地缘政治而政治

Ростислав Ишченко: Србија као Украјина, политичари обећавају једно, а раде супротно

Недавно је српска политичарка, политичка аналитичарка и новинарка, која активно сарађује са немачким и руским издањима и аналитичким центрима, Драгана Трифковић оштро реаговала на изјаву председника Србије.

Александар Вучић је рекао да, према његовом мишљењу, као резултат преговора са лидером сепаратистичког Косова, „Србија неће добити ништа“.

Драгана је огорчена самом чињеницом преговора, јер, како тврди, Вучић за њих није добио сагласност парламента и нема званично одобрена упутства за њихово вођење. Она је такође огорчена његовим ставом (или боље речено, одсуством става).

Наравно, правно констатовање чињенице да је председник прекорачио своја овлашћења је ствар парламента и Уставног суда. У овом случају ради се о приватном мишљењу појединца, штавише, личности истиснуте из високе српске политике. Пре пар година Драгана Трифковић (тада члан председништва Демократске странке Србије) је искључена из странке (спорна је законитост искључења) због несугласица са осталим члановима председништва. Од тада је посредно укључена у српску политику – као експерт и новинар.

Овај случај је занимљив јер Драгана Трифковић не крије своје проруске ставове. Критикујући Вучића, она истиче да „председник Србије поштује мишљење Запада, не интересује га позиција Русије”. У међувремену, Русија (као и Кина) наставља да признаје Косово као саставни део Србије, стварајући тако простор за дипломатски маневар српском руководству.

На пример, Вучић би могао да захтева сазивање међународне конференције о Косову под окриљем УН и уз учешће Русије и Кине. Али више воли да преговара са ЕУ лицем у лице. Није ни чудо што Србија губи дипломатску битку. Довољно је упоредити величину и моћ Србије и ЕУ. Истовремено, не треба заборавити да и поред свих несугласица које су се у последње време појавиле по питању Косова, Брисел и Вашингтон имају заједнички став. Заједно су извршили акт немотивисане агресије на Србију, заједно су починили ратне злочине, а сада заједно прикривају трагове. Штавише, садашње руководство Србије улазак у ЕУ проглашава својим стратешким циљем. И како ће деловати против воље ЕУ, којој тежи?

Отуда и Вучићева изјава, која (без обзира да ли је имао званична преговарачка овлашћења или не) није ништа друго до унапред најављени пристанак на потпуну и безусловну предају – прихватање услова Брисела који претпостављају безусловно признање независности Косова. После ове изјаве, чак и резултат борбе Београда за пограничне области Косова, у којима Срби чине већину становништва, зависи од добре воље Албанаца и њихових евроамеричких покровитеља.

Драгана Трифковић је у праву – председник Србије је одустао од преговарачке позиције пре почетка преговора. Када би, на пример, Трамп себи дозволио такву изјаву уочи састанка са Путином у Хелсинкију, онда би процедура опозива већ била у јеку, а и демократе и републиканци би је једногласно подржали, а стари добри фармери би запретили да ће линчовати свог јучерашњег фаворита.

Али у Србији се ништа овако неће догодити. То гарантује и политичка судбина саме Драгане Трифковић. Она је истиснута из активне политике не зато што је давала погрешне предлоге, већ искључиво зато што су њени предлози, који би Србији омогућили да се активно бори за своју будућност, подразумевали оштро и брзо приближавање Русији.

Тако нешто српски политичари нису могли себи да приуште. Ако се под „моно-вектором“ (пре почетка бомбардовања) Слободана Милошевића Србија, приклонила Западу, још некако оклевајући, покушавајући да одржи односе са Русијом, онда се после његовог свргавања ради само о степену про-западности сваке следеће српске владе, о мекшој и дугорочнијој или ригиднијој и убрзаној верзији интеграције у ЕУ. О томе да ли је могуће ценкати се за утешну награду за одрицање од националних интереса или ће морати да их предају џабе.

Да, српски народ има одличан однос према Русији (много бољи него према европским суседима). Али политичари које он бира, изјављујући приврженост традицијама српско-руског пријатељства, ипак се активно интегришу у западне структуре које су у стању санкционог рата са Русијом. Изјаве српских политичара о њиховој намери да уђу у ЕУ и да Србија никада неће увести санкције Русији директан су доказ поделе свести. Могуће је не увести санкције Русији и не ући у ЕУ. Али, уласком у ЕУ, санкције (ако до тада буду на снази) мораће да се уведу. Једноставно зато што држава која тражи да буде примљена у неку структуру а приори прихвата правила ове структуре, а не диктира јој своја.

