истичу важност нафте и инсистирају на томе да је то био главни разлог агресије. Званичници Беле куће су у то време то негирали, али нема сумње да су, након сукоба, огромна нафтна поља арапске земље нудила огромне могућности за профит америчким компанијама.

Двадесетак година по завршетку хладног рата, победници покрећу такозвано „Арапско пролеће“ које је неочекивано донело јачање положаја и улоге „безбожних“ Руса и Кинеза у арапском свету какав није забележен од седамдесетих година прошлог века, али овога пута уз вољни пристанак и сагласност арапских држава.

Да ли ће ово омогућити просперитетнију будућност на првом месту Ирака, остаје да видимо.

13. Децембар 2019.

 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注