国防和安全

Руски плес у Средњој Азији, борба за контролу налазишта нафте и гаса

Пише: Милош Здравковић

Велике силе, Русија, Сједињене Америчке Државе или Кина, или пак регионалне силе попут Турске и Ирана, маштају о контроли над налазиштима нафте и гаса у Казахстану, Туркменији И Узбекистану. Када би средњоазијски регион доспео под контролу Кине или САД, са политичким утицајем који уз то иде, Кина би постала енергетски независна супер сила, а САД би комотно могле да наставе улогу светског хегемона.

Нафта доноси новац, а нафтоводи не само економску корист, већ и политички значај. Сигурно је да ће регион Средње Азије имати прворазредни значај у време када ће производња гаса и нафте у њему бити на врхунцу (2020–2040), као што је то данас случај са Блиским Истоком.Шта велике силе желе да постигну у Средњој Азији, на простору под којим се подразумевају Казахстан, Узбекистан, Киргизија, Туркменија и Таџикистан? Одговор је врло једноставан – велике силе желе да тамо осигурају свој преовлађујући политички и војни утицај, кључну улогу у експлоатацији и транспорту нафте и гаса, са додатком да Русија жели да дугорочно обезбеди положај тамошње руске мањине. Међутим, на трусном подручју на коме се преплићу И суочавају бројни интереси, све то није лако остварити.

О значају великих средњоазијских залиха нафте и гаса, углавном у крајевима око Каспијског мора, у доба када су налазишта фосилних горива при крају у многим регионима одакле се снабдевају велики светски потрошачи, не треба ни говорити. Колико год се причало о новим, безбедним и много продуктивнијим технологијама за производњу нуклеарне енергије и другим алтернативама за фосилна горива, нема ни наговештаја да ће она брзо изгубити садашњи значај.

Велике силе (Русија, Сједињене Америчке Државе или Кина), или пак регионалне силе попут Турске и Ирана, сањају о контроли над налазиштима нафте и гаса у Казахстану (располаже са око 3–4% светских залиха нафте, а сматра се да су оне и веће), Туркменији (пета земља у свету по залихама гаса) и Узбекистану (спада међу првих 10 земаља света по резервама природног гаса). Обезбеђивањем канала за масовну доставу тих енергената на светско тржиште би значило да Русија, која сада директно или индиректно контролише тек нешто мање од 10 одсто познатих светских резерви нафте и око 30 одсто залиха природног гаса, више не би била гарант (без алтернативе) енергетске безбедности Европе. Када би средњо-азиски регион доспео под контролу Кине или САД, са политичким утицајем који уз то иде, Кина би постала енергетски независна супер сила, а САД би комотно могле да наставе улогу светског хегемона. Наравно Турска и Иран из прикрајка вребају своје шансе и сањају о обнови својих древних империја.

О геополитичком значају Средње Азије за Русију и Кину лако је закључити и на основу летимичног погледа на мапу Евроазије. Граница Русије са Казахстаном дуга је скоро 7,000 километара, а у многим зонама је без икаквих већих природних баријера. Слична је ситуација и са кинеском границом. Непријатељски режими у Средњој Азији, склони исламистичким идејама, угрозили би руску мањину у региону и створили додатни простор за деловање чеченских и других терориста против Русије. Примера ради, Ујгурска заједница тада би могла да оспори државност Кине – а такви режими представљају и много већу опасност за ове две велике државе. Да и не говоримо о другој врсти опасности, односно шта би за Русију, односно Кину значило када би се на њеним границама (са јужне/западне стране) појавио НАТО.

Не треба занемарити ни питање криминала. Преко Средње Азије иде „пут дроге“, из Авганистана и других региона који су значајни произвођачи и „извозници“. Ту пролазе и значајне магистрале трговине људима, нелегалне миграције, шверц оружја, и тако даље.

Очекује се да ће се широм наше планете до средине 21. века појавити немали број (често великих) области у које неће бити паметно залазити, нити ће бити добро имати их близу својих граница. За Русију пре свега, али и за Кину, због свега реченог је од великог значаја да то не буде случај са Средњом Азијом – односно њеним деловима, а поготово не када је реч о Казахстану. Тим пре што у Средњој Азији живи (и без обзира на лоше демографске прогнозе због ниског наталитета а не толико због исељавања) и у наредим деценијама ће у њој живети доста Руса.

У Централној Азији сада има готово седам милиона Руса (било их је до пре 25 година преко девет милиона), односно у њој живи русофонска популација од преко 20 милиона људи – уз Русе ту спадају и Украјинци, Белоруси, Немци, Грци, Татари и многи урбани Казаси и Киргизи. Ту спадају делимично и Узбеци и Таџици, поготово када живе ван матичних република. Руси и даље представљају значајан део становника већих градова Средње Азије, али и преовлађујуће, како градско, тако и сеоско становништво северног и источног Казахстана, односно велику мањину у централном Казахстану и на северу Киргизије.

Без обзира на све тешкоће са којима се суочавала Русија, у оним земљама које су улагале напоре да се свестрано еманципују од Москве, много фактора је изнутра радило у прилог Русије. Ипак су некадашњи руски суседи у Средњој Азији економски, културно, политички, али и у сваком другом погледу остали упућени на Русију. Вековне везе се не кидају лако и без страховитих последица – а питање је колико је и паметно кидати их са напреднијима од себе.

Тога су били свесни у Алма-Ати, Ташкенту, Ашхабаду. Отуда, тамошње власти су прихватале разне руске иницијативе за повезивање бивших совјетских република, додуше асиметрично. Поготово што је Москва поступала врло обазриво, уз пуно уважавање суверенитета и територијалног интегритета новонасталих држава. А свој политички утицај настојала је да учврсти и закључивањем економских аранжмана који нису увек били повољни за Русију, а били су од великог значаја за средњоазијске земље у фази болне транзиције.

Блага политика Русије, судећи по резултатима, показала се потпуно оправдана. Растурање СССР-а није било разумно, али када се то већ десило – изгледа да би било контрапродуктивно да је онемоћала Русија поступала тако да плаши и од себе тера земље Средње Азије. Овако, показала им је да их уважава и прихвата као независне државе, а да оне могу, у складу са својим потребама И цивилизацијском упућеношћу, да јој се без страха окрену. Тако је чак и положај руског становништва, зависно од државе до државе, постепено постао добар, или бар солидан.

Да је којим случајем, уместо да инсистира на пуноправности Руса у Казахстану и Киргизији (где их највише има), Москва одвојила северни и источни Казахстан, угрозила би положај половине руског народа у Средњој Азији, који ту живи. Због тога никада ни формално, ни неформално Русија то није ни наговестила. Руска Федерација би неповратно покварила своје односе са државама региона, односно учинила свој геополитички положај много неповољнијим – имала би, само нешто јужније, дугу, отворену границу, али тада већ са непријатељски настројеним суседом. Уз то, средњоазијска нафта и гас, од које битно зависи доминантна руска улога као енергетског снабдевача земаља ЕУ, не налазе се на подручјима са руском већином, а руско учешће у његовој експлоатацији и контрола над његовим извозом дугорочно би били на климавим ногама.

18. новембар 2015.

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注