国防和安全

Коме треба нови рат на Косову?

Пише: Драгана Трифковић за ИА РЕГНУМ

 

У Москви је 10. марта одржан округли сто на тему: Русија-Балкан на ком сам говорила о актуелној ситуацији на Балкану. Већи део мог излагања био је посвећен питању Косова и Метохије, због тога што то и јесте један од највећих проблема Балкана. Главне тезе из мог излагања објављене су на порталу руског агенства Регнум: „Једини правно валидни документ за решавање косовског питања је важећа Резолуција 1244 која на међународном нивоу потврђује надлежност Србије над овом територијом. Западне силе покушавају да изманипулишу међународно право и доведу ово питање до краја на штету државних и националних интереса Србије.

Због тога су технички договори о Косову и Метохији премештени у Брисел, али они су прекинути крајем 2018. године и доживели су неуспех. То је био идеалан тренутак да српско руководство затражи да се решавање косовског питања настави у УН. Уместо тога, договори о решавању косовског питања су сада поново настављени и то у директном аранжману САД, које су и креирале ову сепаратистичку творевину. Бриселски договор из 2013. године је противуставан, а садашњи преговори су такође ван оквира државног система по којем надлежност за спољну политику има Влада, а не председник државе.

Ту се поставља питање због чега државно руководство Србије званично не затражи укључивање Русије у преговарачки процес о Косову, посебно ако узмемо у обзир дипломатске успехе Руске Федерације и чињеницу да ни један светски проблем више не може да се решава без ње“.

Дан након тога, у немачким медијима „Немачке бизнис вести“ објављен је текст под насловом „Русија и Србија тестирају ванредну војну ситуацију на Косову“. У тексту су подробно анализиране војне вежбе које су Србија, Русија и Белорусија изводиле у претходном периоду. Осим састава трупа и примењене тактике, текст се бави опремом руске војске као и ратним искуством из подручја Сирије са освртом на „Приштински марш“ руске војске и заузимање аеродрома Слатина.

Поред тога, анализирана је и руска спољна политика где се оцењује да се она променила у односу на Балкан за последњих тридесет година: „Деведесетих година прошлог века Балкан је био на периферији руске спољне политике и економских интереса – Русија је очекивала да гради односе са Европском унијом и Сједињеним Државама. У годинама „прагматичне сарадње“ са Европском унијом (прва половина 2000-их), Русија је била присутна на Балкану кроз економску дипломатију. Када су се сукоби између Москве и Брисела повећали (од друге половине 2000-их), војна и политичка питања су дошла до изражаја. Због тога је проблем сукоба интереса у областима директног контакта – као што су балтичке државе, централна Европа, југоисточна Европа и Балкан – нарочито релевантан“. Читав текст има упозоравајућу ноту у смислу опасности од анти-терористичких вежби које спроводе српска, руска и белоруска армија као и жеље Русије да прошири свој утицај на Балкану. Основно питање које се појављује у контексту анализе је: како то да опасност представљају анти-терористичке вежбе које иницира Русија, а не стварање терористичких држава и кршење међународног права? Да ли анти-терористичке вежбе могу да се сматрају фактором потенцијалне дестабилизације? Ако ситуацију посматрамо из перспективе криминогених косовских структура, свака претња криминалу може да се посматра као опасност. Из те перспективе изгледа да стабилност представљају насилно распарчавање Србије и стварање неконтролисане територије која је центар криминалних активности у Европи.

У том контексту ваљда и стварање Исламске државе на Блиском истоку може да се посматра као фактор стабилности?

Немачка је свакако одиграла велику улогу у креирању косовске независности, а Ангела Меркел се својски труди да овај процес доведе до краја. У томе не може да је спречи ни епидемија корона вируса, па је прекјуче током видео позива са Александром Вучићем закључила да је неопходно да се што пре наставе преговори између Београда и Приштине.

Корени Ослободилачке војске Косова вуку од немачке организације косовских Албанаца-Косовски народни покрет, која је настала осамдесетих година прошлог века. Ипак ту не треба губити из вида ни турски фактор, нарочито што је медиј „Немачке бизнис вести“ у турском власништву.  Турска је подржала формирање војске Косова и не само да је подржала, већ јој је донирала и оружје. Нео-османске претензије Ердогана на Балкан, нису никаква тајна. Поред Босне и Херцеговине, Косово је још једно упориште турске политике. На крају крајева, територија Косова и Метохије је насељена Албанцима баш у време османске окупације Србије.  До тада су Албанци били присутни у незнатном броју. Ако узмемо у обзир неостварене циљеве Ердогана у Сирији и чињеницу да унутрашње проблеме покушава да реши пребацивањем фокуса на спољну политику, поред Либије у коју је Турска већ послала војску како би заштитила исламисте, косовска криза би за њега могла да буде прилика која се не пропушта.

Због тога не може да ме зачуди закључак анализе у немачким медијима који каже: „Дипломатски договор о статусу Косова неће бити могућ у догледној будућности. С обзиром на припреме Русије, Белорусије и Србије у контексту маневара „Славенско братство“, много је вероватније да ће се на пограничном подручју између Србије и Косова појавити сукоб ниског интензитета у вези са погромима и немирима“.

Овакав закључак имплицира да ће се, уколико се не закључи на брзину неки мировни договор, којим би Србија признала косовску независност, ситуација поново радикализовати. Србији није потребан конфликт већ регуларна дипломатска иницијатива и процедура која неће полазити од унапред одређеног решења, како је то до сада био случај. Процедура која неће грубо кршити међународно право и Устав Републике Србије.  Због тога је од кључне важности да се преговарачки процес одвија под окриљем УН, уз сагласност великих сила. САД нису данас једина и неприкосновена сила, како је то било у време бомбардовања Србије. С друге стране, Трамп је показао вољу да се обрачуна са криминалом, корупцијом, нарко-трафикингом и трговином људима. У такав контекст се не уклапа покровитељство над косовском творевином Клинтонових. Из тог разлога може да се деси да управо Турска постане највише заинтересована за распиривање новог конфликта на Косову и Метохији, видећи у томе своју шансу. 

29.03.2020.

说明:

https://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/502790/Russland-und-Serbien-proben-im-Kosovo-den-militaerischen-Ernstfall

 

 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注