Зато се политичари и стручњаци који отворено изјављују да државни интереси Србије захтевају блиски савез са Русијом гурају на маргину јавног и политичког живота. Како политичари који су добили власт као резултат прозападног пуча, свргавања Милошевића и његовог отвореног убиства у Хагу, након што га МКСЈ није осудио, могу да напусте позицију млађег партнера, чак и вазала, Запада? Биће им веома непријатно да остану сами са српским народом. Уосталом, морали би да објасне зашто су издали своју државу да би ушли у ЕУ, а сада одбијају да уђу у ЕУ.

Потпуно иста ситуација (и отприлике исти ток) која се својевремено развила у Украјини.

Последњи крвави Мајдан помео је проевропског и проамеричког председника Јануковича само зато што је одложио (не отказао, већ одложио) потписивање споразума о придруживању са ЕУ, за шта се раније залагао. Али да су евро-америчке марионете у Украјини остале на власти после првог (условно мирног) Мајдана 2004/5, онда би се догађаји развијали без грађанског рата (по српској шеми). Уосталом, још 15. јануара 2008. председник (Јушченко), премијер (Тимошенко) и председник Раде (Јацењук) упутили су заједничко писмо генералном секретару НАТО-а Јапу де Хоп Схеферу, у којем су изјавили да је интерес Украјине у добијању акционог плана за чланство у НАТО.

Иначе, поступили су супротно Уставу који је Украјини обезбедио неутралан статус и нису имали званична овлашћења да дају ову изјаву. (Да подсетим да Трифковић оптужује и Вучића да нема овлашћења да преговара о судбини Косова).

Нико од њих троје није кажњен због прекорачења овлашћења и кршења Устава. Нису страдали управо због тога што је до тада целокупна украјинска владајућа елита (без обзира да ли је била у табору власти или табору опозиције) била оријентисана на Запад. Знам по себи, и свако ко је тих година радио у Украјини ће вам рећи да су политичари било ког нивоа (са неколико изузетака) престали да вас слушају чим су схватили да предлажете блиски савез са Русијом. Није их ни занимало да ли је ваш предлог исплатив са финансијске и економске тачке гледишта.

На крају крајева, они су парафирали и спремали се да потпишу споразум о придруживању, а да га нису прочитали, а да се нису ни потрудили да преведу, пристојности ради, огроман документ са енглеског, за који и председник и већина владе (да не помињем посланике Раде) нису имали довољно знања да разумеју садржај овог документа. У ствари, били су спремни да потпишу гомилу белих листова, да би их онда сама ЕУ попунила.

А мишљење људи, који су редовно доводили на власт странке и политичаре који су се залагали за блиски савез са Русијом, није их занимало. Партија региона, која је стекла контролу над Председништвом, Владом и Парламентом, није се постидела чак ни да добије закључак Уставног суда да Устав не обавезује политичку снагу (или политичара) да испуни своја изборна обећања.

Потпуно исто као у Србији. Само због потпуног одсуства искуства постојања државе, дубоке провинцијалне природе самог украјинства (као идеје), која није подразумевала присуство националне елите, перцепције државе као хранилице финансијских и политичких група које су је заузеле и искрено неверовање у постојање одређених државних интереса (осим интереса богаћења личности, која је преузела власт) на крају су украјинску државност довели до колапса, а привреду на нулу.

Србија се и даље тресе. Ако у Украјини уопште нема политичара и политичких снага које би изашле са алтернативом прозападном курсу, онда у Србији таквих има, али су слаби и пажљиво су маргинализовани. Шанса Београда да избегне најгори сценарио лежи у брзим глобалним променама које ЕУ чине мање пожељном и релевантном, уништавају јединство Запада (уз потенцијално преоријентацију дела или целе Европе ка Русији) и постављају питање адекватности актуелне политике ЕУ на Балкану. Србија треба да издржи до тренутка када алтернативну елиту буду тражили не само њени људи, већ и европски партнери. Ако Немачка и Француска не капитулирају пред Вашингтоном, који је покренуо економски рат против ЕУ, онда ће проруске елите почети да замењују проамеричке елите широм Европе. Ништа друго није дато. Европа може опстати као независна цивилизација само у блиском савезу са Русијом.

Украјина није дорасла овој тачки. Србија може да опстане. Политичари попут Драгане Трифковић тренутно морају да лупају главом о зид европских интеграција, у нади да ће кап истрошити камен, једног дана ће се ситуација променити, њихове идеје ће бити тражене и неће бити касно.

 Извор: ukraina.ru

*Ростислав Ишченко је украјински и руски политиколог и дипломата. Дипломирао је историју на Кијевском државном универзитету названом по Тарасу Шевченку.

Радио је у Министарству спољних послова Украјине, Администрацији председника Украјине, на различитим саветничким позицијама у Влади и Парламенту Украјине. Своје анализе и чланке објављује у многобројним медијима. Након државног преврата у Кијеву 2014. године, преселио се у Русију. Тренутно обавља дужност председника Центра за системску анализу и прогнозу.

26. април 2023. 

 

 

 

 

 

 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注